07-ornas 18'e tråd!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Kirre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 036
  • Visningar Visningar 164 629
Status
Stängd för vidare inlägg.
@Marvin Ja, det är skithäftigt! Och börja kunna fokusera på sig själv för att jag litar på att hon hoppar. Få den där flygkänslan som kommer först med lite höjd är coolt. :D

@Kirre Jag har lösningen på alla dina bekymmer: flytta hit och så kan vi bo på gård ihop ;) Hästgårdarna med brukbart stall, lite mark och 1 mil till stan dvs ridhuset kan man hitta för 1,5 mille om man har tur. Men då ska man slå till snabbt.
Kan man tänka sig att köra några mil till kan man hitta liknande för 600k, men jag kan Inte tänka mig det. Jag vill ha ett praktiskt liv. Och då har jag inte råd att bo på gård, tyvärr. Eller tid/råd/ork att köpa billigare men renovera.

*kl

Idag har jag varit och löshoppat min häst, tänkte att hennes rygg skulle få komma igång lite.
Varför gör man inte det oftare?! Min häst blev överlycklig, det behövdes inget tjafs och lockande inte, hon visste direkt vad som var i görningen trots att hon inte gjort detta sedan jag köpte henne :o Hon var tom så insatt i reglerna att matte inte kom ihåg att ta av stalltäcket utan hon drog runt tre varv i thermotäcke innan hon tyckte att man kunde stanna för en hink godis och bli avklädd...

Vadå travhoppa små skithinder på 40 cm? Hon galopperade på så det dånade i ridhuset och hon hoppade minst 1.10 ;) min dressyrdam... Fint hoppar hon dessutom, med mkt rygg och höga knän trots att jag inte ville hoppa så högt utan bara gympa lite på 40-60 cm. Tyvärr går det lite för fort men nästa gång ska jag nog lägga in studs så hon får tänka till. Idag byggde vi upp linjen från treårstesten för det kändes idiotsäkert för min ringrostiga häst. Bom 3m räcke 7m räcke 7,30m oxer.

Jag är ju kass på det här med att hoppa och övningar osv överlag. Men ni som kan - vad tror ni om att bygga följande för att min häst ska ta det lite mer piano: Bom - kryss 30 cm - räcke 50 cm - kryss 30cm - bom? Jag har för mig att man brukar lägga bommar efter hindren för att dom ska stanna upp och inte rusa iväg? Hur långt ska man lägga från sista krysset till bommen efteråt?

Tips på andra gymnastikövningar man kan bygga upp som har en liten bromsande effekt?

Jag tror min häst vill bli hoppehäst :o han fick löshoppa igår (fick se det på film) och han flyger lekande lätt över en bred oxer på 1,10.
Det har han enbart gjort vid 2 tillfällen tidigare. En gång i trav och en gång i galopp. Denna gången i galopp :bump: duktiga pållen! :love: jag är dock otroligt hopprädd. Lyckats flyga av de senaste gångerna, dock aldrig hoppat med Billy.

Ska snart flörta med läkaren så jag kan få vara hemma på dagarna men sova på sjukhuset så jag kan rida lite mer :)

@Hippocampus Tack :) Vad har ni för avstånd mellan?
Otroligt att den travar. Det vet inte min hur det går till i en löshoppningsring :0

*kl

Red ut idag på sprattelfia. Longerade först några minuter i trav och galopp. Det är jag tacksam för eftersom det första som hände när vi kom ut på ridvägarna var att vi mötte en travhäst varpå min gjorde en 180-graders halvvägs ner i diket. Tur hon var rastad innan :o
Övriga travare vi mötte gick bättre, hon tittar men gjorde ingen stor affär. Skönt.

Fick trava hela vägen fram till min planerade uttröttnings-galoppbacke eftersom det var stålfjädern inkopplad. Där fick hon gå en gång i vardera galopp upp och skritta ner. Hon flåsade som en blåsbälg sista biten upp men inte var hon då tillräckligt trött inte... red en bit längs en mindre galoppbacke och där kändes hon riktigt rund och fin och utan tendenser till sprättande :)
Men sen när vi skulle tillbaka igen och hon fått skritta några minuter så var det hej och hå igen. Fick trava hela vägen hem till stallet för att ha henne rakt fram och på mattan. Men sedan kunde vi iaf skritta av lite längs vägen till stallet, men såklart inte utan hoppande.

Jag tror inte min häst vet hur dålig kondis hon har... :crazy: men jag får iaf verkligen koncentrera mig på min position i sadeln och det är nyttigt. Hamnar man i för mkt framåtlut är man rökt om hon sprättar, så det är ju bra sits- och positionsträning iaf.

Däremot en tråkig upptäckt när jag kom hem :( Tyckte hon hade fått några mystiska bulor på ryggen, men upptäckte att det inte var värmeknutor utan ser ut som låga "bullar" mellan tornutskotten i bakre delen av manken precis i övergången till ryggen. Ser ut som de ET påpekade i förra vintern, och sa att det var slemsäckarna som verkade lite irriterade. Dock var det ju innan vårt klinikrally, och hon är ju röntgad och kollat ordentligt i ryggen sedan dess och veterinären sa inte ett ljud om det så jag har inte brytt mig. Men kan det se ut såhär efter ridning?
Hon hade inte ont alls, snarare tyckte hon det var skönt att bli kliad där. Jag har ingenting som ligger mot där heller, har renskinnet under sadeln endast och det är inget jag sett ligga mot och inga ruggmärken. Teorier någon?

@stjarnfrugt Min fick något liknande av en sadel jag provade när jag letade dressyrsadel. Blev som bulor. Trodde intemina ögon först. De försvann dock men var där igen efter andra provridningen. Det blev inte den sadeln. :/

Nu har du ju ingen ny sadel så varför de skulle komma bara så där vet jag inte.

*kl*
Blir nya skor imorgon men velar så hur jag ska göra med sulor. Hon har ju det fram nu och jag upplever henne som betydligt mer avslappnad sen hon fick det. Men så vill jag ju ha snösulor. Just nu är ju inte minsta snöflinga i sikte men inom denna skoperioden lär det ju komma. Hur ska jag göra?? :yuck:

@sommarminne nja, dom var inte där innan ridningen... Det är mer som gallor, som jag inbillade mig blev mindre när man masserade runt dom. Känns iaf mkt märkligt och inte direkt bra
Det kan bli så av värme /olika situationer osv temporärt . Är inget jag skulle lägga vikt vid öht det är ju inget märkligare än att hästen har ngn mini svullnad/värme ngn annanstans ngn dag och att man uppmärksammar det men inte för att det känns troligt att det är ngt annat än hur de kan vara ngn dag till annan ibland om de är lite känsliga . Oavsett så är det ngt verkligt så märks det ju om det består . Jag lägger ingen vikt öht för ngt litet eller mindre avvikelser om det inte är mer i sammanhanget , annat än att man såklart noterar det .

@mackan Skönt att höra, man blir extra nojjig med ryggen tycker jag. Det kan ju vara så att hon är helklippt och därmed lite känsligare i skinnet... Däremot har hon inte fått såhär av dressyrsadeln som jag ridit i varje gng sedan jag klippte. Red i hoppsadeln idag eftersom vi skulle ut och galoppera samt för variationen. Men inte ligger den ju an mot ryggraden liksom, och jag har endast renskinnet under till skillnad från både schabrak och renskinn under dressyrsadeln...

@Marvin Nej? Blir ännu värre om jag inte minns fel. Beror väl kanske lite på hur tjocka de är, har typ 5-6mm nu dvs totalt oböjbara och det är ju att det är något rörligt i hoven som gör att snön inte fastnar.

@Kirre Det finns helsulor med en "bula" som ska fungera ungefär som snösulor. Såg det på en häst jag provred för ett par år sedan. Vet dock inte hur bra de fungerar, min förra hovis var inte imponerad av dem men å andra sidan beror det väl på vad man jämför med kanske. De kanske är bättre än vanliga sulor men sämre än snösulor, mot snö. Du verkar ju ha behov av båda...

*kl

Är lite bekymrad över mitt ponnyletande. Hittade ju bla en högintressant en i Dalarna. Men tyvärr kunde inte min gamla tränare som bor i "närheten" åka dit och titta, och jag vet inte hur jag nu ska göra... Känner ingen annan där i krokarna, och det är ett jäkla bök för mig att ta mig dit. 2000 spänn i resa och sen ska man bo för det tar ju inte bara en dag. Jag har ingen lust att lägga ut det på en häst som kanske tom blir såld till nån annan. Det är ju en tvååring dessutom så det är inte ens en provridning, men känns såklart helt idiotiskt att inte åka och titta på den själv.
Och hur gör man med besiktning liksom? Jag känner bara till veterinärer 20 mil därifrån, för mig är alla lokala veterinärer helt okända och då lär det ju bli säljarens val vilket inte heller känns rätt.

En nackdel med att flytta hit upp, avståndet till saluhästar samt det minimala utbudet på plats.

@Kirre Det finns helsulor med en "bula" som ska fungera ungefär som snösulor. Såg det på en häst jag provred för ett par år sedan. Vet dock inte hur bra de fungerar, min förra hovis var inte imponerad av dem men å andra sidan beror det väl på vad man jämför med kanske. De kanske är bättre än vanliga sulor men sämre än snösulor, mot snö. Du verkar ju ha behov av båda...

*kl

Är lite bekymrad över mitt ponnyletande. Hittade ju bla en högintressant en i Dalarna. Men tyvärr kunde inte min gamla tränare som bor i "närheten" åka dit och titta, och jag vet inte hur jag nu ska göra... Känner ingen annan där i krokarna, och det är ett jäkla bök för mig att ta mig dit. 2000 spänn i resa och sen ska man bo för det tar ju inte bara en dag. Jag har ingen lust att lägga ut det på en häst som kanske tom blir såld till nån annan. Det är ju en tvååring dessutom så det är inte ens en provridning, men känns såklart helt idiotiskt att inte åka och titta på den själv.
Och hur gör man med besiktning liksom? Jag känner bara till veterinärer 20 mil därifrån, för mig är alla lokala veterinärer helt okända och då lär det ju bli säljarens val vilket inte heller känns rätt.

En nackdel med att flytta hit upp, avståndet till saluhästar samt det minimala utbudet på plats.

Vart i Dalarna står den? Ang besiktning så är det väl inget jättestort man gör med en tvååring? Man böjer väl inte en så ung? En simpel besiktning måste väl i princip vilken veterinär som helst kunna anförtros.

Annars kan du vänta ett par år och köpa fölis av mig. ;) haha

Nja fölis är för lång väntan. Eftersom jag inte har någon egen "lagerplats" känns det inte värt att betala full hyra och ha stalljourer i flera år för att ändå inte kunna rida ;)

Efter allt prat om såna där hinder drog jag fram lite idag och skuttade lite studs. Roligt var det men jag hade nog behövt höja lite för han tog knappt i. Så till nästa gång blir det lite högre :)

Jag blev jättesugen på att löshoppa! En tjej i klubben löshoppade i söndags men det vart lite sent informerat så jag hann inte med. Jag får nöja mig med att det är hoppträning ikväll! :)

Red ut idag igen, samma som igår. Longera några minuter i trav och galopp, iväg i trav i princip från stallplan och sedan galopp i backe 2-3 gånger. Skritta däremellan går bra men inte så mkt före eller efter, det blir väl långtråkigt eller nåt.
Tyvärr är förmiddagar högtrafikerade vad gäller travhästar i området, så man kan aldrig riktigt slappna av eftersom de dyker upp från olika håll skramlandes och med en jäkla fart. Hade en precis framför mig från stallet och fick en i häcken när vi var ute på ridvägen. Blev dock impad över att min häst tog det rätt lugnt trots att den kom bakifrån, hade tur att det var en kusk som kunde bromsa in, annars hade vi hamnat i diket.

Red en annan väg hem för att slippa de flesta travarna. Men hade inte räknat med att det skulle ligga en stor hage parallellt med vägen, den har tidigare var skymd av sly och lövträd men nu i vinterskrud syns ju alla hästarna. Blev inget avslappnat skrittande där inte, och min häst gick som en stålfjäder hela vägen hem, lång tygel var bara att glömma. Dock kunde hon ju gå i skritt i en kvart och det är ju fantastiskt. Men det känns inte bra i hjärtat att hästen aldrig kan gå avslappnat, det kan inte vara bra att gå i konstant spänning så fort man har ryttare på ryggen... :( Hon slappnar av några stunder här och där i trav eller galopp när hon är rejält trött. Men det är få procent av ridturen och aldrig heller i slutet. Känns inte bra att ta in en stel och spänd häst. Känns ännu sämre att man inte kan skritta fram henne, tur hon iaf rör sig i hagen över hela dygnet.

Samma bulor efter ridningen idag, däremot var de borta innan. Tror det har att göra med att hon är klippt under sadeln i år. Ska rida med dressyrsadeln imorgon och utvärdera ev skillnad.

@Hippocampus Tack :) Vad har ni för avstånd mellan?
Otroligt att den travar. Det vet inte min hur det går till i en löshoppningsring :0
Haha, det var ju inte första gången den hoppade och vi har alltid stått still och låtit hästen sköta allt, hon får tänka. Har man kommit i full galopp hela tiden och det börjar ramla bommar så kan det hända att de sedan börjar tänka... Det gjorde min iallafall. Rättar sig, A och O för en "vettig" hopphäst.
Hon är dock spänd i ryggen, och hoppar inte genom kroppen.
Runt 3 meter i studsen tror jag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka