07-ornas 17'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Red igår. Inget nappande i tygeln men jag bli så sjukt trött på mig själv. Sitter liksom och åker häst. Jag vet ju att det inte funkar men ändå gör jag det.

-åh vilken dålig galopp, vart är vår runda galopp?
Fortsätter att åka och gör ingenting :banghead:
Tänker skylla på att jag inte ridit på 3 veckor. Ska försöka skärpa mig idag. Man måste ju liksom ta jobbet. Det funkar inte att sitta och dra i höger tygeln och inte använda skänkeln.
 
@Jfrelin Eller hur???:confused: Har i hela mitt liv trott att om jag bara glassar runt, köper tillräckligt dyra hästar (dvs 15000 max) och en heltfanatisktotroligtdyrsadeljävel, så är det sen bara att sitta upp o åka runt. Det gör alla GP ryttare här på buke. Det har jag sett.

Vermont är otroligt. Vi åkte även runt en annan sommar och bodde på små hotell/BoB och det var sååååå vackert!:love:
 
Här är det också väldigt varmt nu, men försöker rida så gott det går.
Hoppade med Nova igår och tog fram "skräckhinder" för första gången. Oranga stora koner, vattenmatta och lite annat.
Vatten mattan var LÄSKIG sa Nova. Ville knappt gå fram och nosa först. Men när hon väl gjorde det så var det inte så konstigt. Blev några grodhopp första gångerna men sen gick det bra. Tills jag skulle byta varv! Då blev det tvärstopp och gruset sprutade på mattan och Nova tyckte det var läskigt igen. Gick bra bara hon fick nosa på den i det varvet också. Min lilla knäpphäst!:love:

Hade några som var och provred min andra häst en dag. Han brukar ha energi i massor och ha en del hyss för sig ibland.
Brydde sig inte om något och var slö och tråkig på banan, beror säkert på värmen.
Typiskt att det skulle komma just när man har någon intresserad. De tyckte han var alldeles för snäll, de letade efter en häst med lite fart.
De andra som provridit har tyckt att han var alldeles för pigg. En vågade inte ens galoppera honom.
Nåja, det är väll meningen att han ska vara kvar här.
 
Jag erbjöd dem att de kunde komma och att vi red ut i skogen ihop så de fick se hur han var ute.
Mamman var intresserad av honom och ville gärna komma igen. Men det var dottern som skulle ha hästen och mamman skulle rida ibland så dottern fick bestämma.
Kan spelat in att de dagen innan hade provridit en häst som dottern ville ha, men mamman tyckte var alldeles för svår och aldrig skulle sätta sig på!

I morgon ska jag iväg på clinic i frihets dressyr. Ska bli spännande eftersom jag aldrig har varit på något sådant innan. Blir utan häst första gången för att se lite vad det handlar om. Blir en heldag mellan 9-16. Ska bli kul!
 
Värmeslag idag och har hoppat lite:D. Vi ska ju på hoppkurs sista helgen i juli så kändes som en bra id+e att kanske ha nåt språng i kroppen för oss båda:). 80 modiga cm tog vi oss över!
10489953_10203405232683421_7196103600010250176_n.jpg
 
Idag har vi varit och tränat för ny tränare och det kändes så jäkla bra! Väldigt noggrann och tydlig vilken jag uppskattar och hon läste av oss som ekipage otroligt snabbt. Va helt nytt ställe vi åkte till och hästen skötte sig väldigt bra och nu känner jag mig verkligen taggad att komma igång. Fick en hel del verktyg att jobba med bla övergångar och min sits så nu längtar jag redan efter nästa gång:banana:
 
Falsterbo veckan börjar lida mot sitt slut. :( Helt underbar vecka med sol och fina hästar. I morgon ska de regna 35 mm och i så fall skippar jag att gå in. Nu är jag supertaggad att åka hem och rida och så får jag vänta 3 veckor till.:cry: På lördag gör jag en snabbvisit hem på ett dygn för att pussa på Elle, men hon har helvila till nästa vecka. Men kan glädja henne med 3 nya schabrack, nytt OS pannband och ett HW 100 grams Amigo Bravo. Själv fick jag jag 5 nya tröjor och dottern ett kitt med ridkläder. Många bra fynd. Provade ut ett par De Niro stövlar. Har ett par bruna med om jag ska tävla så småningom behöver jag nya svarta. Så nu vet jag size när de blir aktuellt.
 
Idag har jag haft travpremiär på min häst. Hon var väldigt förvånad över att det kom en övergång! Hon är så härligt arbetsvillig nu, märks att hon är dödligt trött på att ha tråkigt, den här arbetsglädjen hoppas jag håller i sig framöver nu när hon minns hur trist det kan vara ;)

Jag hade dessutom min gamla medryttare på besök, vilket var perfekt då någon kunde se hur hon rörde sig. Hon såg inget konstigt, men jag känner mig tveksam. Bjudningen var inget fel på alls, min häst var överlycklig att få springa lite och jobbade på bra. Men jag tycker att hon är lite trippig fram, dock kan jag inte säga om det beror på hästen eller på att grusbanan är ganska stenhård nu när det varit torka. Vi ska sprinkla den ikväll, samt att det förhoppningsvis kommer regn imorgon. Hoppas innerligt att det är skillnad på henne då så att jag kan säga att det beror på underlaget...

Däremot vet jag inte riktigt hur man tyder veterinären ordination, glömde såklart att fråga om det (som vanligt) när vi var på kliniken:
2 veckor skritt 40 min. 2 veckor jogg i trav, raka spår och stora böjda, 25 min. 3 veckor jogg i alla gångarter.

Någon som kan tyda detta? Ska man alltså rida totalt 25 min inkl framskritt och avskritt? Jag som brukar skritta fram 20 min får inte ihop det :o Jag skrittade iaf 15 min, travade nåt varv, skrittade igen och travade nåt varv till, sedan skrittade jag av några minuter så att det totala blev 25. Vet inte om det är så man ska göra, blev ju knappt nån trav alls. Men det kan ju omöjligt vara så att man ska gå direkt till 25 min trav, det orkar vi ju aldrig och kan knappast vara bra för lederna...
 
@stjarnfrugt alltså de där exakta direktiven är ju bara generella oavsett i sin exakthet.... det viktiga är ju enligt vetten att öka på långsamt och undvika böjda spår i ngn större grad tills hästen funkar och fortfarande känns fräsh i alla gångarter enligt det konceptet..... det spelar ju ingen större roll exakta minuter osv utan det är just den successiva upptrappningen som försökts illustreras i sammanhanget och ordinationen.

@Jfrelin tack :) då fortsätter jag delta emellanåt, sålänge inte ngn annan tycker det är opassande :) Kommer säkert posta rapporter om 07an emellanåt men det blir ju mer sällan nu och kanske är den såld snart, man vet inte. :)
avis fortfarande ang. Vermont!
 
@mackan Lite så tänker jag också, men man blir ju ändå osäker på exakt hur det är tänkt tidsmässigt. Speciellt när man rider ut så är ju tiden rätt svårberäknad, när vi rätt vad det är hamnar i ett dike... Dock hoppas jag att dikesklättrandet är snabbt övergående nu när jag får rida framåt. Får försöka hitta nån grusväg att rida på så att man kan rida framåt, det värsta är som sagt när man måste hålla henne i skritt när hon börjar tagga igång... tyvärr är de ridvägar vi provat hittills en ganska lång sträcka på asfalt. Jag ska sondera terrängen framöver.
 
@stjarnfrugt alltså de där exakta direktiven är ju bara generella oavsett i sin exakthet.... det viktiga är ju enligt vetten att öka på långsamt och undvika böjda spår i ngn större grad tills hästen funkar och fortfarande känns fräsh i alla gångarter enligt det konceptet..... det spelar ju ingen större roll exakta minuter osv utan det är just den successiva upptrappningen som försökts illustreras i sammanhanget och ordinationen.

@Jfrelin tack :) då fortsätter jag delta emellanåt, sålänge inte ngn annan tycker det är opassande :) Kommer säkert posta rapporter om 07an emellanåt men det blir ju mer sällan nu och kanske är den såld snart, man vet inte. :)
avis fortfarande ang. Vermont!

Klart att du skall vara kvar! :)
Jag slänger ju in något inlägg då och då trots att det nu är 6 månader sedan min fina flicka fick somna in! :(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 182
Senast: LuckyMe
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 420
Senast: Ajda
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 898
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp