07-ornas 18'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kul med bestämt bröllop redan @Fiorano! :)

Kl
Här kör vi annandags eller snarare var trettondagsridning. :p Har haft noll motivation och allt fokus på jobbprojektet som jag hoppas få in imorgon.

Jag var väldigt genomtänkt när hovis var här senast så jag drog i blindbrodd för att slippa stå och gräva hål när snön kom. Vad jag sen inte var riktigt lika genomtänkt med var att de slits, blankslits. :idea: Gräva blankslitna blindbrodd står ju liksom inte ens i paritet med att gräva grus och is. :banghead:

Så nu när det äntligen kommit lite snö och kyla och jag vill ut o rida i nyårshelgen så står jag med en bambi på hal is som inte kan få brodd förrän på fre när hovis är bokad. Meh... :meh:
 
@Kirre Just därför använder jag öronproppar istället för blindbrodd. De gula cylinderformade är absolut bäst, sitter en helg skoperiod minst. Även i lera. Man trycker ihop dem och petar in dem med en söm.

@Fiorano Grattis!!! Du ger hopp om framtiden ;)

*kl

Red ut idag i -26 grader. Lindade in ansiktet i en buff + mössa + underställ + softshellbyxor + uhip + värmesulor + racesafe + jacka + MINA NYA RIDVANTAR. Det sistnämnda gjorde mig glatt överraskad! Frös inte det minsta, bara lite kyligt i skritten i början men inget alls sedan. Dessutom inte alls klumpiga :D Om nån vill ha tips så PMa, för detta var en i det närmaste religiös upplevelse efter drygt 20 år av frusna ryttarhänder...
 
@stjarnfrugt Kruxet är väl att öronproppar/bomull mm inte hjälper mot det som är det stora bekymret efter ett par veckor in i skoperioden, att skorna slitits och skavt en kant på broddhålen som gör att man ändå inte får i dom. :grin:

Vet att alla inte verkar få det så, varför vet jag inte men har inte luckats hitra något bättre än att skruva i brodd från början.
 
@stjarnfrugt Kruxet är väl att öronproppar/bomull mm inte hjälper mot det som är det stora bekymret efter ett par veckor in i skoperioden, att skorna slitits och skavt en kant på broddhålen som gör att man ändå inte får i dom. :grin:

Vet att alla inte verkar få det så, varför vet jag inte men har inte luckats hitra något bättre än att skruva i brodd från början.

Men alltså fattar inte riktigt ? Har du en gängtapp ?

Jag föredrar blindbrodd i hålen i sista novemberskoningen för enkelhetens skull men om man inte vill det så funkar det ju att som sagt proppa i hålen men då behöver man typ alltid gänga till dem med en gängtapp oavsett sen när det ska skruvas i ? Enkelt ?
 
@mackan Jag sätter ju också alltid blindbrodd i för att jag inte orkar hålla på och greja med gängtapp som inte funkar och så blir gängorna fel o skit. Jag tycker verkligen inte det är enkelt, oftast, ibland går det ju geschwint men för det mesta inte.

Nu hade jag ju blindbrodd i men glömde byta till nya innan de blev helt nedslitna.
 
@Fiorano Men GRATTIS!!! Vad härligt!

@Kirre tyvärr är det nog som @mackan skriver, man måste gänga upp hålen om man inte har skyddsbrodd o faran med skyddsbrodd har du ju redan märkt!:D

@Jfrelin Ser Ulla Håkansson dansa mellan träden på en stor grå elefant som är lika lös i kroppen som mjukglass......:eek: Och JA jag HAR livlig fantasi!!:D
 
Ang diskussionen om ridbyxor så har jag gett upp o köper numera bara Pikeur. Är de enda tycker jag, som passar i normal storlek, dvs 38-40 för mig, o inte är för långa eller för vida på smalbenen, den (enda) del på mig som är smal! :D
Men däremot har jag 2 par läderstövlar från Hööks som har varit fantastiskt bra! Det ena paret är nog närmare 8 år nu....
 
@Novali01 Jag veeet. Det är ju därför jag slutat försöka med alla tips om att stoppa saker i broddhålen, för att jag inte tycker att det funkar och då måste man gänga och jag tycker verkligen inte att det är lätt utan jag står där och svär och svettas och det slutar på sin höjd med skeva brodd nedskruvade till hälften. Så de senaste typ 10-15 åren har jag alltid satt i blindbrodd vid okt/nov-skoningen (när jag tränade terräng regelbundet satt de i året runt) och kommit ihåg att checka dom just för att inte de skulle bli blankslitna men i år med tio plus och regn fram till julafton och mitt huvud och fokus någon annanstans så tappade jag bort det.
 
@Maja_Kandi Jepp vi förlovade oss innan jul:). Bröllop i september är det tänkt:o.

Jag har spanat in lite tröjor och schabrak som jag hoppas kommer på Hööks rea:p. Den börjar 8/1, samma dag som Barbs återbesök, så det blir kanske tröstshopping de luxe...

Stort Grattis. Nu skulle de inte förvåna mig om du ändrar uppfattning och barn också. ;-) Du har ju redan ponniesarna klara.
 
Grattis @Fiorano !!!

Nu är jag utskriven från sjukhuset. Så nu kan jag ägna en massa tid i stallet hos Billy. Men lite trist är det då vi har en massa otäcka minusgrader vilket medför att ridbanan är oridbar :cool: men men lite hästgos är ju aldrig fel :love:
 
@Novali01 Jag veeet. Det är ju därför jag slutat försöka med alla tips om att stoppa saker i broddhålen, för att jag inte tycker att det funkar och då måste man gänga och jag tycker verkligen inte att det är lätt utan jag står där och svär och svettas och det slutar på sin höjd med skeva brodd nedskruvade till hälften. Så de senaste typ 10-15 åren har jag alltid satt i blindbrodd vid okt/nov-skoningen (när jag tränade terräng regelbundet satt de i året runt) och kommit ihåg att checka dom just för att inte de skulle bli blankslitna men i år med tio plus och regn fram till julafton och mitt huvud och fokus någon annanstans så tappade jag bort det.

Men alltså det är ju öht inga problem med en gängtapp,det kan liksom inte gå fel om du verkligen stoppat ngt i hålen tidigare och tar ur och sen bara vill gänga till den lilla millimeter som blivit sliten på ytterlagret av skon :) ner med gängtappen,vrid ett stadigt tag och sen är det klart ? :) Även om det ngn mini procent i ngt enstaka fall inte gängar i direkt så ett nytt tag med gängtappen om man känner att det behövdes ett extra vrid , så löser det sig . Tror det du möjligen gör fel om du upplever att det är så trassligt är att du försöker forcera i att skruva ngn brodd trots gängfel och DÅ blir det tokigt ! Aldrig forcera i att skruva i ngn brodd om du känner att gängningen i sak inte blev rätt.

Som @novali säger så om man använder blindbrodd istället och har koll så är det ju smidigare, men missar man/har inte koll blir det ju förödande för då är det kört att skruva i ngn brodd öht, det är totalkört ;)

Så man får nog se till sig själv vad man har bäst koll på och vad som är enklast för en själv utifrån det. Men som sagt: gängtapp ska verkligen inte vara ngt svårt :( Men har du fräsch brodd dessutom ? Ngt halvrostigt från tidigare året osv blir givetvis besvärligare om de rostat osv .

Grattis @Fiorano vad roligt :)
 
Senast ändrad:
@mackan Då är jag korkad för jag får verkligen 9 gånger av 10 inte till det med gängtapp. Har haft de här diskussionerna med annan hästkompis som inte förstår hur jag kan tycka det är krångligt. Vet inte om mina sliter skorna annorlunda som gör mer kanter för gängtappen men något är det iaf.

Detta är dock första gången på alla år som jag missat att hålla koll på blindbrodden så 9 gånger av 10 är det ändå helt klart vad jag föredrar även om jag just nu blev lidande. (Än mer ikväll när det kommit mer härlig snö och jag gärna hade ridit ut. )
Så oddsen lutar mot att jag fortsätter med blindbrodd. ;)
 
@Kirre ; gängtapp är ju faktiskt himla enkelt, men man måste ha en såndär med plasthandtag så man kan ta i lite första varvet. Jag är ju precis som du fd "ft-ryttare" (tränade mkt mer än jag tävlade) och jag broddar en häst på 5 min. Är fascinerad över folk i stallet som sätter i brodd i novemberskoningen helt i onödan och sen inte tar ur dem förrän våren kommit.

Jag har haft semester och hästen har haft hästvakt, en duktig orädd tjej med bra känsla men som inte är så himla rutinerad. Tidigare när hon ridit har jag känt efteråt att min häst troligen givit henne fingret och maskat runt, så jag har fått ta "ta skänkeln din kossa"-racet 1-2 dagar efter men den här gången har jag fått så himla positiva rapporter och när jag trimmade i söndags kväll var hästen en fröjd, pigg och känslig och mjuk, himla kul att hon hittat knapparna, det gör ju förhoppningsvis att hon gärna vill rida lite mer vilket skulle vara toppenskönt med tanke på hur jobbet kommer vara iaf i början på våren.
Imorse passade jag på att galoppera några varv på ängarna innan det lär bli slask och satt jävligt löst ;).

Annars är jag faktiskt mer och mer inne på att lägga ner hästeriet, jag gillar verkligen min häst men jag vill göra annat. Känner varenda gång jag har varit borta att jag inte längtar till stallet alls och känner mig på g att flytta till större stad efter 5 år i en mindre. Skulle vara skönt att slippa vrida och vända på varenda krona, slippa oroa sig för hur länge det dröjer innan skruttbilen går sönder nästa och kunna åka mer skidor, gå ut och roa mig mer och ska jag flytta kommer boendet kosta betydligt mer.
Jag har bara levt med "fri-tid" på fritiden 6 månader sen jag var 16, hade som yngre en elitsatsning i annan idrott + 1-3 hästar och har med undantag för dessa 6 månader alltid haft minst en häst.
 
@Kirre När jag jobbade som groom hade vi en lite annorlunda sorts "blindbrodd". Det var som en ihålig gänga aom man gängade i med en insexsnyckel (Ikeavarianten var perfekt). Inget som kan slitas ner och jätteenkelt att bara dra ur skit med en spik och ner med insexnyckeln och gänga ur. Har dock aldrig sett den varianten på svenska marknaden tyvärr.

Tusen tack för alla grattis:D!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp