08:orna del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 6

Jag har också problem med strömmen men vet inte var problemet ligger...:confused: Det går ut ström från aggregatet men bara "3 stolpar" på mätinstrumentet när det alltid förut gått ut 5...ska se om ngn granne har ett aggregat jag kan prova med innan jag springer iväg o köper nytt.

En hagbild på min darling:

Harrietihagenjan2013_zps8639a13f.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: 08:orna del 6

Hittade ytterligare en intressant syn på byten. Enligt Flyingemodellen lär de sina unghästar byten innan enkla byten, så det visar ju ytterligare hur delade åsikter stora namn verkar ha om detta område.

http://flyinge.se/om-oss/forskning-...bildning-2/mal-4-aringen/4-aringen-pa-hosten/

Tillägg: Såg även att de börjar med förvänd galopp så sent som våren som femåringar, alltså motsatt ordning till vad de flesta gör. Vad som är rätt eller fel vågar jag självklart inte uttala mig om, men intressant att se hur mycket olika synvinklar det finns på det som berör unghästens utbildning.

Ja men precis, det var ju det som jag syftade på i ett av svaren till dej:idea:

Om de har det i sitt upplägg under året hästen är fyra är det kanske inte så hårresande att tänka tanken som det kunde låta. Om hästen är balanserad och välriden och ryttaren kunnig så.

Självklart gäller det inte de flesta vanliga ryttare som flera har sagt här. Men det är alltid intressant hur de som kan unghästutbildning tänker ang upplägg. :idea:
 
Sv: 08:orna del 6

Och läser man ordentligt så är det endast galoppombyte vid varvbyte som gäller som 4-åringar medan galoppombyten på hjälpen PÅBÖRJAS på hösten som 5-åringar precis som Pether Markne sa.

Men varför läsa saker som de står när man kan lägga in egna tolkningar istället?

KL

Vila idag för Svart Sto, imorgon blir det lite uteritt i mörkret, förhoppningsvis kommer det väl lite mer snö som man kan se handen framför sig igen!! Alternativt en tidig vår men det är väl för mycket att begära förstås....
 
Sv: 08:orna del 6

Jag vet inte hur du byter, men jag vill iallafall att min häst byter på hjälpen, oavsett om det är vid varvbyte eller på rakt spår, oavsett ålder på häst.
 
Sv: 08:orna del 6

KL

...och min förvuxna shetlandsponny (hehe) var på rymmen idag med. Och återfanns på samma ställe som de andra gångerna -hos min andra häst. Som han inte ens kan SE från sin hage. Morr!
Men nu har hagens "svaga punkt" förstärkts så ordentligt att klarar han att ta sig ut där så är han banne mig Houdini ;)
 
Sv: 08:orna del 6

Vilken rymling!! Hoppas han hålls inne nu då, och tur att han inte går längre än till sin kompis..

Jag har tömkört idag, först en vända i byn och några varv i trav på volt på banan, skötte sig riktigt bra och såg avslappnad och fin ut på banan och ville inte tränga in i höger varv som han brukar! Bara en liten bakutspark blev det ute när Appe blev upprörd över en jordfläck i snön och måste få utlopp för sin rädsla :cool: Han fick då även tömmen under svansen men det redde vi ut, jag börjar däremot betvivla min plan att köra in honom, han känns iaf lite väl explosiv för det just nu..
 
Sv: 08:orna del 6

Vilken rymling!! Hoppas han hålls inne nu då, och tur att han inte går längre än till sin kompis..

Ja nu ska han inte kunna ta sig ut (om han inte hoppar då...). jaaa, kompis och kompis -de har aldrig träffats innan. Nog för att hon är ett sto och han kanske är lite småkär ;) men han har ston på närmare håll än henne (som han inte ens kan se från där han står) -men lik förbaskat går han till henne. Har hittat honom där 3 av 4 ggr han varit på rymmen (4e gången hann han inte mer än ut ur hagen innan någon såg honom).
 
Sv: 08:orna del 6

Jo det strävar ju alla efter men det som menas här, efter konsultation med kompis som gått på Flyinge, är ett vanligt hoppbyte. Dvs du samlar inte på det sätt som vid korrekta byten på hjälpen utan vid varvbyte så främjas först o främst ATT de byter inte när och hur. Du har säkert sett hur hoppryttare ofta använder bommar för att lära hästen byta galopp, de byter också nästan alltid på diagonalen vid varvbyte. Det är viss skillnad mot att lära in korrekta dressyrbyten.

KL
Mooi vilken busråtta han är! Jag har fortfarande inte testat med nåt annat aggregat men förlitar mig på att maten i hagen drar mer än äventyr!
 
Sv: 08:orna del 6

Han är nån variant av förvuxet russ/shetlandsponny/"valfri ponnyhjärna" :p Vi har dubbelstaket mellan hagarna och idag stod han i en sån gång intill mitt sto -och där var så smalt att han inte kunde vända sig (sen att han är lika vändbar som en minivan med släp är ju en annan femma) men det bekymrade inte honom alls. När han var tillbaka i sin egen hage hade tjejen som har hans hagkompis slängt in en pilatesboll och "sparkat fotboll" med honom en stund :p
 
Sv: 08:orna del 6

*KL*
Rappe gick riktigt bra för ett par veckor sen, vid flera ridpass i sträck. Vi hade "klivit upp ett hack på utbildningsstegen" liksom :)
Men förra veckan hade vi ett par-tre sämre rid/tömkörningspass med pigg ofokuserad tittig häst som var allmänt "stel", så självkänslan hos mig sjönk igen ;)
Jag löshoppade i fredags, det gick bra, sen fick han vila 3 dagar. Igår red jag honom igen och lät honom vara lös i ridhuset en stund innan jag satt upp, så han fick sätta igång kroppen och bli av med lite överskottsenergi utan mig på.
Han var rätt trist i munnen och lite framtung i början, men det blev bättre och bättre och mot slutet var han helt ok att rida. Inte "wow", men ett standardpass iaf! :) Skönt!
Idag skrittade jag ut. Först var han väldigt lugn och nästan lite såsig, sen vaknade han igen och tittade på snöhögar vid vägkanterna ;) (han är inte tittig egentligen men har varit det till och från ett par månader. Det är väl någon "fas"..).
 
Sv: 08:orna del 6

Det är samma med min när hon har gått ut. Hon har gått till ridskolans hästar som inte heller ser (förutom på ridturerrna på håll). Sist hittades hon tom inne bland dom, hoppat över deras staket men sprängde sitt egna.

Kan även tillägga i hela den här bytes diskutionen att Tara gav sig på ett egen galoppbyte. Hon fattade fel galopp, kom på sig själv och byte galoppen självmant (välbalanserar).

KL
dag blev jag nojig (igen). Hade tränsat Tara när jag upptäckte att hon hade ett sår i munnen och en tand lös. Ser ut som om tanden har försöks ryckas ut ur munnen men misslyckas och fått med en bit av tandköttet (så bara en reva). Dock verkar hon inte ha ont av det, stod snällt och lät mig peta på såret och tanden. Kunde även rida som vanligt.

Så frågan är om det är en tand som hon ska tappa eller har tappat (längst ut på framtänderna).
 
Sv: 08:orna del 6

Svart Sto tappar sina sidomjölkisar för tillfället. Dvs i underkäkens främre tänder. Men en sitter fast och den nya tanden har kommit fram delvis under så hon är tjafsig i vänster sida men det får man ju förstå! har försökt lossa på mjölktanden men den sitter fast.:mad:
 
Sv: 08:orna del 6

*kl*
Nu är vi igång med träning och det är så roligt. Angola verkar ha fattat att hon fyllt 5 för jag tycker det är en helt annan häst nu och hon har än inte haft en tendens till sina dumheter som hon hade i höstas när hon hotade att stegra nästan hela tiden.

Jag har även hittat en ny tränare som jag tycker jättebra om som jag tycker det fungerar jättebra med :bow:.

Bild på Angola från efter förra träningen, en nöjd och svettig häst:)

pic_50e4977e9606ee4a731aadd9.jpg


Och från hagen med kompisen

dsc_1010_50e6e77addf2b341a0b25601.jpg
 
Sv: 08:orna del 6

KL


Calle och jag idag. Inget speciellt pass på något vis utan ett helt vanligt hemmapass efter en vilodag. Så himla synd att jag inte hade någon som kunde filma oss häromdagen när han faktiskt var riktigt fin.

http://youtu.be/u6Ha0Y2IGGQ
 
Sv: 08:orna del 6

Han är iaf jättefin!:) Min lilla älgar också på lite grann sådär. Det vi fick öva på var att genom att nästan sakta av till skritt, få henne att trampa till under sig några ggr istället för att skjuta iväg allt. Vi fick göra det 4 ggr längs en 60 långsida och på nästa långsida var hon mycket bättre på att ta halvhalterna. De behöver ju sätta sig lite mer på sina bakben nu.

Ser otroligt mjuk och behaglig ut i sina gångarter iaf?
 
Sv: 08:orna del 6

Ja han tycker att det där med att lägga lite mer vikt bakåt och vänta på mig är helt överskattat. Sedan skiner han till ibland -som häromdagen.
Han är behaglig att sitta på, iallafall vid jämförelse med min andra som är hemsk att sitta ner på i traven. När han slappnar av så behöver man inte "tänka" utan bara sitta rakt upp och ner, galoppen är mjuk men han kan "skjuta upp" en när det blir lite jobbigt -fast han har lugnat galoppen ett par nivåer nu, tidigare kunde det kännas som att man tog en långsida på 4 språng ;)
 
Sv: 08:orna del 6

Tyckte oxå att det såg fint ut!

Kl
Idag var en konstig dag för mig. Ingen annan än jag har ridet på Tara någonsin. Jag har själv ridit in henne och så. Men efter att hon kollade hur pass min arm satt fast med resten av kroppen (vilket har lett till en bristning i musklen), var jag "tvungen" allt låta någon annan rida Tara ett tag. Det föll sig som så att tre ridskoletjejer fick chansen. Pratade med ridläraren innan och hon rekommenderade dessa tre. Då ingen av dom ville hjälpas åt fick det bli alla tre (och då även mocka och fixa foder). Så alla tre fick prova rida Tara idag och det gick över förväntan. Hon bråkade inte allt för mycket med dom. Tyckte att det såg lovande ut (trots giraff hals), samt att ridläraren (som satt på läktaren och såg på) trodde oxå på dom.

Så nu får vi se hur det gå. Går det bra kommer jag att erbjudan dom/den som vill fortsätta ett medryttarskap.
 
Sv: 08:orna del 6

*kl*

Jag hade tänkt åka på en pay and jump nästa vecka men så insåg jag att den var mitt på dagen och jag jobbar kväll så hade det varit på f.m. som det normalt brukar vara hade jag kunnat vara med före jobbet. Nu kan jag helt plötsligt inte och det är surt.
Får hoppas på att det dyker upp nån mer för jag skulle vilja ha hoppat en sån innan vi åker på lokalt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 723
Senast: YlvaG
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 020
Senast: Niyama
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 393
Senast: tuaphua
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 148
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp