07-ornas 18'e tråd!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Kirre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 036
  • Visningar Visningar 164 751
Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack @mackan

Vad kul med kurs! Sånt längtar jag efter att kunna vara med på, ger så mkt energi! Hur är er kurs upplagd, är det teori också, eller prat om mål och så?

Vi har några LB och programridningar planerade redan, mest som miljöträning. C är bara riden ordentligt i två år så han har inte hunnit med så mycket och behöver se världen :)

Ja det är superkul med kurs ja det är både ridning , teori och filmning med analys osv :). Ska bli superkul och spännande eftersom jag kommer rida 07:an som ju inte är min utan jag bara rider vid sidan om. Kursen är hemma hos oss och tränaren är ju min hyresvärd som är renommerad tränare . Så 07 får bo här hos oss över helgen , guld att kunna få stalla upp den :) hämtar den lö kväll så är det kurs sen sö-må :) flera utifrån på kursen som också stallar upp , så det blir kul :)?

Ok, jag lägger mig ner och skäms. Jag erkänner och blottar mig och välkomna att skratta åt mig.

Jag har ju berättat om mina mess till medryttaren med saker jag inte hittat. Idag var hennes dag och jag får då detta mess från henne.
"Var är dressyrsadel? " :rofl::angel::banghead::o

Den hade jag glömt framme på en hängare efter att jag smörjt den efter träningen igår kväll. Som tur var hade någon hängt in den i sadelkammaren men på fel plats så hon hittade den inte.

Jag lovar att hålla käften i fortsättningen och bara vara glad att någon som avgudar min häst vill hjälpa mig. :heart
Haha herregud vad jag skrattade :rofl:

@mackan Det bjuder jag på! :D

Jag skrattade rätt gott själv efter att paniken över var sadeln kunde vara hade lagt sig. Vi sågs också senare på dagen då vi pratade om mina fråge-sms som hon tyckt varit lite jobbiga och skämsiga att få och så nu fick hon skicka ett. :p

@Maja_Kandi det är med nöd o näppe man får in den vikt på en tallrik, hästludden är ju ungefär dubbelt så stor som en vanlig. Ett glas vatten går inte i. Jag har istället sprejat den noga med blomspruta

@mackan Låter som en riktigt rolig kurs :) Nåt sånt hade varit intressant att få vara med på. Just det där med filmningen är ju ingen dum ide. Tyvärr finns det aldrig tid för sånt när vår tränare är här.

*kl

Dressyrade lite idag efter två dagar ute i snömodden. Idag red jag fram i skritt och trav på helt lång tygel, lite inspirerad av Hippsons referat efter HL-clinicen i Täby ;) Styrningen är inte den bästa på volter och serpentiner i trav på lång tygel, men däremot är hon väldigt lättreglerad med sitsen, hon är mkt lyhörd på lättridningen :) När jag tänkte galoppera kom det in en liten shettis i ridhuset och då är det inte direkt förenat med säkerhet att galoppera min häst på lång tygel så vi skippade det :angel:

Har ju jobbat väldigt mkt senaste veckorna med att hon inte får hänga i handen utan måste bära sig själv. Och idag tyckte jag tom att hon hade för lite stöd i handen och började tänka att hon kröp undan. Men sedan slog tanken mig att hon faktiskt inte alls gick och klapprade med tänderna heller. Visst krullade hon ihop sig lite ibland men det gör hon väl för att hon blir trött antar jag. Tror hon känner av nån pälsfällning just nu för hon känns arbetsvillig men liksom lite loj.
Gjorde mkt fina öppnor idag dessutom, jättekul :)

Imorgon tänkte jag ha lite upphöjda travbommar och gympa lite. Ska bli intressant, har inte vågat ha så mkt bommar på sistone med tanke på behandlingarna i ryggen.

@stjarnfrugt Kul att det känns som om det du har tränat på kommer igenom.
Däremot blir jag jättekonfunderad över bommarna. Alla gånger jag haft kirop och även nu hos veterinären senast så är ordinationen att rida mycket bommar just för att få hjälp med att höja ryggen och få den genomsläpplig. Gärna fler gånger i veckan.
Tror inte du behöver vara orolig över det.

@Jfrelin Vet sa inget speciellt om just bommar, men eftersom hon inte skulle galoppera alltför mkt för att det blir för mkt rörelse i ryggen så tänkte jag själv att det kanske blir för mkt rörelse? Dock tycker jag att hon känns bra i galoppen nu, så det borde gå bra. Hon är överlag bättre tycker jag, så nåt har det ju gett med de här behandlingarna. Hade dock önskat kanske lite mer sug fram till bettet och lite längre hals, så man slipper oroa sig för att hon drar sig undan... Det ska bli intressant att se vad min tränare tycker nästa gång :)

Och idag blev hon fö sur på mig i höger galopp. Jag tyckte inte hon gick fram utan krullade ihop sig så jag gick på med pisken bakom ytterskänkeln och jävlar vad hon slog. Hahaha. Det var längesen hon slog mot skänkeln på det viset. Tappade tom stigbygeln.
Precis innan hade jag sagt till min stallkompis "idag känns hon så fin så jag tänkte att du ska få prova min häst, så du får känna hur det känns när man kan göra öppna för tankekraft". Alltså den som jag tidigare skrivit om som har en rätt grön och svår häst själv och verkligen skulle må bra av att få känna på en lättriden... Men min häst tyckte väl att hon skulle upprätthålla det där ryktet om temperamentet :o

Idag hade vi pay and jump på hemma-anläggningen, denna gången med bättre banbyggare. Red ute på vår stora utebana, startade 1 m och 1,10. I 1 m glömde jag att rida flera gånger, vet inte hur jag gör, men plötsligt upptäcker jag att det är 1,5 språng kvar till hindret och jag borde ha korrigerat mycket tidigare! :eek: :banghead:
Andra rundan var överlag bättre (dvs jag red bättre). Hade ner 2 hinder. Hästen mycket mindre spänd idag än i ridhuset på grannklubben sist, bättre galopp och rundare språng! :bump: Antar att det bara är att traggla vidare, det är ju jag som får nervsammanbrott på tävling, inte hästen. :o

Däremot är jag väldigt nöjd med framhoppningen, där brukar det ju vara katastrof (mina nerver igen), men idag fick jag nästan bara bra språng, kom i en bra galopp och med lite spö på bogen i sista språnget innan hoppade hon upp sig jättefint.

Tyvärr ingen hästskötare eller filmare idag. Kompis som fotade, men hon fick bara med första klassen.

Här höll hon på att hoppa mig ur sadeln igen...

Idag hade vi pay and jump på hemma-anläggningen, denna gången med bättre banbyggare. Red ute på vår stora utebana, startade 1 m och 1,10. I 1 m glömde jag att rida flera gånger, vet inte hur jag gör, men plötsligt upptäcker jag att det är 1,5 språng kvar till hindret och jag borde ha korrigerat mycket tidigare! :eek: :banghead:
Andra rundan var överlag bättre (dvs jag red bättre). Hade ner 2 hinder. Hästen mycket mindre spänd idag än i ridhuset på grannklubben sist, bättre galopp och rundare språng! :bump: Antar att det bara är att traggla vidare, det är ju jag som får nervsammanbrott på tävling, inte hästen. :o

Däremot är jag väldigt nöjd med framhoppningen, där brukar det ju vara katastrof (mina nerver igen), men idag fick jag nästan bara bra språng, kom i en bra galopp och med lite spö på bogen i sista språnget innan hoppade hon upp sig jättefint.

Tyvärr ingen hästskötare eller filmare idag. Kompis som fotade, men hon fick bara med första klassen.

Här höll hon på att hoppa mig ur sadeln igen...

Hon ser jättefin ut, ser så välmusklad ut på bilderna. Härligt att det går framåt.

@sassiball Tack! Jo, hon gör sig på bild lilla damen! Och hon ser så glad ut, gillar det!

Igår trimmade vi i paddocken igen, och nu verkar hon ha fattat att man kan rida förvänd galopp ibland, och byta galopp ibland. Skönt!
För jag har råkat anmäla mig till 100-klassen i Flyinges vårfälttävlan om några veckor, och där ingår förvänd galopp i dressyren. Har ingen dressyrsadel, men får väl ta hoppsadeln och se glad ut...

@stjarnfrugt Kul att det känns som om det du har tränat på kommer igenom.
Däremot blir jag jättekonfunderad över bommarna. Alla gånger jag haft kirop och även nu hos veterinären senast så är ordinationen att rida mycket bommar just för att få hjälp med att höja ryggen och få den genomsläpplig. Gärna fler gånger i veckan.
Tror inte du behöver vara orolig över det.
Beror ju jättemycket på hästens status och hur den jobbar allmänt . Vissa spänner till över bommar rejält så jag tycker inte det är konstigt alls att rådet att rida över bommar i sak inte gäller alla utan beror på individ och status utifrån det .

@mackan Självklart men uppfattade inte att @stjarnfrugt fått rådet av veterinär att inte rida över bommar utan att hon själv valt att inte göra det. Jag menar bara på att bommar oftast är väldigt bra jobb för att få igång ryggen, förutsatt så klart att man inte har en häst som blir spänd så fort bommar kommer fram.

Normalt är det ju en rekommendation för rygghästar att rida mycket bommar.

@Jfrelin Det var just delen med korsryggen jag fastnade vid, att den inte ska ha för mkt rörlighet innan det stabiliserats. Men nu har det gjort det tycker jag, så hädanefter kommer jag att försöka tänka mindre på det, och mer på att rida som vanligt. Nästa helg får jag möjlighet att bli filmad, och då kommer jag att bli filmad 2-3 dagar. Ska bli mkt spännande även om det bara blir vanlig ridning ensam. då kan jag jämföra med de filmer då jag tycker hon är ojämn som fasen bak.

Byggde som sagt fram lite bommar idag. 4 med upphöjning på ena sidan, varannan höger och vänster. Och sedan 3 vanliga på andra långsidan. De upphöjda hade syftet att hon skulle korta sig och lyfta mer och de på marken blev vanliga travbommar där hon fick kliva på lite men inte överdrivet. Har normalt 120 cm för henne i trav men hade något kortare idag på marken och 105 cm upphöjt.

Gick jättebra. Red fram på lång tygel i trav och halvlång i galopp, är för feg för att ha helt lång tygel i galopp när vi har sällskap och fullt med småfåglar i ridhuset, varje gång vi galopperar mot fåglarna börjar min häst nämligen fäkta och sprätta.
Det tog ett tag innan hon fattade grejen att man måste lyssna på halvhalt och verkligen korta sig över de höga bommarna, men när poletten trillade ner fick vi till några fina i båda varv :)

Lätt i handen idag med, lite för lätt tycker jag för jag vill iaf att hon går fram till handen så man har en gummibandskänsla där. Blir så svårreglerat annars tycker jag och det är inte bra, jag vill att hästen sitter ihop bakifrån och fram till handen. Dock inget tandklapper.

@stjarnfrugt jag undrar exakt vad som var problemet med din hästs rygg? Du har säkert skrivit det men jag måste erkänna att jag glömt det.

Funderar lite på min egen som enligt veterinären hade ett roterat bäcken och följdaktligen blivit lite högre på ena sidan. Hon skulle ju ridas lite lång och låg och vi fick styrketräningsövningar att göra i stallet. Hon har fått en kiropraktisk behandling men borde nog ha fler.

Känner mig lite osäker på hur jag ska gå vidare med min häst. Hon var ju konstaterat sned och min första tanke var att det var mitt fel, även om veterinären sa att det inte var så. Min andra häst är inte sned. Och jag upplever att GP blir bättre och jämnare ju mer hon rids. Hon behöver verkligen gymnastiseras för att vara bra att rida, när hon själv springer och härjar i hagen så är det alltid med huvudet så högt som det bara går och så bakbenen långt bakom sig... och ju mindre hon rids, desto mer rejs i hagen.

Nu det sista har det funkat bättre i alla fall så det känns skönt. Vet inte om det blir någon ridning i helgen, maken är sjuk så jag får nog passa de små resten av dagen. Har jobbat till nu. Och imorgon tänder pappa påskablåsset mitt utanför hagen så då hade jag tänkt ha hästarna inne, GP kommer garanterat inte att gilla någon eld och rök.

@sassiball Det senaste är en låsning vänster SI-led, varpå hela länden blivit lite draget åt vänster.
Ursprunget är såklart att hon fastnade i boxen förra året, samt att hon redan från start har en exteriör där man kan jämföra det med att hon gärna blir lite framåttippad i bäckenet istället för som man vill, vinkla det bakåt så att ryggen höjs, så blir det motsatt och hade hon varit människa hade det varit lite tendens till ankstjärt... ;) Det var inget stort problem innan, finns hästar som ser betydligt värre ut i ryggen och min häst har tackolov alltid haft en relativt ridbar rygg varpå det med en vettig tanke i upplägget av ridningen inte var nåt vidare bekymmer. Men jag kan ju ärligt säga att efter skadan har det inte blivit bättre åt nåt håll. Varken lättare att underhålla pga all vila eller det faktum att hon slet till sig i höft och rygg, sträckte ju sig rejält när hon hängde fast i ett onaturligt läge uppåt/snett bakåt med höger bak.
Att hon har haft bekymmer nu skulle jag tro handlar om att hon är lite skev från skadan, men sedan inte hunnit bygga upp styrkan i området. Då är det lättare att det händer saker, för nåt dramatiskt i ridningen har vi iaf inte gjort. Snarare tvärtom. Kan ju vara så enkelt som att hon gjort nåt i hagen, och då är det ju rätt nära till hands att det hoppar lite snett där det inte finns så mkt muskler som håller emot på rätt ställen.

Det som GP verkar ha är väl sånt dom kan få av sig själva? Rullat på en sten, legat fast i boxen, gått omkull i hagen etc etc dom kan göra otroligt mkt dumheter med sin egen kropp har jag lärt mig, oavsett hur vi rider dem och inte. SI-lederna är ganska känsliga och det är lätt hänt att det blir lite skevt där. Tex en tvärnit framför ett hinder i full galopp (eller nån liknande manöver i hagen) kan ställa till det om man har otur. Och i mina ögon så gör det inte saken bättre om de är lite otränade och inte rids så mkt. Både lättare att dra till sig, och svårare att få till. Som i min hästs fall att hon skulle stå och tappa muskler i flera månader pga senskadan och sedan ledinflammationerna och sedan bli sjuk Igen i streptokocker när vi satt igång. Hon har aldrig gynnats av vila.
Dock brukar det ju sällan gå till sig på endast en kiro-behandling. Jag har då alltid haft minst två, om inte annat så för att följa upp att det gått åt rätt håll.

Senast ändrad:
@stjarnfrugt vä SI-led är exakt samma som Divan har haft problem med i vinter och tidigare och precis som du säger kommer det tillbaks gång på gång pga det saknas muskler för att hålla det på plats just nu. Senast jag hade problem med den var 1 år sen.
Jag har nästa besök på tisdag.

Nu är ju alla hästar olika men det är roligt att du fått råd från din vet som är helt tvärtemot vad jag har fått från 2 kiropraktorer och 1 veterinär. Men som sagt det finns ju många vägar till Rom.

@Jfrelin Ja, det är väldigt intressant att vi fått så olika råd. Jag gör ju som sagt lite på mitt eget sätt, och hittills har det bara blivit bättre. Senaste veckan känner jag inte den där ojämnheten speciellt mkt, därför ska det bli mkt intressant att se film på henne nästa helg. Då ser jag om det är inbillning eller faktiskt är bättre. Jag är nöjd med behandlingarna eftersom de verkar ha gett bra resultat men sen håller jag kanske inte riktigt med om upplägget efteråt :)

Har fö anmält mig till några tävlingar. 4 st i rad, man ska inte klaga när det väl händer men jag tänker inte åka på alla. Frågan är bara vad jag ska prioritera. Som det ser ut nu är det 1 st endagars med LC och LB på kort bana, helgen efter tvådagars långbana men bara en LB per dag, tredje helgen endagars med två LB, en kort och en lång bana. Sista helgen har proppen inte kommit ut för ännu. Dock är det samma helg som jag ska flytta till nytt stall så kanske blir lite snurrigt.

@stjarnfrugt Jag känner också av att Divans rörelsestörning blivit sämre nu när hon tappat så mycket muskler men det blir bättre ju mer jag rider och ju starkare hon blir. Om man ska rannsaka sig själv ordentligt så ju mer jag känner efter desto sämre rider jag och desto mer känns det. Rider jag bra och som vanligt så känns det lite i början men ju mer lösgjord hon blir och ju mer jag får in bakbenen så känns det mindre och mindre.

Man får pressa sig själv lite till att komma till ridning och inte fisa runt. Idag värmde jag upp på fyrkanten innan för spåret. Sen red jag volt och gjorde massa övergångar galopp/trav och så avslutade jag med lite förvänd galopp. Hon kändes så fin efter uppvärmningen eftersom jag RED ordentligt. Visst formen är inte LA ännu men ska inte tävla förrän 25/4 så jag hoppas vi kommer dit tills dess :D

Råden jag fått är förövrigt:
tömkörning, kan vara på volt med tömmar så det blir som longering men med en yttersida
ut i skogen och kliva på ojämn mark
cavaletti
rida ordentligt :D
innan jag sitter upp ska jag helst få henne att korsa bakbenen genom att svänga tvärt åt båda hållen samt rygga ett par ggr. Detta för att aktivera höften.

@stjarnfrugt ok då är jag med. Ja, veterinären trodde att hon gjort något i hagen, eller fastnat i boxen el dylikt. Och att hon dessutom vilat mycket i vinter har inte varit till hennes fördel. Hon är ju inte den som länger överlinjen précis av sig själv i hagen. Veterinären "kände" även över SI- leden på GP, genom att gunga henne lite och hon säger att hästens SI leder är bra, så långt hon kan känna, hon är mjuk där och har en naturlig svikt, ingen som tar emot eller så. Sen var hon mjuk o fin i kroppen i övrigt, inga spänningar.

Hann med att rida idag o hon kändes mjuk o fin, gick riktigt bra fram tills grannens hundar kom springandes o skällde, då spände hon till och sen försvann den bra känslan. Men ändå bättre än på länge. Så det känns som om vi är på rätt väg i alla fall.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Balkong 2025
  • Ögonfärg
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka