07-ornas 18'e tråd!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Kirre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 036
  • Visningar Visningar 164 970
Status
Stängd för vidare inlägg.
@stjarnfrugt Jag köper det du menar med tränare, är själv sjukt petig. Det jag menade är att va fan skit i om du är igång eller inte. Är det en bra tränare så är det.
Jag kommer få rida på volt imorgon i 30 min medan någon skrikandes om att jag måste ha MER innerskänkel och det kommer vara en av de bästa lektionerna jag kommer ha.
Är det en bra tränare som kommer nivån ligga på det ni behöver träna på. Igång eller inte.
För min tränare får man inte ens rida en enda rörelse förrän han tycker hästen är tillräckligt lösgjord i alla gångarter och övergångar på volt. Tog mig 1,5 år innan jag fick göra något annat.

Liten fråga till alla efter att skummat igenom senaste inläggen. Vad tycker ni är rimligt pris gör en lektion? Känns som åsikterna går isär. Förstår att priserna varierar i landet.
Alltså det går ju inte att svara på generellt utifrån diskussionen men min poäng var mer att vill man träna regelbundet och få basic hjälp att komma igång så hellre regelbundet än ngn bokstav på tränare i sak , och är det riktigt basic att man ridit ensam i evigheter och helt enkelt behöver komma igång allmänt så en bra duktig människa oavsett bokstav är bättre för många om man kan få till en regelbundenhet med ngn duktig vettig person allmänt än att fastna i att det måste vara ngn etablerad . Väldigt många kommer vidare på grundbasis i uppstart bara av att bara ha ngn där den litar på som kan slänga ett öga och hjälpa till i det läget :)

Allt det här du beskriver har dom tränarna jag har tipsat om så sluta säj att det bara finns skit här uppe. Faktiskt!

Jag gör ständig efterforskning i de tips jag får från alla håll. Är väldigt tacksam för dem. Jag har inte sagt att det bara finns skit. Däremot är det frustrerande att det öht ges utrymme för skit med tanke på det relativt skrala utbudet, och det är naturligt ett lägre utbud om man ser till hästintresserad folkmängd i relation till hästtäta regioner i södra landsdelen som jag förtretligt nog vant mig vid. Helt naturligt och inget konstigt. Jag tror som sagt att det kommer att öppnas upp när det blir lättare att ta sig iväg med släp. Men just nu känner jag mig faktiskt sjukligt frustrerad efter att ha haft skadad häst i nästan ett år, och nu när hon är hel och går att rida så ska det vara så förbaskat svårt att hålla en kontinuitet på vettig nivå.

@stjarnfrugt Vad trist! Jag byter ju ogärna för det då blir att man måste jobba många dgr i rad osv men många andra byter hejvilt, nattpass till dagpass och byter lediga dgr och bryr sig inte om det blir 10dgr i rad. Jag byter dock om det är något jag väldigt gärna vill göra och jag råkar jobba.

@Charlotte1975 Jag betalar nu 400kr för 45 min. Tyckte först det kändes mycket men när jag samlade ihop priser från de tränare jag hört vad de kostade så låg det i paritet med vad andra tar med en liten ökning för mer namnkunniga bokstavstränare och något mindre för outbildade tränare.

@Jfrelin Vi delar synsätt. Jag tillhör ju de som drillats hårt i att enbart få rida på lina utan stigbyglar eller enbart i skritt utan "ledare" i ett helt år innan vi kunde sitta tillräckligt bra för att rida mer avancerat än så ;) Jag förstår vikten av ett gott grundarbete om vi säger så. Därför betalar jag 1200 spänn för två pass i vår ickekondition vi befinner oss i. Det ger så otroligt mkt mer än att rida för sig själv eller att ge en tredjedel och tärna på fel saker.

Däremot känner jag att jag själv är för kass som ryttare i min ringrostighet just nu, för att känna att jag kan vara stolt över min ridning inför vissa tränare. Därav att jag inte tycker vi är igång på tillräcklig nivå. Men det betyder ju inte att jag låter bli att delta. Jag får se till att vara hårdhudad.

• Gilla
Reactions: oxo
Vad roligt ! Stort grattis !!!!

Ja det känns inspirerande att äntligen plocka vuxenpoäng att man inte bara hattar runt mellan hyresrätter ;) Även om det omöjliggör för mig att ha två hästar, så känns det bra. Just nu är jag mer än tillräckligt sysselsatt med att få en bra standard på vardagen med En häst, så är väl lika bra att det är så nu ett tag. Nu när min häst är brukbar stör det mig mindre att det bara är hon.

@stjarnfrugt Men du kommer ju aldrig känna dig redo om om du inte börjar någonstans. Man blir aldrig redo på egen hand.
Kass som ryttare känner jag mig varje dag. Det är liksom normalt :p Att man vet om det gör att man är ödmjuk och kan lära.
Jag känner lite såhär:
Ja jag är kass men jag vet det
De flesta min tränare tränar är på min nivå och några ganska mycket över så han är van
Och sen rider jag så bra jag kan, vilket alltid är 110% bättre än när jag rider själv, även de dagar jag säger till mig själv att rida ordentligt.

@Kirre Är mest troligt därför det är som det är i den här branschen. Det är ett ganska krävande jobb att alltid vara mer eller mindre beredd att rycka ut på mer eller mindre oväntade saker och att då jobba tex 10 dagar i rad är ganska uttröttande. Få vill göra det. Helger speciellt, vill man inte jobba i onödan eller att jobba varje helg flera veckor i rad. vi jobbar ju 12-tim skift vilket innebär att om man jobbar en extra lördag är hela dagen sabbad. Stor skillnad till att jobba 8 tim då man ändå kan göra annat den dagen.

@mackan Vet inte vad för folk du har runt dig men jag tycker det är skitsvårt att hitta någon vettig som ens kan titta och ge basic råd om de så är gratis.
I mitt stall rör det sig ett 50-tal personer och det är ingen jag skulle be om råd från. Inte för att jag på något sätt är bättre än alla utan helt enkelt för att kompetensen att formulera sig, att lära ut eller vad man säger, inte är tillräcklig. Inte någon av de tränare som kommit till oss genom åren har känts ok heller.

Jag är superkinkig som jag nämnt förut och funderar mycket själv så att ha någon som inte kan reda ut bland mina funderingar vill jag inte betala för.

@Jfrelin Håller med dig fullt. Men jag tål inte alla dagar att nån gapar på mig om saker jag faktiskt gör så gott jag kan åt med rådande medel, tex att inte ha ridit vettigt på nästan ett år. Då är man inte så skicklig i kroppen även om man vet i knoppen hur det ska vara. Då väljer jag att rida för en lite mer ödmjuk person om jag kan. Var bara så jag menade.

Däremot försöker jag vända på tänket. Jag tänker att detta är ett ypperligt tillfälle att börja om på ny kula. Inte rida runt i gamla dåliga vanor utan lära mig rida på nytt. Så jag anmälde mig till träningen ändå, och kommer antagligen vara skitnervös men det får jag leva med.

@stjarnfrugt Grattis till huset :D

Jag förstår dig helt och fullt vad det gäller tränar diskussionen.

Jag har ju iofs hittat en tränare som jag är nöjd med. Hon har riktigt bra övningar och fokus på lösgjordhet och rakriktning. Det jag saknar är att hon är på mig mer om sitsen vilket jag hade önskat. 300kr betalar jag för 30 minuter. Men kan utan problem betala mer för rätt tränare.

Ska kanske åka och titta på en ny tränare i helgen och se om det är något som kan falla mig i smaken :)

@Kirre jag tror inte jag är bortskämd men det handlar nog mer om att jag uttalat mig utifrån ett extremt grundbehov jag tyckte mig uppfatta där den handlade om att inte ha tränat på typ ett år regelbundet och vilja komma igång och svårt att få till det med regelbundna /etablerade träningar för ngn "etablerad"

Min nuvarande tränare tar 250 för 30 minuter och 300 för 45 min. Det är ganska marknadstypiskt för etablerade renommerade tränare här i länet (det tredje största hästsportmässigt efter Skåne och Stockholm ) men B och A tränare tar ännu mer.

sällan ngn rider mer än 30 pass dock, man värmer upp själv och 30 min är ganska länge och räcker väldigt långt tycker jag i fråga om effektiv ridning för tränare betaltid :)

@Jfrelin Håller med dig fullt. Men jag tål inte alla dagar att nån gapar på mig om saker jag faktiskt gör så gott jag kan åt med rådande medel, tex att inte ha ridit vettigt på nästan ett år. Då är man inte så skicklig i kroppen även om man vet i knoppen hur det ska vara. Då väljer jag att rida för en lite mer ödmjuk person om jag kan. Var bara så jag menade.

Utifrån detta var mitt svar menat i fråga om reflektion i sammanhanget :)

@Kirre apropå det du är inne på så saknar jag verkligen att ha nån att träna ihop med. I mitt förra stall hade jag framförallt en kompis som jag ofta red tillsammans med och vi tittade på träningar ihop och utvärderade ridning i stort, smått och våra egna pass. Vi tittade när den andre red och hjälpte varandra. Även då min häst var skadad red vi ihop när jag red andras hästar. Jag har ingen sån nu och det känns verkligen vilken förlust det är. Jag kan sällan diskutera och utvärdera varken ridning i sig eller ridpass eller specifika problem. Det finns en jag kan tala om ridning allmänt, och stötta denne i ridningen. Man lär sig ju av att tänka till och försöka förklara också, men jag har ju inga ögon på mig för egen del. Ingen jag kan diskutera "vad gjorde jag för fel nu när hon inte tog fattningen".

Och inte ska jag utge mig för att vara ett proffs eller ens i närheten. Men när man rider andras hästar och försöker fokusera på att få den att gå rakt och bjuda framåt, och man märker att den man talar med inte ens förstår vad man säger när man förklarar varför man gör detta, då känns det bara onödigt. Jag hade lika gärna kunnat förklara hur styrsystemet på jobbets ventilation är uppbyggd... Jag försöker säga att hästen inte går eftergiven för innerskänkeln och man får ett svar typ "men den är jätteduktig på öppna och sluta". Eller när jag säger att "vinklarna den hästen har i fram gör det väldigt svårt för den att få till en bra överrullning och därav faller den nog gärna in i galopp när det går lite snabbare i traven, den kanske borde ha en annan typ av sko eller lite kortare tå..." så får man ett svar "alla hästar ser olika ut".

Jag gör ständig efterforskning i de tips jag får från alla håll. Är väldigt tacksam för dem. Jag har inte sagt att det bara finns skit. Däremot är det frustrerande att det öht ges utrymme för skit med tanke på det relativt skrala utbudet, och det är naturligt ett lägre utbud om man ser till hästintresserad folkmängd i relation till hästtäta regioner i södra landsdelen som jag förtretligt nog vant mig vid. Helt naturligt och inget konstigt. Jag tror som sagt att det kommer att öppnas upp när det blir lättare att ta sig iväg med släp. Men just nu känner jag mig faktiskt sjukligt frustrerad efter att ha haft skadad häst i nästan ett år, och nu när hon är hel och går att rida så ska det vara så förbaskat svårt att hålla en kontinuitet på vettig nivå.
Det förstår jag absolut och visst är det skrämmande vad skit det finns men varför inte testa de som inte är ren skit då? Dom som jobbar utefter hästens väl och ve och som dessutom är väldigt trevliga personer som garanterat inte skriker eller är tvingar dig att göra något du inte vill. Som är lyhörda och har många bra tips och trix att komma med. Det kan ju faktiskt vara guldkorn även om dom inte har några direkt meriter. Om man inte ens provar så kan man ju inte veta.
Sen i april maj kommer LM upp. (Jag vet inte om man inte får skriva ut namn) henne är det ju absolut värt att rida för.

@mackan Du måste ha i beaktande att regelbundenheten jag talar om är alltså 3 tillfällen per termin. Så länge jag inte tar häst och släp och kör 150 mil hem till tränaren så kan jag inte rida mer regelbundet för denne. Ströpass betyder således mer sällan än 3 tillfällen per termin.

Att jämföra med mitt tidigare hästliv där ströpass betydde var 6-8e vecka och regelbundet var typ varannan vecka. Och den jag red ströpass för kompletterades mellan varven av en annan så utslaget på det hela tränade jag minst varannan vecka. Det är viss skillnad. Det är en kulturkrock.

Intressant diskussion om tränare, för mig har bokstaven aldrig haft ngn betydelse utan huvudsaken är att de utgår från samma system och tänk som mig. Nu är jag iofs en riktig flitig 'tränasjälvare' och har i perioder inte haft ngn specifik instruktör. Nu bollar jag iofs. mer eller mindre varje dag med min syster och har på så vis alltid ögon på mig och tvärtom, verkligen guld värt! Nu tycks jag dock ha hittat rätt med en som iofs. är svensk men bor i England och en tjej från Holland, så det brukar bli en 2-dagars träning per månad ungefär. Alldeles lagom för då hinner man göra hemläxan också. :) Jag försöker också hoppa hästarna för tränare varannan vecka, mest för variationens skull men då är det toppen med en tränare som planerar övningar och bär bommarna. :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka