07-ornas 18'e tråd!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Kirre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 036
  • Visningar Visningar 164 970
Status
Stängd för vidare inlägg.
@stjarnfrugt
Men åh vad jobbigt med en sån täckesätare! Jag skulle bli tokig!

Jag for på Hööks men kom såklart dit bara en halvtimme innan stängning så jag hann ju lik förbannat inte kolla på allt jag hade tänkt. :( Provade vinterridstövlar och fodrade skor först vilket ju tog en del tid så när jag sen började leta mig vidare för att kolla på reaprylarna så sa dem att vi inte hade tid för att de stängde... :( Jag som precis hittade helskodda ridbyxor för halva priset, men jag köper inte utan att prova först så då blev jag sur och lade tillbaka. Kikade snabbt på tränsen men hann inte kolla ordentligt så det blev inget.

Så, åkte för att kika på rea men kom hem med fodrade ridskor, chaps och fodrade handskar, varav inget var på rea. :grin: Men jag lär väl kanske slippa frysa så hemskt om fötterna i fortsättningen iaf. ;)

Ang vädret så blåser det ordentligt och snöar lite. Ni kan ju skicka all snö hit! :p Hästarna fick extra mat och får komma in lite tidigare ikväll.

@stjarnfrugt hann inte klart innan tiden gick ut so here goes fortsättningen ;) Allmänt ang HW serierna (eller vad det nu är för märke) så precis som andra serier är det ju subtila skillnader ibland vad som passar individuella hästar . Typ som jeans till oss kvinnor ;) när man hittat en modell som passar är det guld och då håller man sig gärna till den .

Amigo funkar så himla bra på min att jag aldrig typ köper annat . Rambo på min är likvärdigt, så de har jag några också . Rhino serien är annorlunda utifrån min häst, så trots v-knäppningen i bogen är de inte lika bra då skärningen är högre, trängre i bogen jämförsmässigt samt även sidorna på täcket som jag tycker är snålare tilltaget mot vad jag är nöjd med från de andra två serierna.

@stjarnfrugt Jag skulle inte ha täcken med lägre denier i yttermaterialet än 1600 om du har täckesmarodörer. Tror inte jag sett något täcke med såhög denier gå sönder. Kan bli lite noppror men mer har jag inte sett. Bucas Smartex uppger inte vilken denier det är men med tanke på hur der ser ut och jämför med 1600 hos andra så gissar jag att smartex ligger runt där. Irish är på 1200 denier.

Fanns ett täckesmärke som hette Three Crown Horseline förut som var en budgetvariant av Shires som jag var så grymt nöjd med. Täckena satt som en schmeck på mina, hög denier och billiga. Tror jag betalade under tusenlappen för mitt 370g vintertäcke med halvhals. Fö det täcket lillskit fick på sig idag för att klara sig igenom västkusten, +2, hällregn och storm och jag litar fullt ut på att det gör sitt jobb. :)

@Kirre Irish är bara 600D. Samma med Horze Avalanche. Det senare har klarat sig tack vare att det är 0g, det lyfter ju bara när hästjäveln tar en tugga och har inga revor utan bara nopphål i baken. Irish har ju 50g foder och min teori är att det väger för mkt, ligger kvar och går sönder därför. Jag har även insett att det går inte att ha stalltäcken under, då mitt Amigo MIO är totalt söndertuggat då hästjäveln lyckas bita så det underliggande tom går sönder. Alltså måste jag ha utetäcken under som inte nyps fast och slits sönder i yttertyget.
Jag evt att slitstarka täcken kanske står emot, men ändå känns det sisådär att köpa för flera tusentals kronor OM de nu inte håller. Då är det bättre att köpa nåt skräp för 500 kr som inte gör lika ont att bli av med. Eftersom jag alltid har ett vattentätt under så kan jag använda övertäcket tills det inte håller ihop alls.

Jag har utarbetat ett system för detta :idea:
Är det bara kallt och ingen nederbörd har min häst Irish eller Avalanche överst. Irish är redan så strimlat så det får offras. Det är även trasigt i bogspännena och kommer antagligen skrotas efter denna säsong om jag inte hittar nån som kan sy ihop det.
Är det nederbörd lägger jag Avalanche överst tills det är genomblött (vid flera dagars snöande) och sparar på så vis undertäckena torra. När Avalanche är blött får Irish ligga överst, men med Smartex under eftersom det då inget gör om Irish inte håller emot.
Amigo wug använder jag aldrig utan Avalanche eftersom jag blir galen om det går sönder. Har även ett gammalt slitstarkt TM från Hööks som kan ligga överst eller under Avalanche om flera dagar ska vara blöta.

@Maja_Kandi Ja det är asdrygt. Med eftersom det funkar i övrigt så får man leva med att man får ha ett offertäcke överst. Det finns ju som sagt inte stall så man kan välja och vraka, utan man får ta nåt som är gångbart. Hon får iaf en bra hage med kompisar och bra fodertillgång. Hon känns som en mkt gladare häst.
Men ja, jag blev jävligt less idag när jag kom till stallet och svanssnöret från Smartexet är avslitet för fjärde gången, har sytt fast fästet 3 ggr nu och funderar på att skita i det och sätta bensnören istället om det nu finns fästen...

@stjarnfrugt Stod 1200 denier på bucas hemsida eller om det var en återförsäljare, men 600 förklarar ju helt klart varför det är strimlat.

Mitt stora bekymmer med täcken är att spännena går sönder på ett eller annat sätt. Både bogknäppning och till bensnörena. Har fått byta ut spännen och hitta nya lösningar på knäppningar på alla täcken. Tror inte de är gjorda för att hålla för ordentliga röjgalopper och bock och bus i kuperad terräng. :angel:

@Kirre Självklart!
Tänk vilka fina gårdar det finns. Var i Kentucky för 3,5 år sen och var då på ett stort galoppstall/stuteri helt sinnesjukt vad fint det var och vilken dröm för hästarna. Enorma gräshagar och ingen lera i sikte. Det finns ju såklart fina gårdar i Sverige också.

Lite OT nu men är HW Mio ens 600 D ? Alltså de är ju verkligen budget i fråga om yttermatierial klart de går sönder direkt om ngn häst biter i täcken osv.

@Kirre aldrig varit med om spännen som går sönder i bogen :( bensnören använder jag inte sen många år har täcken med rem bakom och tycker de håller så mkt bättre samt mindre skaderisk osv.

@mackan Ja jag vet inte. Är inte bara jag i hagen som har trasiga spännen och då har åtminstone en ett rambotäcke så kan inte bara bero på att jag håller mig till billigare varianter. Bensnörena har jag inte haft några andra bekymmer med än att spännena går sönder.

@mackan Ja MIO är en skitserie rakt igenom. Har aldrig ens provat utetäckena, en stallkompis köpte till sina valacker i samma hage och båda var trasiga efter nån vecka. Helt normala hästar som inte tjafsar onödigt mkt men kivas på grabbars vis ibland. I mina ögon skulle utetäckena möjligen fungera som stalltäcke eller då i mitt fall ute med ett offertäcke över. Kanske. Men de finns inte i heavy utan fast hals så det går bort.

Jag har bara stalltäcket, och de är ungefär som ett nylonfoder i yttertyget. Köpte det när det var en helt ny modell osett för att ha som stalltäcke under den kallaste perioden. Tackolov var det mässpris så jag gav väl 400 kr och även om det är kass hållbarhet så sitter det iaf bra och värmer fint trots sin lätthet.
Var ett hål vid ett bogspänne redan efter en månad. Han knallat på och sytt ihop det lite eftersom (det är ju ett skittyg då går att så med vanlig maskin tom) och tänkt att jag har det tills det trillar isär och aldrig att jag köper ett igen. Och nu är vi väl där efter den här säsongen.

Ja @stjarnfrugt det är budget som sagt i fråga om kvalitet men bra att det bara var ett enda innetäcke och att du aldrig lagt pengar på ngt utetäcke i den serien .

Kl

Alltså öht så 600 D håller ju bara om man typ har häst ensam i ngn hage .
Förvånas fortfarande av att hööks mfl säljer utetäcken med 600d för tusenlappen och några hundra ovanpå det att det ens går runt .... Men även hööks verkar iof ha minskat ner på det, troligtvis pga att folk har bättre koll numera, de har ju tagit in HW och Bucas i sortimentet och minskat ner på sina egna täckesmärken drastiskt senare åren .

@mackan Jag sörjer att Horze Avalanche bara är i 600D. För det sitter väldigt bra på min häst, som skal sluter det om allting och halvhalsen skaver inte i manen som Amigo Wug har gjort. Torkar hur snabbt som helst trots genomblött.

Mitt Bucas Irish höll fint när min häst gick ensam eller med en annan lugn häst, i en hage med begränsat med buskage. Så det är ju prisvärt under de förutsättningarna. 600D är ju annars ett tips son stalltäcke om man inte vill ha pissfläckar, då det trots allt är ett utetyg så borde det ju stå emot sånt bättre och inte suga åt sig som många stalltäcken gör...

@Kirre Har ni höhäck eller höhus? Jag misstänker att det är där mina bogspännen går åt. Har nämligen svårt att tänka mig att hästkompisen biter i bringan på min häst... Tackolov har inte själva spännet rykt, utan bara i tyget vid fästet så att säga. Irish sitter knappt ihop i övre fästet. Smartex har några trådar släppt vid övre men det misstänker jag starkt är för att jag haft dom i kors då jag tyckte min häst fick tryck under halsen annars.

@stjarnfrugt Vi har ingetdera. Det är spännena som går sönder, antingen den fjädrande "pinnen" alt har de "brutits" av. Något täcke som inte har hakar utan likadan knäppning som kryssgjordarna i bogen, där har infästningen slitits sönder.

@Jfrelin: Fin! Men lite väl flashig för mig tror jag. Inte så mysigt.
Labyrint på innergården??

@Kirre: Har också ett Three crown horseline-täcke, som är inne på sin 5:e säsong nu, har bara några små repor. Idag när det öst ner hela dagen var hon fortfarande torr under. :bow:

Här var det snö hemma i morse, men inte så mycket inne i stan/stallet. Sen har det regnat och regnat, våra hagar flyter bort. :arghh:
Jag bestämde mig för att köra till träningen ändå, det blåste inte jättemycket, och det var 6 plusgrader, så inte halt. Mycket markarbete och lydnadsövningar idag, och fröken svart var GLAD! Jätteglad. Jag var oförberedd och i en sväng mot några bommar på marken körde hon ett rejält bocksprång och fick faktiskt av mig. Första gången jag ramlar av henne utan att hon har stannat på hinder. :o:o (bortsett från den gången hon stegrade och välte. :crazy:)

Sen tränade hon lite längdhopp så tränaren höll på att få hjärtstopp. 6 språng mellan ett räcke med vattenmatta och en oxer, jag var inte beredd på att det skulle bli trångt, så glömde förhållning och vi fick 5,5 språng. Och istället för att lägga in ett halvt som hon har gjort innan (fast då har det alltid berott på att vi fått för långt, och hon har lagt in ett extra) så tog hon helt enkelt av på 5. :eek: Jag kunde bara hänga på och längde ut tygeln. Sen försökte hon sig på ett bocksprång till efter landningen, men då hann jag få tag i henne. Fick skäll av tränaren, men jag kunde ändå inte sluta le åt henne. :o:love:

Jisses vad det blåser här! Vi har strömavbrott som jag hoppas går över tills i morgon. Så att det går att ge hästarna vatten.

Blir ingen ridning i morgon heller om det ska fortsätta såhär.

Hm, stallkompis la ut denna filmen nyss. Våra hästar hade kommit i full kareta bortifrån hagen och hann fånga dom på film det sista. Man får liksom hålla för ögonen och ta ett djupt andetag, samtidigt som det är roligt att de rör på sig och har kul och inte bara står och trycker när vädret är som det är. Är min i grönt täckemed halvhals.

http://instagram.com/p/xsDZEkEXnB/

@Marvin De kanske är gjorda av socker, så de smälter bort i regn. :devil:

Måste dock säga att jag är glad över ligghallen. De hästar som står på box hos oss, de har inga ordentliga skydd i hagen, vilket väl är normalt i de flesta stall, men som idag med kraftig vind och regn på dagen så är de ju utsatta medan våra faktiskt stod och knôdde allihop i ligghallen och så gick de ut när regnet avtog och det bara blåste.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka