07-ornas 18'e tråd!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Kirre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 036
  • Visningar Visningar 164 971
Status
Stängd för vidare inlägg.
@Maja_Kandi Mkt tråkigt med nordisen men förstår ditt beslut :(

Jag tycker inte du ska betäcka henne nu. Men jag är ju mer intresserad av ridning än avel å andra sidan. Jag hade ridit vidare nu när ni kommit igång så bra, hon är ju inte för gammal att ta första fölet om några år heller. Jag hade istället köpt en fräsig avkomma till den där hingsten om jag ville ha en liten och/eller en till häst. Jag har sett några på nätet och de ser mkt fina ut :)

Oj va ni skriver:up:!

Och va himla fräsch Barbie ser ur @Fiorano . Verkligen bra jobbat!

Jag skulle åkt iväg och tränat i söndags men jag hade allt packat inklusive häst men de gick verkligen inte att komma ifrån stallbacken... Stod och sladdade i en kvar och försökte sanda men hästen va mycket missnöjd och vid sista försöket kanade vi bakåt och då gav jag upp. Helnöjd polle som fick gå in i stallet igen med öronen spikrakt framåt:banghead:.
Bara att inse att det inte går att åka vid ishalka:angel:. Åkte dock och kollade på träningarna och fick med mig massa bra övningar hem så det gav endel ändå:)
Red ute på åkern idag och jag har hittat en helt annan form på pollen så han kommer upp i fronten och känns emellanåt kanon men orkar inte riktigt och blev rejält flåsig idag. Jobbigt att springa i snön kom han på efter en kvart:D.

@Jfrelin Enkla svaren på dina frågor är att jag inte rider tillräckligt bra:p. Men hur menar du att jag ska sitta? Jag känner mina sittben väldigt väl i denna positionen. I Childericen blev jag väldigt hängade på blygdbenet och då åkte skänkeln bak och tyngdpunkten fram. an hända att jag överdrivet satt mig på röva för att balansera upp tyngdpunkten?

Innerskänkeln är ett aber. Jag tror att jag har den långt fram, men öh, det stämmer ju inte. Än igen skyller jag på Childericen och att jag nu måste lära om kroppen att jag kan få fram skänkeln.

Att jag inte får henne helt rundad för innerskänkeln är nog en kombination av att skänkeln är felplacerad och att jag inte riktigt har klart för mig hur jag sa rida och använda kroppen. Är ju rätt långsam i att få kroppen att lyda och få in nya rörelser.

Gillar verkligen dina åsikter och hoppas att nästa film visar förbättringar:D!

Jag tycker du kämpar på bra! Det är kul!

Jag brukar inte kommentera ridfilmer oombedd. Men just iom att du så gärna vill lära dig så dristar jag mig till det iaf.

Jag håller med Frelinskan ang det hon sagt.

Tänk så här ang hur du ska sitta:

Oftast har man ju en in och en utsida. Så länge som det finns i hästens kropp måste man sitta enligt det.
Hur ska du då sitta? Har du funderat kring det?
Jag tänker så här:
Utsidan blir ju längre på hästen. Då ska ytter skänkel vara längre bak, något bakdragen. Du ska sitta mer på inner sittben och då brukar inner skänkel ofta hamna mer rätt, längre fram.
Du kan behöva ta fram ytter axel och bak inner också ibland. Tänk dina axlar ska vara formade mer som du vill ha hästens bogar och du sitter med höfterna som du vill forma hästens bäcken. Utan överdrift.. ;)

Nu sitter du i fel varv sas ibland. Då får man trubbel med ställning och böjning. Och då får man också problem med bytena iom att det förenklat är byte av böjning och ställning iom att galoppen i sig alltid är böjd, som gångart(dvs benen kliver inte jämte varann).

Jag tror du kommer få lättare med både skolor och byten om du får koll på hur du bör sitta i böjning sas. Det är inte helt lätt däremot.
Men blir man medveten om det kan man iaf börja jobba med det. :)

På ponny är byten lite trixigare på sätt och vis iom att man har kortare tid på sig att få till dem. Så där blir det, tycker jag iaf, viktigare att de får en tydlig in- och ut-sida att förhålla sig till. Så man enkelt och tydligt med hyfsat små hjälper kan byta.
Sluta till sluta övergångar tycker jag är väldigt bra för att förbereda och lära in byten.

Kolla också av att hästen faktiskt går kvar i form om du inte håller tag i tygeln, inner som ytter. Så det inte blir statiskt ihållande där.

Det är svårt på ponny när man inte är 135 hög iom att det blir så lite framför en. Man hamnar lätt med handen lite off om man inte är noga.
Och är hästen inte fullt på tygeln och man måste vinkla ner handlederna för att försöka maskera det och hålla ner/dra ner i tygeln syns det mer än på stor häst med mer front.
Så tänk på tygellängden, handens vinkel och att checka av formen genom att testa lätta av.

När du sitter i rätt varv kommer förmodligen hästen känna det i form av lättare att balansera sig, bli mer eftergiven och din hand kanske ändras i det.

Det kanske låter kritiskt nu.. Men du vill ju bättra dig vet jag.
Och ni är prydliga och så som vanligt. Men alla kan vi bli bättre. :)
Heja dig och söta ponni!

Vilken skillnad! Heja er.
Kolla skillnaden i gången på hästen. Hur den nu svingar med ryggen.
Vad din underskänkel gör där bak är ju en väldigt bra fråga :p Fast den är ju inte där hela tiden.
Nu är det snart dax att börja rida in mer energi i hästen. Då jävlar!

Åh tack! Vad himla jätteglad jag blir! :D Imorgon på träningen ska jag försöka tänka på att låta henne gå framåt, det är väldans lätt att fastna i bromsläge och bli bekväm... :angel:

Kl
Hemma från hoppträning. Ponnyn glad som vanligt men jag saknade lite go... Inte jag som red så såklart svårt att säga. Men hon såg lite tassig och inte lika tillfreds ut som hon brukar. Tjejen hade jätteont i sina fotleder också vilket syntes i helheten så jag kan tro att hon kanske inte fick till sin ridning som hon ville heller. Dock så rider hon bra och ponnyn hoppade bra. :) Hon är på 9v på skoningen så jag förstår om hon börjar tycka det är jobbigt. Hovis är bokad, hoppas det blir snart.

Tack för alla kommentarer och tips!

@tuaphua Tycker inte du låter kritisk:). Är helt klart något jag behöver jobba på med hur jag positionerar mig på hästen. Det är något jag tycker är väldigt svårt och min kropp lyder mig inte alltid. Men jag kämpar på och gör mitt yttersta för att bli bättre:).

Var ute och joggade igår och kände inget av nån ev sträckning sedan fastrullningen, varken då jag visiterade eller under ridning. Däremot märkte jag tydligt att min häst inte ridits ut på 2 veckor :grin: Det har ju varit snöstorm, hosta, känna på henne i ridhuset, ytterligare vila pga hosta och sedan träning. Hon behöver ridas ut 2 ggr/vecka för att hålla sig på mattan men träningar och vila har helt enkelt krockat så det har inte blivit av. Nu inför tävlingen kommer jag också att passa på att rida i ridhuset då jag är ledig denna vecka, nästa jobbar jag dagtid så då blir det mörkerridning eller att klämma in sig nån ledig stund kvällstid...

Jag red igenom programmet idag, LB:2. Mkt skönt med lång bana. Travprogrammet gjorde vi väldigt bra men däremot är ju galoppen mindre lättsam. Fattningarna och volterna gick ju hyfsat bortsett från en felfattning vid M en gång, men red sedan om från C och då gick det bättre. Nåväl, hon bryter ju inte av iaf utan fortsätter galoppera. Problemet kommer i övergången mellangalopp - arbetsgalopp -trav. Det måste vi träna på. Trav-skritt-trav övergångarna gick bra. Även halterna.
Hon kändes stel och samma taktfel som innan bak. Men jag tyckte att det släppte efter längre in i passet så jag vågar vara mindre pessimistisk just idag.

Tog sedan fram klippmaskinen och halvklippte henne. Andra gången jag klipper i vinter, orkade inte helklippa då värmeknutan under sadeln blivit mkt bättre ändå. Jag klippte 1mm kort igen i hopp om att slippa klippa en gång till.

Idag såg det ut såhär på vä bak

Tror vi kan utesluta vrickning nu :p
Det var torrt och fint och idag var hoven inte varm heller så antingen är det en böld som kommit ut sen igår eller så är det något annat sår som legat inkapslat. Hur som så tror jag hon är frisk nu. Jag håller tummarna iallafall

Vad skönt @Jfrelin att det var nåt sånt där! Hoppas det läker bra så du slipper mer skit.

Kl
Dressyrträning igår. Jag hade ingen bra dag. Det var länge sen jag var så spänd som igår. Kändes som att allt låste sig och inget funkade. Började skit redan i uppvärmningen, eftersom att hon såg seg ut igår tänkte jag att jag skulle sätta lite fart. Eh... Då försvann bromsen och vi for runt runt och det kändes halvt okontrollerat. Hon rann iväg hela tiden. Visst kändes hon fräsch och hon rundade sig jättefint och travade verkligen på ordentligt. Men jag fick ingen bra känsla alls. Tränaren stoppade mig och sa att jag skulle skritta på lång tygel tills det var min tur... Jippie.

Men det var ändå bra. Jag älskar min tränare... Hon är så himla bra på att läsa av ekipaget för dagen och ta allt utifrån dagsform. Så det blev en lektion med bara sitsträning. Hon menade på att hästen såg så himla fin ut och att nu är det dags att steppa upp och börja finlira med hjälperna och sluta göra för mycket. Jag har helt vänt håll. Förut hängde jag ju fast i höger tygel och hade inget stöd alls i vänster. Men nu har jag plötsligt lagom stöd i vänster men har blivit för försiktig med höger så nu släpper jag den istället. :banghead: Att de ska va så jävla svårt... Jag hamnar bakåtlutad och då åker såklart händerna med och hamnar i låren. Händerna blir stumma - ponnyn slår sig fri.

Ja. Jag kände mig som en ponnyunge som bara studsade runt utan kontroll. :( Men tränaren påpekade hela tiden att "rida henne i bra form kan du, nu ska du lära dig det svåraste och det är inte enkelt". Men fan vad värdelös jag kände mig ett tag.

Hon påpekade också samma som jag känt länge. Jag måste lära mig att ha händerna stilla och våga driva. Men det är så svårt när ponnyn är så självgående och pigg. Och känslig... Man kan ju inte röra sig alls utan att hon svarar direkt... Som hon sa: " det är de hästarna som blir häftigast när man kommer rätt". Men det kändes så dåligt! :arghh: Å andra sidan sa hon också "jag är inte här för att låta dig göra sånt som redan är bra, för det är ju redan bra. Jag tänker inte stå här och ropa 'bra' i en halvtimme utan nu ska vi ta nästa steg, och det ÄR svårt."

Jag vet att allt är sant. Men usch vilken dålig dag jag hade... :(

Vi hade dock en väldigt bra dialog hela tiden och även när min stallkompis red efteråt. Vi diskuterade och resonerade hela tiden. Så himla skönt, det behöver jag. Hon är så bra på att vända såna där onda tankar så att man börjar se lite ljusare på tillvaron.

Känner en lätt irritation här... För 3 (!!!) veckor sedan köpte jag ju ett Rambo Optimo via en köpesannons på nätet. Fick snabbt ett svar och bad om bilder, varpå jag fick egenhändigt tagna bilder där tom en ytlig reva syntes. Det kändes seriöst och vi hade mkt mejlkontakt så jag satte över pengar och det skulle skickas följande dag.
Täcket dök aldrig upp, jag hörde av mig och frågade vad som hänt. Då fick jag svar om att Posten returnerat paketet till ombudet men att säljaren aldrig blivit kontaktad men skulle ta tag i saken nästföljande dag. Detta var i början av förra veckan. Jag svarade att det var ju bra att vi vet vart det tagit vägen, men sa att säljaren kunde skicka det med Schenker istället för då är det spårbart.
Täcket har ännu inte kommit och igår surnade jag ihop. Jag skrev till säljaren att det nu gått TRE veckor och jag har inget täcke. Att jag anat ugglor i mossen men gett det tid och nu är den tiden över. Jag sa att antingen visar hon en kopia på kvittot från posten eller ger tillbaka mina pengar, att säljaren får komma med förslag på hur vi löser detta. Vi har både haft 30 minusgrader och därefter snöstorm och jag hade behövt det IGÅR (det senare skickade jag inte ;) )

Idag fick jag ett svar att hon var lessen för dröjsmålet, men om jag skickar min kontonummer så sätter hon tillbaka pengarna. Jag sa då att alternativet är rek.brev med posten eller Schenker. Jag är sisådär villig att ge ut ev kontonummer ifall det är nåt lurt. Men hur gör man isåfall? Kan man ge ut kontonumret eller har hon det redan då jag skickade över pengarna första gången? Tror ju iofs att detta är en helt normal men lite oengagerad tjej och ingen rånarliga precis.

@stjarnfrugt Jag som jobbar på bank skulle säga att det är relativt riskfritt att ge ut ett kontonummer. Med endast ett kontonummer kommer du inte långt om man ska försöka sig på ett bedrägeri eftersom de skulle behöva ditt personnummer samt leg för att kunna ta ut pengar men skicka via swish istället då? Då behöver du ju endast ge ut telefonnummer.

Vad skönt @Jfrelin att det var nåt sånt där! Hoppas det läker bra så du slipper mer skit.

Kl
Dressyrträning igår. Jag hade ingen bra dag. Det var länge sen jag var så spänd som igår. Kändes som att allt låste sig och inget funkade. Började skit redan i uppvärmningen, eftersom att hon såg seg ut igår tänkte jag att jag skulle sätta lite fart. Eh... Då försvann bromsen och vi for runt runt och det kändes halvt okontrollerat. Hon rann iväg hela tiden. Visst kändes hon fräsch och hon rundade sig jättefint och travade verkligen på ordentligt. Men jag fick ingen bra känsla alls. Tränaren stoppade mig och sa att jag skulle skritta på lång tygel tills det var min tur... Jippie.

Men det var ändå bra. Jag älskar min tränare... Hon är så himla bra på att läsa av ekipaget för dagen och ta allt utifrån dagsform. Så det blev en lektion med bara sitsträning. Hon menade på att hästen såg så himla fin ut och att nu är det dags att steppa upp och börja finlira med hjälperna och sluta göra för mycket. Jag har helt vänt håll. Förut hängde jag ju fast i höger tygel och hade inget stöd alls i vänster. Men nu har jag plötsligt lagom stöd i vänster men har blivit för försiktig med höger så nu släpper jag den istället. :banghead: Att de ska va så jävla svårt... Jag hamnar bakåtlutad och då åker såklart händerna med och hamnar i låren. Händerna blir stumma - ponnyn slår sig fri.

Ja. Jag kände mig som en ponnyunge som bara studsade runt utan kontroll. :( Men tränaren påpekade hela tiden att "rida henne i bra form kan du, nu ska du lära dig det svåraste och det är inte enkelt". Men fan vad värdelös jag kände mig ett tag.

Hon påpekade också samma som jag känt länge. Jag måste lära mig att ha händerna stilla och våga driva. Men det är så svårt när ponnyn är så självgående och pigg. Och känslig... Man kan ju inte röra sig alls utan att hon svarar direkt... Som hon sa: " det är de hästarna som blir häftigast när man kommer rätt". Men det kändes så dåligt! :arghh: Å andra sidan sa hon också "jag är inte här för att låta dig göra sånt som redan är bra, för det är ju redan bra. Jag tänker inte stå här och ropa 'bra' i en halvtimme utan nu ska vi ta nästa steg, och det ÄR svårt."

Jag vet att allt är sant. Men usch vilken dålig dag jag hade... :(

Vi hade dock en väldigt bra dialog hela tiden och även när min stallkompis red efteråt. Vi diskuterade och resonerade hela tiden. Så himla skönt, det behöver jag. Hon är så bra på att vända såna där onda tankar så att man börjar se lite ljusare på tillvaron.

Det är inte så konstigt om du är lite ur balans nu när det är lite med den andra hästen också. Mår man inte bra rent psykiskt så blir inte alltid ridpasset så bra heller. Tycker din tränare verkar toppen :)
Det är ju sant det hon säger. Påminner mig om en gång för evigheter sen när jag red en hoppträning och en i gruppen lät lite uppgiven och tyckte att det var så svårt. Då säger tränaren "Klart det är svårt, men varför ska vi träna på det som är lätt för?" Det är ju därför vi tränar.

@Charlotte1975
Nej det är helt sant. Det sa min stallkompis också. Men det blir frustrerande ändå.

Ja tränaren är suverän. Vad har jag gjort i ett tidigare liv för att nu äntligen få lära mig rida på riktigt? :p Just det där att man ju såklart ska träna på det som är svårt är ju självklart egentligen. Men man är ju van att alla tränare bara säger "bra" och man aldrig får utvecklas. Så detta är verkligen nyttigt. Men svårt. :o hon är ändå bra för hon tar det i steg som hon känner att både jag och hästen klarar vilket är himla skönt. Man vet att hon inte ger uppgifter man inte är klar för.

Jag förstod det. Skönt att det inte bara är jag som är snurrig här på forumet ;) Har ju bytt avatar, berodde kanske på det? kände att det lilla fölet är ju inte i min ägo längre...

Känner en lätt irritation här... För 3 (!!!) veckor sedan köpte jag ju ett Rambo Optimo via en köpesannons på nätet. Fick snabbt ett svar och bad om bilder, varpå jag fick egenhändigt tagna bilder där tom en ytlig reva syntes. Det kändes seriöst och vi hade mkt mejlkontakt så jag satte över pengar och det skulle skickas följande dag.
Täcket dök aldrig upp, jag hörde av mig och frågade vad som hänt. Då fick jag svar om att Posten returnerat paketet till ombudet men att säljaren aldrig blivit kontaktad men skulle ta tag i saken nästföljande dag. Detta var i början av förra veckan. Jag svarade att det var ju bra att vi vet vart det tagit vägen, men sa att säljaren kunde skicka det med Schenker istället för då är det spårbart.
Täcket har ännu inte kommit och igår surnade jag ihop. Jag skrev till säljaren att det nu gått TRE veckor och jag har inget täcke. Att jag anat ugglor i mossen men gett det tid och nu är den tiden över. Jag sa att antingen visar hon en kopia på kvittot från posten eller ger tillbaka mina pengar, att säljaren får komma med förslag på hur vi löser detta. Vi har både haft 30 minusgrader och därefter snöstorm och jag hade behövt det IGÅR (det senare skickade jag inte ;) )

Idag fick jag ett svar att hon var lessen för dröjsmålet, men om jag skickar min kontonummer så sätter hon tillbaka pengarna. Jag sa då att alternativet är rek.brev med posten eller Schenker. Jag är sisådär villig att ge ut ev kontonummer ifall det är nåt lurt. Men hur gör man isåfall? Kan man ge ut kontonumret eller har hon det redan då jag skickade över pengarna första gången? Tror ju iofs att detta är en helt normal men lite oengagerad tjej och ingen rånarliga precis.

Jag har nog råkat ut för samma säljare :( har fått exakt samma svar.... Så sjukt tråkigt!

Så irriterande. Verkar var många bluffare ute på nätet som säljer hästsaker.

D

Då verkar det än mer mystiskt att hen vill ha mitt kontonummer o sätta tillbaka pengarna?

Borde skaffa swish om jag nu lyckas...

Alltså jag har haft exakt samma konversation med henne som du har. Att paketet skickats tillbaka och att hon inte fått ngn avi osv. Redan där anade jag ugglor i mossen.... Funderar på att lämna ett kontonr som inte vi använder (inget att försöka tömma med andra ord). Fast några pengar räknar jag inte med att få. Känner mig lurad fast jag vet att man får skylla sig själv som för över i förskott. Hon verkade så seriös från början, smart taktik. Och jag har swish, föreslog det men hon hade inte det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejt
  • Lekstuga
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka