Slänger in en bild på fröken med nya täcket från igår.

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är nog bättre där du håller till än där jag håller till.[USoER=14686]@SkorpSmulan[/USER]Aldrig hellre lera säger jag. Halare än is, tappskor, röta i strålfåror och hovar med risk för hålvägg, mugg, oridbart, förstör marken i både hagar och ridstigar... Is är inga större problem när man har 4 brodd i varje tycker jag. Vi har ridvägar som gått att rida på trots isen, får väl se hur det ser ut imorgon efter ett dygns regnande, möjligen halt då men hittills har jag ridit ute i alla gångarter. Jag brukar tänka att kan dom köra med sina tävlingstravare så duger underlaget åt min hobbyridhäst.
Visst är det tråkigt att det är sånt här skitväder, men det är åtminstone genomfruset i backen så det är inte det eviga tinande/påfrysandet och lertjafset. Våra hagar här är inte ens i närheten av jävliga om jag jämför med vinterhagarna jag såg söderöver (de som inte är grusade dränerade dvs). Men jag skulle inte drömma om att ha oskodd häst här och är inte avundsjuk på de som går barfota och halkar runt...
Men som sagt, det ska bli intressant att se hur det känns om ett år. Jag har längtat hem länge, av andra anledningar än hästmässiga. Frågan är hur mkt det väger över och hur mkt inskränkningar jag är beredd att göra i hästeriet. Just nu känns det tufft då jag fortfarande har färskt i minnet vad jag saknar. Jag brukar fundera på hur viktigt det är att ha nära till släkt och familj kontra hur viktigt det är att ha en fritid man tycker är gångbar. Jag har ju bara jobb och häst så det väger tyvärr ganska tungt hur jag tycker fritiden är. Vi får se.
Förstår att du hade velat rida! Gäller ju att passa på nu när det är töväder. Funkar han bra att ha vilande, eller blir han prillig sen när du ska rida?@Maja_Kandi Kan tänka mig att det känns tomt. Men hästarna accepterar det nog snart!roligt med lite nya grejer.
Kl
Jag hinner knappt med min stackars häst just nu. Har mycket i skolan och sambon är iväg och jobbar så det är lite svårt att få till det. Så nu är jag glad att jag har hästarna på ett fullservicestall. Men rida hade jag velat göra!
Ush din stackare! Själv hävdar jag bestämt att de värsta kärringarna är de med tre benTotalt OT, jag vet, men vi är ju lite såna här i tråden ibland...
Är så oerhört lessen/arg/besviken ang jobbet idag. Jag har ju tyckt att jag trivts väldigt bra, ett överlag trevligt gäng, intressanta arbetsuppgifter och om än upplägget är helt nytt för mig så har jag iaf känt att det inte känts övermäktigt att lära sig det med lite tid. Jämfört med mitt förra jobb där känslan var att man var totalt värdelös trots 3 år där så har detta iaf känts som att det är fullt möjligt att bli hyfsat självgående på kanske 1-2 år.
Visst vet jag att jag inte är en stjärna vad gäller tyngre mek och verkstadsjobb, och inte heller är jag bäst i världen på de styrsystemsbaserade bitarna men det är ju heller inte nåt jag fått praktisera under mina år i den här branschen. Jag misstänker ändå att jag har viss potential att lära mig. Och jag är intresserad och noggrann i det jag gör, så jag frågar och ser till att lära mig.
Jag har dessutom alltid varit uppriktig om mina erfarenheter och mina brister, och när jag blev erbjuden jobbet tackade jag faktiskt nej till en fast tjänst med en relativt hög lön på annat håll till förmån för att ta en provanställning här. Lönen fick jag dock behålla som jag förhandlat till mig den på det andra stället, och jag flyttade och tillträdde jobbet med kort varsel som vi alla vet här i tråden.
Så idag blev jag inkallad till min chef, där jag fick bli varse att jag tydligen stått i fokus för senaste tidens hetaste samtalsämne på jobbet. Det har tydligen gått så långt att facket blivit indraget och igår hade man ett möte med fack och arbetsgivare ang detta: Min lön. Tydligen har det framkommit (fråga mig inte hur) vad jag tjänar, och detta har väckt ramaskri och protester hos mina kollegor. Jag har på tok för hög lön enligt dom, och det har alltså varit samtalsämnet på allas läppar. Givetvis har jag hållits utanför och inte anat nånting alls. Inte heller min närmaste kollega har fått ta del av detta. Men alla andra bevisligen. Själv har jag dock ingen aning om vad som är medellön eller vad övriga tjänar och jag kan ärligt säga att jag skiter fullständigt fan i detta.
Så bevisligen är mina kollegor inte "ett överlag trevligt gäng". Jag trodde att jag kommit till ett av matchokulturens högborgar (alla med erfarenhet av mansdominerad bransch i liten inlandskommun vet nog vad jag talar om) där manligheten var orubblig, rakheten människor (läs män) emellan given och dessutom ordentligt framhållen och där man inte ägnade sig åt tjafs och krusiduller (sådant är för kvinnligt för man kan inte ens tala om matlagning eller städning utan att riskera att hängas ut). Men tydligen har jag hamnat bland värsta sortens jävla kärringar (ursäkta uttrycket). Det måste ha stuckit nåt oerhört i ögonen på vissa att jag som ung tjej och nyanställd tjänar bättre än många och i nivå med de mer erfarna. Vilket jag inte ens visste om förrän idag.
Så nu kan det tydligen bli tal om att jag måste gå ner i lön när min provanställning övergår i fast tjänst om ett par månader. Och jag är så jävla förbannad, av principen. Min chef sa givetvis att han får ta på sig upproret som blivit, eftersom det är hans beslut att ge mig den här lönen, men att han är medveten om att jag kan bli negativt särbehandlad av medarbetare då de anser att jag tjänar för bra för att hjälpas eller behandlas likvärdigt med övriga. Återigen kvinna som måste överbevisa sig 10 upphöjt i x för att vara på samma nivå. Som att det inte hänt förr...
Kvinnokämpen i mig är uppåt väggarna. Varför i helvete ska jag finna mig i att några surgubbar är avundsjuka på att jag tjänar bra pengar, och således ha förståelse för att jag måste gå ner i lön för att få tyst på dom? Inte får jag tyst på dom för det, då kommer dom ju att jubla dagligen för att "nu fick hon minsann se att hon inte är nåt". Och vad är nästa sak dom ska gå i uppror mot? Att någon har nyare jacka än dom? Ska facket behandla den frågan också?
Nu är det kanske inte speciellt troligt att lönen kan justeras pga detta. Det som talar till min nackdel är ju dock att jag har provanställningen hängandes över mig, då det tyvärr kanske är möjligt att sänka lönen vilket är mkt svårare för att inte säga omöjligt att göra för en tillsvidareanställd.
Det är ju jävligt synd att jag gjorde den här jävla resan hit upp, där det inte finns några andra tänkbara arbetsgivare inom mitt område, innan jag fick reda på detta. För givetvis hade jag sagt "tack, men jag tar min erbjudna tillsvidaretjänst utan provanställning och med fastslagen lön och flyttar dit tills det är socialt accepterat att 2014 även nått in till övre Norrlands inland".
Just nu är det tur att jag jobbar natt hela nästa vecka så jag slipper träffa nån. Tyvärr vet jag inte vem som satt igång drevet, men bevisligen har ju många hakat på. Och jag kan inte påstå att jag känner nån större entusiasm just nu, varken för att låtsas som det regnar eller slåss för min rätt. Jag vet att jag har folk som står bakom mig också, bla facket, min chef och min närmaste kollega. Men jag känner knappast att jag tycker vidare bra om övriga.
Det är inte min stil detta. Jag tar upp saker med vederbörande om jag har ett problem, och jag väntar mig inte mindre än att vuxna übermanliga karlakarlar kunde göra detsamma. Men tydligen inte. Jag hoppas att det kommer fram vem som ligger bakom, jag skulle gärna vilja se hans min när jag rakryggat frågar vart skon klämde. Tyvärr har man inte ens kunnat ge mig det.
Självklart har jag kontaktat mitt fackombud i fråga om vad jag kan förvänta mig lönemässigt. Och just nu är jag så jävla förbannad så att om det sänks ett enda öre av min grundlön pga denna ingrodda obotliga missunnsamhet, så kommer jag av princip att söka mig nån annanstans. Jag lär inte hitta nånting här i närheten och jag tyckte att jag hade flyttat färdigt nu, åtminstone för den närmaste tiden. Men när saker verkar för bra för att vara sant så är det oftast det. Så det känns jävligt dumt att jag inte tackade och tog emot det jag fick erbjudande om i Ösd. Där verkar det ju tom vara smidigt att ha häst.
Förstår att du hade velat rida! Gäller ju att passa på nu när det är töväder. Funkar han bra att ha vilande, eller blir han prillig sen när du ska rida?