07-ornas 18'e tråd!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Kirre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 036
  • Visningar Visningar 164 971
Status
Stängd för vidare inlägg.
Tänk att det undrar jag med. Vad tror man ska hända? De enda gångerna jag känner att jag inte gör det på min, är när hon varit överjävligt pigg och härjig efter konvalescens. Men då har jag annat att jobba på än att kolla om hon är fram till bettet :angel: Jag vet ju redan att hon inte är det så att säga.
Jag lägger tom ner min häst när jag rider ut. Alltid i trav, men även i galopp om hon känns på det humöret. Däremot rider jag inte på helt lång tygel annat än i skritt ute, av säkerhetsskäl. Men att variera formen är ett naturligt inslag i alla pass oavsett art.
Fast svaren var ju utifrån ditt inlägg och fråga vad du ev gör "fel" nu i fråga om dressyrarbetet ? Du har ju fått svar utifrån det och problemen du ville ha hjälp med i det sammanhanget ? :) Att vi alla drar i innerhanden som sagt är ju etablerat :)

Senast ändrad:
@Maja_Kandi , @sommarminne , @oxo : Tack!

@Werze Tack! Det där är inte det värsta hasandet, jag håller på att ladda upp en has-film nu, från tidigare i samma träning.
Är din lite samma som min, som blir spända och då reagerar med att bromsa?

@Maja_Kandi : Underbar film! Jag önskar att min häst också kunde fara iväg lite när man släpper henne.

Red ut i skogen igår, töväder, men ändå så att man kunde galoppera i snön. Insåg att det är dax att börja jogga igen. :o

Ikväll red vi en sväng i ridhuset. Insåg varför jag brukar åka hem och sova en stund efter jobbet och sen åka tillbaka för att rida senare på kvällen. När vi kom in till ridhuset var det ridskola på 3/4 av ridhuset, och 7 ekipage som samsades på övre volten 20 x 25 m, varav en häst stod på bakbenen... OMG, vi gick ut igen. Jag galopperade lite i paddocken, funkade eftersom vi har sulor, men min kompis hade inte det och fick dm-höga styltor efter 2 steg. :crazy:
Efter några minuter hade det lugnat sig i ridhuset så vi red en kort stund där, men det blir verkligen bara runt/runt och större delen av energin går åt att försöka undvika att krocka. Fick iaf henne känslig för skänkeln igen, och tränade på att vrida ut knäna så att underskänkeln ligger still.

Tack! :D

Här en snutt från tidigare på träningen, med hasade. Diskussionen i början angående att göra halt och sen flytta framdelen och göra en ny halt som vi gjorde för sällan-tränaren förra veckan. Håller med, men tror att den andra tränarens tanke ff var att få oss (mig) att hinna med och förstå (mest hästen) vad jag bad om.

Tack! :D

Här en snutt från tidigare på träningen, med hasade. Diskussionen i början angående att göra halt och sen flytta framdelen och göra en ny halt som vi gjorde för sällan-tränaren förra veckan. Håller med, men tror att den andra tränarens tanke ff var att få oss (mig) att hinna med och förstå (mest hästen) vad jag bad om.
Klok tränare vad jag ser utifrån film :) men läng dina stigläder och släpp ner benen :)

@Marvin
Jag tycker verkligen det är jätteroligt att du delar med dig av klipp med tränarens tips kvar på film. Det är så nyttigt att se! :) Hon var minsann lite bekväm där tror jag. ;)

Ang att länga/korta lädren så försökte jag ju med det länge med dressyrsadeln när jag köpt den. Men så sist när jag var på träning (luciahelgen) så fick jag korta två (eller om det tillochmed var tre?) hål. Tränaren tyckte att det där med att länga lädren bara för att länga för att det är dressyr är lite överskattat. ;) Bättre att jag kan ha koll på stigbyglarna och få ut nåt av lektionen än att jag sitter och fipplar med fötterna och letar stigbyglarna hela tiden. Sen dess har jag sänkt dem ett hål till och det börjar kännas stadigt så, målet är såklart ändå att kunna länga nåt hål till så småningom. :) Men det sänkte lite "kravet" man hade på sig själv att man "måste kunna" rida med jättelånga läder. :)

@Maja_Kandi , @sommarminne , @oxo : Tack!

@Werze Tack! Det där är inte det värsta hasandet, jag håller på att ladda upp en has-film nu, från tidigare i samma träning.
Är din lite samma som min, som blir spända och då reagerar med att bromsa?

@Maja_Kandi : Underbar film! Jag önskar att min häst också kunde fara iväg lite när man släpper henne.

Red ut i skogen igår, töväder, men ändå så att man kunde galoppera i snön. Insåg att det är dax att börja jogga igen. :o

Ikväll red vi en sväng i ridhuset. Insåg varför jag brukar åka hem och sova en stund efter jobbet och sen åka tillbaka för att rida senare på kvällen. När vi kom in till ridhuset var det ridskola på 3/4 av ridhuset, och 7 ekipage som samsades på övre volten 20 x 25 m, varav en häst stod på bakbenen... OMG, vi gick ut igen. Jag galopperade lite i paddocken, funkade eftersom vi har sulor, men min kompis hade inte det och fick dm-höga styltor efter 2 steg. :crazy:
Efter några minuter hade det lugnat sig i ridhuset så vi red en kort stund där, men det blir verkligen bara runt/runt och större delen av energin går åt att försöka undvika att krocka. Fick iaf henne känslig för skänkeln igen, och tränade på att vrida ut knäna så att underskänkeln ligger still.

Hmm, när du säger det så är det nog så! Jag har inte tänkt på att hon kanske är spänd när hon smyger(hasar:D) omkring i ridhuset! Det är så jobbigt bara, hon har liksom två lägen: hasa fram, eller, bli värsta nervknippet och rusa.

Som igår när vi red, var en del andra ekipage där som hon smög omkring och kollade in medan matte på ryggen försökte att få henne att gå på volt och koncentrera sig på att faktiskt böja sig för innerskänkeln. Kändes som att sitta på en tittig snigel. Sen gick alla andra, och då blev det racerfart och springa och ännu mindre koncentration. Men hon blir bättre och bättre, vi kom till ett läge där det gick att rida igen och hon accepterar att jag är pilot numera, vilket underlättar! Red på åttvolt och fick till det som jag ville. Jättebra övning som vi ska köra oftare! Tänker hela tiden på @Jfrelin: innerskänkel mot yttertygel:up:

Förra veckan var jag och shoppade i en ridbutik som ska lägga ner. 50% på allt i affären!:banana:
Blir ju att man handlar en del då!
Köpte ett ulltäcke, fårskinnssulor till mina ridkängor, en ny stor hövåg, ett micklemträns, grimskaft, en lädergrimma, plaststigbyglar och lite annat småplock!
Tänkte köpa ett par soft pro jump stigbyglar (eller vad de heter) men lade tillbaka dem och ångrade mig givetvis när jag kom hem.:banghead: Hade ju kostat 2300 och nu bara 1150:- Får väll shoppa en del i Göteborg också!
Här har vi också fått snö nu och är så härligt att ut och galoppera i snön.
Nova var laddad idag och tyckte det var jättekul att få springa av sig. Vi har ju också väldigt bra ridvägar här både sommar och vinter, skogsvägar utan trafik och man kan ändra under ridturen och förlänga dem eller korta av dem beroende på hur det känns.

Har blivit tillfrågad om jag vill hyra ut en stallplats och det blir nog så.
Vad ska man tänka på att få med i kontraktet ni som har erfarenhet av att hyra/hyra ut?
En bild från dagens tur!
10926399_1027651160585334_4276606301979670925_n.jpg

@Maja_Kandi Håller min din tränare om stiglädren. Det är en träningssak att kunna ha långa läder. Har man ridit mkt i hoppsadel tex så är det en stor omställning, bättre då att ha kortare läder tills man vant sig än att som du säger, fippla efter dom och tappa koncentrationen på ridningen. När man lärt sig att komma ner i sadeln i rätt position så är det inte svårt att ha längre läder, men tills dess kan man ha korta och länga successivt.

Jag som bara ridit konvalescentridning i princip hela förra året, hade ju dels suttit och kurat ihop i hoppsadeln men även haft onödigt korta läder i dressyrsadeln. Sedan jag började rida min häst som vanligt har jag successivt längt ut 3 hål i dressyrsadeln, och jag har säkert ytterligare ett hål längre när jag rider i stövlar. Däremot när jag rider ut i dressyrsadeln så kortar jag ett hål ändå, för att ha ett bättre tramp ner och kunna ha en lättare sits.

*kl

Jag har nu infört köpstopp i hästshoppandet. Jag har hört att januari är en fattig månad :angel:
Jag har lyckats köpa som sagt ett Rambo Optimo, sen hittat REA på nätet och från Ridersport har jag köpt 2 par sporrar (20mm i dam och ett i herr som jag hade tänkt se om de funkar på vinterstövlarna), en ridväst och ett schabrak som matchar ridvästen och mina lila boots jag råkade tröstshoppa i somras (:o). Västen behövde jag, och sporrarna har jag tänkt länge prova ett par i 20 mm då jag alltid bara rider i 15mm. Men schabraket blev ett sånt där "det kan vara kul att ha och det är ju så billigt"....
Sedan igår insåg jag hade jag hade en VIPkod på Horze med ytterligare 10% på all REA. Så då blev det en jacka jag länge suktat på, och en balaclava i heltäckande neoprene så att jag kan se ut som en spökryttare, och ett par stövelblock till mina nya stövlar.

Ibland är det inte bra att jobba nattskift och ha lite för lugnt på jobbet :o

I måndags gjorde jag ett Kolla Masken prov. Vet att de är lite sent men tyckte de va så varmt i höstas och ville vänta. Sen glömde jag bort de.:idea: Men nu är de gjort och hästen hade ordentligt med mask, 1100 epg. Vilket betyder att hon behöver avmaskad(enligt mig och instruktionerna som följer med) Stallägaren ringer veterinären vi använder för hemmabruk, dvs vaccinationer och lite annat för att få avmaskningsmedel utskrivet. Hon säger blankt nej. Hon säger att vi kan vänta till i vår.:confused::confused::confused: Jag fattar inte varför, upplys mig gärna om jag missat ngt om avmaskning. Pratade ej med vet. själv. Kommer hur som helst be vet. på kliniken skriva ut avmaskningsmedel på tisdag. Hon ska inte behöva gå runt med så mkt mask i flera månader till. :wtf:

Googlade lite och hittade lite info själv....

Om provtagning och avmaskning på vintern
Fjolårsfölen skall avmaskas alternativt provtas I januari februari för att kontrollera eventuell spolmaskförekomst. Vuxna hästar mår normalt bäst av att slippa avmaskning under vinterhalvåret. Det beror på att en del blodmasklarver går i inhibition under vintern, dvs. de går i ide precis som björnen. För att parasiten ska kunna föröka sig måste parasitäggen få komma i omlopp i naturen. Vid minusgrader fryser äggen sönder vilket gör att maskarna inte ”vill” producera ägg i onödan. Detta innebär att det är en dålig tidpunkt att provta en vuxen häst eftersom man ändå avråder avmaskning vid denna tidpunkt. Man kan lugnt vänta tills det blivit ljusare och varmare ute så att provtagning och eventuell avmaskning görs så nära betessläpp som möjligt.

Om vidödar de vuxna maskarna som finns i hästen verkar det som att de maskar som ligger i vila vaknar upp och försöker sno åt sig den del av kakan som deras nu döda anförvanter slogs om. Det kan leda till att hästen mår sämre än om den hade kvar ett mindre antal vinterslöa maskar i tarmen.

De expertveterinärer vi har kontakt med anser att det generellt inte finns någon anledning att avmaska vuxna hästar under vintern. Om hästen visar symtom på parasiter, ta prov och avmaska sedan om behov föreligger enligt rekommendationerna för det preparat du väljer.

Länga? :eek: Jag når ju knappt ner! :crazy: (För att jag drar upp knäna iofs)
He he ja de är nog inte så korta läder i sig utan jag fastnade nog i att du tenderar att dra upp knäna lite då ser det kortare ut än det är :)

Kl ang långa läder osv så givetvis ska ingen ryttare sitta med läder de inte når ner i/sitta och behöva leta efter fäste i stigbygel osv :) men däremot så är läder för korta för ändamålet i sig dvs i det vi diskuterar (eller iallafall jag;) dressyr så motverkar man ju sig själv lite i det att man inte riktigt kan hamna korrekt dressyrmässigt med höftböjare/sätta/knä/underskänkel :)

@mackan håller med dig om stiglädrens längd för ändamålet. Men tycker att tills man nått målet dvs strechat ut höftböjarmuskeln och hamnat i rätt position i sadeln, så är det mindre fel att ha lite korta läder än att sitta och fippla med för långa. Man kan i en övergångsperiod tex rida fram i de kortare för att länga ut då man är uppvärmd. Eller för all del rida utan stigbyglarna helt tills man kommit ner i sadeln.
Jag skrittar som regel alltid fram utan, då känns mina långa läder helt lagom från start

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka