07-ornas 18'e tråd!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Kirre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 036
  • Visningar Visningar 164 970
Status
Stängd för vidare inlägg.
@Fiorano 10m volt i hörnet, öppna 1/3 del av långsidan, mellantrav 1/3, öppna 1/3 del sen volt i hörnet igen. Ge hand ordentligt i båda volterna.

Sluta/öppna/sluta på diagonal, kan göras i alla gångarterna.

Övningar från Hess clinic :p

@Jfrelin Tackar! Är verligen dags att ta tag i skolorna igen. Red lite öppna idag och det kändes okej, men jag längtar efter spegel i hörnet så jag kan se hur hon spårar. Jag vet inte hundra hur det SKA kännas så behöver få bekräftat när det är rätt så jag så småningom känner det.

@Jfrelin Då verkar jag iaf ha förstått det rätt :)

Min är ju inte riktigt lika lätt i kropp och rörelse som din dock. Men om hon känns som hon var i fredags är det nog ingen katastrof heller, tror nog att vi kan ta några varv så länge vi håller oss till stora spår. Vet sa bara att vi inte skulle galoppera så mkt, inte att det var förbjudet och det är ju positivt :)

@Fiorano bry dig mindre om tvärningen och se till att få ordentlig böjning. På tävling så rider man ju tvärare för att domarn ska se men när man tränar så är böjningen och samlingen viktigare. Du rider ju skolorna för mer samling och böjning för vidare träning

@Fiorano När det gäller skolorna tycker jag att det är viktigt att man inte fastnar i spänning och motstånd. Man ska ju bara föra hästen, inte trycka den med innerskänkeln i öppna och ytter i slutan. Ändå är det så lätt att man börjar göra det när flytet avtar.
När det är rätt tycker jag att man får kvittot genom just den lätthetskänslan, sitter man bara rätt med överliv/höfter/sittben så ska det vara lätt. Som att lägga en volt brukar jag tänka, tex i öppnan - inner höft fram, ytter höft bak, inner axel bak, ytter axel fram. Rotera runt den egna medellinjen med axlar i jämnhöjd. Innerskänkeln hindrar hästen från att svänga in på den tilltänkta volten. Så fort det blir motstånd - för det blir det - lägg en volt och börja om. Det tappar sitt syfte så fort det blir mer muskelstyrka än känsla. Jag bryr mig heller inte så mkt om tvärningen, flytet är viktigare och först när man har det kan man tänka på tvärningen. Till en början kan man ju rida bogen in/tagen bakdel istället, bara för att få in sits, position och flytet på linjen.

Detta funkar bra för mig. Men det är jäkligt svårt att få till utan spegel.

I går va vi till kliniken igen. Kollade i min kalender och det är 8:e gången sen mitten av dec. Först kollades hon på löpargång med böjprov och hon såg riktigt bra ut. Nästan obefintlig rektion vid böjprov. Sen blev vi inskickade till hovslagaren. Där blev det varmskoning, och min häst höll på att skita på sig. Hovis frågade om hon va rädd för rök och jag sa ja. Så hon fick lite sedering, men den hade inte tagit, för hon flög 2 meter bak när röken kom upp mot hennes huvud. Stackarn. Sen fick vi muta med slicksten resten av skoningen.
Så här blev specialskon, som ska hjälpa henne att avbelasta hovbenet. Vet. trodde att hon ska ha denna sko i ca 3 månader. Nu är jag sjukt rädd att hon ska dra av sig den. Stora boots står på inköpslistan i dag. BTW, fasiken va snyggt och bra de blir med varmskoning. Har aldrig varit med om de tidigare, men vilken skillnad.

Tycker att hon hållt sig riktigt fin i kroppen, trots att hon snart vilat i 4 månader.

Efter skoning va de dax för 3:e omgågen med IRAP och shockwawe. Hon kommer få en 4:e behandling om 2 veckor och då ska vi kolla mera hur hon rör sig med skon och efter de får hon eventuellt börja skrittas. Jag sa dock att skritta henne uppsuttet ej är ett alternativ pga sadeltvånget, så de blir nog tömkörning i stället.
I går fick jag för första gången en ordentligt pratstund med veterinären. Hade en vän där med en häst med liknande problem och vi pratade alla 3 och han jämförde dem, och detta gav mig bättre klarhet. Summa summarum så anser han att hon kommer bli bra för hon har bra förutsättningar med korrekta benställningar och bra exteriör. Så nu håller vi tummen.

@Charlotte1975 Skönt att det går framåt, men jäkligt träligt att det tar sån tid. Skon däremot ser ut som ett konstverk ;)

Jag har varmskott min en gång, när min förra hovis var sjuk och vi fick ta en "vikarie". Tyckte också att det så riktigt fint ut, det blir ju tajtare mot hoven.
Diskuterade detta med min vanliga hovis och han sa att man kan inte verka lika mkt när man varmskor så ofta kan hoven tendera att bli längre på sikt. Men han varmskor ju inte så jag vet inte om det är så eller bara hans egen uppfattning. Har även hört att man inte rek det för hästar med torra hovar. Framförallt är ju röken cancerogen så jag undrar hor hovslagaren mår efter flera år i yrket :o

@Charlotte1975 Vad lustigt, jag tänkte precis på dig när jag var i en annan tråd o när jag gick hit så hade du skrivit...:D Men det låter ju jättebra med den prognosen?:bump: Håller tummar och tår nu att det blir så o ni snart är igång igen.

Tack!
Rengjorde mitt släp i dag ordentligt. Lyfter på mattan och de är blött och golvet baktill ser hemskt ut. Så i morgon blir de golvbyte à 6500. Roligare kan man ju ha för pengarna. Blä!

@Charlotte1975 Äntligen lite goda nyheter känns det som! Vad härligt!

Har varmskott mina hästar sen -04. Körde till smedja i Skåne som senare köpte upp av en hovslagare som otroligt nog kommer från samma by som jag flyttade upp till här i Norrland. När Tetris skulle sättas igång igen efter fölning hade hovis flyttat tillbaka hit igen och jag kunde fortsätta använde min superhovis! Är så sjut nöjd med hur fina mina hästar alltid ser ut i fötterna tack vare henne och varmskoning är otroligt flexibelt. Mina är alltid tåriktade fram och gå utan kappor.

Då var det dags för mig att hoppa in i tråden också. Idag har Caspian:heart gått igenom veterinärbesiktningen nästan helt utan anmärkningar på Röntgen tom (bara en grej som inte bedömdes spela någon roll för användningen). Han är född 2007, e: Don Primero-Trofé och ska bli min nya kompis! Bild, film och sånt lägger jag upp när vi har skrivit alla papper.

(tänkte starta en ny tråd först eftersom denna har en hel del sidor men jag vågade inte.. ):nailbiting:

Tack @mackan jag är lika delar livrädd och exalterad. Men med gamla ägarens hjälp och mina tränare kommer vi nog överleva båda två. Var förbi honom en sväng på kvällen och borstade lite. Hans stall ligger nämligen bara 7 km från det stallet jag rider i nu. Det ska nog bli bra det här...

Vi har ridit årets första pass på utebanan idag:). Blev inget avancerat arbete med skolor men hade iaf en fotograf på plats som föreviga oss. Har inte hunnit gå igenom bilderna än, men denna blev snabbt en favorit!
10926_10205233760475473_5587124448807595046_n.jpg

@Fiorano Riktigt fina bilder! Ser riktigt trevlig och lätt ut i fram :) Tänk om min häst kunde gå sådär bra också :o

*kl

Red ett joggingbaserat pass i ridhuset idag, stora volter och skolor med liten tvärning. Mestadels i skritt men även lite i trav för sakens skull. Vill inte sitta ner i traven och tycker det är jäkligt svårt att komma åt i lättridning om man ska rida skolor.
ruskigt okoncentrerad häst, och givetvis skulle det kontrolleras brandposter både i ridhuset och på läktaren och det gjorde inte saken bättre. Velade först om jag skulle rida henne idag med tanke på måndagens vetbesök, men vet sa inget om helvila så jag gjorde det eftersom jag är mitt uppe i flytten nu och kanske inte kommer hinna rida varje dag i slutet av veckan. Hon har ändå stått 3 dagar i rad, och med facit i hand var det bra att rida. Hon var ganska spänd och som sagt okoncentrerad. På vägen hem fick jag rida henne i skruvstädet för att hon skuttade och fjantade och var dryg. Väldigt bra och avslappnande avskrittning mao :meh:

Hon är ojämn bak, spec i vänster varv. Kan väl inte vänta mig nåt annat med färsk behandling också, men det är sååå jäkla tröttsamt att behöva sitta och känna det hela tiden. Nu pressar jag ju henne inte precis, utan red på 20m-volt i trav, men det känns en markant skillnad i vänster varv jämfört med höger. Öppna till vänster är och betydligt träigare att få till än höger.

Hon ser jättefin ut @Fiorano

Kl
Min häst har förfallit nu tycker jag. Eller han ser okej ut i kroppen och de muskler som finns är jämna och han ser inte halt ut. Men det märks så tydligt att han är oriden och saknar styrka för vänstergaloppen sitter inte alls ihop lika fint som höger gör.

Tips på övningar mottages tacksamt för just nu har jag ingen fantasi alls!

Hon ser jättefin ut @Fiorano

Kl
Min häst har förfallit nu tycker jag. Eller han ser okej ut i kroppen och de muskler som finns är jämna och han ser inte halt ut. Men det märks så tydligt att han är oriden och saknar styrka för vänstergaloppen sitter inte alls ihop lika fint som höger gör.

Tips på övningar mottages tacksamt för just nu har jag ingen fantasi alls!

Jag önskar också övningstips! Sitter just nu och rider lite planlöst. Prada har en så himla svår galopp, den är så stor och lååångsam. Jag har jättesvårt att samla ihop henne, då blir det avbrott till skumptrav:o. Att tänka volt i galopp känns helt oöverkomligt! Tips?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka