07:ornas tråd del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 9

*knapplån*

Idag satt jag på min häst för andra gången sen hon kom hem. I tisdags, första gången, kändes det inte alls bra efteråt, men idag kändes det mycket bättre, både före, under och efter.

Det går bra, men vi gör inte så mycket än så länge. Efter dagens stund i sadeln ser jag dock fram emot fortsättningen. :D

Min finfina häst! :love:
32619819.jpg
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Hej då! Nu lämnar jag denna tråd (och förmodligen Buke) då jag har sålt min Miragon och för första gången på 20 år är jag hästlös. Hon är min upppfödning som blev allt jag kunde önska mig men nu får hon förgylla dagarna hos någon annan.

Lycka till med era fina hästar!
246831_200807276630343_100001032167015_605884_1985379_n.jpg
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Jag har ett chefsjobb som tar allt för mycket tid, 2 boxerhundar som jag tränar med och så familjen så tiden räcker inte till. Jag vill kunna träna och tävla med hästen och dit kommer jag inte komma i min situation tyvärr. Jag sålde hennes mamma för 2 år sedan och har väl någonstans hoppats att dygnet någon gång skulle få mer än 24 timmar...:grin:

Miragon har stått på utbildning i ett år och det har inte varit lätt att hitta rätt köpare men nu känns allt jättebra! Hon kommer att tränas för hoppning och kanske fälttävlan så jag hoppas få följa hennes väg i livet från sidan.
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Vilka har börjat planera scheman inför hösten?

Våra hästar är ju faktiskt (HELT TOKIGT!! :eek::D) påväg till att bli 5 år och jag tycker att det är viktigt att man har en bra plan hela tiden! :love::laugh:


Till hösten när vi har flyttat och vi känner oss hemma i det nya stallet blir schemat såhär:


1. Hoppning för tränare.
1. Dressyr för tränare.
2. Uteritter.
2. Vila
1. Antingen: Tömkörning, Löshoppning, Promenad, Longering


Då rids hon 4 dagar, vilar 2 dagar och gör något annat arbete 1 dag i veckan.
Det känns bra och lagom för oss!
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Vi tränar ju just nu för Kvalitéen så vi är redan igång med hösten känns det som :D

Idag sa tränaren att han tyckte vi ska försöka kvala henne till 4-års championatet också. Jag känner väl sådär inför det, tror inte hon är tillräckligt bra. Ska diskutera det lite mer ingående med honom och se hur vi gör.

Skulle hon kvalificera sig till 4-års championatet så blir hösten, framtill championatet i början på oktober, såhär:
dressyr 3 dagar i veckan (varav tränaren kommer rida 2 ggr)
uteritt 1 dag
tömkörning/longering/löshoppning 1 dag

Blir det inte kval så kommer det se ut såhär:
dressyr 3 dagar (jag rider i princip alla gånger och tränaren rider en gång i månaden)
uteritt 1 dag
hoppning 1 dag, ska hoppa in henne uppsuttet

Har planerat in 2 tävlingar plus KM i höst. KM kommer gå i vårt gamla stall så det blir nästan som riktigt bortatävling.

Under hösten ska skänkelvikning sitta och börja med förvänd galopp, allt för att börja förbereda inför 5 års säsongen.
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Jag har haft en riktigt intensiv helg, då jag och Ariel åkte på ridläger i tre dagar. Första dagen var det dressyr + bomjobb, andra dagen dressyr + hoppning och tredje dagen terränghoppning + dressyr, men då var Ariel så trött i skallen så dressyrpasset fick jag rida på min valack istället. :p

110806-003_160451344.jpg


110807-003_160638769.jpg


110807-005_160638901.jpg


Ariel var verkligen superduktig, gick direkt in i transporten, stod som ett ljus, lugn att lasta av på nytt ställe med nya hästar, stod på box hela dagarna, reds med okända hästar, även ett pass i ridhus. Hon var cool hela tiden, om än lite brunstig. Men det skulle hon varit oavsett, även om hon glömde bort att hon var brunstig när matte satt på ryggen. Tacksamt! :D

Nu har hon två veckors välförtjänt vila. :love:
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Vilka har börjat planera scheman inför hösten?

Jag vet inte alls hur jag skall göra framöver. :o Känns som vi behöver jobba många fler pass på banan än vi gör, samtidigt som vi behöver en hel del jobb utanför banan. :crazy:

Jag tror det inte blir något tydligt schema för oss varje vecka, utan mer varianten av uppställda mål, saker som vi behöver bli bättre på.

Vi behöver till exempel få till mer tryck i galoppen, både ute och på banan. Vi behöver lära oss svänga i galopp på banan och orka galoppera längre än två minuter ute. Vi behöver träna på att hoppa många hinder efter varandra, i serier eller kortare banor.

Sedan skulle vi behöva komma igång ordentligt med distansträningen också, snart är det ju tävlingsstart! :eek:

Samtidigt kan jag inte komma ifrån att pendlingstiden till och från jobbet (1½-2 h enkel väg) tär på mig, så jag får inte vara för optimistisk och tro att jag skall orka fem pass i stallet varje vecka. Men det är mer mitt problem än hästens. ;)
 
Senast ändrad:
Sv: 07:ornas tråd del 9

*KL*
Nu har Nova vilat några veckor eftersom hon fick en lättare förkylning. Ingen feber eller påverkan mer än att hon har hostat. Veterinären tyckte att hon skulle få lata sig ett tag så skulle det försvinna av sig själv och det har det gjort.Skönt.
Vårat projekt till hösten är att vi har börjat med inkörning. Skulle ju gjort det när hon var 2 men hade ingen vagn och tiden räckte aldrig till.
Nu har vi de flesta grejerna men behöver en bättre sele innan vi spänner för henne för vagnen.
Hon har varit helt lugn med både draglinorna och släpa och bryr sig inte när hon får skacklarna vid bakbenen. Tur man har en lugn häst.
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Jag vet inte alls hur jag skall göra framöver. :o Känns som vi behöver jobba många fler pass på banan än vi gör, samtidigt som vi behöver en hel del jobb utanför banan. :crazy:

Jag håller med, hur ska man hinna?? Rida ut, konditionsträna, klättra, skritta, dressyra, bomjobba flera gånger i veckan och hoppa minst 1 gång per vecka och rida max 4 dagar per vecka? :confused: Det går ju inte ihop?
Är det jag som försöker göra allt på en gång? Men hur ska man välja?

Känns som att vi ligger efter i dressyren pga att vi även hoppat och ridit terräng.

Nu är det 4 veckor kvar till kvalitetsbedömningen och vi jobbar på att rida på framåt framåt framåt för att få henne att sluta paddla runt i sitt eget bekvämtempo. Det verkar som att det har gett resultat för nu far hon iväg som ett skott när man kortar tyglarna... :crazy::angel: Hoppas att jag lyckas få ihop all den där energin sen. :p
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

planerat schema = fräsch häst :grin:
blir galen på Ibbans bakknä som inte vill bli bra! Åkte in till vet igen eftersom jag blev helt nervös när hon fungerat bra 4v sen var hon plötsligt rejält öm i knäet igen. Vet så åt mej att rida, rida och rida och ta ett borelia test. Ja så det är väl planen. Hoppas nu verkligen att det är så att det där nedrans knäet bara är svagare. Blir helt nervös över att det kanske är en lös benbit eller något annat mindre spännande... :crazy:
Så Ibban har just nu mest underhållsridning, känner att det lätt blir att jag fjantar runt där uppe på hennes rygg.... :angel:
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Åh vad skönt att det inte bara är jag som är förvirrad. :D Jag tror att jag får använda de här två veckornas vila till att pussla ihop ett schema som både passar Ariel, som jag kan hinna med trots pendlandet och som faktiskt genomförs i verkligheten. :angel:

Vi fick prova tömkörning på lägret och jag skulle gärna vilja testa det på Ariel, vi har ju bara tömkört rakt fram ut i skogen. Men då behöver jag stöd av en tränare och då vill jag satsa ordentligt. Så minst en gång i veckan = stjäl tid. För mig känns det lite som jag måste bestämma mig för vad jag vill satsa på, kanske lära mig tömkörning under en intensivare period och sedan fokusera på dressyren, sedan hoppningen etc, istället för att dutta omkring med alltihopa som jag gör nu. Samtidigt vill jag ju passa på att göra allt medan det är vettigt väder också. :angel:

Ännu ett virrigt inlägg från mig som inte säger så mycket. :rofl:
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Jag har inte heller direkt något schema förutom att jag har tänkt att rida ut minst 2 pass i veckan och de andra 2 blir på banan. Som det ser ut nu varannan vecka dressyrträning.

just nu är vi igång och provar sadlar. Har med mig en morris &nolan sadel hem idag så vi får se om den passar någon av hästarna.
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Idag hade vi lite krisläge ett tag......

Jobb igår, jobbar dygn, så i morse kom jag till stallet för att släppa ut hästarna (riktigt pissväder med hur mycket regn som helst så fölmärren med bebis hade fått komma in också) ca kl 9. Ut med mor och son, sen rikta uppmärksamhet mot ponnybusan, som inte var ett endaste dugg busig... Hon ligger ner väldigt mycket även i vanliga fall så det var liksom inget ovanligt att jag fick lov att köra upp henne för att gå ut. Men sen var hon så himla trött, och direkt hon kom ut så bara lade hon sig ner och liksom bara LÅG. Inte att hon tänkte rulla eller så utan hon helt enkelt bara låg... Gick såklart efter och lyssnade på henne och hon andades ovanligt snabbt och hade noll tarmljud. In igen och ringa veterinären... Fick bokstavligt talat SLÄPA in hästen...
Syster (som egentligen äger flickan men var utlovad sovmorgon eftersom att mina pållar också skulle ut) blev abrupt väckt och kom upp med termometer, 38.0 så inget alarmerande där iaf. Ut och gå (läs: släpa runt) med hästen i ca två timmar innan vet behagade dyka upp. Min ordinarie vet var ute på annat uppdrag så blev tvungen att ringa distriktarna.

Symptom: KRITVITA torra slemhinnor (tungan var som sandpapper), väääääldigt uppdragen i flanken, helt håglös, absolut noll energi, gick med väldigt lyft svans, var väldigt insjunken med analöppningen, sket (efter lite promenad) lösare och lösare tills det bara rann, flemade hela tiden. Varken åt eller drack nånting, och då provade jag med allt! Hö, gräs, klöver, havre, müsli....... Hon fick till slut i sig ett par minimala klunkar vatten - sen var det stopp.

Veterinärbesök á 2,5 timmar, innehållande sondning, rektalundersökning, medicinering, flera försök att sätta kanyler (hästen hade tydligen knappt nån blodådra i halsen, vet grävde runt bra länge först på höger sida utan resultat och sen på vänster sida innan hon lyckades hitta), sätta dropp osv...

Hon hade vid det här laget tvärt om väldigt mycket tarmljud (ovanligt mycket) och väldigt tydliga buksmärtor (hade inte visat just nånting innan), hade 68 slag/min i puls och 46 andetag/min samt 38.6 i temp. Uppförde sig som om hon fått tredubbla doser lugnande och höll på att tippa när jag lutade mig mot henne, huvudet nästan nere i backen.

Nu har hon fått i sig 15 liter dropp plus 500 ml glukos. Slemhinnorna är återställda till sitt normala mörkt rosa och hästen bra mycket piggare, även om det fattas ett par snäpp för att jag ska räkna henne som "normal" igen. Tog en promenad efter att alla droppåsar äntligen var tomma och då gick hon helt för egen maskin och lyfte till och med på fötterna(!!!), drack både vatten och åt lite hö när vi kom in igen!

Det läskiga var att efter vetundersökningen när hon börjat få första droppet blev hon bokstavligt talat ISKALL i benen! Framför allt bakbenen var som att hålla handen på en hink med isvatten! Hovarna var också jättekalla. Efter en stund blev hon även kall över länden och upp mot ryggen så då fick hon ett fleecetäcke.
Hon är fortfarande kall men något bättre än förut. Vet hade ingen vettig förklaring men började mumla lite om chock men tyckte inte att några andra symptom för det fanns. Jag har aldrig någonsin känt en så kall häst! Inte ens i våra vintrar med 30 minusgrader är hästarna så kalla!

Nu på kvällen hade hon 38.2 i temp, 44 slag/min i puls och 10 andetag/min - betydligt bättre än tidigare! Vet hörde av sig och ville ge mer medicin i förebyggande syfte, en dos ikväll och en imorrn bitti. Nån form av smärtlindring/kramplösande/antiinflammatoriskt - minns inte vad det hette. Han sa att det var liknande finadyne.

Nu är jag hemma en snabbis, tillbaka kl 23 för att ge medicin. Phu!

Hästen var alltså jättepigg igår, reds som vanligt ut pigg och framåt, hade race i hagen på kvällen och kom galopperande vid insläppet. Och på morgonen var hon helt förbytt... Läskigt!

Sjukling...
32635234.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: 07:ornas tråd del 9

Nämen Snuffan då! :eek::( Stackars liten!

Vet hade ingen aning om vad det kan vara?? Blodprover tagna?
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Hua vad hemskt! :eek: Hoppas hon piggar på sig snabbt!

Har precis fått lära mig att de har mycket tarmljud när det är tarmvred (dvs inte klassisk kolik), men det hade ju veterinären känt igen direkt. Men det är inte lätt att vara veterinär alla gånger heller. :crazy:
 
Sv: 07:ornas tråd del 9

Jag har inte planerat så jättemycket, men som det ser ut nu dressyr för tränare varannan vecka (inte mer pga att Cero tycker det är sååå tråkigt på banan). Troligen blir det även ett markarbetespass eller hoppning varannan vecka. På uteritterna är det allt från intervallträning, till lite längre, lugnare turer till klättring.

Framåt vintern är tanken att jag ska sälja min tävlingsvagn, håller även på att säljer min andra vagn + en sadel, ska samla ihop pengarna och spara - sedan blir det maratonvagn :love: Då blir det alltså ett uppehåll från körningen lagom till vintervilan!

Så varannan vecka blir det nog:
1 dressyr
1 skrittur (dagen efter)
2 vila
2 körning (ute)
1 uteritt

Och varannan vecka:
2 vila
2 körning (ute)
1 uteritt
1 markarbete/hoppning
1 tömkörning

Bjuder på en bild från gårdagen när vi skulle ut och köra travintervaller! :) Röda faran :D
Roda_faran_Fast_jag_orkade_inte_linda_benen_idag_utan_fick_racka_med_schabrak_forbygel_Ska_nog.jpg
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag har lagt upp ett träningsschema för mig och min häst och jag undrar om det verkar vettigt? Mån: Skrittrunda/promenad Tis...
Svar
9
· Visningar
1 920
Senast: Bluefish
·
Körning *hur ofta kör ni(gärna en veckoskiss) *hur mkt/lång tid varje körpass? *vad innehåller era körturer? *hur många dagar...
Svar
11
· Visningar
1 582

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp