07-ornas 18'e tråd!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Kirre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 036
  • Visningar Visningar 164 970
Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har fortsatt stormigt här och hästarna får stå inne länge idag. Plåtar på stall och skjul har blåst sönder och står och slår. El fanns det iaf :)

Mina hästar var lugna iaf :)

Kl
Vi har sluppit storm. Visst har det blåst, men inte storm. Kanske 12 sekundmeter i byarna. Vi var borta tills typ tio igår kväll och när vi kom hem hade det drivit jättemycket men knappt kommit nån snö så jag var så besviken. Men imorse när jag öppnade dörren fick jag knuffa upp den och pulsa ut i en vit värld! :love: Har snöat hela dagen och ska snöa imorrn igen, äntligen!!! Nu jäklar ska vi ut och pulsa och galoppera i snö! :love:

Klippte alla hästarna idag, vilken pärla min ponny är! Hon rör inte en fot på hela tiden. Klippte mer på huvudet den här gången, runt öronen och lite på öronen. E hade en bra liten batteridriven klippmaskin för hund som vad jättebra för såna mer detaljgrejer. :) Queenie gillade inte när jag klippte konturerna på öronen, men älskade fina pärlan vad snäll hon är. :love:

Vi har överlevt stormen. Lite efter stormen-lugn i ligghallen i fm.

15921_10153023487419784_3803957579443983907_n.jpg

Tror de hängt där inne mest hela natten för det var väldigt lättmockat runt hallen idag.

Sen fick de visst lite uppskattad påhälsning. :D Hade mina aningar att det trädet kanske inte skulle stå pall men stod ju en bit ifrån och buskigt så var inteorolig något allvarligt skulle hända hur som.
10690249_10153023465459784_8968847403774617140_n.jpg

Red ut en sväng och hittade en gran som fallit över vägen som vi tog ett litet skutt över. :) Annars var det mest inne i skogen som det låg en del träd.

Jag har blivit helt besatt av tanke att ta hem min 08a. Sitter och räknar och räknar. Ibland är det drygt att bo i Stockholm där en häst kostar 8000kr i månaden :(
Jag bor ju dessutom själv i en stor bostadsrätt så jag har ingen att dela utgifterna med, annars hade det varit en no brainer.
Får invänta lönesamtalet och se hur det kommer se ut i år. Just nu får jag precis ihop det om jag ska kunna fortsätta med mina resor osv.
Fördelen med Stockholm dock är att jag nog ganska lätt kan få tag i en halvfodervärd som både delar kostnaderna för ena hästen och gör så jag får vara ledig några dagar i veckan men det kan man ju inte räkna med i budgeten.

@Jfrelin Ja, vi bor på helt fel ställe att ha häst. Jag blir helt matt när jag ser stallannonser med helskötsel och ridhus för under 3000 eller fina gårdar för samma pris som en 2 ROK i stan.

Berätta mer om din 08.

KL
Sitter och kikar lite på tävlingar. :o :d Känns kul! Närmaste som verkar möjlig är den 25/4, då skulle jag kunna rida en LB:2. :) Sen den 1/5 finns möjlighet till samma program. Beror väl lite på hur jag kan lösa det på jobbet också.

Men jag försöker hitta ponnymätning, hon ska ju slutmätas i år om jag inte fått det helt om bakfoten. Men här i Östersund är det inte utlagt en enda mätning i tdb än? Hur ska jag då kunna mäta henne, inte vill jag åka till Sundsvall för en sån grej direkt... Hon mättes ju här för två år sen. Är lagom orolig för att hon ska ha blivit D-ponny nu vill jag lova. Hon var ju 141,9 med skor. -1 cm för skorna och avrundat till närmaste hel centimeter nedåt = 140 cm. Snacka om toppmaxad C-ponny. :o :p

:eek::eek: :crazy::crazy: :nailbiting::nailbiting:

Hur fan har man råd med det rent utsagt? Jag har mina hemma och jag har räknat ut att de kostar max 1000 kr/mån/häst utslaget över hela året med träningar och allt. :o

Oj!!
Jag har inte vågat räkna, men skulle tro att jag lägger ca 7-8000 kr i månaden på min, totalt. Och då har jag ändå inte all service jag egentligen skulle behöva.

@Kirre Bortsett från lera ser ni ut att ha en väldigt trevlig hage :)

@Jfrelin Jag förstår inte hur folk får runt ekonomin med häst i Sthlm på en lön. Men kostar hästen "bara" 8000kr inkl allt eller är det stallhyran? Jag brukar inte räkna kronor på vad jag lägger ut på min häst, men när jag bodde söderut var det minst 6000 kr/mån inkl allt, närmare 7000, då hon stod på anläggning. Nu när jag räknade för att kunna ha två här blev det lite drygt 5000 kr per häst och månad då en går på lösdrift.

@Maja_Kandi 1000 kr/mån!? Inkl spån, foder, försäkring och träning? Låter helt orimligt. Jag hade nog även räknat in sånt som extrakostnader för gård, material som stängsel osv. Sånt som inte kostat om hästarna inte fanns. Men det låter ändå billigt. Jag uteslutade ju rätt snabbt det där med gård på en lön/arbetskraft.

*kl

Igår åkte jag till Hööks rea. Lite dumdristigt kanske när jag hade jouren på jobbet, men jag hade räknat ut att min inställelsetid skulle stämma överens exakt med hur lång tid det tar att köra :o Jourtelen hade ju inte ringt på hela veckan så jag åkte... Givetvis ringde den när jag hittat ett par ridstövlar som jag provade ><. Positivt var att jag inte hade tid att vela och fundera utan jag köpte dom på stående. Fick köra 130 km/h och kom in 5 min före utsatt tid ;) Kom hem halv fyra imorse efter 14 tim kval övertid. Jag hade haft råd att handla mer... :angel:

@Charlotte1975 @Maja_Kandi
Ja det är helt sjuka priser här i stan men det finns ju fler högbetalda jobb iallafall. Men det är ju bisarrt.

Jag betalar:
3792 kr för box, ridhus, service mo lunch em på vardagar
375 kr för torvmix (en pall med 18 balar kostar 1350 så 75kr st och jag lägger in 5 i månaden typ)
1200 kr för hö (3,5 kr/kg)
500 kr för slobber mash, krafft muskel och vitaminer
= 5867 kr mån
Sen tillkommer ju skoning och försäkring och träningar och tävlingar osv osv osv
8000 kr är nog lite i underkant faktiskt just :p Men utslaget på ett år stämmer det eftersom i juli betalar vi endast kallhyra 2292 kr.

Min 08:a har jag ägt sen hon var 2. Skickade henne på inridning i feb 2011 och sen gick hon 3-års testet, sådär poäng då hon drog iväg bak 2 veckor innan så hon var lite i nedförsbacke :p. Strax efter det åkte hon till en fodervärd som ville ta föl och den fodervärden hade henne tills april 2013, fölet blev klass 1, och då åkte hon till ny fodervärd som haft henne sen dess men nu är jag som sagt sugen på att ta hem henne :)
Stammen är Wilton- Don Schufro
Hon är liten men rör sig bra, iallafall när jag såg henne senast :D
Har en brorsa, samma mamma, som är godkänd i Frankrike. Sverige tyckte han var för dålig....
Som föl :love:

3års testet, inte den snyggaste :p

@Jfrelin Det låter ändå ganska sansat jämfört med andra stockholmspriser man hört... Men med tanke på vad boende kostar där så är ju allting sammanräknat skitdyra levnadskostnader.

*kl

Glömde såklart att skriva vad jag faktiskt köpte på rean :o Blev ett par Badminton ridstövlar, En ridpolo från JH och skokräm + sadelgjord som inte var på rea. Gav 600 kr eftersom jag hade ett presentkort på 600 kr ^^
Så jäkla nöjd med att ha hittat stövlar om passar mina korta ben, på rea! Nu kan jag ha dessa som vardagsstövel och spara min Cavallo till tävling :) Hatar nya stövlar, så nu när mina Cavallo är inridna och trevliga vill jag inte slita ut dom så att dom blir ihopsjunkna. Är ju en halvhård modell eftersom jag inte kan ha hårda dressyrstövlar. Tog mig trots det ett år att vänja mig rida i dom.

Var inne och kollade Blup nu och så dåligt var inte 3-års testet hahaha 8-7-7 på gång.
På kvalitén var det sämre men då var det fodervärden, som nu är 19, visade henne 7-6-6 fick hon då.

Ja alltså, jag ska försöka stolpa upp mina kostnader för hästarna...

Spån 70:-/bal, ca tre/mån/häst x 8 mån på box = 1680/häst/år (bra med renliga djur!)
Hö typ gratis eftersom jag jobbar av det. :angel:
Hovslagare: 400/häst, 6 gånger/år = 2400/häst/år (plus skor och brodd förstås)

Foder får de ju knappt eftersom de typ klarar sig på luft, men de delar på 1kg lusern samt får mineraler så:
Mineraler köper jag på storsäck, en säck räcker typ fyra månader så tre säckar/år = 600/häst/år
Lusern får de typ 0,5 kg var av vilket blir 1500/år om de får det året runt vilket de inte gör.

Vaccin: 700/häst/år
Övriga veterinärkostnader kan ju självfallet tillkomma men det är inget jag räknat med i nån budget...

El kan man såklart räkna, men det är inte så mycket som dras från stallet. Nu har jag ju thermobar äntligen men innan var det ju bara aggregatet. Så kanske 600/mån när de är installade, vilket ger ca 300/häst x åtta mån = 2400/häst/år, ska man tänka bete med el där också så kanske nån hundring till.

Försäkring är ju såklart en del som jag missat att räkna, men mina pållar har billiga försäkringar. :o Balders är ju pinsamt billig så om jag delar bådas premier på två så blir det knappt 300/mån/häst.

För att då räkna lite högt:
Spån: 1700
Hö: -
Hovslagare: 3000
Foder: 2500
Vaccin: 700
Försäkring: 300
El: 3000
Totalt: 11.200:-/häst/år.
Alltså typ 900/häst/mån.

Det ger 1200:- till träningar/häst/år och eftersom jag bara tränar med Queenie så blir det ju 2400/år. Nu kommer jag nog för första gången nånsin träna för mer pengar än det på ett år. Men nu har jag ju plötsligt en inhyrd pålle som kommer bidra med lite träningspengar. ;) Så ja, ca 1000:-/häst i månaden.

Grrrr... Blir galen. Kommer ut till stallet i dag och hästen är synligt halt på de friska frambenen. Svullen och varm runt kota, karlled och hov. Svampig med puls. Ingen feber och ingen direkt reaktion med visitertång. Men skulle gissa på hovböld. I andra fram vilket hon är halt i va hon svullen över knät. Vänster bak supersvullen hela benet. :crazy: Avvaktar med att ringa hovslagaren. Får rapport i EM hur hon ser ut då. Har ju tid på torsdag för MR, och skule helst unvika att plocka av skon nu. Kul med häst!:banghead:

Oj vad billigt! @Maja_Kandi Jag tycker ju att jag har det ganska billigt om man jämför med Sthlms området. Jag kom upp i en års total på 36500 kr och då har jag räknat med Stallhyra (ingår foder), skoning, försäkring och vaccination. Detta är en häst. Det blir ju några kr till om man räknar med träningar, tävlingar, utrustning och bensinkostnader. :)

Gud, vissa stallplatser är ju helsjukt dyra! Jag har Billy uppstallad 4 km utanför Kristianstad. Detta innebär tråkiga uterittsmöjligheter men vi får väldigt miljötränade hästar :angel:
jag betalar 2100 kr i månaden. Då ingår fodring och utsläpp mån - fredag. Helgerna är vi 10 st som delar på så vi har var 10 e helg. Vardagskvällarna delar vi också 10 st på så man har i princip samma kväll samma vecka året runt då helgernas kvällar inte ingår i detta utan i helgpassen. Vill man ha reducerad hyra kan man ta vardagsmorgnar för 100 kr billigare per morgon. Jag brukar ta 6 morgnar i månaden = 2100 - 600 = 1500 kr i hyra.
I detta ingår fri tillgång på analyserat hösilage inne och ute (bal ute i hagen), täckesbyten, fri tillgång på krafft grund, groov 60 och groov 125. Fri tillgång på halm. Boxen är 12 kvm. Spolspilta med varm och kallvatten. Stort ljust och fint stall. Varsin garderob i sadelkammaren. Belyst paddock 20*40. Stora hagar. Tillgång till stort sommarbete. Och underbara stallkamrater.

Jag trivs och Billy med :bump:

På tal om storm: har nu i princip varit stormväder 3 dagar i streck. Tänk om man hade haft ridhus... :cry: men jag hoppas på att kunna rida imorgon iaf.

Billy funkar fortfarande bra på det raka eggbettet och hacket. Tänderna är kollade igen. Brukar använda en och samma veterinär till Billy. Hon tar även hans tänder. Nu har det ju varit så att det bara gått 4 mån mellan förra gången, gången innan och gången där innan. Vilket en del av er här tyckte var märkligt. Tog ut en annan vet denna gången som också är duktig på tänder och hon sa samma som ordinarie vet att det får gå 4 mån till nästa gång också då Billys tänder växer ovanligt snabbt och lite snett. Så har det varit ett år nu totalt men hon sa att det faktiskt kan vara så med hästar som är lite sena i utvecklingan (Billy har i princip precis växt klart) och som har varit försummade vilket Billy varit från det att han var 2 år till 6 år. Ordinarie vet har sagt likadant. Inte alla hästar följer 2 mm regeln utan de är också individer och kan ha avvikelser.

@stjarnfrugt Ja, jag gillar våran hage även om man får blunda när de galopperar nerför backarna. Å andra sidan ler jag nöjt när de galopperar uppför. :p
Leran är som den är, är dock inte jättedjup lera. Är torrare en bit ut och så har de ju torrt och hårdgjort ordentligt runt ligghallen så de behöver inte stå i någon lera och kan välja själva när de vill ta sig ut och beta på torrare.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka