08:orna del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 6

Jag har en 08 som jag ska starta fälttävlan med under våren. Hon gick på lösdrift innan hon kom till mig i December - så hon har en grym grundkondis! Då hon fortfarande är bebis vill jag inte sitta på henne mer än fyra dar i veckan, men jag måste ändå aktivera henne de andra dagarna annars blir hon sjövild :) Så det blir mycket promenader - har försökt att longera, men det gick inte - hon brallade så mycket att hon gick omkull :( Har tömkört lite då vi varit nästan ensamma i ridhuset, men det är inte helt lätt att få till + att jag är rädd att tappa henne då hon gärna brallar och hoppar då oxå :)

Vi hopptränar en dag, dressytränar en dag och rider ut två dar i veckan.

Hur ser er planering ut för våren? Jag har tänkt att starta i tre hopp- och tre dressyrtävlingar innan debuten i fälttävlan i Juni. Jag vill även klämma in några träningsläger (helgläger) men är rädd att jag ska överanstränga henne - men jag kanske är löjlig? :)

Såhär ser planen ut:

v.8 Hopptävling (90 cm)
v. 10 Hopp (90cm)
v.12 Dressyr (LC:1)
v.14 Hopp 80cm + 90cm + kanske 100cm (Hemmatävling, två dagar) ELLER en helgkurs, har inte bestämt mig :P
v. 16 Dressyr (LC:1)
v.18 Fälttävlansläger helg
v. 19 Dressyr (LC:1) ELLER v.20 Fälttävlansläger helg
v. 21 FÄLTTÄVLAN
v. 22 ev stilterräng
v. 24 FÄLTTÄVLAN

Sen tänkte jag att det var dags att trappa ner och sen gå på bete i några veckor innan jag sätter igång igen och trappar upp inför hösten.

Kommer jag att rida slut på henne? Eller är jag för försiktig? Vore jätteintressant att höra era synpunkter :)
 
Sv: 08:orna del 6

Haha näää, vem kan låta bli att börja fälla när det blev lite vårkänslor här i början på året?
 
Sv: 08:orna del 6

Vilka fina bilder på ett fint ekipage! :)

Alla ni andra som också lagt in bilder, jättefina! Är så kul med bilder och filmer i tråden, :)
 
Sv: 08:orna del 6

Ja, det är ju inte helt synonymt, beror ju på hur mycket den rört sig.

*kl*

Idag red jag ut och hade med Jobelle som handhäst för att motionera två på samma gång. Det snöade lite otäckt så hästarna fick ha mössor på och slippa snö i öronen :D

424553_10151413526455948_783726629_n.jpg
 
Sv: 08:orna del 6

Tara har oxå börjat fälla så smått. Men det fick jag höra att det var något som då var fel. För hästar börjar nämligen inte fälla förren i tidigast feb.

Tror jag får köpa en kalender till henne så hon kan ha koll på vilken månad det är:idea::angel:

Ha ha! Det där med februari har nog aldrig någon talat om för min mamma-häst. Hon börjar fälla punktligt på Trettonhelgen vartenda år sedan jag köpte henne 1996. :D

@Olina:
Om hon torkar upp så pass snabbt och du inte rider rejäla pass oftare än så, så tycker jag inte att ni har något problem. Går hon dessutom ute hela dagarna så är det ju bättre för henne att ha sin päls mot väder och vind, och så här dags på vintern så har de ju hunnit "bo in sig" i den tjockare pälsen. Att klippa nu, om de inte varit klippta tidigare, med den kallaste perioden framför oss, tycker i alla fall jag känns lite tveksamt.

Förresten, om man skall vara riktigt "tuff", så är det ju egentligen först när hästen börjar tappa muskler eller magra för att den svettas så svårt, som en klippning är aktuell. Allt annat går att lösa med ordentlig avskrittning, svettäcke och fleece-täcke. (Usch va hurtigt det lät! :laugh: )
 
Sv: 08:orna del 6

Ja jag har resonerat lite så men skönt att någon annan också tycker det :)

När jag har tränat brukar jag ta av sadel och lägga på flecce och skritta av henne sen byter jag fleccetäcket mot ett nytt eller ett ulltäcke och sen får hon termotäcke med hals på sig och så åker vi hem och när vi kommer hem har hon i princip torkat.

Hon har ju nästan inge vinterpäls så i vanliga fall när vi rider ut så blir hon nästan aldrig svettig och blir hon det så torkar det när man skrittar av.
 
Sv: 08:orna del 6

Nu orkar jag inte hålla mig längre utan nu börjar jag sätta igång Ubben igen :p Ska lägga 100% fokus på lugn och lära in "ett bryt" när han flippar iväg.
 
Sv: 08:orna del 6

Jag satt och funderade på samma sak med Tara. Hon vart oxå svettig i ridhuset, men inte ut. Valde dock att inte klippa henne. Är så sällan i ridhuset, så att jag tyckte att det var onödigt för den sakens skull.
 
Sv: 08:orna del 6

Mmm hon får ha sin päls kvar :D

*kl*

Hur lägger ni andra upp våren med träningar och tävlingar och vila?

Vi har ju bara kommit igång med dressyrträningar och nu såg jag att de ska ha en unghästhoppträningsgrupp i min hemstad och där jag även jobbar och det känns perfekt men ja.... Jag funderar om det kanske blir lite mycket men jag vet inte....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 721
Senast: YlvaG
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 019
Senast: Niyama
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 393
Senast: tuaphua
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 148
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp