07-ornas 17'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Filmen laddas upp, här kommer en print så länge! :love:

finaste_zps87083f61.jpg
 
@Maja_Kandi Vad roligt att det går så bra för er? Har du någon tävling i sikte?

Ikväll var Barbies öga helt normalt igen så vi red ut i skogen och busade lite. En vän var också med på en rätt het kuse som fick vara först. Så där bakom passade jag på att försöka göra lite byten. Minsann att vi lyckades åt båda hållen:D! Från höger till vänster var hon efter bak ordentligt men tog hjälpen till slut iaf:). Från vänster till höger gjorde hon ett par byten på väldigt liten hjälp.

Ett litet problem är att hon blir på dubbla spår i bytena för att jag trycker till för mycket med ytterskänkeln... Men tänker att bytena borde bli rakare när hon är på hjälperna riktigt och jag inte behöver överdriva hjälpen. Eller tänker jag helt fel?
 
@Fiorano
Ja det är verkligen jätteroligt! :) Jag har tittat men det är ju inga tävlingar nu i juli, så vi får väl se framåt augusti/september. Jag har som mål att komma ut på både hoppning och dressyr i år iaf! :)
 
@Fiorano
Hade gärna gjort men det är min jobbhelg. Ska vara med på hopptävling den 8/8 iaf och rida två klasser! :) Sen hoppas jag det finns lämpliga tävlingar resten av sommaren/hösten så jag hinner ut på några, måste ju passa in det när jag är ledig så får kolla på varannan helg, ledig varje jämn helg. :)
 
Oj vad mycket ni skriver :) har inte hunnit läsa allt men grattis @stjarnfrugt både till jobbet och hästen.
Jag är fortfarande i USA men kommer hem på söndag. Divan har halvvilat lite nu när jag varit borta men kommer gå 3 ggr denna vecka så jag tänkte börja rida som vanligt på måndag. Har bara klappat en kalv senaste 2 veckorna. Djurabstinens de luxe.

Strök mig från meeting första helgen i augusti då jag tyckte det blev lite för dyrt men andra helgen ska jag rida LA3 lör och MSV C1 sön mycket närmare hemma. Mamma fick anmäla i tdb eftersom jag just då var mellan Maine och Vermont utan wifi :D man blir ju helt stressad hahaha
 
Åhhh Vermont!:love: Där åkte vi alltid skidor på Killington när jag bodde i New York...fullständigt underbar skidort!
 
Blärk. Skrittade ut med Barbie och Juno som handhäst i em. Tappade Juno för han sprätte i väg för nåt farligt. Satt av och hämtade honom och ser då att Barbie har lite tunt blod som runnit ur ena näsborren. Jag har ett svagt minne av att detta hänt en gång förut, men det var kanske förra sommaren? Har säkert skrivit om det i denna tråden, är det nån som kanske minns det?

om det nu är andra gången borde jag kanske kolla upp henne? Känner mig lite orolig faktiskt. Har alltid lär mig att det är väldigt illa med blod i näsan på häst.
 
@Fiorano usch de låter otäckt! jag har ingen erfarenhet av det alls faktiskt.

Är så himla bra att få lite feedback på de här stället och igår red vi ett ganska kort men AS-jobbigt pass... Hade faktiskt med mig ett spö så att jag kunde peta till honom med spöet när han inte aktiverade sig när jag bad om det. Red massa tempoväxlingar i framförallt traven och det va så jäkla jobbigt så min mage nästan gick av:wtf: Han blev urfin och rundade verkligen överlinjen och kändes himla fin men han blev trött snabbt!
Idag red jag ut på en liten joggingrunda och testade ett nytt bett. Jättetjockt tre-delat bett med fasta ringar och äntligen kändes det som att han va nöjd i munnen:banana: Har haft problem med att han klapprar tänder och är allmänt orolig över lag sedan jag köpte honom och det känns som att jag har testat hur mycket som helst. Sen blev jag tipsad av en ifrån sprenger att jag skulle testa ett så tjockt så möjligt och det enda jag hittade va ett tvådelat så det fick bli det och det har han ändå varit OK på. Hittade de nya på rea på ullared så det va verkligen bara tur att jag trillade över de. Va så himla glad på utritten över detta haha.
 
Här kommer filmen! Som sagt, jag bjuder på både bra och dåligt. ;)


Nu kollade inte jag på hela filmen jag fattar inte hur du kan ta så himla mycket instruktioner hela tiden:nailbiting: jag blir helt stressad när hon säger nya saker hela tiden och jag tycker de känns så stressat? Din ponny är ju kanonsöt annars:)
 
Jag behöver nån som hela tiden tjatar på mig så för mig är det bra. :) Och när hon sagt en sak (typ "sänk ytteraxeln") och jag tre steg senare drar upp den igen så känns det bra att hon hojtar åt mig direkt igen. :)

På slutet är det jogg lång och låg, då tyckte jag ponnyn blev sååå fiiin! :love: Det som är i början på filmen är ju alltså första gången vi plockar upp henne lite mer och då blev jag tvungen att RIDA på ett helt nytt sätt, vilket gjorde mig spänd och således blev även ponnyn spänd, när jag får till det några steg här och där blir ju hon därefter. :) Håller med om att det blev stressat ganska ofta (framför allt när vi plötsligt skulle fatta galopp vilket jag inte var beredd på och gjorde en usel fattning därför blev det hastigt och knasigt och stressat efteråt), men som sagt är det ju mig det hänger på, när jag hamnar rätt och gör rätt så blir det så häftigt att sitta där på! :)
 
@Maja_Kandi : du får komma ihåg att när du rider för tränare så MÅSTE inte saker ske exakt sekunden tränaren säger det. Det är bättre att man om det inte känns rätt exakt den sekunden, fattar galopp en liten bit senare, hellre att det blir rätt för dig och hästen än att det ska ske exakt när tränaren hojtar det osv, det är ju inte tävling utan träning. Viktigt att komma ihåg och pratar du med tränaren så skulle jag tippa på att det även är självklart för denne, är nog bara att hon inte ens tänkt att du undrar om den möjligheten tänker jag. som tränare skickar man ju ut direktiv direkt man ser dem osv, men tror ingen tränare tycker det är att föredra att man gör exakta kommandot exakta sekunden om det inte känns vettigt just exakt då. Om man nu inte såklart rider VM eller OS nivå och ska rida programmet i sin exakthet dagarna innan start typ hehe ;)
 
Vi tog några skutt efter att det varit hopplektion i paddocken ikväll. Stod kvar ett räcke på varje diagonal så blev några åttvolter. Roligt tyckte vi båda. :)
Som tränaren sa sist så behöver jag hitta tillbaks till knapparna igen efter så lång frånvaro och därmed bara hoppa enkelt några språng i följd och det kändes bättre redan idag jämfört med senast.

Nu blir det lite semester för båda. Jag åker till Falsterbo på lördag och är där till nästa fre och jag har inte brytt mig om att be någon motionera henne. Hon har ju gått nu utan avbrott sen nyår även om det varit igångsättning mycket men om det finns någon liten överbelastningsskit någonstans så kanske den kan läka bort med lite lugn när jag ändå är ute och rör på mig under min semester.
 
@mackan
Du har så rätt! Alla mina fel med sitsen tycker jag bara är kanon att hon tjatar på till leda. Men just det där med att "fatta galopp" eller "sakta av" måste jag bli bättre på att inte forcera. Knepigt nog är jag bättre på den fronten med avsaktningar, där känner jag själv efter och väntar in rätt tidpunkt, vilket kanske även syns på filmen, alla avsaktningar från trav till skritt blir bra just eftersom att jag låter det ta tid. :p Det är så roligt att rannsaka sig själv! :D


Kl
Ikväll var vi ut bara en halvtimme och joggade lite. Gårdagen sitter i, jag får en jäkla power i hästen från start! Idag var ju fokus bara på att lösgöra och slappna av, bra träning när pålle vill det motsatta. ;)
 
Blärk. Skrittade ut med Barbie och Juno som handhäst i em. Tappade Juno för han sprätte i väg för nåt farligt. Satt av och hämtade honom och ser då att Barbie har lite tunt blod som runnit ur ena näsborren. Jag har ett svagt minne av att detta hänt en gång förut, men det var kanske förra sommaren? Har säkert skrivit om det i denna tråden, är det nån som kanske minns det?

om det nu är andra gången borde jag kanske kolla upp henne? Känner mig lite orolig faktiskt. Har alltid lär mig att det är väldigt illa med blod i näsan på häst.

Jag känner igen det där med blod i näsborren, men jag kommer inte ihåg om det var du som berättade om det eller om det var nån annan. Jag tror ju inte att det måste vara nåt allvarligt bara för att det blöder lite, förmodligen bara ett litet blodkärl som brustit, och det behövs ju inte något större trauma för att det ska hända. Däremot om det kommer skummigt blod ur bägge näsborrarna på en allmänpåverkad häst hade jag blivit orolig! :crazy: Jag är ju förstås inte veterinär, men om hästen är pigg och glad och det bara händer en gång hade jag inte tänkt så mycket på det.

Chatsi har vila denna veckan, vi är nere i Polen på semester. Ägaren till betet tittar efter henne, och jag har inte hört nåt, så jag antar att det går bra. Åker till Sverige i morgon, ska på möhippa på lördag och sen tänkte jag ta nån dag i Falsterbo innan vi åker hem. Lutar åt onsdagen då pojkvännen (som sa att ville att vi skulle ha läktarbiljetter i år, undrar om han tänker att det lägger band på mitt shoppingbegär?:angel:) inte är så intresserad av unghästklasser. Sen måste vi en sväng till Köpenhamn också och äta sushi. :d
 
Naturligtvis passade jag på att fråga min vän veterinären om blodet i näsan igår. Hon tyckte att så länge man inte får stå med en hink under näsan för att fånga upp blodet så är det ingen fara:p. Precis som du @Marvin sa så är det mest troligt bara ett litet blodkärl som brustit. Nu när det är så mycket flugor går hon och frustar mycket och kliar näsan mot frambenet (ja när jag är ute och skrittar får hon göra det:o).

Ska rida på banan idag och känna på henne, om allt är som vanligt-vilket det borde vara blir det tävling på söndag. Vi ska till en tävlingsplats där det alltid gått bra så jag hoppas den turen håller i sig och kan smitta av sig på den prickiga också:p.

Bild från tävling där förra året, mina bsoluta favvobild på Barb:love:
1231192_10201288474165781_2075202023_n.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 182
Senast: LuckyMe
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 420
Senast: Ajda
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 902
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp