07-orna del 22

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Jfrelin nejdå jag fattar och instämmer utifrån ditt förtydligande :)

Min poäng var att det går ju inte att ursäkta dålig ridning med hur deluxe våra hästar blivit utvecklade och avlade osv . Sån otrolig skillnad blir det inte på grundfilosofi och grundridning i sak - det är ju snarare isåfall att hästarna har högre blod och fysik än normala hobbyryttare klarar av ? Detta problem har det ju skrivits spaltmil om från alla håll - Både från uppfödare , tävlingsryttare och tränare .

@tuaphua jag hänger nog inte riktigt med vad du vill ha sagt med ditt svar :o

Nja alltså sådant som absolut skulle kräva tvång på gårdagens hästar gör dagens sporthästar i stort sett själva eftersom aveln har gjort enorma framsteg på den punkten. Klart som fasen många tror det är tvång inblandat om dom jämför med sina egna hästar.
 
Nja alltså sådant som absolut skulle kräva tvång på gårdagens hästar gör dagens sporthästar i stort sett själva eftersom aveln har gjort enorma framsteg på den punkten. Klart som fasen många tror det är tvång inblandat om dom jämför med sina egna hästar.

Fast det jag reflekterade över mest var ju att dagens ryttare ju då när de inte ens är proffs har svårt att rida hästarna korrekt utifrån det . Om de rider såna extremt avlade "sporthästar" . Det handlar ju inte om att de ridit någon gammaldags häst osv innan ?

Att JÅ med följe öht skulle ha den referensramen i sammanhanget känner jag inte är troligt alls ?
 
Fast det jag reflekterade över mest var ju att dagens ryttare ju då när de inte ens är proffs har svårt att rida hästarna korrekt utifrån det . Om de rider såna extremt avlade "sporthästar" . Det handlar ju inte om att de ridit någon gammaldags häst osv innan ?

Att JÅ med följe öht skulle ha den referensramen i sammanhanget känner jag inte är troligt alls ?

Jag tror mkt bottnar i det. Du ser en bild på en häst i en position som skulle krävas våld på din egen häst, vad drar du för slutsats? Jo att ryttaren måste ha använt våld och tvång för att få den dit.
 
[
Jag tror mkt bottnar i det. Du ser en bild på en häst i en position som skulle krävas våld på din egen häst, vad drar du för slutsats? Jo att ryttaren måste ha använt våld och tvång för att få den dit.

Plus att de inte förstår det gradvisa i en inlärning.
När någon väljer lägga en häst bakom lod av något skäl går det ju att träna in det gradvis och få det i eftergift. Det är inte traumatiskt för en häst som dels är i balans(still eller i rörelse) och gradvis vänjs att lita till ryttaren och följa handen.

De blir inte för alltid förstörda för att man någon gång gör så. Varken fysiskt eller psykiskt.
 
@Jfrelin Ja det tycker jag att du ska göra. Min räserköttbulle tyckte att det var riktigt kul så jag ska försöka att släpa fram hinder någon dag i veckan :)
 
@Jfrelin Ja det tycker jag att du ska göra. Min räserköttbulle tyckte att det var riktigt kul så jag ska försöka att släpa fram hinder någon dag i veckan :)
Kul att ni kommit igång med hoppning! Jag blir också sugen på det.
Har ju inte heller någon 07 så borde kanske inte skriva något heller men kan inte låta bli :angel:
Har ju haft sadelproblem men det hoppas jag snart löser sig då jag får hem min asgamla wellington nyomstoppad snart. Sen provade jag en annan typ av sadel igårkväll, en sadel ifrån "The arabian saddle company".

Anledningen att jag testade sadeln var att jag tog hem den för att lägga den på min nyinköpta lilla welsh som har platt bred rygg o sadeln var xvid så jag tänkte jag chansar nu när den finns i närheten. Den var för smal för ponnyn, men låg bra på halvblodet. Nu köper jag inte den ändå eftersom det var främst en mer hoppinriktad sadel jag söker, eller allround till henne. Men modell på sadel passar i alla fall.
Angående JÅ så har jag inte läst någon kommentar i år, har lyckats missa det, kanske lika bra.
 
Jag hade väl inte tänkt att lägga mig i debatten för ovanlighetens skull, men jag kan tycka att det blivit lite väl fokuserat kring lodplanet på nosryggen. För mig är det en gigantisk skillnad på ihopdragen HF, bakom lod (i senaste fallet) eller bakom hand som Caspian gått till för inte så länge sen.

Att vilja dra ihop nosen utan att rida hästen bakifrån är helt kontraproduktivt, precis som att tvinga ihop den med skarpa tygeltag. Men en ung eller svag häst som helt enkelt inte kommit upp i styrka nog, eller ännu lärt sig att ta stöd på bettet, för att det inte är det man börjar med i utbildningen kan jag lixom inte bli upprörd över. Gudarna ska veta att det inte alltid är så lätt som man kan tro. Jag har haft tre svårklassryttare på min häst och ingen av dem har ridit honom i perfekt uppvisningsform från början, han är helt enkelt inte där. Andra ryttare, på min nivå, som suttit upp har jag frågat när de tror att han går i bra form och i nästan samtliga fall har han då gått något bakom lod. Han har gått på tygeln, bakifrån med lyft mage och arbetande ryggmuskler, men nosen har varit bakom lod. Alla hästar ger inte samma känsla, även om det hade varit önskvärt. Och det är ju inte heller så att jag fått betalt för att han varit kort i formen som vissa av "the haters" verkar tro att man får.

Så jag tänker att en häst bakom lod behöver inte jobba helt dåligt med hela kroppen, det kan vara ett sätt att jobba på väg framåt mot något annat, bara det att man inte fokuserar på nosen just då. För just det skulle kunna skapa mer spänning än vad det skulle ge bra effekter.
 
19894827_10159496645305497_3957055355428696129_n.jpg

19894795_10159496645300497_7113921048116191866_n.jpg

19990077_10159496645340497_5001071975057996836_n.jpg

20046442_10159496646210497_1275810663274501741_n.jpg

De här bilderna är från fredagen på Överby.. Foto NRN Photo.
 
Håller helt med dig @Amanda_F och kan även ta min 07-a som exempel (så blir det en koppling till trådtemat) - hon är en sådan med känslig mun och hög stressnivå, som min dressyrtränare och jag har varit överens om att "blunda" för att hon går bakom lod till en början. Istället har vi fokuserat på att hon ska söka sig framåt/neråt med halsen och arbeta genom ryggen, samt spänna av fysiskt och psykiskt.
Tyvärr så dyker hon jättelätt bakom lod i det läget, men det blir nästa steg sas, jag måste få henne lösgjord och avspänd först (dvs. i början på varje pass) innan jag kan be om ett ärligt stöd till bettet och få fram nosen.

Tror även @fio har en poäng i att många av de som skriker högast själv rider hästar som man skulle få slita hårt i munnen på för att de skulle hamna i en sådan form. (Eller de rider rent av inte alls....)
 
Tror även @fio har en poäng i att många av de som skriker högast själv rider hästar som man skulle få slita hårt i munnen på för att de skulle hamna i en sådan form. (Eller de rider rent av inte alls....)

Generellt:
De är exteriört så byggda att de inte kan ridas så, det tar emot, både i bakben, rygg och nacke.(vilket flera påpekat)
Det kan se stadigt ut men det är stelhet som ger stabiliteten, inte eftergift och rörlighet.

Jag vet, jag har själv haft en sån.Kanske light men ändå.:laugh:

Detta hade inte hänt om Svenska Ridsportförbundet hade haft lite mer krut och jävlar anamma i sig, nu upplevs det som de svansar efter, verkligen jättetråkigt för vissa ryttare att få en medeltida rättegång via Facebook, men det som är till nackdel för skribenterna är att alla mer eller mindre riskerar åka dit och det gör de mindre trovärdiga, leta klipp på Facebook med hästar bakom lod och lägga upp dem som värdens djurplågare är synnerligen osmakligt.
 
Tyvärr inga bilder ikväll heller från hoppningen men jag kan ju släppa att serier och sånt inte riktigt är vår grej ännu. Kan jag inte springa fort, vill jag inte vara med, sa Caspian. Så det blev diverse utbrytningar och stopp för han inte fick ihop det mentalt. Men snäll ändå för när jag då ställde tillbaka honom framför hindret gick han över, utan att jag bad om det. Det kommer nog ta ett tag för kugghjulen att landa rätt men tids nog så. Det var inte helt tekniskt lätt idag. Vi har hoppat våra första oxrar i alla fall. Alltid något.
 
Generellt:
De är exteriört så byggda att de inte kan ridas så, det tar emot, både i bakben, rygg och nacke.(vilket flera påpekat)
Det kan se stadigt ut men det är stelhet som ger stabiliteten, inte eftergift och rörlighet

Exakt så!! Jo jag har ridit några sådana själv under åren.. en av dom minns jag särskilt , den var helt omöjlig att få bakom lod då hela överlinjen var som en planka och sen med långt platt kors gjorde inte saken bättre :rofl: Nu var inte ordinarie ryttaren på hästen någon stjärna men den blev mjukare och började röra sig bättre men herregud vilket jobb det var att bara få det lilla :wtf:
 
Exakt så!! Jo jag har ridit några sådana själv under åren.. en av dom minns jag särskilt , den var helt omöjlig att få bakom lod då hela överlinjen var som en planka och sen med långt platt kors gjorde inte saken bättre :rofl: Nu var inte ordinarie ryttaren på hästen någon stjärna men den blev mjukare och började röra sig bättre men herregud vilket jobb det var att bara få det lilla :wtf:
Jag säger Monsun....
 
Allmänt reflektion ang äldre och nyare hästmaterial osv:
Må så vara, men fantiskt så F-bo bilderna från förra året visar ju "det nya materialet" som definitivt inte rids "där de råkar hamna lätt och mjukt och bara per automatik" . Det är ju liksom där kruxet ligger, bland annat....
 
Allmänt reflektion ang äldre och nyare hästmaterial osv:
Må så vara, men fantiskt så F-bo bilderna från förra året visar ju "det nya materialet" som definitivt inte rids "där de råkar hamna lätt och mjukt och bara per automatik" . Det är ju liksom där kruxet ligger, bland annat....

Och kruxet är att talibanerna inte skiljer på de mest vidrigt ihopdragna rena djurplågerifallen från utland tex mot mjukt hamna bakom lod.
De fattar inte skillnaden.
Igår skrevs att hästar som tränas likt den film som lagts ut binds ihop i boxen i en helvetesform och lämnas så. De får inte ens släppas loss för att äta/dricka och till slut bryts halsen(!) på dem.
Kom igen liksom! Jag kan sätta allt jag äger och har på att så gör inte den rytarinnan.
Att folk tillskrivs all skit andra gör är inte ok.
 
Igår skrevs att hästar som tränas likt den film som lagts ut binds ihop i boxen i en helvetesform och lämnas så. De får inte ens släppas loss för att äta/dricka och till slut bryts halsen(!) på dem.
Kom igen liksom! Jag kan sätta allt jag äger och har på att så gör inte den rytarinnan.
Att folk tillskrivs all skit andra gör är inte ok.

JÅ hylla Equipage chefsredaktör för sitt beslut, men tittar man på den film som lagts ut på den senares Facebook så rids hennes häst liknande med den unghästfilm JÅ lagt ut som förskräcklig på sin facebooksida.
 
Allmänt reflektion ang äldre och nyare hästmaterial osv:
Må så vara, men fantiskt så F-bo bilderna från förra året visar ju "det nya materialet" som definitivt inte rids "där de råkar hamna lätt och mjukt och bara per automatik" . Det är ju liksom där kruxet ligger, bland annat....

Mja, fast om jag tar min häst som exempel igen då (07-an, 02-an är lite mer åt den äldre typen) så utöver att vara mkt känslig så har hon även en sjuhelsikes motor, och lätt för att i stressade lägen gasa på framåt. I dessa situationer händer det även att hon "drar ner rullgardinen" som en av mina tränare brukar säga, dvs. slutar lyssna på sin ryttare. Och då kan det bli så att jag (som för all del inte är ngn GP-ryttare) tyvärr måste ta några lite hårdare tygeltag för att lyckas få ner tempot och få igenom mina halvhalter så hästen börjar lyssna på mig.

Detta är absolut inte önskvärt, men jag tror att liknande kan hända med även de bästa, de är bara människor och varken de eller deras hästar är perfekta varelser.
 
@sorbifolia ja men självklart kan det hända . Jag tycker ändå att F-bo bilderna faktiskt inte illustrerar det utan något helt annat, även filmsnuttarna därifrån .

Sen är vi alla överrens om att JÅ's krusad är helt bindgalen dvs metoderna hon använder att argumentera sin sak, samt bilden hon har generellt ang mycket annat .
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
2 502
  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
2 105
Senast: Tilly_85
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 428
Senast: Mabuse
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
4 886

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp