07-ornas 18'e tråd!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Kirre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 036
  • Visningar Visningar 164 750
Status
Stängd för vidare inlägg.
Min häst hade fastnat med benet i sin höpåse i morse. Har (hade) en sån där från biltema med nät i botten som hon har halm i. Hon hade på nåt sätt trampat in med vänster fram igenom hålet, och sen gjort ett nytt hål på baksidan. :angel: Ena ringen lossnade från haken som påsen hängde i, så att hon kunde sätta ner benet. Sen stod hon där och gnäggade efter personalen tills hon kom och tog loss henne. :D
Panik ligger inte så nära till hands för min häst...

Fast ikväll när vi var ute och gick fick hon syn på några människor med reflexväst i skogen 300 m bort på andra sidan vägen... Och blev 2 dm högre och svansen rakt upp... Suck.

Nu är jag ägare till fina Caspian. Äntligen! VI har ridit ett kort pass på banan idag och i morgon bitti ska vi ut i skogen en sväng med förra ägarens dotter. Han får stå kvar i samma stall där han har bott de senaste åren. Det kommer bli nog med omställning för honom.

11083617_10155356444300497_1147788948265126920_n.jpg

Har ett lite tramsigt "problem". Nästa tävling är första helgen i maj. Då är det första lagomgången och jag ska rida LB2 och LA3 på lördagen och bara LA3 på söndagen. Sen blir det ytterligare lagomgångar under maj, och förhoppningsvis final andra helgen i juno på hemmatävlingarna. På samtliga tävlingar blir det således LB2+LA3 eftersom det är vad som erbjuds. Men jag börjar bli sugen på att starta MsvC sen i juni.

Nu ska vi ha en klubbis 11/4 där jag funderar på att rida LB2 eftersom jag inte gjort det på så länge. Sen ska vi ha en PnR 26/4, här funderar jag på att rida MsvC1. Men jag vet inte om det är dumt eller om jag ska hålla mig till LA3 eftersom det är det jag ska starta mest framöver.

Vad tycker ni? (...och jag veeeet att detta är rätt tramsigt. Kan ju rida vilka program jag vill egentligen.)

:wtf::wtf::wtf:@Fiorano MsvC:1 är ett bra program att variera LA:3 med, har aldrig blandat ihop dem, fast de är lika. Plus att jag upplever att jag blev bättre på att rida den förvända i LA när jag blev bra på MsvC:1. Men varför rida LB:2? Det är ju jättetråkigt, en kortversion av trean...

Nu är jag ägare till fina Caspian. Äntligen! VI har ridit ett kort pass på banan idag och i morgon bitti ska vi ut i skogen en sväng med förra ägarens dotter. Han får stå kvar i samma stall där han har bott de senaste åren. Det kommer bli nog med omställning för honom.

11083617_10155356444300497_1147788948265126920_n.jpg
Grattis, så härligt, första egna hästen :) Han ser klok ut.

@sassiball han är första egna hästen, det är sant. Har bara haft ponny och foderhäst förr. :)

@Fiorano de där smileysarna skulle ligga sist och bara vara en. De syntes inte när jag la till dem i mobilen... Så kan det gå.

Vi var ute och red en sväng idag, med säljarens dotter på en av hennes ponnyer i släptåg. Tyvärr var varken väder eller underlag så trevligt (snöblandat regn och lerigt tack vare det) så det blev bara skitt och trav. Kan konstatera att han är väldigt rörlig i kroppen, jag måste verkligen fokusera för han lyssnar på minsta lilla och är minst sagt vaken. Men han gjorde inget dumt. Känns som en väldigt snäll häst.

Idag var jag så nöjd med lille herr häst, han skötte sig alldeles super, tur för honom att ridhuset var uppbokat för lektioner kl 9, annars hade jag nog aldrig slutat:love:, ibland är han verkligen som en dröm. Sen när jag gick och mockade i hagen så kom han ikapp mig, la en hög:turd: precis bredvid skottkärran och slog sen följe med mig när jag mockade i hagen. Med jämna mellanrum kontrollerade han noga innehållet i skottkärran, men han var snäll nog att inte välta den... Imorgon är han lovad en busig utetur med min syster och systerdotter (tur att någon annan gör det, för matte är feeeg). För dagen är han väldigt dyr:heart:heart:heart

@Amanda_F Precis som Frugtis säger blir det låååångtråkiga B2an eftersom det är klassen laget ska rida. Finns ingen division i LA och vi hade inte fått ihop ett lag i LA heller. Tycker att det sa bli roligt att rida lag även om det känns lite tramsigt att rida LB. Men skitsamma, hade varit kul om vi hade fått till en bra placering med laget och får möjlighet att rida finalen som går på våra hemmatävlingar:).

@LillaGubben Den känslan kan en leva på länge!!

@Amanda_F
Välkommen till tråden med din stiliga grabb! Ska bli roligt att följa er! :)

@Fiorano
Såg att du ska till Ånge, men kan du inte pallra dig till Bräcke den 25 april så kan du få hjälpa mig med mina tävlingsnerver. ;)

KL
Har som synes ovan alltså anmält till vår första dressyrtävling! :nailbiting: Skulle ju blivit debut förra året men det blev ju inställt. Har anmält till LB:2 och LA3. Nånting säger mig att det lär gå åt pipsvängen med mina nerver och min tittiga grålle. :p Men som @Kirre sa, man måste nog träna på att tävla. :angel: Positivt var att jag upptäckte att jag hade nästan 900 spänn på TDB som jag inte hade en aning om, så jag behövde inte betala in varken för licenser eller startavgifter. :p

Igår var det dressyrträning igen! :) Äntligen! Jag red allra sist och tur var nog det för det drog visst över lite. :p Värmde upp barbacka och lånade sen min stallkompis sadel (Globus Crincle som är 34/17, jag provade ju ut en lika fast 36/17). Hon kändes så grymt fin på framridningen så jag ville nästan inte rida själva träningen. :p Kunde lägga ner henne lång och låg i båda varven i alla gångarter, med stöd på ytter och klappa med inner utan att hon vare sig for iväg eller tappade formen. :love: Lade på sadeln och fick börja med att träna på att bli ensam i ridhuset. Suck och pust... Våra härliga damer har visst fattat lite väl mycket tycke för varandra och det skreks hejvilt ett tag när kompisen gick ut. Usch vad sånt är träligt! Men bra träning inför tävling. Hon gav sig till slut även om det blev några återfall här och där.

Sen red jag mycket övergångar skritt-trav-skritt och sen några rätt upp. Red igenom hela LB-programmet en gång och därefter fokuserade vi på mellangaloppen och upptaget - vår akilleshäl. Det kändes faktiskt helt okej även fast det är långt kvar tills det är bra. Jag måste bli lite hårdare och konsekventare i ridningen och inte låta henne smita ur ramen. Släpper gärna ner henne i för djup form och har svårt att hitta upp till nån högre tävlingsform. Nu har hon ju äntligen blivit så himla stark och fin i den lägre formen att det är dags att plocka upp och börja hitta den högre formen för LA och sen vidare uppåt, men det är svårt. :o :p Nu är det ju dags att lyfta fronten mer och hur gör man det? Jo man använder BENEN, har jag hört. Men dom brukar jag ju aldrig behöva använda så de verkar vara bortkopplade i nån annan världsdel. :angel: Korta tygeln, fram med handen, fram med underskänklarna och driiiiiiv. Haha, att det ska vara så svårt. :p

Min medis filmade hela träningen, har inte hunnit kolla igenom än dock. Kan ju klippa ur programridningen så ni får döma mig lite. ;) Såg dock lite snabbt igår kväll att hon blir lite trippig, vilket även kändes. Hon blev lite stötig liksom. Jag misstänker att det beror på att sadeln är för smal? tränaren tyckte dock att den såg bra ut och trodde att en 36a kanske skulle bli för vid och snurra. Så då vart jag ju såklart osäker. :crazy:

Kul att läsa om alla som planerar tävlingar under våren!
Här står vi och stampar på samma ställe känns det som. Var på återbesök idag, det är bättre men inte helt bra.
Behandling igen och sjukhage en vecka med dagliga promenader. Sen börja skritta uppsuttet fram till återbesök om 3 v.
Hoppas att hon är pigg då!

Har lyckats bränna min vetekudde i mikron :banghead: Så jävla onödigt, vi behöver den ju varje dag för ryggen :(
Jag är så less. Det är andra vetekudden jag bränner, dock har jag ju haft denna i över ett år, den förra höll bara en månad och jag fick ny på garantin. Dock blev det ett rejält brännmärke i denna och snudd på att den brann, bara kokade när jag kylde med vatten :crazy: Då har jag ändå kört på medelhög effekt i en gammal mikro, och inte så hög effekt som tillverkaren säger att den tål.

Problemet var att jag blev borta 2 min och bytte om, och den hade slutat snurra trots vikningen jag är så noga med. Och hade kommit åt en metalldel i mikron = kört. Jag kommer alltså inte ge 800 spänn en gång till för denna kudde. Det är så tunt tyg att det redan gått några småhål i den, och sömmarna gått sönder mellan flera kanaler och vetekornen runnit omkring i kudden.
Jag har bett en i stallet sy en åt mig i bättre tyg som tål mer, hon har redan kpoireat min och gjort egna varianter till några i stallet och de funkar säkert lika bra. Det är trots allt en häst den ska ligga på. Min häst skakade av sig kudden på gången en gång och det verkar den ju inte hålla för heller...

@Maja_Kandi Om 36an blir för vid kan du väl ha en fårskinnspadd under? Lättare det än om 34 är för smal...

Jo, precis så tänkte jag också. Pratade lite med sadelutprovaren i telefon och hon sa ungefär samma sak. Plus att hon menade på att det var sån otroligt skillnad i hur hästen rörde sig när vi bytte mellan bomvidderna vilket jag ju även kände. Min tränare trodde att en vidare sadel skulle glida i sidled och tippa i framvikt så att jag hamnar framåtlutad. Men sadelutprovaren menade på att 36an hade legat i bättre lod och inte tryckte på ländryggen = hästen gick mycket friare, plus att jag hade suttit bättre i den. Om jag får hem en begagnad sadel vet jag ju aldrig hur den är sutten i sen innan och då kan man alltid stoppa om den vid behov. Så jag tror jag köper den vidare. Tar jag den smalare har hon ju ingenting att bredda sig i heller, bättre att kunna lägga under en padd kan jag tycka...

Himla surt med vetekudden. Jag ställer alltid in en mugg med vatten bredvid när jag värmer min som jag har på mig själv, funkar jättebra. :) Den har jag köpt privat, hemmagjord, toppenbra!

Tack @mackan

Vad kul med kurs! Sånt längtar jag efter att kunna vara med på, ger så mkt energi! Hur är er kurs upplagd, är det teori också, eller prat om mål och så?

Vi har några LB och programridningar planerade redan, mest som miljöträning. C är bara riden ordentligt i två år så han har inte hunnit med så mycket och behöver se världen :)

Ok, jag lägger mig ner och skäms. Jag erkänner och blottar mig och välkomna att skratta åt mig.

Jag har ju berättat om mina mess till medryttaren med saker jag inte hittat. Idag var hennes dag och jag får då detta mess från henne.
"Var är dressyrsadel? " :rofl::angel::banghead::o

Den hade jag glömt framme på en hängare efter att jag smörjt den efter träningen igår kväll. Som tur var hade någon hängt in den i sadelkammaren men på fel plats så hon hittade den inte.

Jag lovar att hålla käften i fortsättningen och bara vara glad att någon som avgudar min häst vill hjälpa mig. :heart

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka