08:orna del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 6

Det finns inte speciellt många här den här årstiden så risken är att jag inte kan komma iväg på något förrän i maj eller så då. Jag åker hellre på någon lokal med inte så höga krav så vi kommer igång. Kommer hoppa banor hemma också givetvis.
 
Sv: 08:orna del 6

*kl*

Idag var vi ner till ridhuset och joggade runt lite. Jag och stallkompisen hade bokat så vi hade ridhuset för oss själva i en timme, helt underbart.

Min stackars sambo fick komma ner och knäppa lite kort och filma, och vad nyttigt det är att se sig själv rida. Jag tycker ju när jag sitter på att tyglarna är korta men när jag ser filmen så är de ju jättelånga, bättring där :D!

Bildbomb;)

dsc_1081_50f2dbb4e087c35d352bebd5.jpg


dsc_1107_50f2dbd79606ee0265dc2ba9.jpg


dsc_1116_50f2dbe39606ee029754c261.jpg


dsc_1121_50f2dbf9ddf2b315fa90be08.jpg


dsc_1133_50f2dc049606ee026770cd9f.jpg


dsc_1155_50f2dc80ddf2b3161933b577.jpg


dsc_1169_50f2dc98e087c35d88ea3832.jpg
 
Sv: 08:orna del 6

Kl
Hade tänkt att slippa åka till stallet idag iom att jag har tre tjejer som hjälper mig just nu. Men så blev det inte. Vart tvungen att åka ner och kolla till hennes sko då ena stallkompisen ringde och sa att den såg allt annat än bra ur (dock tyckte jag inte att den såg allt för farlig ut). Den är lite ving och ena sömmen sitter under skon. Som tur ska hon skos på tisdag.

Passade på att kolla Taras tand när jag ändå var där. Och det blir att ringa till farbror doktor imorgon. Tanden som var lös kommer att lossna vilken när som helst nu. Men det som oroa mig nu är att det sitter en lite "flisa" bakom tanden kvar. Den har som splittras, eller hur jag ska förklara det. Så ska prata med vet och se vad han tycker. Om han ska komma ut eller om jag ska avvakta ett tag till och se vad som händer.
 
Sv: 08:orna del 6

Nu är Chelsea äntligen klippt och vi kan rida på nu, har varit nere i ridhuset en gång och det gick jätte bra. Min favorit tränare ska tydligen börja ha hoppträningar där också så jag är överlycklig just nu :)

20130112_123334_50f1b0f0e087c35d552ff17a.jpg


20130112_123441_50f1b1239606ee02ce3fb7d5.jpg


Stella fick idag longeras med sadel, träns och inspänningstyglar, testade även att knoppa henne och tog på benskydd hon blev så tjusig så, ser nästan ut som en vanlig häst ;)

Det var lite små läbbigt med inspänningstyglarna och det blev lite rejsande men man måste ju börja någonstans.

20130113_112914_50f2f6fcddf2b315cf203542.jpg


20130113_123104_50f2f75fddf2b315fdb0e9c4.jpg


http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=KWW6oSZwqO8
 
Sv: 08:orna del 6

Skönt att bli klippt, du upplever inte att hon blev pigg av att klippas?

Jag står nämligen i valet och kvalet om jag ska klippa min men jag vill inte att hon ska bli "galen"...
 
Sv: 08:orna del 6

*kl*

Igår hoppade jag bana i ridhuset med Jobelle. Hon skötte sig alldeles utmärkt och började dessutom tagga till ganska rejält nu. Hon som varit så slö innan, haha. Nu var det full rulle och verkligen letade hinder. Vi hoppade 80-85 cm och hade massa koner och sockerbitar under alla hinder som lite miljöträning. Nu måste jag se till att komma iväg på hoppträning också.
 
Sv: 08:orna del 6

KL
Har nu pratat med vet. Hon ska tappa den tanden som är lös/borta. Och att den har delat på sig är tydligen inte ovanligt. Dock får jag ha koll på att den permanenta tanden inte är skadad. Och eftersom hon äter, inte är besvärad/har ont av det hel tyckte vet att det var onödigt för honom att komma ut och kolla upp det hela.
 
Sv: 08:orna del 6

Är det "sista tanden av framtänderna innan lanerna"? Calles mjölkisar sitter också kvar så att tänderna är dubbla, men samma där -de ska trilla bort av sig själv och så länge det inte blir irriterat behövs inget göras.
 
Sv: 08:orna del 6

Det är den sista. Det som har vara orosmomentet är att den har hängt och slängt, samt att hon har ett sår längs med kanten av tanden. Och så igår när jag såg att det satt kvar en bit tänkte jag att det var bäst att ringa och höra.
 
Sv: 08:orna del 6

hoppas den släpper snart av sig själv då....

KL

Calle har skött sig finfint idag. Senaste dagarnas upplägg verkar ha funkat, han gick ett hårt pass i förrgår där jag tog igenom en del jobbiga saker, skrittade barbacka igår och red ett dressyrpass idag där han inte stod emot nånting utan allt gick lätt.
Lite nackmassage hanns med också ;)

c278549a5e4811e29a3e22000a1f90ce_7.jpg
 
Sv: 08:orna del 6

Skönt att bli klippt, du upplever inte att hon blev pigg av att klippas?

Jag står nämligen i valet och kvalet om jag ska klippa min men jag vill inte att hon ska bli "galen"...

Jo hon är pigg och lite extra busig men jag ser inte det som någon nackdel :)
 
Sv: 08:orna del 6

Harriet har också problem med sin sista mjölktand ifram. Är lite irriterad men med Novabett så funkar det.

Nyss hemkommen efter kvällstur i snön. Det behövs inte ens pannlampa trots kl var efter 19 på kvällen! Tyvärr inte tillräckligt med snö för att kunna galoppera men trav i kanterna gick bra. Imorgon blir det dressyrpass.
 
Sv: 08:orna del 6

kl
Kan säga att det var riktigt nyttigt för mig att stå på marken idag och se Tara blev riden. Då det bara var ena tjejen som red idag (sist jag var med var när dom provade henne). Kunde riktigt se att nu kommer det hända eller det (och värst av allt känna det med). Så jag försökte hjälpa tjejen så mycket som möjligt att få henne att förre komma Tara.

Hon sköte sig på det hela bra. Det enda var att hon fastnar lätt i samma mönster syndromet. Fast det är lätt hänt. Jag var likadan innan fröken madame kom in i mitt liv.

Och sen fick jag se när hon trava på ordentligt (och inte bara springer), mums säger jag bara:d
 
Sv: 08:orna del 6

Jag står också i valet och kvalet om jag ska klippa min. Han är hyfsat korthårig och eftersom han inte varit helt igång under vintern så har det inte behövts klippas tidigare, men nu börjar han komma igång igen och även om det inte behövs nu så kan jag tänka mig att han kommer bli svettig lite längre fram i vår när han får jobba mer och om han har kvar sin vinterpäls. Men då kanske det är för sent att klippa ifall jag förstör sommarpälsen under. Jag vet flera hästar som har blivit jättetråkiga i pälsen för att de har blivit klippta för sent. Men det känns ju onödigt att klippa honom nu när han inte behöver det än. :crazy: Nåja, jag tror att jag helt enkelt får se hur det utvecklar sig. Än har jag ju lite tid på mig innan han börjar sätta sommarpäls igen.

Den andra 08an som jag rider sätter mig verkligen på prov. Det är så roligt och nyttigt att rida två så helt olika hästar. Den här har två lägen, full fart framåt eller tvärstopp. Man får hela tiden förekomma och vara beredd på nästa steg, slutar man rida en sekund och bara åker med så kommer han på ett sätt att smita undan. Jättenyttigt för mig! Jag får ju hela tiden öva mig i att bli kvickare i mina hjälper. När man kommer åt honom och väl får honom att slappna av och jobba i ramen så är han en fantastiskt trevlig liten arbetsmyra till häst och jag vill aldrig hoppa av.

Uffetrning.jpg

2-1.jpg
 
Sv: 08:orna del 6

Haha ok förstår det men min har haft som vana att mer stå på två ben är fyra och jag vill inte ha tillbaka det.....
 
Sv: 08:orna del 6

Det är svårt att veta hur man ska göra och innan jul har vi inte heller varit helt igång men vi börjar komma igång ordentligt nu och när jag rider för min tränare ca 30 min så blir hon väldigt svettig men det hinner alltid torka tills jag kommer tillbaka hem ca 1 timme efter passet så jag är osäker om det behövs....

Och sen är det min första häst som behöver ev klippas så det är svårt att veta tycker jag. Tränar ca 1-2 gånger i veckan och det är i princip bara då hon blir svettig... Svårt!
 
Sv: 08:orna del 6

Tara har oxå börjat fälla så smått. Men det fick jag höra att det var något som då var fel. För hästar börjar nämligen inte fälla förren i tidigast feb.

Tror jag får köpa en kalender till henne så hon kan ha koll på vilken månad det är:idea::angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 393
Senast: tuaphua
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 144
Senast: Mabuse
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 984
Senast: zassoo
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 073
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp