@tuaphua Tack man blir så hemmablind

Fattar inte hur det kan vara så svårt med en sån talangfull häst, det borde ju vara lätt

Får trösta mig med att när det sitter så kommer kvalitén förhoppningsvis vara hög.
Om din man kom förbi och fixade lite låsningar så skulle det nog gå ännu bättre
Jag ska sparka honom i röven lite när han kommer hem. Dock har han jobbat som ett as lite för mkt nu ett tag. Så han får nog vila upp sig lite utan så mycket behandlingsjobb kommande v iaf.
Sen med Divan är du lite orättvis mot dig själv. Divan ÄR en fin häst. Hon har många bra kvaliteter. Men hon är inte av naturen en sån som varken niger eller lyfter högt bak i galoppen. Och hon har varit väldigt svår att flytta i sidled.
Hon har bra takt, bra påskjut och förmåga till längning. Hon har en rätt trevlig skalle.
Men just att man är så extremt svår att flytta sidvärts och rör bakbenen så som hon gör i galoppen försvårar arbetet med byten.
Hon går suveränt i de rälsspår sas som hennes bakben vill gå i och är vana att gå i. Men nu måste de ur de banorna. Och det är svårt med henne.
Jag tror Paulinda är på helrätt spår i att hon måste lära sig sidvärts just för att man måste kunna börja påverka bakbenen mer. På mer sätt än bara gasa liksom, påverka i vilken riktning de flyttas, påverka hur hon böjer dem och att hon gör det via eftertanke och inte bara per naturfödd rörelse.
Min är ju mer påverkbar i sidled och i att böja leder etc. Men han har inte lika bra takt, inte lika bra längningar etc.
Men får liksom inte riktigt allt om man inte har råd att köpa häst för några hundra tusen.
Så jag får öva vidare på längningar och hans humör etc.
Din fröken får man nog jobba med både lite humör(om än inte som min..) men också att kunna påverka henne mer i alla riktningar och leder och inte gå i de där invanda rälsspåren hon vill tuffa på i. Där är hon ju bra. Men hon måste vidare ur det där. Och då måste hon ändra rörelsemönster.
Vissa räcker det att kicka på lite så stampar de till, börjar niga och lyfta och man vet att de är så lätta att påverka i sidled att det bara är att byta. Din har ju kropp för de rörelser hon använder sig av.
Men det är klart hon är mer begåvad än många andra hästar. Däremot ska du inte göra dig en så stor otjänst att tro att hon är mer begåvad än hon är och lägga allt på dig.
Hon är en fin häst trots att det är vissa saker som är svårare. Men det är svårare för henne.
Sen är det givetvis så att hade din tränare eller min haft våra hästar hade de utbildats till GP. Men nu bor de hos vanliga dödliga. Och du gör ett bra jobb med din häst, som faktiskt inte är helt lätt.