09:orna Dax för en ny tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Ajdå!
Hoppas att bandaget håller och att det kan läka snabbt!
Onekligen ett besvärligt ställe...
Lycka till:)
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Min jättetant på 176 cm i mkh och med 165 täcken som är på gränsen till små har bara 3:or i skor.
Misstänker att hon varit uppe i 4:a ngn gång men hon får dassalockshovar som flyter ut och då blir det mkt belastning ute i kanterna vid tryck.
Föredrar att försöka hålla ihop hovarna på henne för efter min förste hovslagares skoning blev hon bara större och större i fötterna med hovböld i tid och otid. Nu med mindre hovar är det som att hovarna fungerar bättre så be hovis hålla in kanterna på henne och inte bara låta dem flyta!
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Himla otur!
det är ju inte världens roligaste tid att ha stora sår på och inte heller världens bästa placering.
Håller tummarna för att det läks fint och snabbt!

I går fyllde min 3 år.
Hon är så himla trött tjejen så jag misstänker hon växer. Jag som äntligen trodde på en mer lagom storlek på häst då hon är 165 cm och ser färdig ut.
Tar in henne 4 timmar varje dag och då ligger hon helt utslagen. Har behållit halmbädden för att hon ska kunna slagga gott och det gör hon verkligen.
Hittar henne oftast helt utsträckt längs med ena väggen...
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

+ grimman. Tack ska ni ha! Hoppas också att det läker snabbt. Såg bättre ut imorse, svullnaden hade lagt sig något. :)
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

*kl*

Min 09 som jag tycker är så sen börjat växa i sig lite i vart fall nu under betet

A120703050.jpg
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Men lilla tjejen, fy då! Hoppas det läker fort fort. Vet du vad hon gjort? Kram till er :heart
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Håller också tummarna för att hon ska läka fort!

KL

Felix går och latar sig på betet sen en månad tillbaka. Han var en månad på inridning innan betessläppet, och där gick det som på räls! Nu ska han gå på bete så länge vädret tillåter. Till hösten blir det en månad till på utbildning. Därefter vintervila (och jag ska föda barn) sen ser jag fram emot att rida själv till våren :)

På betet:
Felixbetet-12.jpg


Inne i stallet för att träffa hovis:
Felixjuni-12.jpg
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

En kastrering botar inte allt uppenbarligen.

Min lilla svarta har varit så otroligt snäll och enkel sen han blev valack har varit så himla skönt slut på allt manglande av staket och rymlingar nåja fram till i natt i alla fall.

Wincent har stökat de sista nätterna då stona gått ute på natten intill dem och han blir så ledsen när det blir mörkt och han inte kan hålla koll på dem och vandrar och springer längst staket in mot dem som en osalig ande, har dem precis utanför fönstret så blir många extra kollar så att han verkligen håller sig på rätt sida men han har superrespekt för elstängsel så verkar inte vara någon risk med honom.

Hörde ett ljud som jag inte kunde placera i natt, kollade ut jodå pojkarna var i hagen Knatte dock i en del de inte brukar vara så mkt i och precis vid staketet tänkte först inte mer på det undrade mest vad det var jag hörde, kom sen att börja fundera han har väl inte fastnat i staketet då de gått med grimmor sista dagarna iom att W varit orolig.
Bestämmer mig för att ta på mig och gå och kika. Inser när jag går ut på baksidan att där är en svart skugga mitt i paddocken som är misstänkt lik en styck Knattefnatt, snacka om att jag fick långa ben bort och stänga grinden till paddocken som stod öppen åt andra hålllet. En kolsvart kille är inte helt lätt att hitta i mörkret. Tur han är så social för kom traskande direkt när jag kom ut till honom kolsvart så jag hade inte en susning om hur staketet såg ut så det var bara att förpassa mannen in i boxen och sen snabbt hämta den andra killen innan han hittade hålet som tur var hade han haft fullt upp att hålla koll på damerna så han kom aldrig bort i den delen. Så nu har mina grabbar sovit inne i natt och jag har fått nytt bekymmer då den lilla gangstern enbart hade knäckt understa tråden sedan måste han ha krupit in i paddocken då där är ytterligare en lina sen en bräda på ca 120 och grabben är 166 hmmm med andra ord så gör han mkt enkelt om samma sak om han vill. Skitunge :mad:
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

KL

Jahopp, då var betet över för min pålle..

*Känsliga varnas! Dock tycker jag att bilderna är ganska o-äckliga därför länkar jag inte. Hoppas ingen mår illa av dem. Förlåt isåfall.*

Möttes av det här på betet i fredags:

20120629_085435.jpg

Men oh, vilken otur! Jag skulle gissa på en spark, har tidigare sett sår som jag trott varit från pinnar, men insett i efterhand att det varit sparkskador.
Men kvittar ju iofs, huvudsaken är att det läker!
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

*KL*

Min plan är att i augusti/september sätta igång honom lite smått igen och därefter ge honom en välförtjänt längre vintervila, innan jag sätter igång honom igen framåt våren -13 . Någon löshoppning blir förmodligen inklämd lite då och då även i vinter, men annars bara helt ledigt för hans del.

Kul att läsa om planerna inför hösten för era 09:or!

Jättekul att se fina somriga bilder också.

Ang vila/bete för unghästar så ska de ha en längre sammanhängande sommarvila + vintervila fram till 5 års ålder anser jag.
 
Senast ändrad:
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Min jättetant på 176 cm i mkh ,,,'

Misstänker att hon varit uppe i 4:a ngn gång men hon får dassalockshovar som flyter ut och då blir det mkt belastning ute i kanterna vid tryck.
Föredrar att försöka hålla ihop hovarna på henne för efter min förste hovslagares skoning blev hon bara större och större i fötterna med hovböld i tid och otid. Nu med mindre hovar är det som att hovarna fungerar bättre så be hovis hålla in kanterna på henne och inte bara låta dem flyta!

En hovslagare som låter hovarna flyta ut + skor så det blir många hovbölder är ingen bra hovis. :grin:

Du har gjort som bytt.
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Nej, jag har ingen aning. Misstänker att det är en pinne som orsakat det.. Men det är bara en gissning. Gick runt betet på 4,5 ha och försökte hitta "blodspår" men det var som att leta efter en nål i en höstack.
Och som Cheran skrev, det kan lika gärna ha varit en spark som träffat väldigt oturligt.

Det ser riktigt fint ut nu efter en vecka iallafall. Så jag tror att det går på rätt håll.
Tyvärr har hon inte speciellt ont (:angel:), är rädd att hon ska förstöra stygnen.
Filmsnutt från igårkväll när jag tänkte att hon kunde få lulla runt i paddocken lite och pilla med gräset där.
Men hon lullade minsann inte.. :devil:
http://www.youtube.com/watch?v=E4hLGnSvvLA&feature=relmfu


escade: Gillar verkligen huvudet på din. Han är så fin! :)
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Men än så länge är det väl ingen som jag läst som inte låter dom vila nu? :)

Så länge dom får vila från jobb så tror jag inte att det går någon större fara på dom :) dock är det ju absolut bäst om dom får komma iväg på stort bete med jämn åriga men inte alla som har möjlighet till det
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Min 09:a skrittas en gång varannan vecka ut i skogen ihop med min 08:a. Han vilade helt mars-till månadsskiftet juni/juli. Tror inte han lider av det. Vissa hästar har jag upplevt det som positivt att sitta på ibland under sommaren.
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Han mätte in 174 på 3-års :-O Loredes_marino
Och större blir han. Roligt att du kommer ihåg oss!
 
Senast ändrad:
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

402890_449389231758289_1842087147_n.jpg
[/IMG]
599823_449389485091597_174948244_n.jpg

n¨gra kort på Ella mitt sto född 09 på korten med flera hästar är hon till höger brun med vitt i pannan
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

KL

Äntligen har jag fått någon som kan hjälpa mig med inridningen av min 09:a. En person med erfarenheter av unghästar.

Min lilla dam är en känslig tjej med bestämda åsikter.

Idag longerade vi henne med sadel på. Den har hon haft på sig i stallet.
När hon som hjälpte mig hoppade vid sidan av My Little blev My förbannad och kickade till henne på låret.

Men i helheten känner jag mig väldigt stolt över min tjej. De andra hästarna var ute när vi gjorde i ordning henne i stallet. Lugn och fin stod hon där. När vi gick ut i paddocken var hon lugn och fin med. Trots att hon inte varit där tidigare. ska bli spännande med fortsättningen.....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
2 626
Senast: doppler
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 468
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 343
Senast: Grazing
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 982
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp