07-ornas 18'e tråd!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Kirre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 036
  • Visningar Visningar 164 756
Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu är vi äntligen på vägar hem! Bruce gjorde programmet fint men för hög och inte igenom alls i galoppen. Blev glatt överraskad av procenten, 65% som är nytt personbästa i MsvC:1, slutade första utanför placering. Var såklart sista ryttaren som startade strax efter 8 som puttade ut oss, varför inte liksom? :p
Grattis

Bara jobba vidare nu på att han tenderar vara hög i nacken utan att ryggen är med osv så kommer ni ju vidare på banan.

Edit : inga av mina smileysar eller redigeringar för att få in dem funkar just nu från mobilen ser jag , hoppas det går ändå ;)

@mackan Jag känner personen väl sedan innan, egentligen enda anledningen till att jag släppte en dag. Skulle inte leta eller sätta ut via annons.

@mackan Jag känner personen väl sedan innan, egentligen enda anledningen till att jag släppte en dag. Skulle inte leta eller sätta ut via annons.
Vad tråkigt :( då tror jag det trots allt skulle bli skärpning/ om du verkligen utifrån att du känner denne osv , tar upp det som är problemet ? Eller så är det helt fel utifrån vad du letar efter osv men oavsett så har du problem du stör dig på måste du ju adressera dem ?

@mackan Ja, jag känner att jag nog ska ta upp det. Kan ju tycka att hon borde tänka efter själv när jag hela tiden måste messa och fråga var grejer är. Eftersom det är rätt många som rör sig i stallet är det också lätt att något försvinner som inte befinner sig där det ska vara.

@Gabby_Ossi
Kul att det gick så bra! Grattis till fin säsongsdebut! :) Surt på knuffen. ;)

KL
I fredags damp det ner ca 50 cm snö här. Jippie tänkte jag först, nu ska vi ut och tolka! Så det gjorde vi igår, strålande solsken, helt vindstilla och +16 i solen. :o Madrassen for över framtinat grus i galopp så det tog tvärstopp. :p Första biten gick bra och var rolig. Där var vägen tinad och bra. Sen svängde vi in där snön var orörd... Då hade den sjunkit ihop branog och var kanske 30-40 cm med ren blankis under. Så tung snö så inte ens snösulorna hjälpte så hästarna gled runt helt hjälplöst med styltor och noll kontroll. Vi fick leda dem och pulsa en dryg kilometer innan det blev bättre med lite hjulspår. :crazy: Usch. En av de sämre turerna på väldigt länge. Tur att ingen for omkull och gjorde illa sig.

Nu har jag inte ridit vettigt på hur länge som helst. På onsdag är det äntligen dressyrträning igen och vi kommer få börja helt från noll. Kan vara bra med ett pass enbart lösgörande tror jag. Om man är inställd på det så kan det väl bara bli bättre va? :sneaky: Vi ska försöka ta oss till ridhus idag men det vräker ner snö på tvären igen så det känns inte så kul att ge sig ut på vägarna.

Vi hade superkul på stilterrängen i Flyinge igår! Red både ST90 och ST100, vilket var lite mycket (jag var sjuk tidigare i veckan också), men jag hade inte vågat rida ut på den 100-banan utan att ha skuttat runt 90-.banan först, iaf inte såhär tidigt på säsongen. Hinderna känns sjukt stora när man går bredvid dem! :eek:

Pållan kändes pigg och glad och hon galopperade på mycket bättre av sig själv. Fortfarande för långsam, men känslan var mycket bättre än den varit tidigare. Fortfarande ostadig underskänkel, men något bättre tycker jag.

I ST90 felfria på hinder, och lite tidsavdrag, men vet inte hur mycket över tiden vi var.

I ST100 fick vi ett stopp på graven, jag red för dålig väg och vi kom in snett på det, och Chatsi tittade djuuuupt ner i graven (och satte minst en framhov i den). Tidsfel såklart, men det hade vi fått utan stoppet. Kände ändå att hon galopperade på av sig själv.

Lite bilder från filmen i ST100:
Soffan

Nerhoppet i vattnet

Triple Brush efter vattnet

Spetsen, där min snälla häst hoppar trots att vi kommer snett.

Häcken, här hoppade hon mig ur sadeln...

Filmen från ST100
[/QUOTE]

Vad fint det ser ut @Marvin ! Ni har så himla fint flyt på linjen genom vattnet och även över den nya lilla kullen på slutet :up: Bra jobbat :banana:

Gud vad jag blev terrängsugen nu! Får väl sluta fega och få de där första rundorna avklarade, vem vet, jag kanske inte ens åker av :angel:

Grattis

Bara jobba vidare nu på att han tenderar vara hög i nacken utan att ryggen är med osv så kommer ni ju vidare på banan.

Edit : inga av mina smileysar eller redigeringar för att få in dem funkar just nu från mobilen ser jag , hoppas det går ändå ;)

Tack!

Ja, det är ju det som måste till, inte värt att försöka sig på att rida några byten ur den galoppen... :wtf: Jag tyckte ändå vi var på rätt väg i några klasser förra året och på framridningen var han riktigt fin emellanåt, kan ju alltid hoppas att det var lite spänning som släpper efterhand han får komma ut mer igen.

@Marvin Tjusigt! Så imponerad av er.

@Gabby_Ossi Grattis till fint resultat!

Kl

Vi är jätteduktiga på att rygga. Synd att det inte ingår i LC bara. :rofl:
Jättefin känsla på framridningen. Inne på banan sen var det skitläskigt, särskilt klassikern, domaren! Så första halvan var det idel 4 och 5, inkl ryggning i skritten. :angel:

Sen lossnade det efter halten som vi fick 7 på och sen var det 6 på resten. Blev ju inte så bra på allmänna intryck när hon gick och knep så fort vi var på domarens halva. 52% totalt.

Jag tar ändå med mig framridningen och att hon slappnade av till slut. Det där är ju bara fler ridna program som kan lösa och dum i huvudet är hon ju inte så det kommer att släppa.

Vad fint det ser ut @Marvin ! Ni har så himla fint flyt på linjen genom vattnet och även över den nya lilla kullen på slutet :up: Bra jobbat :banana:

Gud vad jag blev terrängsugen nu! Får väl sluta fega och få de där första rundorna avklarade, vem vet, jag kanske inte ens åker av :angel:

Tack! :)
Är han lika knäpp när du rider ut, eller är det bara på terrängbanor han flippar ur?

Jag har flyttat nu. Trivs bra i huset och kände i helgen att det kan nog kanske gå att trivas här ändå:banana:
Tackade nej till erbjudna stallplatsen pga hur det blir i juli, det har ju xändå funkat i nuvarande sen jag sa ifrån i vintras...

Men givetvis blev det ju andra vindar igårkväll, minnet är bra men kort. Så nu känns det sådär lagom hopplöst igen :cry:
Tror jag får lägga ner det här med att tro på att kunna ha både ett smidigt och hästvänligt alternativ. Antingen får man bli galen själv eller så får hästen ha tråkig utevistelse. Eller så får man både pendla ut till stallet och sen in till ridhuset. Inte smidigt nånstans. Tur jag flyttade hit efter 5 år av hemlängtan så att jag slapp leva i illusionen om att det skulle gå att ha ett liv, nära till familj/släkt och ett vettigt hästliv här också :yuck:

@Marvin
Åh jisses! Vad duktiga ni är! Och vad modig du är! Jag hade aldrig ridit den där banan! :nailbiting: Vi hade varit jätteduktiga på sträckorna emellan, wroooooom liksom, men hindren!? :eek:

Hon hoppar verkligen jättefint på vissa av hindren, så roligt att följa er utveckling! :) :up:

@Gabby_Ossi
Fint! :) Ser så prydligt och ordnat ut när nån annan rider... :p

@Kirre
Jaha, så domare äter alltså också hästar? Navkapslar visste jag ju om... Men då är det alltså bara att ge sig ut och träna på att tävla då. :p Bara jag får hem en ny sadel och känner att vi kanske faktiskt kan nånting igen så ska jag börja fundera på tävlingar. ;)

Jag har flyttat nu. Trivs bra i huset och kände i helgen att det kan nog kanske gå att trivas här ändå:banana:
Tackade nej till erbjudna stallplatsen pga hur det blir i juli, det har ju xändå funkat i nuvarande sen jag sa ifrån i vintras...

Men givetvis blev det ju andra vindar igårkväll, minnet är bra men kort. Så nu känns det sådär lagom hopplöst igen :cry:
Tror jag får lägga ner det här med att tro på att kunna ha både ett smidigt och hästvänligt alternativ. Antingen får man bli galen själv eller så får hästen ha tråkig utevistelse. Eller så får man både pendla ut till stallet och sen in till ridhuset. Inte smidigt nånstans. Tur jag flyttade hit efter 5 år av hemlängtan så att jag slapp leva i illusionen om att det skulle gå att ha ett liv, nära till familj/släkt och ett vettigt hästliv här också :yuck:

Härligt att höra om huset! :) Men tråkigt om stallet... Men kan du inte ringa på anläggningen och fråga om platsen fortfarande är ledig så kanske du kan få den ändå? Jag tror att både du och hästen gynnas i längden av att ha bättre träningsmöjligheter och allt som hör till på en större anläggning. Även om det såklart är skit med hagar och sånt så tror jag ändå att det i ditt fall kan vara en bättre lösning. :) Kram!

@Maja_Kandi det var en som ville ha den from ons så jag sa bort eftersom jag ändå inte kunde flytta nu utan gick stå med du bla hyror i två mån.
Sen är det ju ett tjorv i sommar med två veckor ute i ur o skur o sen två veckor egen skötsel. Ska jag hyrs in henne nån annanstans då blir det ett jäkla rännande då jag hoppas på ny chans i höst så jag slipper det. Samt en vecka jag ska utomlands i september är ju smidigt om nån slipper mocka osv.

Men ja. Det känns krångligt och surt att försöka ha häst öht just nu. Är så jävla less rent ut sagt.

@stjarnfrugt
Förstår dig... Tänkte du stå på kö för att försöka få en plats till hösten istället eller? Vet hur segt det är att flytta runt så förstår om du hellre vill "stå ut" med det du har tills i höst.

@Maja_Kandi jo lite så var min plan. Vi får se vad som händer. Det finns ju inte mkt att välja bland om man har en häst som inte finner sig i att stå i en tråkig ruta dagtid. Vet inte hur det ska gå.
Samtidigt vet jag att jag vill inte stå en mil ut i skogen med besvär att ta sig till ridhus. För mig försvinner 80% av nöjet med häst då. Även om hästen skulle bli nöjd med hage så vetefan om det är värt det. Ska jag stå i skogen köper jag ju hellre en trevligare skogsmulle, och lägger ner tävlingsplanerna helt så slipper jag både problem med ridhus samt frustrationen över tränartillgången...

@Marvin Blir alltid lika imponerad av dina FT filmer.:bow:

@Gabby_Ossi Looking good. Mkt bättre än när jag såg er sist.

I dag va de dags för min häst att gå ut i vanlig hage igen. Efter ett dygms regnande va de med hjärtat i halsgroppen som jag släppte ut henne, välpaketerad. Va så rädd att hon skulle bralla runt och gå omkull pga att de är snorhalt på ytan i leran just nu. Men peppar peppar så höll hon sig cool. Rullade sig ordentligt och sen ställde hon sig och åt hö. Hoppas nu på att specialskorna sitter kvar.

Off topic. Vad anser ni om att en veterinär pratar om en häst han tidigare behandlat med hästägarens vänner. Ägaren va missnöjd med vet och valde en annan och nu pratar den första vet och hur eländig hästen är/va? Jag blev lite illa till mods när jag hörde detta och tänkte på hur det är inom sjukvården, dvs tystnadsplikt.

[QUOTE="Off topic. Vad anser ni om att en veterinär pratar om en häst han tidigare behandlat med hästägarens vänner. Ägaren va missnöjd med vet och valde en annan och nu pratar den första vet och hur eländig hästen är/va? Jag blev lite illa till mods när jag hörde detta och tänkte på hur det är inom sjukvården, dvs tystnadsplikt.[/QUOTE]

Nu hör inte jag hemma i denna tråden men kände att jag var tvungen att hoppa in. Veterinärer har, likt humansjukvådren, tystnadsplikt. Det är alltså inte OK att prata om en patient/djurägare till andra personer utan djurägarens medgivande!

Och nu när jag ändå är inne och inkräktar i tråden måste jag säga @Marvin att din runda såg väldigt trevlig ut:up: hon såg ut att galoppera på väldigt bra mot vad hon har gjort förr! Kände även så väl igen rösten i filmen (domaren) och kom på att min tränare skrivit att att hon hade varit iväg och dömt i Flyinge:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka