1-åring som bits!

Sv: 1-åring som bits!

Åh det stadiet har vi precis passerat. Sonen är nu 15 månader.
Vi var konsekventa och markerade varje gång han bet att det var fel utan att höja rösten el så. Först kändes det inte som om han brydde sig, men så slutade han bara
 
Sv: 1-åring som bits!

Eh okej så en bra metod är alltså synonymt med att barnet ändrar sitt beteende? Får man bete sig hur som helst så länge barnet ändrar beteendet?

Ex

Jag skulle ALDRIG tolerera att mitt barn (om jag hade) var elak mot djur eller bet folk. Slutar barnet efter ett en liten örfil eller två så är det snarare en bra metod, istället för att evigt tjata och tjata som en del gör.

Jag skulle ALDRIG tolerera att mitt barn (om jag hade) var elak mot djur eller bet folk. Slutar barnet efter en liten spark eller två så är det snarare en bra metod, istället för att evigt tjata och tjata som en del gör.
 
Sv: 1-åring som bits!

Eh okej så en bra metod är alltså synonymt med att barnet ändrar sitt beteende? Får man bete sig hur som helst så länge barnet ändrar beteendet?

Ex

Jag skulle ALDRIG tolerera att mitt barn (om jag hade) var elak mot djur eller bet folk. Slutar barnet efter ett en liten örfil eller två så är det snarare en bra metod, istället för att evigt tjata och tjata som en del gör.

Jag skulle ALDRIG tolerera att mitt barn (om jag hade) var elak mot djur eller bet folk. Slutar barnet efter en liten spark eller två så är det snarare en bra metod, istället för att evigt tjata och tjata som en del gör.


Så du tycker det går att jämföra ett slag eller en spark med ett litet nyp i armen? :crazy:
 
Sv: 1-åring som bits!

Nej, men jag var övertygad om att någon skulle tolka det så.

Jag tycker inte att man kan förutsätta att något är en bra metod bara för att barnet slutar med det oönskade beteendet. Att barnet slutar gör inte metoden automatiskt okej eller bra, tycker inte jag i alla fall. Och därför drog jag två övertydliga exempel för att göra det tydligt. Jag öppnade dessutom med två frågor som visar exakt vad jag menade:

Eh okej så en bra metod är alltså synonymt med att barnet ändrar sitt beteende? Får man bete sig hur som helst så länge barnet ändrar beteendet?

Läs gärna hela mitt inlägg och försök tänka efter vad det var jag menade :idea:
 
Sv: 1-åring som bits!

Självklart får man inte bete sig hur som helst, men det går ju ändå inte att jämföra med slag eller sparkar.

Men som jerseyko beskriver det, att efter 1,5 års tid utan resultat, nypa tillbaka i armen. Ser iaf inte jag som någon barnmisshandel.
 
Sv: 1-åring som bits!

Men jag jämför inte handling, jag ifrågasätter att man kan acceptera något endast för att barnet ger upp sitt oönskade beteende. Det är allt. Jag tycker inte att man kan slå fast att jamen, bara det funkar så är det ju bra för hellre xxx än att tjata på ungen i tid och otid.
 
Sv: 1-åring som bits!

Jag håller med dig helt och hållet i att bara för att det fungerar så är det inte en "bra" metod. Tycker inte att nypa tillbaka är en bra metod heller.

MEN, jag kan ha förståelse för det. Om man i 1,5 år försökt bli av med ett beteende utan resultat, och nyper tillbaka 2 ggr så är det borta, kan jag ändå tycka att det är okej.

Hoppas du förstår min tanke
 
Sv: 1-åring som bits!

men eftersom frågan om hur man gör innebar tips om att t ex nypa så tycker jag det är bra att klargöra att det INTE är en laglig metod. Sen kan man ju alltid välja att bryta mot den lagen. Varför man nu skulle vilja det.... :crazy:

Jag gjorde det för han började bita dom andra barnen på dagis. Jag ansåg att det var bättre att jag nöp tillbaka när han bet mig som kan kontroller hur mycket jag tar i och dessutom förklara för honom att det gör ont på mamma när man bits. Än att en 3 åring på dagis klöser honom i ögonen eller slog en leksaksbil hår i huvudet på honom och han inte förstår varför barnet gjorde så eller att det som utlöste det var att han bet 3 åringen.
 
Sv: 1-åring som bits!

*kl*

Är inte fysisk bestraffning av ondo för att barnet blir rädd för föräldrarna och tappar tillit och bara låter bli att göra en sak av rädsla för konsekvenser? Och när smärtan är bestående i mer än ett par sekunder?
Kan vissa barn "behöva" en lätt fysisk korrigering för att lära sig göra kopplingen att det h*n gör, gör ont på andra? Eller hur man ska man göra om man har försökt att pedagogiskt förklara och förebygga det under en lång period?

Jag har ingen aning men jag blir väldigt nyfiken på hur man ska lösa problemet om det är så att andra barn och djur riskerar att skadas, och även barnet själv?
 
Sv: 1-åring som bits!

Jag gjorde det för han började bita dom andra barnen på dagis. Jag ansåg att det var bättre att jag nöp tillbaka när han bet mig som kan kontroller hur mycket jag tar i och dessutom förklara för honom att det gör ont på mamma när man bits. Än att en 3 åring på dagis klöser honom i ögonen eller slog en leksaksbil hår i huvudet på honom och han inte förstår varför barnet gjorde så eller att det som utlöste det var att han bet 3 åringen.

Lovar att han skulle lärt sig att hans bitande leder till sånt efter ett tag :) (Mao även utan nyp!)
 
Sv: 1-åring som bits!

Du vet ju vad man säger "Där kunskapen tar slut tar våldet vid", nåt sånt. Jag förstår vad du menar i alla fall.
 
Sv: 1-åring som bits!

Åh det stadiet har vi precis passerat. Sonen är nu 15 månader.
Vi var konsekventa och markerade varje gång han bet att det var fel utan att höja rösten el så. Först kändes det inte som om han brydde sig, men så slutade han bara

Alltså, kanske låter som en dum fråga, men vad innebär "inte höja rösten"? Jag säger "Nej, INTE så" med sträng röst, men skriker självfallet inte. Det måste väl vara OK att ändra tonläge även mot små barn.

Och när han bet mig i bröstet skrek jag "aj" av ren reflex. Han blev faktiskt lite rädd, och jag tröstade såklart, men han har inte bitit i bröstet igen.

Nypa eller slå skulle jag aldrig få för mig, men att ändr tinläge tycker jag är OK. Är jag ute o cyklar?
 
Sv: 1-åring som bits!

*kl*

Är inte fysisk bestraffning av ondo för att barnet blir rädd för föräldrarna och tappar tillit och bara låter bli att göra en sak av rädsla för konsekvenser? Och när smärtan är bestående i mer än ett par sekunder?
Kan vissa barn "behöva" en lätt fysisk korrigering för att lära sig göra kopplingen att det h*n gör, gör ont på andra? Eller hur man ska man göra om man har försökt att pedagogiskt förklara och förebygga det under en lång period?

Jag har ingen aning men jag blir väldigt nyfiken på hur man ska lösa problemet om det är så att andra barn och djur riskerar att skadas, och även barnet själv?


Jag tror helt klart att tilliten får sig en törn. Sen att barn busar och bråkar med varandra är ju en del av utvecklingen och lärandet. Inget barn behöver en "lätt" fysisk korrigering för att lära sig. Det tar bara längre tid för vissa.
 
Sv: 1-åring som bits!

Alltså, kanske låter som en dum fråga, men vad innebär "inte höja rösten"? Jag säger "Nej, INTE så" med sträng röst, men skriker självfallet inte. Det måste väl vara OK att ändra tonläge även mot små barn.

Och när han bet mig i bröstet skrek jag "aj" av ren reflex. Han blev faktiskt lite rädd, och jag tröstade såklart, men han har inte bitit i bröstet igen.

Nypa eller slå skulle jag aldrig få för mig, men att ändr tinläge tycker jag är OK. Är jag ute o cyklar?

Är väl väldigt underligt om man inte får ändra tonläge för att markera. Att betona ord lite strängare tycker inte jag är samma sak som att höja rösten. Men jag är ingen expert, bara säger vad jag tycker :)
 
Sv: 1-åring som bits!

Och när han bet mig i bröstet skrek jag "aj" av ren reflex. Han blev faktiskt lite rädd, och jag tröstade såklart, men han har inte bitit i bröstet igen.

Då fick du ju ändå en bra reaktion till vad som händer när man biter, han upplevde det som obehagligt och slutade. Rasmus skrattade så han kikna dom gånger han lyckades överaska oss med ett bett så hårt att man skrek aj :crazy:
 
Sv: 1-åring som bits!

Lovar att han skulle lärt sig att hans bitande leder till sånt efter ett tag :) (Mao även utan nyp!)

Jag skulle aldrig låta det gå så långt, när han springer runt och bits och tycker det är kul när reaktionen blir aj-skrik och tårar. Jag anser inte att det är dom andra barnen då som ska tillrätta visa honom genom att göra honom så illa tillbaka. De förstår inte varför han bits, kan inte förklara för honom vad han ska göra i stället.

Barn nyps, sparkas och slåss. Det hör till men det finns faktiskt en gräns.
 
Sv: 1-åring som bits!

Jag skulle aldrig låta det gå så långt, när han springer runt och bits och tycker det är kul när reaktionen blir aj-skrik och tårar. Jag anser inte att det är dom andra barnen då som ska tillrätta visa honom genom att göra honom så illa tillbaka. De förstår inte varför han bits, kan inte förklara för honom vad han ska göra i stället.

Barn nyps, sparkas och slåss. Det hör till men det finns faktiskt en gräns.

En dag hade ett annat barn tagit ner honom på jorden. Eller så hade personalen fått ordning på det. De är utbildade. Finns nästan alltid ett mer "jävligt" barn i alla grupper o det löser sig med dem också. Eller så kunde man ha tagit hjälp av en expert.

Man ska nog inte använda sig av en handling som barn inte kan försvara sig mot. Det är inte schysst.
 
Sv: 1-åring som bits!

Hur kan han inte försvara sig menar du? Han hade kunnat bli ledsen när jag nöp honom, säga aj eller peka och visa säga: "illa" som han gör illa sig. När han bet mig och min reaktin blev att nypa honom så släppte han bara. Jag sa att det gör ont på mamma när man biter och han torkade bort saliven och sa "mamma - aj aj" och gick och fortsatte leka istället. Efter det bet han aldrig mer något barn på dagis och mig har han bitit 1 gång efter det.

Och tro mig, han har blivit slagen och puttad av dom andra barnen, de är både äldre, större och starkare än vad han är. Han slår också tillbaka om de är för på.
 
Senast ändrad:
Sv: 1-åring som bits!

Hur kan han inte försvara sig menar du? Han hade kunnat bli ledsen när jag nöp honom, säga aj eller peka och visa säga: "illa" som han gör illa sig. När han bet mig och min reaktin blev att nypa honom så släppte han bara. Jag sa att det gör ont på mamma när man biter och han torkade bort saliven och sa "mamma - aj aj" och gick och fortsatte leka istället. Efter det bet han aldrig mer något barn på dagis och mig har han bitit 1 gång efter det.

Och tro mig, han har blivit slagen och puttad av dom andra barnen, de är både äldre, större och starkare än vad han är. Han slår också tillbaka om de är för på.

Men du vet ju själv att man inte ska göra illa barn oavsett? Att du nyper honom är inget han kan försvara sig mot menar jag. Han får helt enkelt ont och kunde inte göra nåt för att förhindra det eller försvara sig mot det. Han förstår inte, därför tycker jag att det är oschysst. Hänger du med?

Till slut hade han lärt sig! Eller så kunde ni ta hjälp av nån som kan det där med uppfostran av bråkiga barn? Finns säkert sånna, har jag sett på TV :D
 
Sv: 1-åring som bits!

Skönt att höra! Kändes som att jag skrev på grekiska eller nåt ett tag ;)
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 454
Senast: Migo
·
Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 057
Senast: lady_vip
·
Katthälsa Nu har jag tröttnat på att få mina händer sönderklösta av min katt. Hon är nu tio månader gammal och ingen annan än jag och min pojkvän...
2
Svar
21
· Visningar
5 422
Senast: Ponnyfoton
·
Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 635
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp