07-orna del 22

Status
Stängd för vidare inlägg.
@mackan Tusen tack! Nya tränaren har varit väldigt bra för mitt självförtroende och hon instruerar mig i att rida honom lättare istället för kvickare vilket helt har ändrat mina tankebanor och jag sitter inte och stressar oss på samma vis:angel:.
Jag ska verkligen ta dom få minuterna på banan och galoppera innan start så det släpper lite mer i den innan programmet. Vi behöver helt klart lite mer rutin:D
 
Igår hade jag första hoppträningen med Nova på evigheter!
Det gick så himla bra!!!!:D
Både hon och jag har ju varit lite osäkra tidigare vilket har lett till att hon vägrar, bryter ut, kastar sig m.m!
Tänkte innan att vi gör ett försök i alla fall. Hon ville verkligen hoppa, sög tag och verkligen bjöd mot hindren. Hoppade galant utan tvekan och hon tyckte det var så kul! Hon bara flög över!
Fick 1 stopp på en grind men det var mitt fel som inte styrde ordentligt.
Började med små kryss och höjde lite efterhand, de sista sprången låg på 90-100cm!
Jag som inte vågar hoppa högt hade inte en tanke på att det blev så höga hinder (för mig är 100cm högt:angel:).
Jag är så himla stolt över min häst som gjorde det så lekande lätt!:banana:Och liiiite stolt över mig själv som inte var minsta rädd!:D
Så kul när tränaren undrar vad man har gjort med hästen som har utvecklats så och om jag fattar hur bra hon kan bli!
Hennes långa vila är det bästa jag har gjort för jag har fått en helt annan häst, så himla lyhörd på allt jag ber henne om. Har varit så nyttigt att verkligen bara mysa med henne och stärka banden utan ridningen.
 
Min häst är ohalt och igång igen :) var som tur var bara en lättare sträckning som gick över av lite massage och vila. Tömkörde för min tränare igår och jisses vad han krånglar till det. Att trampa honom är inga problem men att gå snett igenom i skritt var det svåraste han gjort på länge :banghead:. Men jag fick bra tips och saker att öva på. Som tränaren sa, han har lätt för det svåra men svårt med det enkla. Så nu blir det tömkörning några dagar i veckan tills det går att skritta snett igenom lugnt och fint så att vi kan börja med lite skänkelvikningar och sluta på den linjen också:)

Läste ditt inlägg på hippson @Amanda_F bra skrivet!
 
Återbesök för Barb idag och det gick inte så bra. Den lilla dosen kortison vi gav sist gjorde ingen skillnad. De höga reaktionerna är borta men de låga bestod. Röntgade för säkerhets skull och hon är iaf helt ren i kotlederna. Är det nåt som hade fått mig att börja avla istället för att rida är om jag hade ridit sönder henne så pass att hon haft pålagringar... Hursomhelst behandlades hon igen och denna gången med det starka kortisonet. För att stävja ev fång kommer hon få metacam också. Boxvila två dagar och sen hage som vanligt plus att hon får handpromeneras "utan att titta på klockan" haha. Så långa promenader är helt ok vilket minska fångrisken en hel del också.

Burb har hoppat PnJ, 70 cm ikväll. Nollade och var jätteduktig!
19059537_10211575818022948_5495475325648902940_n.jpg
 
@Novalisa Vad glad jag blir över ditt glada inlägg. Heja er!

@oxo Jag kan iofs hålla med om att skritt på diagonal rakt fram är svårt på töm :angel:

@Fiorano Tråkigt att behandlingen inte fungerat men håller tummarna att det gör det nu. Skönt att hon är ren på röntgen iallafall så slipper du den oron.


Uppdatering om undulaten: Den fångades in och sattes i en kattbur i en box och vi efterlyste ägare. Vi döpte honom till Ernst. Ernst var väldigt mager så vi försökte ge den mat men igår morse var han död.
RIP Ernst!

Ska testa ridhuset ikväll undulatfritt! :D
 
@oxo tack! Det var ett fb-inlägg som fick vingar. Så pass att jag fick skriva om det lite för att inte tjejen skulle gå att identifiera (så enkelt). Hon har också ridit in i @Jfrelin en gång. Bra jobbat att pricka två vänner på drygt ett år som hästryttare.

Var och red program igår för en domare jag inte träffat förr. Man kan säga att det blev pannkaka. Hon tyckte att han skulle få balansera sig själv, och jag höll för mkt i yttertygeln (!). Jag kan köpa att hon tyckte att han var för kort i formen, men att ändra några dagar innan tävlingsstart var svårt. Men det var kul att prova något annat. Sen får man väl fundera på om det egentligen är något för oss.
 
Haha ja en rak och fin linje var inte riktigt vår grej @Jfrelin Stackars Ernst, men lugnare utan såna bestar i ridhuset som en undulat:p

Aha vad kul @Amanda_F Men nog klokt att avidentifiera lite. Ilskna folk tenderar att inte uppskatta andras uppfattning på ett konstruktivt sätt :angel: Men det är verkligen bra att det lyfts. Förstår inte hur folk kan bete sig så bland andra.
 
Alltså idag hittade jag den sjukaste traven någonsin. Kommer leva på den länge. Tar säkert minst 6 månader innan jag hittar den igen :p

Har börjat med piruettjobb och till höger går det riktigt riktigt bra, eller det känns bra men ser säkert ut som en 10m volt :p, men till vänster är det som att baxa runt ett kylskåp.
 
Alltså idag hittade jag den sjukaste traven någonsin. Kommer leva på den länge. Tar säkert minst 6 månader innan jag hittar den igen :p

Har börjat med piruettjobb och till höger går det riktigt riktigt bra, eller det känns bra men ser säkert ut som en 10m volt :p, men till vänster är det som att baxa runt ett kylskåp.

Jag ska delge en övning. Var och tittade på en träning nyss för en kille som jobbat som beridare i Tyskland i 100 år och han tipsade den som red att rida galoppslutor längs kvartslinjen och samla och öka galoppen och sedan när man kom fram till innan kortsidan så rider man en halvbåge i piruettgalopp över till nästa kvartslinje och så fortsätter man så.. som förberedande till piruetten. Har inte testat övningen själv än men vad jag såg så verkade det fungera väldigt bra. Han stärkte upp och gymnastiserade dom så innan han ens började med att vända. Det är en bra kontroll att man verkligen kan ha dom på linjen och att man lär dom vänta på rakt spår.

Jag tänkte att det även måste vara bra för min hopphäst även om jag inte behöver gå så långt som till själva piruetten utan jag tänkte köra långsidorna och piruett halvbågen.
 
Idag är jag riktigt glad över min lilla häst, vi har nämligen ridit ut själva lugnt och avslappnat:D känns längesedan han var så lugn ute. Annars är han ett monster som bara vill hem och jag saknar verkligen en häst som är kul att rida ut på. Men idag var han som en helt normal häst :angel:
 
@oxo Skönt! Det är så mycket roligare att rida ut på en häst som kan slappna av och tycker att det är roligt.

Vi har släppt ihop Chatsi och det andra fölstoet med det nydräktiga fullblodet. Chatsi var väldigt upprörd de första dagarna så fort det andra stoet kom nära hennes föl, men nu verkar de ha slappnat av och Chatsi och fullblodet hänger ihop, medan det andra stoet håller sig lite för sig själv.

1E3D4C04-BC48-4AD5-98EE-13CBC232E3E8.jpg


Fölen har börjat att närma sig varandra nu, de har inte fått tidigare för Chatsi, men nu går det bra. Merida är en liten fuxhäxa. :angel:

 
Igår var det dags. Debut i MsvB... Har ju laddat för detta ett bra tag och i lördags när vi tränade för PF var han så het att det var svårt att känna igen honom. Men det var kul också, att han har den växeln nu.
Framridningen igår var inte toppenkul, det var 26 grader och sol. Och banan var sååå djup, värre än vanligt. Visste ju om det men inte att det skulle vara så här illa. Men han bytte fint (för att vara honom) och var snäll och ambitiös. Sen inne i ridhuset var det som att vara inne i en uppvärmd jordkällare. Det är mycket vi behöver jobba på, och i första bytet orkade han inte ta med sig bakbenen så det blev kaos. Och andra blev inget alls, men vi är glada ändå. Nu är han startad MsvB och ingen dog. Vi kom inte ens sist.
19225435_10159357841160497_5371889736135015992_n.jpg

19225961_10159357829095497_6658097317610862209_n.jpg

19366562_10159357829105497_8729772758882888282_n.jpg

19274913_10159357841170497_2639636017634645123_n.jpg
 
Igår var det dags. Debut i MsvB... Har ju laddat för detta ett bra tag och i lördags när vi tränade för PF var han så het att det var svårt att känna igen honom. Men det var kul också, att han har den växeln nu.
Framridningen igår var inte toppenkul, det var 26 grader och sol. Och banan var sååå djup, värre än vanligt. Visste ju om det men inte att det skulle vara så här illa. Men han bytte fint (för att vara honom) och var snäll och ambitiös. Sen inne i ridhuset var det som att vara inne i en uppvärmd jordkällare. Det är mycket vi behöver jobba på, och i första bytet orkade han inte ta med sig bakbenen så det blev kaos. Och andra blev inget alls, men vi är glada ändå. Nu är han startad MsvB och ingen dog. Vi kom inte ens sist.
19225435_10159357841160497_5371889736135015992_n.jpg

19225961_10159357829095497_6658097317610862209_n.jpg

19366562_10159357829105497_8729772758882888282_n.jpg

19274913_10159357841170497_2639636017634645123_n.jpg
Tänka sig! Så resonerar vi alltid i mitt lilla Team när vi ridit dressyren...dvs ja hurra ingen dog! :laugh: Grattis till debuten, är alltid värst första gången så nu kan det ju bara bli bättre!:banana:
 
idag har vi gjort spännande saker. Det fanns plats att träna en timme för MÅ så vi slog till och gjorde det. Jag bestämde mig i helgen för att ge mig in i sadeldjungeln igen. Inte för att jag och Casp är missnöjda, utan för att jag har svårt att sitta ordentligt då jag har väldigt smal höft och behöver lite mer hjälp att komma på plats i travökningarna. Först värmde jag upp i min sadel, sen fick jag prova MÅ:s Passier Optimum tror jag det var. Den var helt ok, låg tyvärr lite i bakvikt men inget som inte gick att ordna med en correction pad. Så jag gick och fixade min padd och sen fick MÅ själv sitta upp. Det var kul att se. Han tyckte att C var trevlig och ambitiös och som MÅ trodde att han skulle vara. Jag behöver jobba på att få honom kvickare och mer framåtgripande i övergångarna (no shit...). Sen fick jag rida igen och det var kul. Han kom verkligen upp bättre fram och satt ihop bra. Liten instasnutt här:
https://www.instagram.com/p/BVkv7IyBDjh/?taken-by=amandafog
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
2 593
  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
2 110
Senast: Tilly_85
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 431
Senast: Mabuse
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
4 954

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Min sambo mår dåligt av hunden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp