07-ornas 18'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@stjarnfrugt Tror de ligger mkt i de som @mackan säger. Mitt hästeri är ju långt i från bra just nu. Skulle jag vara själv utan man och barn skulle jag nog bli deprimerad. Men nu finns de glädje på sidan av hästeriet som lyfter mig. Att komma hem till ett tomt hus och då bara tänka på den sjuka hästen skulle knäcka mig också.
I morgon får hästen gå ut i sjukhage igen och de är en bra hästdag för mig. :D Tycker de är svinjobbigt att se henne stå inne och ropa efter kompisen som är ute i solen. I dag blev de i alla fall en lång promenad och sen stod vi och solade lite på ridbanan tillsammans.

Hämtade i dag ut ett paket på posten. Som tack för hjälpen av flytt av en häst fick jag ett par Tärnsjö-tömmar. :love: Vilken present.:up:
 
Här skiner solen också idag! Har inte ridit min häst på en vecka, och hittade henne med tappsko såklart. Men hade tur, hovis kom ut direkt, hade vägarna förbi. :bow:

Jag är så trött på att lina innan ridning, så jag skippade det idag. Visst var hon pigg, men fullt reglerbar. Hon hoppade till för sand som sprätte upp mot sargen och lite sånt, men det var så skönt att hon verkar ha mognat och blivit lite vuxen, för hon koncentrerar sig och jobbar istället för att titta och skygga för allt! Hon börjar bli en riktigt pärla:love: - tänk om vi bara kunde få till lite mer ridning, mer regelbundet.
 
  • Gilla
Reactions: oxo
@Fiorano Jag hade gärna haft ett sånt upplägg som du har om det fungerat i vardagen. Tyvärr finns inget sånt här.

Vi får se som sagt. I dagsläget känns det inte helt värt att ha två hästar här. Så mkt som jag får mecka och krångla med jobbet för att kunna träna med EN häst (om den varit ridbar) för bra tränare... vilken mardröm med två. Är ju dessutom så svårt att få rida öht så att då ta upp två platser är utopi, vilket skulle innebära att man får rida varannan gång och då går det ju typ 3 mån mellan tillfällena för respektive häst för min gymnasietränare :crazy: Tyska tränaren är lite lättare då det hittills varit dagar som funkat hyfsat med jobbet, men då är det istället så att ibland är det regelbundet och ibland inte alls. Det var tex inget på hela hösten.
Så även om jag skulle vinna på lotto se vetefan om jag kan tänka mig att ha två hästar och lägga all min tid och pengar på att rida ensam eller i skogen..?

@Charlotte1975 Jag håller också med @mackan angående att man bör ha nåt vid sidan av som också är roligt. Men jag vet inte vad det skulle vara. Jag hade 6 hästfria år då jag provade allt möjligt, sedan ytterligare några år då jag bara var medryttare/ridskoleryttare och då hade jag också tid att göra allt möjligt. Men även om jag kan sakna att köra mountainbike några timmar i skogen, eller träna på gymmet regelbundet, så är det ju inget jag hellre gör än rider. Det var därför jag skaffade häst igen, jag insåg att allting annat bara var tidsfördriv. Detta är det jag längtar efter och tänker på hela dagarna. Tom min yrkeskarriär har kommit till med utgångspunkt från hästeriet - rätt arbetstider och rätt lön för att underlätta. Jag gjorde en lista på vad jag kunde tänka mig att jobba med som uppfyllde kraven jag har vad gäller uppgifter, arbetstider, lön och geografisk utbredning.
Med min bakgrund måste jag dessutom se till att ha nåt jag verkligen brinner för, annars börjar jag ägna mig åt dumheter. Så man kan se det som att hästeriet är min livlina.
 
Jag hade rätt angående lerhög förut. Fick stå och borsta båda två en bra stund för det var lera från topp till tå. Men dom verkar ha haft det riktigt härligt iaf. :)

@stjarnfrugt Du kan inte hitta en annan häst att rida som du kan fokusera på nu när din egen inte är fullt ridbar? Då slipper du ju stå där med kostnaderna men ändå ha lite mer att göra. Jag har i perioder haft 3-4 hästar att rida men bara ägt en och det har varit en bra lösning just då. :)
 
@stjarnfrugt alltså min tanke och det jag menade med min reflektion var inte alls att du skulle ut och uppsöka ngt nytt fritidsintresse osv bara sådär , det var verkligen inte det jag menade ;(

Jag menade mer att vem som helst blir tokig av att endast ett par grejer i tillvaron avgör huruvida du mår bra och ändå känner glädje i livet osv .... Och att det Alltid finns glädjen att hitta i livet om man försöker se bortom det jobbiga man fokuserar på .

Om det nu som du responderar är så att inget känns troligt att hitta andra grejer ens för en stund i dagliga tillvaron , du känner dig harmonisk över, får glädje av, släpper att tänka på det som inte är bra osv, annat än ridning och hästar så kan du väl isåfall om inte annat söka efter ngt samarbete med ngn hästägare och hitta ngn vettig att rida, träna och kanske tävla lite osv ? Det borde ju vara ytterst möjligt då oavsett läge i landet det oftast finns såna möjligheter att hitta och då kan du ju släppa att bara behöva tänka på din egna som just nu inte funkar att använda som du vill och få lite mening med det du vill och annat fokus ? Blir ju annorlunda mot att ekonomiskt äga två hästar och stå med allt som ägande innebär utöver det .

Sen bortsett från det så skriver du ju ändå lite nu om det jag avsåg ? Du gillar mountainbike, gym osv och saknar det ? Jamen ta och gör det nudå under tiden om inte annat ? Det är ju precis det jag menade i min tidigare reflektion att det alltid finns saker att glädjas över osv ?! I ditt nuvarande läge så hitta sånt istället för att fastna i att gräma dig över att du just nu inte kan göra det du helst vill med din häst och ridning osv . Att du går runt och fastnar i den känslan som upptar hela ditt liv, blir ju totalt destruktivt , för den känslan ändrar ju inte på ngt ang att det är läget som gäller ang ridningen för dig just nu .
 
Senast ändrad:
@oxo Jag försökte ju hitta medryttarhäst när jag insåg att köpa en till inte gick... men nej. Jag rider ju en b-ponny ibland men det är mest för att den behöver en vuxen som sätter lite ramar. Den är ju för liten för att det ska vara direkt givande för mig. Dessutom måste jag rida barbacka och det blir ju därefter.
Red ju en annan 07:a men det rann nog ut i sanden. Jag vill inte tjata på någon om att rida dennes häst, och att bara rida denna häst sporadiskt blir jobbigt. Det är en sån där som man vill rida regelbundet om det ska vara nån vits för den är så jäkla svår. Och ägaren vill väl rida den själv också...
Provred ju en fullblodsdam men där kände jag att det inte alls var nåt för mig. Mkt trevlig häst och ägare, men hästen var så grön att jag ansåg att den mest behövde ridas ut och hitta bjudningen. Inte vill jag rida ut någons gröna unghäst för att ägaren inte vågar själv. Det känns inte värt det för att jäkta mellan olika stall som inte direkt ligger granne. Faktum är att många som vill ha medryttare vill ju att man även tar jourer och att man rider ut. Jag vill rida dressyr, och jourer har jag ju tillräckligt av i mitt eget stall känner jag...

Lättast är att hitta andra hästar att rida om man står på kommunala anläggningen, har frågat ridläraren som jag brukade rida för innan hon blev mammaledig och hon sa så. Men det gör ju inte jag. Och jag vet inte om det skulle passa min häst att stå där som sagt.

Snygga springskor btw ;)
 
@mackan MTB går inte att tänka på här än på några månader pga all is och snö, men jag lovar att den inte kommer stå oanvänd den dagen det är körbart ute. För är det nåt vi har här så är det skog att köra i ;)
Gym är inte roligt ensam, och jag har ingen att träna med här. Har verkligen försökt få med de få jag känner men ingen vill. De har ju fullt upp med familjelivet och/eller häst. När jag flyttat blir jag nästan granne med jobbets källargym, det är väl vad jag kan tänka mig. Tar emot för mkt att gå iväg på nåt allmänt gym, så otränad som jag är efter flera års icketränande. Är faktiskt inte tillräckligt pepp för att ta tag i det ensam :o

*kl

Gick till ridhuset idag, eftersom det inte var nåt hit att rida ut i förrgår. Blev mest skritt för jag tyckte hon kändes hård i ländryggen, surar dessutom när man ska göra strechövningarna vi fått i hemläxa. Travade ett par långsidor eftersom det fanns en kunnig person i ridhuset som var snäll och tittade, hon tyckte hästen såg stel ut. Inte halt eller ojämn utan mer som att hon inte vill röra ordentligt på bakdelen. Vilket är min känsla också, hon tar inte i. Det är väl iofs inget konstigt med tanke på justeringarna kanske. Så jag kör nog på det att skritta hela passen och ta nån långsida i trav bara för att hon ska få skaka loss lite. Så får vi se om det blir bättre/sämre/oförändrat efter helgen.

Hon sköter sig fortfarande bra i ridhuset men på vägen dit och hem känner jag att hon börjar bubbla på liknande sätt som innan hon kom igång ordentligt. Tristess och överskottsenergi. Snart är hon väl en bomb igen.
 
@stjarnfrugt Trist att det är så svårt att hitta hästar att rida. Synd att du inte bor här nere för då hade du kunnat få rida min och då behöver man inte göra något annat än att rida ;) Jag har ju problem med att hitta någon vettig som kan rida. Kan iofs bero på att min häst är ganska svårriden och de som är duktiga har oftast egna hästar.

Japp fräckaste springskorna :D
 
@oxo Ja det är synd. Med tanke på att det finns en hel del hästar känns det märkligt att det är så svårt.
Hade väl kanske varit enklare att stå på stora anläggningen. Vi får se hur det blir i framtiden, men det känns inte som ett bra alternativ med de tråkiga hagarna. Men för mitt ego hade det nog möjligen varit roligare att stå där. Fler likasinnade.
 
Igår va vi iväg och red på jättestor utebana som vi aldrig varit på innan. Hästen kändes väldigt introvert och svårpåverkad. Först tyckte jag att det va tråkigt att han va så spänd men jag försökte vände de till något positivt för det är precis såhär han känns på tävling så det va egentligen perfekt att kunna sitta i lugn och ro och försöka hitta en avspänd känsla. Det syns tydligen inte på honom att han är spänd utan de är nog mest jag som tycker att det känns som att det tar några sekunder innan signalerna går fram. Det känns liksom som att sitta på en hård ballong. Mycket skrittpauser och lättridning i trav verkar va medicinen:D

Klapprade ingenting med tänderna så det är absolut bjudningen de har med att göra. Hade de i åtanke hela dagens pass så på min beror det på att han blir lite slapp bak helt enkelt.:banana:
På söndag är det dags för träning igen vilket ska bli superskoj!
 
Usch jag har en så jla shitty känsla inför tävlingen imorgon. Den fantastiska ridkänsla jag haft i vinter är som bortblåst:(. Jag fuckade upp allt förra helgen, först med den röriga hoppningen där jag knappt fick rida fram och hon var heltokig, sen med programträningen där jag inte heller hann rida fram ordentligt eftersom jag helt missade min starttid (ironin i detta är att det var jag som gjorde startlistan...). Sen blev inte programträningen bättre för att jag red som en kratta överlag och aldrig fick henne avspänd utan bara red ännu mer spänning i henne. Jag är så jla ARG på mig själv hur jag har kastat bort en hel vinter med sjukt noggrann ridning och arbete för att hon ska bli hållbar och bättre. Det är respektlöst mot min fina häst och faktiskt också mot er som kämpar med skadade hästar och inte kan rida alls. Här kan jag rida och träna och misslyckas helt fatalt med det.

Idag har jag skrittat ut 45 minuter och red sen en kvart i ridhuset för att känna på henne. Har ju tagit bort hälften av havren eftersom hon var så pigg och spänd, vilket nu gör att energin tryter istället. Det är väl visserligen bättre men formen lämnar mycket att önska. Hon pendlar en massa med huvudet från sida till sida i galoppen och lägger huvudet på sned också. För tja, jag rider uppenbarligen som skit.

Behöver jag nämna alla tankar kring att hon kanse inte ens är fräsch?
 
@Fiorano Försök släppa det, Var noggrann på framridning, se till att du har tid och ta hellre fler skrittpauser. Det löser sig! Lycka till.

@sommarminne Bra träning att åka bort sådär. Hur går det med slutorna?

*kl*
Idag har jag ridit i alla gångarter för första gången sen kliniken. Hon känns mycket mycket bättre så tydligen har jag en superkänslig häst som blir oridbar när hon knappt markerar på böjprov..... eller så var hon bara istadig och vi blivit vänner igen. Lite oklart.
Red bara som en uppvärmning och inga tjuvstopp eller sparkar.
Däremot när man rider på ena volten i höger varv som tramsar hon när man ska svänga in på öppna delen men det är bara på ena volten, överallt annars går det att svänga och om jag rider 1 m innanför spåret går det att svänga även där. Jädra knäpphäst.

Imorgon ska jag åka ner och rida min 08a för första gången någonsin. Kommer säkert någon film och någon bild imorgon kväll :D
Stockholm- Alingsås- Stockholm på en dag men det är ju kul att köra bil :p
 
@Jfrelin Dom känns tusen gånger bättre! Jag har varit jättenoga med att ha honom på ytter innan jag ens börjar fundera på dom och har jag ett bra sug så räcker de nästan att jag för fram inner höft så hänger han med. Så mycket uppskattat tips. :D
Ska bli väldigt roligt att träna och se vad hon säger för förra träningen kändes de som att jag höll på med hjärnkirurgi när jag skulle försöka få till en sluta:D:nailbiting::angel:
 
@sommarminne kul att ni kommit igång så mycket :)

@Jfrelin köra bil långt är ju kul tycker jag sen jag kommit på sen några år att lyssna på iPod . Favorit är Vetandets Värld i P1 - så sjukt intressanta program man sällan annars skulle ta sig tid att lyssna på / lära sig av .

Kul ang 08:an och ridning :)
 
@Fiorano Vi vet ju alla här att två pass inte förstör en hel vinters träning på en vuxen häst. Men jag förstår precis känslan.
Alla gör misstag, man får trösta sig med att våra hästar återgår till det normala när vi själva hittar tillbaka till samma ridning som innan. Trist bara att det är inför en tävling.

@Jfrelin Ska bli spännande med 08:a-rapport imorgon :)

*kl

Var till ridhuset ikväll. Skrittade mest men var jäkligt noga med att rama in ordentligt och ffa rida ordentligt trots det lilla vi får göra. Tyckte det kändes bättre än tidigare dagar. Blev mkt träning av halter för att lyssna. Och red några 20m-volter i skritt. Travade några långsidor och visst är hon stel men åtminstone inte värre. Får se hur det verkar imorgon. Ryggen var varken bättre eller sämre idag innan ridning. får stå med vetekudde och sedan göra vår stretchövningar som vet gett oss. Men hon har faktiskt blivit tjurig, speciellt ena sidan. Är ju dock även hårfällning så man vet inte vad som är vad riktigt, för hon är då inte direkt värre i ryggen som sagt. Kall har hon då inte varit, för igår råkade en stallkompis duscha mitt 150g täcke så det var pissblött och jag var tvungen lägga på 250g. Har varit fint väder idag och ikväll när jag tog in hade hon fått värmebulor på bogen, så hon lär ju ha haft det varmt och gott i överkant :crazy:

Tråkigt är att hon redan efter denna veckas vila (jo jag kallar det vila att skritta och bara trava nån minut totalt ett helt pass) har börjat tjocka på sig igen. Magen har direkt blivit ännu mera bukig, och senaste månadernas bantning är strax ett minne blott :( Vill dock inte ställa henne på stall heller, eftersom hon inte får ridas mer än detta, och skulle mest troligt bli förjävlig att hålla igång dett lilla vi får göra... Suck.

Dagens positiva var iaf att hon skötte sig och inte alls var explosiv att rida dit och hem till skillnad från igår, så man får väl glädjas åt det.
 
@Jfrelin Men Alingsås är ingen dum slutstation/mellanstopp på många mil på vägarna. ;) Mysigare ort får man leta efter och passa på att fika på något av alla mysiga och personliga kaféer innan du kör hem igen.
 
@Fiorano Vi vet ju alla här att två pass inte förstör en hel vinters träning på en vuxen häst. Men jag förstår precis känslan.
Alla gör misstag, man får trösta sig med att våra hästar återgår till det normala när vi själva hittar tillbaka till samma ridning som innan. Trist bara att det är inför en tävling.

Exakt! :bow:

@Fiorano Du rider inte alls som skit. Ibland gör man inte som man har tänkt/borde, och det är väl såklart att det sker i samband med tävling där det finns en tidspress och spänningsmoment. Andas djupt och försök rida som vanligt!
 
Med min egen häst kämpar jag vidare.
Det arma djuret har pratat med mig, och skrikit åt mig, men jag är döv... Nu kör hon teckenspråk men jag har haft mörka solglasögon på mig och inte sett.

Det ÄR nåt som stör henne! Det stämmer inte att hon är lat och ovillig. Hon vill och hon försöker.
I nån slags kombination av att jag har sett henne röra sig på töm, tittat på många instruktionsvideos med Ingrid Klimke och hur hennes hästar rör sig, ridit lite andra hästar och ridit min i olika sadlar så har jag börjat (med tonvikt på börjat) att verkligen KÄNNA vad som händer.

I korta sekvenser har jag fått känna på hur hon känns när hon går framåt och rör sig genom kroppen utan att bromsa. Rör jag henne med hand eller skänkel så spänner hon till och bromsar igen. Enda gången hon rör sig helt utan att bromsa, det är i skritt på lång tygel. Och då skrittar hon ifrån de flesta hästar. Minsta lilla jag rör i tygeln så spänner hon till. Även i trav och galopp ute i skogen där hon är pigg och framåt så känns det att hon bromsar i kroppen.

Denna veckan har jag fokuserat på att på en stor volt försöka att bara få henne att skritta, trava och galoppera framåt utan spänning, vilket har lett till att jag plötsligt har kunna känna skillnaden bättre.

Igår var ljusakupunktören ute igen, tredje behandlingen och hästen borde vara utan reaktioner. Men hon hade reaktioner i ryggen. Igen. Hon svarar bra på behandlingen, men nåt gör att hon får besvären tillbaka. Hon är röntgad, hon är behandlad.
ÄR det sadlarna som ställer till det? Hon får väldigt bred rygg när hon lyfter ryggen... Och hon har ju inte alltid haft sadlar för ardenner.

Har bestämt mig för att köpa en wow-sadel. Vi behöver göra nåt mer, och jag tror mer på en sadel som går att ändra efterhand än en som inte passar någon av oss efter en kort period. Problemet är ju att jag har en hoppsadel också... :crazy: Hon rör sig visserligen bättre i den, men fortfarande inte helt som hon ska.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Valp 2024
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Födda 2022
  • Hijabis i stallet!

Omröstningar

Tillbaka
Upp