09:orna Dax för en ny tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

KL

Tittar in här igen! Var här för ca ett års sedan, ahde en 09:a då som sedan såldes eftersom den blev på tok för stor.

Men nu är jag tillbaka. Har köpt en 09:a e Locksley II-Rubin Royal. En fin liten kille som kompletterar min 08:a fint. Skönt med två hästar igen :)

292548_10150847250268182_1955647746_n.jpg


543196_10150847218633182_795606311_n.jpg


317948_10150847316618182_1639140544_n.jpg


och en bonus på min svarta galning som gått ensam i hage i ett halvår och nu äntligen fått en kompis :banana:

554726_10150851929853182_1261366047_n.jpg
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Har en 09:a som inte är inriden heller.. Hon är i alla fallinsutten. Eftersom hon är född relativt sent så ligger vi lite efter :) Men jag har inte bråttom. Hon är otroligt lättlärd och jag känner att det är bättre att ta del vackert för risken är att gå för fort fram när hon är så läraktig, det blir ju så roligt! Fick dessutom en påtvingad längre vila då vi tog bort vargtänder som krånglade väldigt när de skulle ut. Stora hål som fick flera veckor på sig att läka. Ville inte sätta bett i mun på henne heller då.

Nu får hon gott bete ett tag och sen kör vi igång under sensommaren (hoppas det är varmt så hon blir slö ;) ) så är vi nog på banan i höst.
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

*kl*
Nu har jag gott hopp om min som fick en fraktur på ett tornutskott. Det har nu gått lite drygt 5 veckor sedan det hände och nu i veckan började hon bocka och galoppera i hagen så man ser på henne att hon börjar bli sig själv.
Efter midsommar ska vi in på omröntgen för att få klartecken hoppas jag.

Hoppas verkligen att allt ser bra ut så hon kan få komma med ut och motionera igen. Hon blir helt nipprig av att bara gå i hage och kan inte låta bli att smaka lite på mig emellanåt när hon leds fram och tillbaka. Är nog en sån häst som bara älskar att arbeta och därför tycker jag är astrist som inte låter henne följa med på ridturer osv.
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

*kl*

Nu har jag "hängt in" min andra -09 :)

Igår hängde jag i sadel för första gången, har hängt i boxen lös, barbacka ett par gånger och det är nu inga problem.
Så nu "utökade" vi till att hänga i sadel och studdsa upp från marken vilket han har tyckt va lite läskigt innan.
Och sen gick vi en liiiiten runda på gårdsplanen med mig hängandes som en hösäck i sadlen och min mamma som ledde runt oss. Var absolut inga problem, duktiga pojken :love:
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Härliga bilder, stor tugga i munnen men det går att springa ändå :)
Har inte någon erfarenhet tyvärr men vad känner du själv att han har mest kapacitet inom och vad tänker du att du ska ha honom till i fortsättningen?

Ja det är ju det som är frågan. Han gav inte fullt av något. Han fick gå på för kort avstånd i hoppningen och han sprang för fort. Drar ner på poängen. Jag fick inte fram någon speciellt bra trav, drar ner på poängen. Fördelen i dressyr är ju att han rids och man får ut mer av steget då.

Nu ska jag iaf börja sätta igång honom lite lugnt, vilket han nog behöver. För han börjar bli väldigt rastlös i hagen nu med mycket spring i benen. Ska bara ha ut hovis först med tanke på att han har kvar 1 av 4 skor på sig...:p
Bjuder på några bilder från i förgår:)





 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Härliga fartfylda bilder!
Min kom oxå in härom dagen med 1 sko kvar (3 när jag släpte ut henne på kvällen innan). Så jag tog av den sista och avvaktar återbesöket hos veterinär i morgon.
Håll tummarna för att allt är läkt så hon får börja jobba igen. Hon har börjat lugna ner sig nu efter 6 veckors vila men tycker nog att det kunde vara kul att komma ut och se mer än bara stall och hage.
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

kl

Hur har ni gjort första skoningen? slagit på skor bara fram eller runt om på en gång, eller slagit på fram för att sen nästa skoning slå på runt om?

Min hovslagare var inte till så stor hjälp :)
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Brukar också börja med fram och sen nån vecka (eller efter behov) sko bak.
Den som jag har skodd just nu skoddes dock upp på alla 4 direkt för han blev väldigt ömfotad på grusvägarna direkt när han börja gå på dom så där va inte så mycket "val" eftersom jag bara har grusvägar här omkring...
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Lite olika beroende på när jag behövt sko dem första gången.
De som haft bra hornkvalitet har fått gå barfota till senvintern när de ska visas på 3-årstestet. Har då skott runt om så jag haft 2 skoperioder före testet.
De andra har jag skott fram och så har de fått gå så till behov av skor bak har kommit. En har jag fått sko som 2-åring pga den höll på att skrapa upp hela tån och nästan såg bockhovig ut, så den gick ju nästan ett år med bara framskor.

Uppdatering frakturen på tornutskottet.
Visade sig vid återbesöket på 6 v inte vara helt läkt, benet var poröst och merparten av frakturen var borta men sen ska ju benet bli kompakt igen så det blir aktivitet utan sadel framöver. Visade sig att det hade varit 2 tornutskott som varit av men första plåtarna var inte så skarpa att den bakre syntes.
Fördel med vilan är att hon har musklat sig jättefint så veterinären trodde det var en annan häst eftersom hon kändes så mkt större. Hon var absolut inte tunn innan men nu har bredden kommit (hon kändes som en sill innan när man satt på henne).
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

KL

Tittar in här igen! Var här för ca ett års sedan, ahde en 09:a då som sedan såldes eftersom den blev på tok för stor.

Men nu är jag tillbaka. Har köpt en 09:a e Locksley II-Rubin Royal. En fin liten kille som kompletterar min 08:a fint. Skönt med två hästar igen :)

och en bonus på min svarta galning som gått ensam i hage i ett halvår och nu äntligen fått en kompis :banana:

Ja, kommer ihåg din stora, hur stor blev hon (?) tillslut o vad var det för stam nu igen? och Vad roligt med en ny 09:a! Grattis!

Min -09 blev mätt till 169 cm på 3-års & ridprovsdomaren trodde han skulle växa ännu mera :grin:
Jag som hade beställt en 165 cm-häst!

Som tur är så har han långa ben och ganska kort rygg (145cm täcken passar).
Han släpptes på bete dagen efter 3-års och ska vila helt i 2½-3 mån.

Min är skodd endast fram, men hade nog mått bra av bakskor på 3-års där han var ganska tassig på ridprovet.
 
Senast ändrad:
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

*kl*
Nu har jag gott hopp om min som fick en fraktur på ett tornutskott. Det har nu gått lite drygt 5 veckor sedan det hände och nu i veckan började hon bocka och galoppera i hagen så man ser på henne att hon börjar bli sig själv.
Efter midsommar ska vi in på omröntgen för att få klartecken hoppas jag.

Hoppas verkligen att allt ser bra ut så hon kan få komma med ut och motionera igen. Hon blir helt nipprig av att bara gå i hage och kan inte låta bli att smaka lite på mig emellanåt när hon leds fram och tillbaka. Är nog en sån häst som bara älskar att arbeta och därför tycker jag är astrist som inte låter henne följa med på ridturer osv.

Håller tummarna för bra besked. Skadade hästar är INTE roligt...! Det låter ju ändå som att det går åt rätt håll.
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Underbart att din 3 åring får en välbehövd vila över hela sommaren till växt och stärka sin kropp genom lek och bus med kompisar .

Mia
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Underbart att din 3 åring får en välbehövd vila över hela sommaren till växt och stärka sin kropp genom lek och bus med kompisar .

Mia

Jag håller med.

Är fundersam på varför inte alla släpper sina 3åringar på bete. Jag släpper tom 4åringarna en period
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

*KL*

Min pålle har fått gå på bete och ha semester fullt ut, efter att 3 års testet blev överstökat i början på maj månad. Tycker unghästar behöver det.

Min plan är att i augusti/september sätta igång honom lite smått igen och därefter ge honom en välförtjänt längre vintervila, innan jag sätter igång honom igen framåt våren -13 . Någon löshoppning blir förmodligen inklämd lite då och då även i vinter, men annars bara helt ledigt för hans del.

Ni som har era skodda, vilka storleker på dojjor drar era?
Min har haft 3.or hela våren, men nu denna gång åkte str 5 på, tyckte det var lite väl rejäla dojjor som han ska tassa runt med?!:eek:
Är det vanligt att halvblod i str 170+- några cm traskar runt med så stora dojjor? eller ska jag dra i handbromsen och ta ut en annan hovslagare för bedömning? Vad kan hända om man skor för stort? vet ju att det inte är bra att sko för smått/trångt, men är det 'farligt' att sko för stort också?!
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Är du säker på att skorna är av samma storlekstabell ? Finns två olika tabeller och 3or är just 5or i den andra. Skulle det vara 5or av den "vanligaste" tabellen så är det extremt stort har aldrig stött på ett halvblod faktiskt som har så stora fötter hovarna måste ju vara rejält utflutna tycker jag. En enda gång har jag haft ett halvblod som hade 4or och då var det en rejäl bit av riktigt gammalt hlb stuk på 175 och dassalocks hovar. För övrigt ligger majoriteten av mina mellan 2 och 3or och det är bara en enda som behöver vidga 3orna för att dem alla andra får skorna ofta slåss ihop en bit när de har 3 or.
Så är det det vanliga storlekssystemet så är en gissning att hovarna inte är ordentligt verkade utan har fått flyta ut allt för mkt, har du ingen bild på hovarna ?
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Tror att det är av den 'vanliga' storleks tabellen, för det är samma slags dojjor som han tidigare har gått med. Har tittat på hovarna idag och tycker att de ser rätt så stora ut och något utflutna invändigt. Upplever honom också mera klumpig och 'tunggående' efter skoningen. Man både 'hör och känner' honom komma gåendes..:o
Ska ta bilder av dem imorgon och lägga in här.
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

KL

Jahopp, då var betet över för min pålle..

*Känsliga varnas! Dock tycker jag att bilderna är ganska o-äckliga därför länkar jag inte. Hoppas ingen mår illa av dem. Förlåt isåfall.*

Möttes av det här på betet i fredags:

20120629_085435.jpg



Panikringde vet. som ändå skulle komma ut och vaccinera. Fick sys med några stygn.

531601_10151062587441265_1452928131_n.jpg


Var bara att hämta transporten och köra hem henne.

Misstänker att hon har spetsat benet på en pinne/gren/något. Den öppna delen av såret är 10 cm och sen fortsätter det 6 cm till upp mot armhålan under huden.

En tillfällig konstruktion gjordes på lördagmorgonen kl 7 som flug- och smutsskydd. Man tager vad man haver.

250931_10151064266496265_1977161769_n.jpg



Har i helgen även fått åka Skåne runt för att hitta ett flugtäcke i strl 160 eller 165. Inte det lättaste kan jag tala om. Men ett måste eftersom flugorna och bromsarna är hemska och vill inte att hon ska tvingas till rörelse för att freda sig.

20120701_143833.jpg

Passar på att pussa på pojkvännen (till hans stora förtjusning) som hon saknat så mycket!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
2 617
Senast: doppler
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 468
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 341
Senast: Grazing
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 979
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra blötmat
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp