07-ornas 17'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Naturligtvis passade jag på att fråga min vän veterinären om blodet i näsan igår. Hon tyckte att så länge man inte får stå med en hink under näsan för att fånga upp blodet så är det ingen fara:p. Precis som du @Marvin sa så är det mest troligt bara ett litet blodkärl som brustit. Nu när det är så mycket flugor går hon och frustar mycket och kliar näsan mot frambenet (ja när jag är ute och skrittar får hon göra det:o).

Ska rida på banan idag och känna på henne, om allt är som vanligt-vilket det borde vara blir det tävling på söndag. Vi ska till en tävlingsplats där det alltid gått bra så jag hoppas den turen håller i sig och kan smitta av sig på den prickiga också:p.

Bild från tävling där förra året, mina bsoluta favvobild på Barb:love:
1231192_10201288474165781_2075202023_n.jpg

lyxigt med en vän som är veterinär! och va söt hon är:-) hur går det med Juno? är han fräsch?
 
@sommarminne Att ha en vän som är veterinär är kalasbra:D. Attans bara att hon bor i Göteborg:p.

Juno känns faktiskt fräsch och ser så ut. Igår fick han trava korta sträckor som handhäst för första gången. Nästa vecka ska han få börja trava uppsuttet. Bir ett ÅB i slutet av juli och då är tanken att han ska ha kommit igång i alla gångarter i skogen. I mitten av juli ska han skos och då blir det också sulor runt om för att se om det gör skillnad på honom:).

Igår var ffa Juno riktigt billig igen dock. Han hade släppt ut både sig själv och Barbie från beteshagen. Den ligger väldigt avsides så det är ingen som ser dom när dom går där. Så jag kom dit och såg att grinden låg på backen. Tack och lov hade de bara vandrat på en skogsstig och hittat fina ängar med mycket mer gräs på. Hittade deom efter tio minuter och visslade-då kom Juno travandes mot mig hur lycklig som helst. Tur att man har en rymling som är lättfångad iaf:p. Barbie var fullt upptagen med att ääääääta.
 
@Anyo va vacker!!! hur länge har du haft henne?

idag har jag bokat in ny tränare så på lördag nästa vecka får vi nog svettas:D känns nyttigt att få testa på lite nytt och hon håller till på ett par klubbar här i närheten så det verkar hyfsat smidigt att kunna få vara med. Blev glad över att dom hade ett tillfälle så snart!
 
va roligt att vara med hela vägen! tycker first wish har många fina avkommor. har du någon film?[/USER]
[/QUOTE]
Finns säkert med i de äldre trådarna kan länka annars :) dock ingen pur färsk film finns. Annars söker du på Madeleine Lindroth på tuben så kommer du till min kanal :)
 
Här händer inte så mycket just nu. Har tappat sugen lite när det är så mycket regn och åska. Känns inte så kul att boka in träning och det sen blir åska och regn hela passet.
Men i morgon ska vi i alla fall iväg på WE träning igen. Då är det ju i ridhus men givetvis är det enda dagen de har lovat uppehåll och solsken.

Har även beslutsångest om jag ska sälja min ena häst. Hade ju honom till försäljning i höstas och lånade ut honom på prov. Tyvärr fick jag ju tillbaka honom mager, omusklad och stressad.
Känner att jag inte hinner med 3 hästar och mina leder och rygg är ju inte helt ok, så orkar ju inte alltid rida. Han är ju en häst som behöver gå 6 ggr i veckan för att inte få överskotts energi.
Det var dagens gnäll från min sida!;)
 
Måste bara delge er i denna tråden att något helt osannolikt hänt mig igår. Jag har inte kunnat formulera mig, så jag har varit tyst. Får försöka göra det enkelt för jag kan fortfarande inte förstå att detta har hänt.

Som alla vet var jag helt inställd på att flytta till Östersund. Hade fixat stallplats, boende, jobb givetvis och flytthjälp till utsatt datum. Jag var oerhört nöjd och såg fram emot detta enormt. Talade med nya arbetsgivaren senast igår förmiddag så att allt skulle vara klart med anställningsavtal osv så att jag skulle hinna säga upp mig i tid. De hade skickat pappren i förrgår och allt skulle bara skrivas under och återsändas. Jag hade bokat tid med min nuvarande chef nu på tisdag.

Så inträffar det helt sjuka, osannolika, utopin... Telefonen ringer igår eftermiddag och den som ringer är chefen på företaget i mina hemtrakter, där jag tidigare i våras sökte ett jobb men inte fick, till min stora bitterhet som alla numera känner till. Han säger att en där gått vidare till andra uppgifter internt, och att det nu finns en tjänst ledig som jag kan få. Denna ska jag alltså få, på stående fot, utan rekryteringsprocess och allt sådant. Om jag är intresserad. De har redan talat med facket som godkänt detta förfarande. Om jag bara vill ha jobbet alltså, så får jag ta det, kan börja när det passar mig.

Jag sa att Jaha, det var ju trevligt. Men jag har precis fått ett jobb i Östersund och jag ska flytta i augusti. Eeehhh.

Han sa att Ojdå. Ja givetvis ska du ju ta den chansen om du vill ha det jobbet. Det hade han ju såklart all förståelse för.

Jag sa att Jag är ju glad att du ringer mig idag, och inte imorgon eller på måndag när jag hunnit skriva på pappren och postat på lådan. Då det är det enda som återstår innan det är klart. Men att jag har GANSKA svårt att smälta detta nu, och måste få fundera och återkomma imorgon. Och att jag har ingen aning alls om vad jag ska säga till Ösd.

Jag = :eek::nailbiting:O_o:banana::bump::rofl::crazy::confused::cool::o:up::cautious::D

Så. Inatt har jag inte sovit många timmar. Imorse ringde jag tillbaka och frågade om detta verkligen var sant och inte nåt jag drömt. För jag ringer inte till Ösd och gör bort mig totalt och bränner alla mina broar, om detta jobb inte är garanterat åt mig. Det var klart, han drog hela historien igen och vi kommer överens om att jag börjar där samma datum som jag skulle ha börjat i Ösd. Det är ju bara att köra rakt fram i Sundsvall istället för att ta vänster till Ösd liksom, jag har ju redan ställt in mig på att flytta. Så lägger jag på luren och sitter där och har svårt att inse vad som hänt.

Sedan var det jobbiga kvar. Att ringa till Ösd och förklara vad som hänt. Det är alla kategorier det värsta telefonsamtalet jag haft hittills i mitt liv. Jag skämdes som en hund, det var helt fruktansvärt att göra det. Jag har aldrig känt mig oseriösare, omognare, mer rutten och allt det där. Rent ut sagt skit. Och det talade jag om för chefen där, att det är så jag känner mig. Och jag är inte säker på att jobbet hemma i sig passar mig bättre än i Ösd, vilket jag inte tror. Men att jag inte kan tacka nej till det med tanke på att den här chansen får man aldrig igen. Givetvis förstod han det, och lät inte alls arg utan snarare oerhört förvånad. Men i min hjärna tycker dom såklart att jag är dum i huvudet och att detta är helt sjukt dåligt och oprofessionellt. Så jag grinade en kvart när jag la på, för jag kände mig så kass.

Så ja. Jag är helt mållös. Jag har ännu inte fattat att detta är sant. Det är blandade känslor, mellan total eufori att äntligen få komma hem, och känslan av att vara den sämsta personen i världen rent professionellt. Jag skäms bara jag tänker på denna situation.:banghead:
 
Men så underbart @stjarnfrugt! :bump:
Förstår absolut hur du känner inför det jobb du redan sagt ja till men detta är inte första gången något sånt händer. De lär ha andra sökande. Var bara GLAD att det går mer än bra just nu. :)
 
Men så himla roligt @stjarnfrugt!! Nu har det verkligen vänt för dig hoppas jag:). Fattas bara en ponny på detta;). Såg den du tittade på på nya bilder på fejan idag och hon ser jättefin ut!
 
Men åååh vad roligt för dig @stjarnfrugt!!! Det är ett tecken! :D Förstår verkligen samvetskvalen, hamnade ju själv i samma sits i våras. Men jag har aldrig mått bättre och trivts så bra med livet som jag gör nu, så jag tog helt rätt beslut i att satsa. Även fast själva uppsägningen och den biten var oerhört jobbig. Så stort megagrattis! :banana: Synd bara att vi inte blir träningskompisar framöver. ;) Men vi kanske ses nån annan gång ändå. :)

Och jag säger som @Fiorano, kanske dags att fundera på ponnyn igen...? ;)
 
@Charlotte1975 Jag köpte en triss igår men jag vann ingenting. Jag hade räknat med TV-soffan så lite besviken är jag ;)

@Maja_Kandi Detta är helt otroligt sjukt. Tänk om jag fått samtalet nästa vecka istället, så jag skrivit under och skickat iväg papprena? Jag fattar inte att det är sant. Har fortfarande en klump i magen när jag tänker på Ösd och mitt samtal dit, även om jag inte tjabblade till nåt utan bara sa precis som det var helt ärligt. Så känns det inte alls bra. Jag hade gärna fått vara på den arbetsplatsen, för jag tyckte jättemkt om det jag såg. Men att få bo hemma och ha en 5-milsradie till större delen av familjen, släkten och kompisarna... det är oslagbart. För mig som haft över 90 mil i 7 år så känns det som en utopi. Det är bara mitt samvete och min moral som säger att det var fel att dra mig ur i Ösd. Visst är det som @Kirre säger men min känsla är att det är genomruttet.

Och jättetråkigt att vi inte blir grannar. Men jag får göra en turne ibland och hälsa på hos dig och nedanstående i Sundsvall ;)

@Fiorano Den stora nackdelen med detta jobb är att jag inte kommer kunna köpa ponnyn alls :( Jag måste jobba dagtid i 6 mån för introduktion. De har dessutom en policy att alla nya blir provanställda, vilket iofs inte är så osäkert kan jag känna, men ändå. Dessutom är hästmöjligheterna inte de bästa ju längre norrut man kommer, det finns bara två ridhus i kommunen och de ligger på ridskolan. Ska man stå i samma område som ridskolan är det relativt dyrt, och stallet där jag hört mig för kostar det 2400 kr inkl spån. Allt annat tillkommer. Dessutom är det 2 pass per vecka och häst och 11 hästar att klä på, ta in och ta ut osv. Ska man ha billigare stallplats blir det direkt 1-2 mil enkel väg till ridhuset. Då ska man ha tid att hålla på och åka och ha sig.
Med dagtidslön går jag ner ett antal tusenlappar, samt att tiden efter jobbet blir ju inte precis tillåtande att ha två hästar. Och att binda upp sig på 4 pass per vecka när jag senare ska gå över och jobba skift... nja.
Sedan finns det bara 2-3 hovslagare man vågar anlita i hela länet. Jag vet att en av dem skor i området och han kostar 1500 kr per häst. Det blir dyra omkostnader.

Det känns jättetråkigt. Men jag får helt enkelt inse mina begränsningar. Jag ska sätta mig in i ett nytt jobb med allt det innebär, och jag kan ju känna att jag har en hård press med tanke på förslaget jag fått. Både att bli headhuntad och att få 1000 kr högre lön än andra nyanställda. Jag vill ha lite energi över till det.
Man vet ju aldrig vad som visar sig med tiden, jag kanske har möjlighet att ha två i framtiden. Men inte just nu, och inte tillräckligt snart att jag kan räkna med att hinna köpa just denna ponny innan den blir såld. Eller prishöjd till en nivå jag inte kan ge då jag fortfarande har kvar min stora.
 
@stjarnfrugt Det är förstås väldigt synd att du inte kan köpa ponnyn, men det känns som l det kvittar i sammanhanget nu:). Är verkligen jätteglad för din skull att du kommer hem istället! Nu kommer du knte behöva ponnyn som distraktion heller eftersom livssituationen förändras så mycket till det bättre:).
 
@sommarminne här kommer några filmer

Hennes första tävling sen 2012 . Mkt spänd .

Här är en från senaste träningen i april

Vi har längre tragglat med spändheten som faktiskt blir bättre och bättre. Även med att kunna sitta ner på henne, vilket jag personligen tycker jag gör betydligt bättre nu än förr.

@Charlotte1975

First wish - Kaliber - Cosmos** :)
 
@Fiorano Ja, lite så är det kanske. Men jag vill ju rida ponny i vilket fall >< Jag får helt enkelt se hur det blir. Men alternativet är att stå utanför stan i nåt billigt stall med sämre möjligheter. Då kanske jag kan få ner kostnaden till 1500 per häst men får istället besväret att ta sig iväg, speciellt vintertid. Dessutom kommer de tränare jag vill rida för bara till ridskolan, så att träna på hemmaridbana utanför stan kan man räkna bort.
Sedan finns det tydligen bara en ET i hela länet som jag kan se. Vet inte hur bra hon är. Så vill man ha hjälp med sånt, vilket jag behöver för mina storas rygg lite regelbundet, så finns en mkt bra veterinär som är kiro och tandläkare. Men blir betydligt dyrare varje gång än hos ET. Ptja, på det stora hela är det inte speciellt smidigt och billigt just i den stan om man vill hålla på och träna aktivt. Men det är å andra sidan det bästa stället att hålla till på rent hästmässigt i hela länet. Så jag är ju jäkligt tacksam att jag nu kan bo och jobba där när jag ändå vill hemåt.
 
@stjarnfrugt : jag tror allt kommer lösa sig!
Ta inte ut allt i förskott eller fundera så mkt på saker som i dagsläget inte funkar. Du har just vunnit på triss i fråga om det mest basala i dina önskingar - ett jobb du vill ha, på platsen du vill bo med vänner och familj osv!
vila i det och var överlycklig!
du vet aldrig vad som utvecklar sig på vägen efter det, saker ändrar sig hela tiden. Njut av detta och ta resten sen - du kanske vinner på triss ytterligare många gånger framöver och livet har de mest fantastiska egenskaper att förändra allt man tror är givet - även till det mkt positiva :)
 
@stjarnfrugt
Jag är bara alldeles lycklig i hjärtat för din skull! Så fantastiskt för dig!


Kl.
Jag är himla glad att jag tog steget och vågade släppa ihop Queenie med de andra två, för oj vad hon trivs nu! De kliar varandra alla tre, betar och sover sida vid sida och igår kväll busade de så det bara dånade i backen! Queenie ledde ligan och visade så fina luftkonster och showade loss ordentligt, tog i allt vad hon hade och lekte nog lite galoppör ett tag. :D Så himla roligt att se, finaste lilla grå. :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 182
Senast: LuckyMe
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 420
Senast: Ajda
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 900
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Bra torrfoder
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp