09:orna del 3

Här har vi också shoppat loss. Premier Equine i UK hade 40 % och tänkte bara köpa ett kylskydd eller två (eller ännu flera.....) men terrängenskydden var så superbilliga att det var bäst att bunkra upp med ett antal uppsättningar... Sedan behövde vi ju uppgradera med fler hoppskydd... Hann hejda mig innan jag kom till täckesavdelningen iaf :cool: Slutade på den härliga summan 2800 :arghh:
 
Är så dålig men att skriva i dessa årstrådarna. Men idag måste jag dela med mig! Svävar nästa på moln efter dagens ridpass. Det gick så fantastiskt bra! Byterna sitter verkligen nu! Rena, stora, lufiga byten på exakt placering. Han byter nästan bättre än de rutinerade pållarna. Så hinner han inte bli såld så är det kanske ett Falsterbo nästa år. Känner oss helt klara för MSV B till nästa år. *Glädjerus* :love: :love: :love:
Red dessutom för första gången på kandar idag, dock mest på bridongen. Han var lite tveksam på detta, men det gick bra ;)

Nu kommer det här verka hur otrevligt som helst men det är egentligen inte min avsikt men kan inte låta bli att kommentera. Jag såg nämligen din försäljningsfilm på din häst och det bytet du visar där är orent och hästen är inte i närheten av redo att gå med kandar eller att starta MsvB. Den är lång, obalanserad och bakom hjälperna. Den behöver bli starkare och du behöver bli stabilare i sadeln, man kan inte kasta sig in på diagonalerna och tro att ett rent byte ska komma, det händer bara inte liksom. Du behöver ha en bättre plan och personligen hade jag ägnat mig åt grunder innan jag ens hade funderat på att introducera byten. Det kommer säkert bli en superfin häst och du verkar ju ambitiös så varför inte koncentrera sig på kvalitet istället för att forcera det och få ett slarvigt resultat?

Ledsen om det blev en hård ton men du arbetar väl dessutom med hästar så jag förväntar mig att du är medveten om situationen.
 
Nu kommer det här verka hur otrevligt som helst men det är egentligen inte min avsikt men kan inte låta bli att kommentera. Jag såg nämligen din försäljningsfilm på din häst och det bytet du visar där är orent och hästen är inte i närheten av redo att gå med kandar eller att starta MsvB. Den är lång, obalanserad och bakom hjälperna. Den behöver bli starkare och du behöver bli stabilare i sadeln, man kan inte kasta sig in på diagonalerna och tro att ett rent byte ska komma, det händer bara inte liksom. Du behöver ha en bättre plan och personligen hade jag ägnat mig åt grunder innan jag ens hade funderat på att introducera byten. Det kommer säkert bli en superfin häst och du verkar ju ambitiös så varför inte koncentrera sig på kvalitet istället för att forcera det och få ett slarvigt resultat?

Ledsen om det blev en hård ton men du arbetar väl dessutom med hästar så jag förväntar mig att du är medveten om situationen.
Det finns en hel del att arbete med tills vi är klara, det är inget snack om saken. Men MSV B till nästa år lär det bli. Att du kan sitta och dömma utan som helst bakgrund till dina argument tycker jag är anmärkningsvärt och sedan be om ursäkt när man är oförskämd. Hästen är stor och rör sig mycket, den behöver mer ryttare än vad jag kan ge. Det är därför den är till salu. Byterna satt verkligen fint (alla var helt rena) den dagen jag skrev inlägget här på buke, det var inte samma dag som denna filmen gjordes. Kan hålla med om att hästen är stundtals obalanserad och något lång, framförallt i galoppen. Men så som du kanske vet så ska man börja med byterna innan förvänd galopp är helt befäst? Eller du har kanske missat det? Kan även tillägga att hade hästen varit helt hundra på alla dessa sakerna + haft detta lilla extra, hade den gått för en helt annan prisklass.. Ursäkta, men detta känns bara löjligt att jag ska behöva sitta och försvara mig och behöva redovisa detta för dig som själv rider i MSV klasser och har ingen direkt rutin på sakerna.. Det går dessutom inte att bort se att hästen är bara 5 år och med tid och mer styrka + en större ryttare så kommer det att gå fint.
Påtal om att vara hård, så du ska nog se över din egen ridning lite mer. Speciellt när du kastar hästen åt sidan för att den ska byta... Byten ska ske på en så rak linje som möjligt, det bör en häst kunna speciellt när det är så gammal som nio år.
 
@rostad Jag var förstås tvungen att leta upp denna försäljningsfilm. Det första som slår mig är frågan varför du rider på kandar? Han ser inte alls klar ut för det, är inte lösgjord och precis som @smulan87 säger är han inte framme för handen. Du skriver att han är utbildad LA/MsvC men han är aldrig tävlad. Han kommer aldrig gå ett godkänt MsvC-program i den formen. Sen handlar det inte om orutin i rörelserna som du kräver som gör att kvalitên dras ner, det är ju för att han helt saknar styrka av vad du kräver.

Måste säga att jag är jätteförvånad över den videon. Din kommentar angående Smulans byten är dessutom jättetramsig. Hennes häst är som sagt nio år och gör rätt stabila tvåor, att det blir lite svajigt åt sidorna rättar till sig med mer styrka och det jobb Smul redan gör.
 
Jaha och här gick min igångsättning av Juno åt skogen. I torsdags skulle Blåfisken och jag skritta ut i skogen. Men jag tyckte han verkade lite off i hagen och inte fullt så hungrig som han brukar. Så tempade och han hade 39,4... Har aldrig haft en häst med så hög temp! Har tempat fyra gånger om dagen sen dess och det går stadigt neråt. Idag kanske tom lite för långt ner, han hade 36,9 vid insläppet idag.
 
@rostad Jag var förstås tvungen att leta upp denna försäljningsfilm. Det första som slår mig är frågan varför du rider på kandar? Han ser inte alls klar ut för det, är inte lösgjord och precis som smulan87 säger är han inte framme för handen. Du skriver att han är utbildad LA/MsvC men han är aldrig tävlad. Han kommer aldrig gå ett godkänt MsvC-program i den formen. Sen handlar det inte om orutin i rörelserna som du kräver som gör att kvalitên dras ner, det är ju för att han helt saknar styrka av vad du kräver.

Måste säga att jag är jätteförvånad över den videon. Din kommentar angående Smulans byten är dessutom jättetramsig. Hennes häst är som sagt nio år och gör rätt stabila tvåor, att det blir lite svajigt åt sidorna rättar till sig med mer styrka och det jobb Smul redan gör.
Det är därför hon inte klarar 60% på en St. G för att den gör stabila tvåor? Det är inte trams. Samma sak som piruetterna som hon får generöst 4:r på.. Vem går ut och tävlar när man får fyror :banghead: Dessutom handlar det inte om att hästen svajar i byterna då det är ryttarinnan som drar i hästen.

Klart det behövs mer styrka, som jag skrev i mitt inlägg. I skritt och travprogrammet hade han klarat i MSV C. Galoppen behöver bli starkare. Har inte skrivit om att det handlar om orutin. Det behövs tränas, inget snack om saken. Men man får inte en färdig 5 åring för det priset som är begärt. Inte om du vill ha en friskhäst så klart.. Då handlar det om minst 300 000:- innan man ens kan fundera på saken.

Helt ärligt så kan man så mycket bättre än vad som visas, han hade klarat ett godkänt program i MSV C om man väl fick till det. Den dagen var inte den bästa. Precis som alla hästar har de ups and downs. Att han inte är lösgjord stämmer inte, han har en bra eftergift och lösgjordhet. Men styrkan kan jag hålla med om. Han måste bli mer bärig också.
 
Men håll i hatten och kom ner från höga hästen @rostad. Vad är det för skitsnack? Tycker Smulans resultat talar för sig själv, och det är ju helt orelevant egentligen. Du fick kritik - fundera över den eller skaka av dig.
 
@rostad Smul klarar utmärkt att själv bemöta den kritik du ger henne, även om jag anser den både obefogad och inte så lite magstark.

Eftersom det handlar om en försäljningsfilm tycker jag du gör dig själv en stor otjänst med den filmen. Som du själv säger saknas det ganska mycket styrka för att hästen ska göras rättvisa. Då är det väl bättre att visa honom på träns i alla gångarter, lite variationer i traven för att visa hans register och kanske nån skänkelvikning. Men en forcerad häst på kandar som gör halvdana skolor, är mot handen och gör orena byten får du inte dom pengarna för.
 
Det finns en hel del att arbete med tills vi är klara, det är inget snack om saken. Men MSV B till nästa år lär det bli. Att du kan sitta och dömma utan som helst bakgrund till dina argument tycker jag är anmärkningsvärt och sedan be om ursäkt när man är oförskämd. Hästen är stor och rör sig mycket, den behöver mer ryttare än vad jag kan ge. Det är därför den är till salu. Byterna satt verkligen fint (alla var helt rena) den dagen jag skrev inlägget här på buke, det var inte samma dag som denna filmen gjordes. Kan hålla med om att hästen är stundtals obalanserad och något lång, framförallt i galoppen. Men så som du kanske vet så ska man börja med byterna innan förvänd galopp är helt befäst? Eller du har kanske missat det? Kan även tillägga att hade hästen varit helt hundra på alla dessa sakerna + haft detta lilla extra, hade den gått för en helt annan prisklass.. Ursäkta, men detta känns bara löjligt att jag ska behöva sitta och försvara mig och behöva redovisa detta för dig som själv rider i MSV klasser och har ingen direkt rutin på sakerna.. Det går dessutom inte att bort se att hästen är bara 5 år och med tid och mer styrka + en större ryttare så kommer det att gå fint.
Påtal om att vara hård, så du ska nog se över din egen ridning lite mer. Speciellt när du kastar hästen åt sidan för att den ska byta... Byten ska ske på en så rak linje som möjligt, det bör en häst kunna speciellt när det är så gammal som nio år.
Tack för ditt svar! Jag antog att filmen var från dagen då du skrev inlägget här på buke iom. att den gick på kandar (du skrev här att det var första gången med kandar) och filmen var publicerad på onsdagen och du skrev här i tisdags. Men det kan ju ha varit på onsdagen som du filmade förstås och de fantastiska bytena från tisdagen lyckades ni inte riktigt med dagen efter, så kan det ju ha varit förstås. Jag är helt med på att hästen bara är 5 år, snart 6 förvisso och jag är absolut ingen förespråkare för att skynda fram något utan jag tyckte snarare att jag skrev att jag tyckte ni skulle lägga fokus på grunder iom att jag inte ansåg att hästen var redo för något annat. Hur man SKA göra med byten tycker jag är individuellt från häst till häst, i min värld har din häst varken galoppkvalitet eller balans som tyder på att den skulle vara redo. MEN alla är vi saliga på vår tro och tycker du att den är redo så kör, men när du säger att den byter bättre än de rutinerade hästarna i ditt stall blir iaf jag mörkrädd, i min bok är det ingen vidare bra reklam för din verksamhet, men det får stå för mig förstås.

Vi verkar ha väldigt olika syn på hästar och dess träning generellt tror jag, jag känner inte att jag behöver försvara mig egentligen. Men jag är supernöjd över min säsong som jag har bakom mig, flertalet placeringar i MsvA med en vinst som avslutning är väl ändå inte så illa för en gammal nio-åring som byter galopp genom att ryttaren kastar den åt sidan? Förresten så har vi aldrig haft några direkta bekymmer med svajiga byten, inte heller har det kommenterats av någon domare så det tog du nog ur luften för att greppa ett halmstrå. Sedan finns det ju mkt som kan och behöver bli bättre förstås! Gällande starter i St George som du nämner så har vi gjort två stycken. I den första hann vi göra halt, uppridning och svänga höger, därefter fick jag vinka hejdå och utgå då min häst vrickade sig i hörnet. Vår andra George-start gjorde vi efter den vilan och då var min häst mer i luften än på marken -vilket hon alltid blir när hon inte varit ute på ett tag så då blev resultatet därefter men var också ganska väntat, man får inte mer poäng om man busar bort sig så är det. Det är kul att du gått in så aktivt för att hitta något negativt att skriva om mig och min häst och även om jag hade förväntat mig ett mer moget och yrkesmässigt svar så var det kul att läsa. Ibland tror jag att vi alla hade mått bra av att se sig själva utifrån för att få lite perspektiv.
 
Gör ett gemensamt svar till @Fiorano @Bluefish och @smulan87
Jag vet inte vad ni får ut över detta. Jag glädjes så åt dagens ritt i Tisdags och sedan måste ni trycka ner mig på detta viset. Jag hoppas att ni gläds åt att dra fötterna under andra. För det är just det ni gör. Helt oprovocerat kommentera något som jag vare sig har bett om eller är intresserad utav. Stå och slå er på bröstet över andras ridning när ni klart inte hade gjort det bättre. När jag säger min sak i det hela, så sitter jag tydligen på mina höga hästar! Kan hålla med om att det var tramsigt att kommentera smulans ridning, men det är exakt lika tramsigt att smulan kommenterar min - helt oproviserat. Men man får väl helt enkelt inte tycka annorlunda än vad ni gör. Angående var jag lever på är min ensak, min verksamhet går väldigt bra. Har bara nöjda kunder vilket är A&O i en verksamhet. Bara för att du @smulan87 tror något så behöver det inte stämma överrens om det. Filmen är från dagen efter - ja. Du tycker att det är roligt att jag går så aktivt för att hitta något, men du gör exakt det samma gällande mig. Dina starter i MSV A ska du inte slå för bröstet, då det var nästan inga startande. Det är ju inte så konstigt om det bara är 5 startande. Vinst men ganska dåliga procent... Dåliga poäng på alla dina byten. Men nu släpper vi det.. Du får göra vad du vill. Kan även tillägga att jag skrev att han nästan byter bättre än de rutinerade hästarna. Det stämmer ju självklart inte, utan mer att påpeka att han gjorde det riktigt bra. Klart han inte kan byta i varje så som de äldre hästarna kan. Det måste du väl ändå förstå. (tycker att det är en självklarhet)

Jag lämnar diskussionen och kommer inte lägga ut något här igen.
 
Gör ett gemensamt svar till @Fiorano @Bluefish och @smulan87
Jag vet inte vad ni får ut över detta. Jag glädjes så åt dagens ritt i Tisdags och sedan måste ni trycka ner mig på detta viset. Jag hoppas att ni gläds åt att dra fötterna under andra. För det är just det ni gör. Helt oprovocerat kommentera något som jag vare sig har bett om eller är intresserad utav. Stå och slå er på bröstet över andras ridning när ni klart inte hade gjort det bättre. När jag säger min sak i det hela, så sitter jag tydligen på mina höga hästar! Kan hålla med om att det var tramsigt att kommentera smulans ridning, men det är exakt lika tramsigt att smulan kommenterar min - helt oproviserat. Men man får väl helt enkelt inte tycka annorlunda än vad ni gör. Angående var jag lever på är min ensak, min verksamhet går väldigt bra. Har bara nöjda kunder vilket är A&O i en verksamhet. Bara för att du @smulan87 tror något så behöver det inte stämma överrens om det. Filmen är från dagen efter - ja. Du tycker att det är roligt att jag går så aktivt för att hitta något, men du gör exakt det samma gällande mig. Dina starter i MSV A ska du inte slå för bröstet, då det var nästan inga startande. Det är ju inte så konstigt om det bara är 5 startande. Vinst men ganska dåliga procent... Dåliga poäng på alla dina byten. Men nu släpper vi det.. Du får göra vad du vill. Kan även tillägga att jag skrev att han nästan byter bättre än de rutinerade hästarna. Det stämmer ju självklart inte, utan mer att påpeka att han gjorde det riktigt bra. Klart han inte kan byta i varje så som de äldre hästarna kan. Det måste du väl ändå förstå. (tycker att det är en självklarhet)

Jag lämnar diskussionen och kommer inte lägga ut något här igen.

Fast nu får du nog lugna dig lite, är det någon som går till personangrepp så är det väl du som uppenbarligen går in på mina resultat och tittar på varje bedömningspunkt, och nej jag får inte dåliga betyg på alla mina byten hur gärna du än vill ha det så, det är ren lögn. Man får inte flertalet placeringar i MsvA om man inte har där och göra och hur mycket du än försöker smutskasta mig så håller det inte i förhållande till de resultat som vi har i bagaget. Jag vet inte var du vill komma faktiskt, du representerar ett företag och menar på att du gör fantastiska byten på en häst som du har till salu som antingen hade världens sämsta dag vid filminspelningen eller inte alls är vad som du beskriver, det är det som jag har kommenterat -inget annat.
 
Idag har jag och Felix galopperat i skogen så tårarna rann i fartvinden, sjukt roligt! Han är superfin att rida nu, tror den lilla extravilan gjorde honom gott. Och pigg är han, trodde aldrig han skulle få sån motor.

Förövrigt är mitt huvud fullt av tankar inför flytten till eget stall. Det ska bli så spännande! Men det är mycket att tänka på.
 
Idag var Juno äntligen helt normal tempen:). Igårkväll och i morse hade han sjunkit så långt ner som 36,9 och 36,7, så la på ett tjockare täcke vid utsläpp och då kom han in med 37,5. Imorse hade han hakat fast ordentligt i ena bak så det här att han måste vila helt är verkkligen inte bra. Tänkte skritta honom imorgon så han får komma igång igen.
 
Nu börjar det hända grejer här, i morgon ska vi iväg och träna för Ted N för första gången, lite nervöst måste jag säga :crazy:
Har hänt lite med Ninni nu, har äntligen börjat få bort sommarmagen :p haha

För ca 3 veckor sen
Nightwish.jpg

Och idag:love:
10440238_927626070581191_6260654692707516518_n.jpg
 
Är det nu man ska ta av sig sina rosa glasögon månne, min häst ser i bästa fall ut som Nightwish för 3 veckor sedan, och jag tycker hon är himla smal och smäcker nu :D Lycka till på träningen, kom med utvärdering sedan @Nightwish! Har inte riktigt bestämt mig för vad jag gillar den tränaren.

Har anmält oss till en julhoppning på klubben om 1 ½ vecka. Tänkte trava runt 30 cm. När de ändå fixar något känns det lika bra att vara med på det man mer eller mindre kan, så hon får träna på momentet Åka-iväg-och-rida. Vi har ju faktiskt hoppat uppsuttet säkert, ptja, 2 gånger. :angel:
 
@Eme_liie Hur har det gått för er??
Hon fick stå kvar på Strömsholm ca en vecka, men vi klarade oss ifrån buköppning :D och peppar peppar så har vi klarat oss ifrån återfall. Men jag vågar inte låta henne stå en dag för det var då hon fick kolik sist. Visserligen så skrittar vi bara än så länge och det ska hon inte dö av i alla fall.

Nu håller jag tummarna att hon håller sig frisk för då får vi börja trav liiiite nästa vecka, sen om jag överlever är en annan fråga :o
 
@Fiorano till svar på benet, så har jag pratat med veterinären om benet och vi har planen att jag ska trava igång henne och innan vi sätter igång med galoppen så ska jag tillbaka igen för att kolla senor/ligament att det ser bra ut. De ville inte kolla det så tidigt.
 
@Bluefish Jag var inte heller helt säker på vad jag tyckte om tränaren innan, har fått höra mycket om honom, både bra och mindre bra...
Men träningen igår var super:banana: Mycket fokus på ridbarheten och ett jämt tempo med aktivitet. Kommer att fortsätta träna för honom :D Han var storförtjust i min "lilla" :love:

Film!

Två halvkassa bilder
10150525_928235667186898_5018251678888349600_n.jpg

10426791_928235660520232_1013395982140941857_n.jpg
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
747
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 477
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Den här får hamna här då det kanske mest berör rutinerna kring hästarna (men hunden ska ju ha sitt också). Vad har ni för rutiner för...
Svar
15
· Visningar
1 354
Senast: mysboll
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 246
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Vad gör vi? del 3 - Kids Edition

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp