07-ornas 18'e tråd!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Kirre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 036
  • Visningar Visningar 164 970
Status
Stängd för vidare inlägg.
@stjarnfrugt Fy vad trist med täcket! Sånt är ju så sjukt irriterande. Att man inte kan lita på folk.

Kl
Red ett litet joggingpass nu för en stund sedan. Han kändes faktiskt helt ok. Lite spänd men blev bättre efter en si sådär en miljon övergångar. Men jag själv har tappat massor och är för seg i mina hjälper och för obalanserad.

Har fått svar idag av Barbs ägare. Hon vill fortfarande inte sälja men vill däremot att jag ska behålla henne till nästa sommar (vilket jag förstås kommer att göra). Hon öppnade dock en möjlighet till att sälja om hon får ta ett föl först. Men det tar vi nästa år. Är hursomhelst sjukt glad över att få behålla henne ett tag till! Nu kan jag lägga upp mer mål i tävlandet och kanske rida MsvC till hösten igen.

fy va tråkigt de är med folk som ska luras!!! jag har också varit irriterad på lång leverans men har *peppar peppar* fått varan tillslut!

Vi fick analysen på ensilaget idag och de är himla bra så det enda jag behöver göra är att tillsätta selen och höja kvoten Ca/P. Hur gör man de?:o Och va finns de för bra kraftfoder som bara är skrammel i krubban? Va skönt med analys:banana:

Ja det beskedet gjorde denna dagen bra mycket bättre:). Juno har varit på kliniken och där blev vi intet klokare. Så om två veckor ska vi ner till Mälarkliniken. 37 mil enkel resa och jag ser dödsdomen för honom framför mig:(.

@Fiorano Grattis till Barb! Tråkigt med Juno dock... hoppas det går bra om ni nu ska åka så långt. Jävla drygt med återbesök :/

@escade Jävla irriterande. Undrar om man kan göra en polisanmälan? Du får gärna PMa mig vad personen heter så ser vi om det är samma. Ser så fram emot att köpa ett täcke för nypris, 4000 kr totalt, hade jag kunnat göra annat med :mad:

Frugtis, är det inte rea på vintertäcken nu? Scanna nätet ska du se att du säkert hittar nåt. Jag köpte nyligen ett Amigo Bravo 400 gr för 800 spänn, ordpris ca 1700. Sen tycker jag definitivt att du o escade ska polisanmäla, alltid lättare när nån annan också råkat ut för samma sak. Ni vet väl att ni kan skicka henne till kronofogden också? Bara att skriva ett brev till henne med krav på pengar, ange senaste datum som ska vara rimligt och skriv att ni skickar fordran till kronofogden efter datumets utgång. Kontaktar sen kronofogden som driver in skulden. Finns det inga tillgångar så kommer hon ändå ha fogden flåsande i hälarna till skulden är clearad.

@Fiorano sån är jag med, tror alltid det värsta o att hästen ska döden dö omedelbart...:cry: Men nu är det ju faktiskt så här att i väääääldigt många fall så hittar man felet och kan bota det. Så jag håller tummarna för dig.

Jag är så glad idag! Är inne i en period av lite flyt efter 3 veckors motgångar, och hästen går bra på backen och hoppade för en miljon igår så jag är så glad!!:bump:
:banana::bump:

Testade att rida med kapson idag. Har en ridkapson men jag måste erkänna att det blir ganska svårt att känna stödet som man annars är ute efter. Men ändå nyttigt för jag fick vara mer noggrann med hur jag satt för att få bogarna på plats. Plutten skötte sig iaf fint när han släppt handbromsen :)

Kl
Jag är sjukt omotiverad för tillfället. Nästan all snö försvann på ett par dagar så nu är det antingen stenhård grusväg eller blankis. :( Skrittade ut en snabbis igår och försökte tänka massor på sitsen. Gick skit först men sista biten hem gick det bra.

Tur jag har en så bra tjej i stallet nu som kan peppa och heja på. Vi ska ut och rida idag. :) Har nog saknat en stallkompis mer än jag trodde.

@Novali01 Jag har inte hittat nån rea på just Rambotäcken? Det finns några ströex kvar men såklart inte i rätt stl Och det är ju rea som hängt kvar sedan januari... blir nog att punga ut 3000 kr i vilket fall :(
Har dock gett säljaren en chans att sätta över pengarna nu. Annars går vi vidare med polis och fogde. Jag hoppas hen väljer att lösa detta den smidiga vägen.

Apropå täcken så fick jag prova hem ett HW Rhino plus heavy (tror jag att det hette), 400g med löstagbar hals i strl 125. Var perfekt i längd över ryggen, men som vanligt var det för stort i bogen... Gillade inte modellen riktigt, för lågt skuret över manken. Ledde Queenie en stund ute och det gled bak ganska omgående. Så typiskt... Dessutom blev halsen för tight över mankammen så den liksom hängde och tryckte. Så nej, det var ingen modell för oss.

@Maja_Kandi För stort i bogen? Rhino? Då låter det väl snarare som Bucas kan passa? Det smiter åt fint i halsen men jag har inte fått nåt bogskav på min. Det är liksom påsigare över själva bogspetsarna än andra täcken tycker jag. Däremot blir det lite tajt under min hästs grova hals, så har hon inte lågt ansatt hals funka det nog bra.

HW har ju även Rhino Pony. Och Icelandic. Vet inte hur de skiljer sig i passform men det vet nog andra här på forumet.... kolla i HW-tråden tex :)

Ikväll har jag firat lördag med att hoppa igen:). Byggde upp en oval klocka och det är verkligen en kanonövning! Går att variera i oändlighet! Barb tyckte det var skoj men det märks att hon hoppat väldigt lite, hon är inte van vid att ta i så mycket bakifrån så hon blir snabbt trött. Hade tänkt att hoppa lite mer i år och komma ut på lite hopptävlingar.
10959600_10204980541185149_1907688332658803388_n.jpg

10959780_10204980932954943_8872563450908360311_n.jpg

Igår tömkörde jag Divan. Hur fräsch och fin som helst så var taggad för ridning idag..... Men tji fick jag.

Stannar och sparkar fortfarande om än inte lika kraftigt och går snabbt att övertala. Fick igång henne hyfsat till slut och så länge jag rider lätt går det bra men när jag sätter mig ner.....

Så nu har jag lite olika alternativ:
1. Hon är bara istadig
För: hon går bra när hon går framåt, hon kan vara tjurig på vintern
Mot: hon är normalt inte istadig

2. Något är fel fysiskt
För: detta är inget normalt beteende och oftast så har hästen ont när de blir såhär helt plötsligt.
Mot: efter första behandlingen av kirop, 5 veckor sen, så var hon fin att rida i 2 veckor. Senast kirop var ute, förra veckan, hade hon bara en liten låsning. Hon är fin när jag rider lätt och på töm.

3. Sadeln klämmer någonstans
För: Hon går bra så länge man inte sitter ner
Mot: har haft samma sadel sen hon var 3, den är luftstoppad och jag har Mattes padd under.

Så...... Ska testa medryttarens hoppsadel imorgon eller måndag. Är hon bra med den så har jag ju lösningen. Om inte så blir det kliniken.

Avgå vintern som sagt.

Det är helt kass när man inte kan komma fram till var problemet sitter. Min häst fick en blödning i hoven, tog 2 veckor att läka men sen kändes hon ändå inte 100%. Jag var jätteförsiktig o red bara på mjukt underlag o gulligullade med henne...efter 3 veckor satte jag ändå mer press o kickade in vänsterbogen o tjofs så var hon som vanligt igen! Men jag var också på väg till klinik med henne då jag tänkte det måste vara nåt mer fel...sen säger jag såklart inte att Divan inte har ont, tvärtom, men ibland KAN det vara så att man får rida sig ur det hela också.

Blir inte klok på min häst heller. Otakten stör mig enormt. Och när jag flyttar henne på volt från marken så ser man tydlig skillnad på att hon inte vill lyfta vänster lika mkt.
Däremot är hon inte bråkig. Hon var hur pigg som helst igår, glad och arbetsvillig.
Jag red ett pass med mkt övergångar på volt och serpentiner. Trav -skritt- trav blir jättefint. Men även galopp -trav-galopp blir åtminstone helt ok så länge jag bara rider ordentligt.

Däremot känner jag mig opepp på att tävla nästa helg. Vill inte att folk ska tänka att jag rider en halt häst så det blir ett jävla liv :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka