09:ornas tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:ornas tråd!

*kl*

Idag har vi äntligen galopperat:banana:! Han verkar tycka att det är lite märkligt men det gick att göra tre fattningar och tredje galoppen var riktigt fin:). Galoppen är utan tvekan hans bästa gångart och den ska bli så rolig att kunna jobba sen!

Woho, var ett tag sen jag skrev i denna tråden igen, men gud va kul att läsa om era små 09.or!! ^^

För mig och min bäbis har allt gått super bra, med vila, ridning och klickerträning.
Ja jag varvar ridning med klickerträning från backen. Det går super bra och han lyssnar riktigt duktigt på allt jag ber om.
Toppen häst.

Jag kom hem i onsdags natt från en liten semester så tog första ridturen sen dess idag. Super mysigt nu när snön är borta här nere också. Toppen underlag nu och allt gick bra. Klockrent gick han mer eller mindre i skritt, trav och i de tre små galopperna han fick ta. Riktigt roligt.
Har börjat med tempoväxlingar i traven i skogen nu och han tycker verkligen det är super kul att arbeta ^^
Lite vinter bilder också;
Tyvärr så är jag alltid fotograf, så inga ridbilder tyvärr..
Han e väldigt mörk på vintern ^^
PB_zps79b8f6ba.jpg

PB3_zpsb1da8a07.jpg

PB4_zpsbb7ece76.jpg

Tack så mkt! ^^
Låter trevligt, jag ska rida imorgon, en liten tur, men ser fram emot det! :D

Nu är man hemma igen!

Ponnyn visade sig vara 117cm och därmed behövs ingen ny mätning förrän han ska slutmätas om 4 år!

Min medhjälpare bangade ur i morse så det blev till att åka själv för första gången med honom! Det visade sig gå jättebra, han klev på, stod still medan jag stängde och sedan var det bara att åka!

Litet missöde när jag skulle lasta ur hemma bara då jag tyckte att longerlina var överflödig, han stod ju så snällt (:grin:) vilket slutade med en ponny under bommen tills den sprätte upp i ansiktet på mig med kraft! Tur att den inte kom på tänderna eller näsan säger jag bara!

Men det var inte i panik eller nåt alls. Han gick snällt raka vägen in i släpet igen när jag bad honom. Så stod vi där nån minut och talades vid att sådär får man inte göra. Sen backade vi ut igen och så fick han gå ut i hagen :)

P1227334.jpg

KL

Igår blev första ridpasset sen vilan. Longerade lite först och sen hoppade jag upp.
helt stencool men pigg=) Idag ska vi ut på en liten tur i skogen och sen får han vila sön och måndag.

Min lilla nyblivna 4åring har precis börjat jobbats från marken nu efter en ordentlig vila! Han ska börja ridas jan/feb, när hovvis har slängt på skorna igen :) Målet för i år är en liten tävlnig innan bete (fall jag hinner hoppa in honom...) och sen vila 2 mån, sedan kvaliteten och förhoppningsvis 4års championatet.
Men först måste vi kunna lasta! Det är prio 1!
Ev. flytta till nytt ställe, då ja jag flyttat. :)

Idag blir det ridhuset med småpojkarna. Ska bli spännande och se hur det går att lasta dom tillsammans :angel:

Ska se om jag kan få några fina bilder idag också :)

KL

Idag blev det en tur ut i skogen. Tyvärr kunde jag inte longera honom först då det har frusit på inatt. = stenhårt i paddocken.
På vissa ställen i skogen gick det bra att trava, superkul tyckte plutten.Frammåtbjudningen är det inget fel på längre iaf! En gång på turen mötte vi en gammal moppe som lät ganska högt men han tittade lite bara. Däremot skyggade han för en gammal snöhög på ett ställe. Knashäst.

Dagsfärsk bild när vi hade kommit tillbaka till stallet.
6634_10151225136058727_397986684_n.jpg

Tack :D

KL

Java rullar på som hon ska men hon har börjat försöka tuffa upp sig lite nu. Men har inte fuxar ett dåligt rykte :angel: (skämt åsido) . Iaf Planen nu är att komma iväg och träna för tränare. Och en ev pay & Jump i förberedelse för dressyr banan . När vet jag inte riktigt men det blir nog kanske mars/april någon gång :)

Jag har som mål att rida några Lc under våren, förhoppningsvis även komma iväg till skåne och träna. Sen kommer vi även åka till olika ridhus för miljöträning. Sen är siktet inställt på 4 års:)

Dono ska sättas igång nu till veckan, och hans sadel ska skickas till italien för ändring av bomvidd. Men eftersom jag jobbar i stallet, så har vi tillgång till en likadan sadel! :) Så i mitten av februari hoppas jag sadeln är tillbaka, då kan vi förhoppningsvis börja kolla på lite småtävlingar:)

*kl*

Min ska sättas igång om ett par veckor, och då är tanken att vi ska börja rida lite smått för dressyrtränare, han skall hoppas in och planen är att komma ut på två eller tre små tävlingar, någon dressyr och någon hoppning, för träningens skull i vår. Siktet är inställt på kvaliteten och förhoppningsvis även championat!

En fråga; jag har inget intresse av att hoppa min på kvaliteten, men hoppas på ett diplom för gångarter, måste jag då hoppa honom också? Hittar ingenting om detta i reglerna.

På kvaliten väljer du att visa som antingen dressyr eller hopphäst i proppen när du anmäler.
Dressyrhästarna visas först under ryttare i dressyr och löshoppas sen. Löshoppningen tror jag nog inte du kan komma fri från, men du behöver inte hoppa uppsuttet iaf :)

Och jag hade ute tjejen som ska hjälpa mig med inhoppning av min.
De verkade trivas ihop under det korta ridpass hon gjorde och vi kom överens om att hon ska få se henne löshoppa först en gång också.

Ska bli så roligt att få se henne hoppad uppsutten! Hon går framåt för varenda pass just nu vilket ju känns helt underbart. Fina galoppfattningar och rätt varenda gång inne och oftast ute på rakt spår i skogen. Går att rida ensam i skogen, följa med andra och gå ifrån dem. Bara plus med den damen!

Ska ta mig i kragen och beställa tid för en sista röntgen av hennes rygg nu när hon har varit igång nästan 6 mån. Bäst att kolla tänder också när man ändå är igång.
Hoppas hon kan gå kvalitets som hopphäst till hösten, fast funkar hon bra och blir såld är ju det någon annans problem :grin:

Hur 17 rider man in en bockande B-ponny när man själv är för stor?

Man får leta efter en liten kamikaze helt enkelt eller?

KL*

Slänger in en bild på Filleplutten från dagens promenad! Skulle longera några varv på åkern när hunden distraherar mig och Fille galopperar på liten volt, orkar inte mer och gasar... Eftersom jag inte är med på noterna så tappar jag honom.

Men så snygg han var en stund där! Önskar jag hade haft en fotograf med mig!

Men det fick bli en dålig bild med mobilen istället, när jag väl hade fått upp den var han inte lika snygg, men men, man kan inte få allt! :D

20130108_091052.jpg

Säg till om du hittar nån!!:angel:
Sitter i samma dilemma förutom att han är liten B...

Jag var och mätte min så han fick mätintyg. Hela 117cm är han så han får nog räknas som liten B också. Välkommen för slutmätning om 4 år, då det var väl positivt då att man slipper 6-års mätningen :laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sängproblem...
  • Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka