07:ornas tråd del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 9

Nä, det är lite missvisande. :p Vi kör lågpulsträning, dvs pulsen får inte överstiga 130 spm, vilket i praktiken just nu är långsam trav. Galoppjobben vi gör är lugna pass på max 800 meter, sedan är det skritt i 10 minuter och ett pass galopp till. Så det låter värre än det är. ;)

Däremot tror jag hon blir lite stissig dagen efter hon galopperat, har märkt det tidigare och inte riktigt sett sambandet. Dvs när hon fått galoppera en hel del, så vill hon gärna göra det dagen efter också. :angel:

Men efter ridlägret och ev. startfälttävlan så skall hon få vila två veckor för säkerhets skull. Och så får matte vila också. :o
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

KL!

Tänkte hoppa lite med Diablo idag. Inte hoppat honom på ett tag nu.
Någon som har tips på enkla roliga övningar som dom tycker är kul? Som hjälper till med framåtbjudningen? Han tycker det är superskoj att löshoppa! Men har inte riktigt hittat glädjen ännu uppsuttet i paddocken. Hoppa stockar i skogen tycker han är skoj!
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Har man problem med framåtbjudningen så är enkla hinder med lång och tydlig ansats så de hinner förstå och inte blir överrumplade det bästa att börja med. Räcken med något utrullad markbom ger inbjudande och naturlig språngkurva, vänta med oxrar tills det känns som om framåtbjudningen sitter lite bättre. Jag skulle inte bygga upp några direkta serier eller övningar om det är första gången på länge utan snarare ställa upp ett par tre små räcken, hoppa dessa fristående och sedan sätta ihop till en enklare bana som avslutning. Hellre ta några språng för lite än för mycket i början, berömma mycket och bara låta dem tycka att det är skoj. Fokusera på framåtbjudningen och vägarna, snarare än sprången i sig.
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Haha, ja det var en klok tanke om man inte vet mer exakt vad för typ av jobb hon gör, det låter ju mycket mer ansträngande än vad det är i verkligheten. :p Men det är ändå en nyttig tankeställare, hon kanske ändå behöver vila, fast det inte är mycket arbete, så hon har fått ta det lugnt några dagar nu. :laugh:
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Ofta är det ju så att hästen mer än väl klarar arbetet men vädret (vi har runt 30 grader varje dag nu!!! :eek::love:) gör att det blir mycket jobbigare än vad det borde! :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Jo, mattheten på senaste hoppträningen tillskriver jag värmen, det var första dagen på länge det var 30 grader varmt. :crazy: Nu har hon fått gå i hage och mysa med fölungen istället. :love:
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

KL
Idag har jag ridit lilla pluttan igen! Blev en liten barbackatur på lägdan! Syrran har ridit henne barbacka förut, men det var premiär för mig! :D

Ni får ursäkta mina otroligt passande ridkläder, men det var såååå varmt!

32620843.jpg


32620844.jpg


Övade lite skänkelvikningar också, vilket hon har fattat nu!
32620845.jpg


Så tog vi en liten travtur också. Första sen igångsättningen.
32620846.jpg


Hon har väldigt lätt att krulla ihop sig, hamnar då väldigt mycket bakom lodplan och man får liksom ingen riktig kontakt med henne, det är inte så att hon backar för bettet men hon blir en riktig liten räka! Nån som har nåt tips på hur man blir av med detta? Rider med lite uppresande tygeltag ibland, men det hjälper väl typ tre steg och sen är hon där igen... :cool:
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Jag skulle tro driva, driva och driva ;)
Men ser gör gott ut det där hörru! Varmt väder, barbacka på en GRÖN äng!


--------------------KL------------------------
Idag var det ett pass på ridbanan igen för Anne, råkade bli en timme idag :eek:
Men hon var duktig, protsesterade lite i galoppfattningarna och slog gärna över efter ett par kvartingsvolter.
Men idag hann vi även med att hälsa på bommar! det var inte det lättaste, hitta och behålla tackten! Ska bli kul nästa gång vi försöker oss på dem igen o se om hon kommer igår o lärt sig nått.
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

*kl*

Q har varit på hoppträning idag, hoppade upp honom lite ett par språng men trimmade annars mest små serier och ett par titthinder (trippel för första gången). Fastnade på ett par bilder.

dsc_170911_160074640.jpg


dsc_173611_160074752.jpg


dsc_1714_160074995.jpg
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Vad fint han hoppar!

nu har min lille krabat fått vila i 4 dagar när jag har varit på semester men nu ska jag åka ut till stallet och rida en sväng det blir ut i det härliga vädret :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

*kl*

Hej allihopa!

Nu är jag tillbaka (ett tag iallafall) efter ett år i London. Premiär red min inte så lilla häst idag. Glömde kameran så inga kort tyvärr. Han har vuxit både på höjden och bredden och är jätte fin. :love: Syster 2 tar bra hand om honom. Lyssnar mycket bra på skänkel och säte, det går dock inte att ta i tyglarna. Han håller på att få vargtänder, det är små bulor på lanerna. Dom ska dras när dom kommit upp. Inga problem att tränsa eller leda men sitter man på ryggen är det ajabaja. Jag ska prova med hackamore imorgon, är tyvärr inte lika följsam med händerna som min kära syster.:crazy:

*OT*

Då jag har gått upp hela 12kg under min utlandsvistelse har familjen vart elak och sagt att hästarna kommer att knäa om jag försöker rida på dom.

Familjen hade fel....:devil:

Hästarna blir super pigga och med spettsade öron travar dom glatt fram på skogsvägarna. Jag tror att det tillkomna fettet gör att jag formas och sitter stadigare i sadeln = följsammare = glad häst. Jag var något flaxig i min spinkiga ungdom.. :angel:
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Det blev ingen härlig ridtur för min del för jag möttes av det här:
32623944.jpg

när jag kom till stallet. Så det var bara att ringa veterinären. Ingen skada på ögat iaf men han fick metacam i blodet och sen salva som han ska ha i ögat morgon och kväll.
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Nu är min pålle hemma, SÅ härligt att bara behöva titta ut genom köksfönstret (eller vardagsrumsfönstret eller hallfönstret) för att se honom:)

Tyvärr har han fått en spark av sin kompis precis i sadelgjordsläget, får se om jag vågar rida barbacka lite annars är det ensamhetsträning som gäller. Han klarar inte av att bli lämnad ensam men det går nog åt rätt håll.

Första gången började han galoppera omkring bara den andra hästen kom på utsidan av staketet, nu travar han bara och gnäggar nån enstaka gång när den andra går runt husknuten.
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Ja Lanzelot!!!!!! :love: (Om jag inte minns helt fel nu :confused:)

Jag har undrat över er, ni har en sån underbar humor när ni berättar om honom! :rofl:
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Det stämmer bra att det är jag som har Fjollilott. :D

Usch, nu får jag ju prestationsångest och skrivkramp. :p Vi får se om jag lyckas knåpa ihop något.

Kom på senare att man kanske skulle ha skrivit till vilken häst man kom hem till. :angel: Vi är ju en hel del med 07:or...
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Ja det va väldigt tur. Men idag ska jag allt ta mig en ridtur men det blev inget med att ta med honom hem till min kompis ett par dagar som jag hade planerat.
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

*kl*

Red Divan igår för första gången på en vecka. Tränaren har ridit två gånger och så har vi löshoppat en gång.
Herregud vilken dröm det var att sitta på. Innan tänkte jag att jag har en fin häst men nu tycker jag att jag har en jättefin häst :D

Vi har bytt bett också, han tyckte vi skulle prova ett tjockare då han upplever att hon backar från handen ibland, och det var skillnad. Förrut när man satt tryck i henne har hon släppt handen lite men inte nu. Fin stadig kontakt hela tiden.

Tränaren kommer visa henne på Kvalitéen så det kommer inte bli jättemycket ridning för mig framöver.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har lagt upp ett träningsschema för mig och min häst och jag undrar om det verkar vettigt? Mån: Skrittrunda/promenad Tis...
Svar
9
· Visningar
1 920
Senast: Bluefish
·
Körning *hur ofta kör ni(gärna en veckoskiss) *hur mkt/lång tid varje körpass? *vad innehåller era körturer? *hur många dagar...
Svar
11
· Visningar
1 582

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp