07-ornas 18'e tråd!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Kirre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 036
  • Visningar Visningar 164 678
Status
Stängd för vidare inlägg.
Min häst alltså.... Tror hon hörde va veterinären sa i går att de börjar bli dax för ridning. Efter transporten hem i går från kliniken blev hon ordentligt svettig för hon röjde runt. Stallägaren skulle på kvällen byta täcke från ett fleecetäcke till vanligt stalltäcke. Hon hade antagligen rullat sig så att gjorden på täcket (en rak dold gjord) åkt bak lite. Den satt alltså lite hårt runt magen och när stallägaren ska knäppa upp den så får hon sadeltvång.:banghead: Exploderar i boxen och lyckas ta sig ur boxen och in i de andra stallet. Känns lovande inför att börja rida henne.:wtf:

@Brille Nej IRAP är inget varumärke eller framtaget preparat utan det som görs är att man tar hästens eget blod, värmebehandlar det, centrifugerar och separerar och använder serumet och injicerar i leden. Googla så får du mer info.
Just eftersom man hittills använt kroppseget ämne har man ju inte kunnat göra breda studier, därav det kontroversiella i behandlingen.

Kopierat från Ale Djurkliniks hemsida. Bra förklarat tycker jag om vad IRAP är.

IRAP
-ett nytt redskap i behandlingen av ledinflammation och hälta.
IRAP är en ny behandlingsmetod som utvecklats med genteknik för att behandla ledinflammation hos häst.

De flesta behandlingar som vanligen används mot ledinflammation hos häst t.ex. kortison och hyaluronsyra s.k. ”tuppkam” behandlar i huvudsak symtomen vid en uppkommen ledinflammation.

Med IRAP går man ett steg längre och hindrar uppkomsten av symtomen.

En av de allra viktigaste inflammationsmediatörerna, d.v.s. ämnen som startar och styr utvecklingen av en ledinflammation, är ett ämne som heter Interleukin 1. Kan detta ämne minskas eller blockeras kan man hindra utvecklingen av en ledinflammation och minska nedbrytning av ledbrosk och andra skadliga effekter i leden.

Ämnet IRAP (det står för Interleukin 1 receptor antagonist protein) konkurrerar med samma receptorer i leden som Interleukin. Om IRAP fäster på receptorerna finns ingen plats för Interleukin och dess skadliga effekter kan blockeras. IRAP stoppar en av sjukdomens huvudorsaker istället för att verka enbart symtomatiskt.

Vi vill rekommendera IRAP till de hästar där vi vet eller starkt kan misstänka att en begynnande broskskada i leden har uppkommit. Till exempel när hästen har pålagringar i leden eller där det vid operation med artroskopi har konstaterats ledbroskskador och begynnande artros.

Behandlingsproceduren börjar med att blod tappas från hästen till en specialbehandlad spruta. Sprutan är preparerad med glaskulor som stimulerar produktionen av antagonistproteinet mot Interleukin. Blodet inkuberas i en värmekammare under ett dygn, därefter centrifugeras den berikade plasman av. Plasman brukar räcka till 4-5 behandlingar. Plasman förvaras i frys och kan sparas. Rekommenderad behandling är minst 3 gånger med en veckas mellanrum. Konvalescenstid bestäms med utgångspunkt från skadans omfattning och hästen användningsområde.

Med denna behandlingsmetod har möjligheterna förbättrats för att kunna minska eller hindra utvecklingen av pålagringar och artros hos hästar som fått en ledinflammation och för att fler hästar blir så återställda att de kan komma tillbaka till full funktion.

@Brille Nej IRAP är inget varumärke eller framtaget preparat utan det som görs är att man tar hästens eget blod, värmebehandlar det, centrifugerar och separerar och använder serumet och injicerar i leden. Googla så får du mer info.
Just eftersom man hittills använt kroppseget ämne har man ju inte kunnat göra breda studier, därav det kontroversiella i behandlingen.

Står det

Jag har Googlat. I dokumentet http://extension.vetmed.ufl.edu/files/2011/10/IRAPFinal.pdf står det
"Interleukin-1 Receptor Antagonist Protein (IRAP® )". Jag tror att R-et står för registrerat. Det verkar inte vara någon alldeles ny behandling.
Hur som helst är IRAP inte något otestat påfund av en veterinär.

@Brille Hela poängen med diskussionen är just att för några år sen var tex IRAP en kontroversiell behandlingsmetod då tillräcklig beprövad erfarenhet inte fanns. (den registrering du länkar till är själva metoden, som jag uppfattar det, inte att det är ett prövat läkemedel för det är ju inte IRAP då det är ett kroppseget ämne man behandlar med.) Några veterinärer trodde ändå på teorin och verkningsmekanismen och använde metoden på utvalda patienter där ägarna var villiga att testa. Nu, många år senare så börjar metoden accepteras och gå under beprövad erfarenhet. För fem år sen gjorde den det inte. Utvecklingen går således framåt, tack och lov.

Hyaluronsyra är ju numera syntetiskt men kallas ju än idag för tuppkam efter dess ursprung. Hur kontroversiellt kan inte det ha varit på sin tid? ;)

Idag kom höbonden med påfyllning. Kände när jag betalade honom att jag kan ju lika gärna lägga pengar i höpåsarna till Divan :p

Hur mycket betalar ni för ert stråfoder? Måste ni hämta det själv eller får ni det hemkört?
Vi betalar 3,5 kr/kg och får det hemkört. Bra värden så Divan klarar sig på 11 kg om dagen plus 0,5kg muskel för att få upp proteinet som var lågt förra årets skörd.

@Marvin Bild tre är din vinkel överarm-armbåge-underarm mkt fin :) Ha den i åtanke när du rider, alltid bra att ha en konkret bild framför sig :) Jag tänker på Carl Hester när jag rider, så kanske jag sitter lite mer upprätt och stolt i sadeln. Det är väldigt långt mellan mig och Carl Hester, men man måste sikta mot stjärnorna så kanske man når trädtopparna ;)

Fö dina ridbyxor :love: Jag köpte ett par splitt nya Cavallo på tradera för ett tag sen, stod att dom skulle vara plommonfärgade, men när jag fick den var de mer åt det bruna hållet :( Dessutom var helskoningen lite väl tajt så jag måste sälja dom igen, hade det varit oskodda hade det gått.

Tack! Handställningen är nog nåt av det jag tänker minst på när jag rider, har så mycket andra grejer som känns viktigare. Inte för att jag lyckas tänka så mycket på de heller, men ändå.
Byxorna är MGS, köpta på GHS förra året! Bling bak på fickorna dessutom.

Idag kom höbonden med påfyllning. Kände när jag betalade honom att jag kan ju lika gärna lägga pengar i höpåsarna till Divan :p

Hur mycket betalar ni för ert stråfoder? Måste ni hämta det själv eller får ni det hemkört?
Vi betalar 3,5 kr/kg och får det hemkört. Bra värden så Divan klarar sig på 11 kg om dagen plus 0,5kg muskel för att få upp proteinet som var lågt förra årets skörd.
Jag ger 1.50 kr kg. Det är vitt och hemkört. Så himla bra service och jättefint foder med lagom värden.

@Marvin Alltså bild 4.... vilket jämt tryck du har i stigbyglarna :p :rofl: Jättefina bilder! Vad har ni för kamera?
På Bild 3 ser hon verkligen trevlig ut.

Fattade inte vad du menade först, tills jag kollade på datorn. Jag tror inte att jag har nåt tryck i nån av stigbyglarna, men jag har nog vinklat upp vänsterfoten lite för att driva. Suck.
Tack!

Kameran är tydligen en Canon 70D, vilket inte säger mig så mycket, men kanske nån annan. :angel:

Ang grovfoder så har vi ju hösilage på gården, som tidigare varit väldigt torrt och fint. Förra skörden blev tyvärr väldigt blöt, och det blev sjukt dyrt att betala 3,90 kr/kg för ett hösilage med TS på 53%... Visserligen bra värden men ändå.

Vi gick ihop några stycken och köpte hö i vintras, lyckades få det hemkört. 25 kr/bal och värden på gränsen till kraftfoder! Chatsi får 10 kg per dygn av det, plus halm. Nu har jag bara några balar kvar och hoppas att vi lyckas få köpa lite till helgen. Har en kompis vars sambo kör hem traktorn med höet efter att vi har lastat det, så får vi lasta upp det från balvagnarna sen.
Tråkigt för mig att jag ska jobba söndag natt, kommer inte hinna sova nåt på dagen som det ser ut nu. Terrängträning på förmiddagen för Magnus Gällerdal, ska bli så kul!

Det här med att köpa häst är ju ingen lätt sak, allt från försäkringar som inte gick att ta över, till att hitta en trailer också som passar och att sadeln funkar bättre när han går sämre. Men idag var han värd besväret ändå, red LA:3 och lite enkla byten och han gör det bra! Vi ska bara hitta timing och så ska det miljötränas. Har bokat träning för b-tränaren hemma hos C-tränaren (som också tränar för den förstnämnde) nästa onsdag. Hans gamla ägare har lovat att köra oss. Ibland känner jag mig som en förvuxen storasyster i deras lilla familj, men det är ganska fint.

Låter dyrt. Hur förvarar ni när ni köper in själva på en sån stor anläggning?
Hos oss ingår de i stallhyran. Tur för mig då min äter mkt hö. Nu har hon fri tillgång inne plus 3 fodringar i hagen per dag. Skulle gissa på att hon äter minst 15 kg per dag.

Jag har aldrig någonsin utom en gång genom alla år stått i stall där man själv måste hämta /köpa sitt eget grovfoder . Det är helt otänkbart i fråga om extra jobb för min del utifrån hur meckigt det är osv . Har alltid därför stått i stall där grovfoder ingår i totalhyran och etablerat god kvalitet, analys finns osv . Skulle dö av att måsta åka och hämta /beställa foder i
Partier hela tiden , /eller hemleverans att betala extra för , lasta på/av, förvaring osv inkl att själv måsta krångla om några balar inte var bra osv , blir trött bara av att läsa ha ha

Senast ändrad:

Är det hö eller hösilage som är så dyrt? Det ingår hos Caspian också, men tack och lov är han ganska lättfödd, just nu skulle man nog kunna kalla honom något rundlagd tilloch med...

Ingår i stallhyran för mig också. Skulle vara lite svårt att dela på i lösdriften där det är fri tillgång. Har, när jag tänker på det, endast behövt köpa själv de två åren som jag pluggade. I övrigt har jag stått i stall där det ingått. Otroligt skönt att slippa tänka på även om jag haft gråa hår vissa år när analysen varit katastrof.

Svarar flera :)
Man kan köpa gårdens hösilage om man vill, tror det kostar 3kr/kg, men jag vill ge hö plus att hagkompisen inte tål hösilage.
Vår gård är uppdelad i 9 stall med olika typer av skötsel. En del kollektiv, en del halvkollektiv, mo och lunch ingår vardag, och så 3 som är halvskötsel, mo lunch EM vardagar. Vi betalar alla endast kallhyra och sen betalar man resten själv.
Alla stall har eget loft så man har plats för eget foder. Jag brukar köpa 2 mån förbrukning per gång och det tar mig 30 min att ta emot från bonden och lägga på min plats så inte asjobbigt direkt :D

Strö köper man i pall från gården.

Självklart är allt vitt och på faktura.
Höleveransen är också vit såklart.

@Jfrelin förvånad att så stora stall kör med individuella grovfoderlösningar , trodde inte det var vanligt på stora anläggningar här existerar det öht inte på stora anläggningar men de har 50 hästar bara i jämförelse .

Om man köper eget här brukar kg priset på bra analyserat Hö ligga runt 2.70 kg så inte så jätteskillnad . Ni betalar väl stockholmspriser .

Jag har bra erf av när grovfoder ingår i hyran till fast pris i hyran totalt för det snålas aldrig med exakta kilon utan hästarna får lite utifrån behov och tycke osv i olika lägen utifrån behov dvs det snålas aldrig på exakta kilon per dygn osv :) jättebra och optimalt :)

Senast ändrad:
Är det hö eller hösilage som är så dyrt? Det ingår hos Caspian också, men tack och lov är han ganska lättfödd, just nu skulle man nog kunna kalla honom något rundlagd tilloch med...
Är det ensilerat grovfoder det handlar om då tas priset utifrån torrsubstans och inte vattenhalten som varierar rejält om det är ensilerat grovfoder :)

I mitt stall ingår hö, men om jag hade fått för mig att ha eget hö hade det funnits gott om plats på loftet. I förra stallet jag stod var höet av tvivelaktig kvalitet, men jag kunde inte köpa eget pga brist på utrymme.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka