07-ornas 18'e tråd!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Kirre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 036
  • Visningar Visningar 164 665
Status
Stängd för vidare inlägg.
@mackan jag har inte läst nämnda artikel men den låter intressant.

Min första reflektion är att det är jättebra att folk numera inte bara accepterar en veterinärs ord rakt av, utan kan ifrågasätta och diskutera varför man gör si eller så. Framförallt på sociala media där man kan få väldigt olika infallsvinklar. Sånt är livet nu för tiden, bara att acceptera för veterinären och det ställer högre krav på veterinärerna att verkligen ha på fötterna och veta vad de gör till 110% annars går kunden någon annanstans.

Den här utvecklingen märks överallt i samhället tycker jag, förr var det mer att man "ska" göra si eller så därför att man alltid gjort det, idag ifrågasätts i princip allt, ifrån att man diskuterar rörval med rörmokaren till behandlingsmetoder hos läkaren/veterinären. Visst, jobbigt för den yrkesutövanden, men det kräver bara att man är påläst och kan förklara varför man gör på ett visst sätt.

Vet inte om jag riktigt håller med men det är strunt samma . Jag tror inte sociala media som "second opinion" för en veterinär diagnos alls är särskilt givande ffa om hästägaren köper alla råd som haglar å det bestämdaste . Det var just den problematiken artikeln handlade om så det bästa kanske är om man läst artikeln det blir lätt feltolkat annars . Inte meningen att hela tråden skulle börja handla om detta . Ffa inte att ngn som inte är i tråden allmänt tar min reflektion som anledning till att tolka att denna tråd handlar om det ...

@Charlotte1975
Men vad härligt att ni äntligen kan börja sätta igång! :bump: Förstår att de tar bli spännande med sadel... Håller tummen för att det går bra nu!

Kl
Fick hem sadeln och provred ut med stallkompisen. Vet inte riktigt vad jag ska tro... Jämfört med hennes sadel i samma märke men smalare bom så är den här väldigt platt i stoppningen framtill och nästan lite framåttippad även i sitsen liksom. Syntes både när den låg på hästen och när vi höll sadlarna bredvid varandra. Så såg inte den jag red i när jag provade ut ut heller. Kanske får kolla vart man kan stoppa om den, skulle tro att det blir bra då. :) Ska ringa utprovaren och höra vad hon tror imorgon. Blir hur som helst ridhuset imorrn så då kan jag prova mer ordentligt! :D Yey!

Mitt försäkringsbolag ersätter IRAP. Tur för mig för i dag va de 4:e omgången...... Fick dessutom klarttecken att börja rida. :) Hon ska skrittas 2 veckor och sen skritt och trav i 2 veckor. Sen återbesök för att sko om med sjukbeslagen, och kolla hur hon ser ut då. Men hon va helt fräsch i dag. :bow: Tyvärr så kan jag ju inte hoppa upp och skritta pga sadeltvånget, och rasta av henne på lina är inte aktuellt riktigt ännu. Så vi börjar med tömkörning och sen får hon gå med som handhäst med sadel och en liten gummisnodd. Bara att lägga på en sadel nu kommer bli spännande efter 4 1/2 månad utan.
Så härligt, förstår att du måste vara glad!

Imorgon ska jag o den lilla svarta hästen göra entre på dressyrbanan för första gången. Halvblodet alltså, inte GP. Det blir en liten pay and ride. Hästen har aldrig varit på dressyrträning, och inte sett vare sig domare eller dressyrstaket så det kan rent av bli underhållning på riktigt. Jag har inga krav på henne, nästan, ska bara försöka ta oss igenom programmet så lugnt och sansat vi kan.

@Charlotte1975 Jag vet inte alls hur många behandlingar det blir. Men en gissning är att de sprutar upp all den IRAP som de kan tillverka. Vi får väl se hur det blir helt enkelt:). Himla glad för din skull att ni äntligen kan börja sätta igång igen!

o
@Charlotte1975 Jag vet inte alls hur många behandlingar det blir. Men en gissning är att de sprutar upp all den IRAP som de kan tillverka. Vi får väl se hur det blir helt enkelt:). Himla glad för din skull att ni äntligen kan börja sätta igång igen!
OK, vet inte riktigt hur många doser ett "uttag" räcker till. Min vet. sa i dag att man helst(för bästa resultat) ska behandla varje dag under en period. Hen sa att hen behandlar en GP häst på elitnivå ungefär vart 3:e vecka året runt. Efter varje tävling eller liknande får den en behandling.

Idag var vi på terrängträning ute på hemmaplan för första gången för i år. Glad häst som bockade efter landningen i ett nerhopp gjorde mig lite osäker, så lite mesigt ridet emellanåt.

Igår blev vi drillade av dressyrtränaren på hemmaplan. I hoppsadel. Och nu kommer underhållningen in, vi blev fotade. :angel:

Jag tyckte att jag fick henne kvick för skänkeln, men det hade jag inte alls. Väldigt stretig och tråkig i början, men vi kom ganska snabbt förbi det, vilket ju är ett steg framåt. Däremot blev hon inte så mjuk och rund som förra träningen. Tränaren tyckte att jag satt bättre i hoppsadeln, och jag är nog mer avslappnad i den. Väldigt avslappnad på fel ställen såg jag på vissa bilder. :mad:
Funderar på det här med handen och tygellängden. Om hästen går trevligt med mina långa tömmar. :angel: Så tänker jag att jag kan korta upp tygeln, och sen flytta fram handen motsvarande, och att det borde kännas typ samma för hästen. Men icke, hästen blir jättespänd direkt, varvid jag långsamt låter tygeln glida till bekväm längd igen där vi båda kan slappna av.... Och jag har handen i knät. :rage:

Lite bilder

@mackan ja ibland blir man lite förvånad när någon oförhappandes gör ett inlägg. Men att tråden följs av fler än vi tror är väl ett tecken på att det skrivs väldigt mycket bra här. Eller att vi är väldigt intressanta människor. Eller rent av är bra på att underhålla folk.
De skrivs mkt bra här. I bland önskar jag att de va en sluten tråd, så att inte "inbjudna" kunde läsa.:angel:

På sätt o vis är det ju roligt att alla kan gå in och läsa. En sak som jag inte öppet skrivit om på facebook, skrev jag om här och blev lite förvånad när dagmamman nämnde något om mina hästar som hon sa att hon läst på facebook. Men det kan hon inte ha gjort för jag har bara skrivit det här på buke :D Och vad jag vet är hon inte ens bukemedlem. Eller är du det Gittan?

Vissa saker passar bättre här än på FB. Skulle jag skriva där att jag åkt av tex så skulle folk skriva något helt annat som reaktion än vad ni gör. Eller vissa sociala regler som uppenbarligen finns i stall är svåra att förklara utanför.

@Marvin Bild tre är din vinkel överarm-armbåge-underarm mkt fin :) Ha den i åtanke när du rider, alltid bra att ha en konkret bild framför sig :) Jag tänker på Carl Hester när jag rider, så kanske jag sitter lite mer upprätt och stolt i sadeln. Det är väldigt långt mellan mig och Carl Hester, men man måste sikta mot stjärnorna så kanske man når trädtopparna ;)

Fö dina ridbyxor :love: Jag köpte ett par splitt nya Cavallo på tradera för ett tag sen, stod att dom skulle vara plommonfärgade, men när jag fick den var de mer åt det bruna hållet :( Dessutom var helskoningen lite väl tajt så jag måste sälja dom igen, hade det varit oskodda hade det gått.

På sätt o vis är det ju roligt att alla kan gå in och läsa. En sak som jag inte öppet skrivit om på facebook, skrev jag om här och blev lite förvånad när dagmamman nämnde något om mina hästar som hon sa att hon läst på facebook. Men det kan hon inte ha gjort för jag har bara skrivit det här på buke :D Och vad jag vet är hon inte ens bukemedlem. Eller är du det Gittan?
De är precis de där jag tänker på. I bland hör man kommentarer från folk man känner lite löst, som de måste snappat upp från denna tråd. Stalkers. :cool: I bland har jag saker jag skulle vilja ventilera men vet att de inte passar så man inte vet vilka som läser. Men de mesta funkar i denna tråd. Har i princip slutat läsa i de andra forumen. Kollar ibland avel, dressyr, hästgård och utrustning.

@Brille Vet inte riktigt hur vi hamnade här från mackans kommentar kring egendiagnosticerande hästägare och sociala mediers roll i hur hästägare söker råd och kunskap i veterinära frågor?
...
Jag ville bara betona att veterinärer inte får göra "hur de vill" till skillnad mot andra behandlare. Jag svarade på det du skrev
Veterinärer är bara människor och det finns inga standardsätt att arbeta på tydligen. Alla har olika preferenser i hur de felsöker och sedermera behandlar. En av mina bästa vänner är veterinär och det är nyttigt och kul att diskutera med henne om behandlingar och felsökningar.

Vetenskapen skulle ju aldrig gå framåt utan vetgiriga och vågade veterinärer/läkare som vågar tänja på gränserna med risk för sin egen proffession.
Tyvärr är det inte bara sin profession veterinärer riskerar utan även det djur de behandlar och dess ägares ekonomi mm. Det är ju inte alltid nya påfund slutar lyckligt.

@Brille Nej det är inte alltid det slutar lyckligt. Men det hade inte slutat lyckligt även utan nya metoder.

När nya saker testas så är det som sagt i noga samråd med ägare och det är oftast de som vill och frågat om något mer kan göras. Anses fallet vara ett lämpligt, inte bara vilket som helst, så kan diskussionen tas upp. IRAP är ju ett bra ex. Väldigt kontroversiellt för några år sen och hästar med vissa typer av broskskador hade väldigt dålig prognos. Flera hästar under "testandets" gång har det troligen inte slutat lyckligt för och ägarna har fått stå för notan. Nu vet man mer precist vilka det kan hjälpa.

CT var också ett omdiskuterat diagnostiskt hjälpmedel, vad skulle man få ut mer av det än rtg och ultraljud? Här finns ex på skador som upptäckts där man direkt kunnat avsluta djurets lidande för det finns inget att göra. Något som inte synts på rtg och där man fortsatt testa med tex smärtlindring och sjukgymnastik.

Det finns absolut etiska diskussioner i ämnet samtidigt som man ska vara ödmjuk nog att se vad utanför lådan kan leda till för framtida djur och ägare.

@Kirre IRAP är inget en enskild veterinär hittat på. Det är ett registrerat varumärke som (jag tar för givet) genomgått tester innan det kommit ut på marknaden.

@Kirre IRAP är inget en enskild veterinär hittat på. Det är ett registrerat varumärke som (jag tar för givet) genomgått tester innan det kommit ut på marknaden.

Jo men det du argumentar mot verka ju vara mitt uttalande: Veterinärer är bara människor och det finns inga standardsätt att arbeta på tydligen. Alla har olika preferenser i hur de felsöker och sedermera behandlar. En av mina bästa vänner är veterinär och det är nyttigt och kul att diskutera med henne om behandlingar och felsökningar.

Poängen är ju att varken IRAP eller preparatet Pentosan som min häst fick efter op är standardiserade behandlingsmetoder för alla veterinärer. Just för att veterinärer bara är människor och väljer den behandling (och den undersökningsmetod) de föredrar. En del veterinärer accepterar rörelsestörningar, andra inte, en del veterinärer ultraljudar högt och lågt, andra inte, en del veterinärer bedömmer en röntgenbild på ett sätt, en del på ett annat, en del använder preparat och metoder som är i framkant och andra gillar gammalt och välbeprövat.

Jag förstår inte riktigt vad det är du envist argumentar emot?

@Marvin Alltså bild 4.... vilket jämt tryck du har i stigbyglarna :p :rofl: Jättefina bilder! Vad har ni för kamera?
På Bild 3 ser hon verkligen trevlig ut.

För övrigt är hästvärlden mycket mindre än vad man tror. Det är en av anledningarna till att jag inte har ett så värst anonymt nick här. Dels för att jag alltid står för det jag skriver och dels för att om någon vill kolla upp en så varsågod liksom.
Jag älskar iallafall denna tråd :love:

Divan blev behandlad av kirop igår igen. Mycket mycket bättre nu med låsningen och det märks när jag rider också. Mer och mer åt det normala hållet. Att hästen tappat hälften av musklerna är ju mindre kul för det är ju så lätt att bygga muskler på henne. Suck.
Både veterinär och kirop säger att det bara är att rida på nu så vi håller planen och så tror jag första start för säsongen blir 25/4 på hemmaplan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka