+ 1 på bröllop

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare pepp
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 220
  • Visningar Visningar 19 577
Nu är det din bästa vän och jag förstår att du vill gå. Men hade det varit jag som var bjuden, och som inte har så nära vänner att jag verkligen vill gå, hade jag inte gått på de villkoren. Som du säger kanske man vill ta med sig en förälder för att slippa komma helt ensam.
/den som helt seriöst har hamnat vid barnbordet som barnvakt "för du har ju ingen pojkvän". Nej, och inga barn heller, så jag vill inte passa andras bara för att det underlättar bordsplaceringen.

Hehe. Mamma sa faktiskt det när jag tog upp det.
Men jag ska vara brudtärna så "måste" gå. Sen vill jag ju gå, men stör mig fortfarande på den där biten :)

Men ska prata mer med henne och förklara lite hur jag känner!

Skriver de plus en så ska det vara plus en, oavsett tycker jag.
Skriver man dock respektive är det det som gäller.

Kan du inte bara säga att kompisen är din pojkvän(för dagen), om de inte känner varandra då kanske det blir konstigt.

Jag har gått på bröllop både som singel utan plus en och i förhållande men utan min partner(dvs utan plus en). Jag har aldrig upplevt att folk bara umgås i par och jag varit utanför.
Är det vanligt?
Sånt sker liksom inte i mina kretsar. Man ser till att folk känner sig välkomna.

Med det sagt hade jag absolut haft förståelse för om man gärna begränsar antalet ngt pga ekonomi.
Men å andra sidan; om min bästa vän uttryckt ev ångest och velat ha med stöd hade jag själv förmodligen sagt ja till att hon tar med sig en vän.

Nu är det din bästa vän och jag förstår att du vill gå. Men hade det varit jag som var bjuden, och som inte har så nära vänner att jag verkligen vill gå, hade jag inte gått på de villkoren. Som du säger kanske man vill ta med sig en förälder för att slippa komma helt ensam.
/den som helt seriöst har hamnat vid barnbordet som barnvakt "för du har ju ingen pojkvän". Nej, och inga barn heller, så jag vill inte passa andras bara för att det underlättar bordsplaceringen.
Äh det har inget med att man är ensam, vi var på ett helt hysteriskt bröllop, bjudna uttryckligen utan barn, vi lämnade vår barn hemma, vår vänner som också var bjudna lämnade sina barn hemma och så ett tredje par vars barn var förälder själv. ;) Vi hamnade längst ut på kanten så långt ifrån brudparet man kunde komma, med enbart barn innanför oss. Nu skulle man kunna tänka att vi var ytligt bekanta enbart men jag anordnade möhippan ihop med brudens syster och maken med arrangerade svensexan tillsammans med de andra två killarna i vårt sällskap. :cautious:
Nu var vi nog en världens bästa gäster i slutändan, men vi ledsnade ur på att ta hand om andras barn, så sen blev det snarast så att bröllopsfesten störde oss i vårt umgänge. :angel: Vi har inte umgåtts så mycket efter det bröllopet :angel:

Jag har gått på bröllop både som singel utan plus en och i förhållande men utan min partner(dvs utan plus en). Jag har aldrig upplevt att folk bara umgås i par och jag varit utanför.
Är det vanligt?
Sånt sker liksom inte i mina kretsar. Man ser till att folk känner sig välkomna.

Med det sagt hade jag absolut haft förståelse för om man gärna begränsar antalet ngt pga ekonomi.
Men å andra sidan; om min bästa vän uttryckt ev ångest och velat ha med stöd hade jag själv förmodligen sagt ja till att hon tar med sig en vän.
Ja i mina kretsar så tycker jag folk brukar vara välkomnande. Men när jag har varit i sammanhang där jag bara känt värdparet- det har ibland varit skittrist.
Numera går jag tex inte på ett öppethus för en födelsedag om jag bara känner värdparet. Det är liksom inte värt det.

Skriver de plus en så ska det vara plus en, oavsett tycker jag.
Skriver man dock respektive är det det som gäller.

Kan du inte bara säga att kompisen är din pojkvän(för dagen), om de inte känner varandra då kanske det blir konstigt.

Dom har inte skickat ut inbjudan än :) men vi pratade lite löst om det för en månad sen.
Ska absolut fråga nästa gång vi ses, förklara att jag inte förstår skillnaden...

Hade två vänner i tanken, hon vet vilka båda är och har umgåtts med dom.

Jag hade aldrig tagit med en vän, om brudparet ville ha personen där hade hen ju redan varit bjuden.
Det är ju rätt standard att bjuda par, många anser nog att det är norm på ett bröllop. Jag hade alltså tolkat +1 som ”med respektive”. Det verkar ju också vara så brudparet resonerar.

Känner du ingen som annan som är bjuden? Isf är de säkert måna om att placera dig på ett bra sätt vid borden.
Förstår förövrigt inte alls det där med att par inte pratar med singlar? Så är det iaf inte i mina kretsar.

Min bästis gifter sig i höst :love:

Jag stör mig dock på en sak, jag får ta med mig en person, men bara om det är en pojkvän?!
Frågade om jag inte får ta med en kompis (som hon också är bekant med) men nä det gick inte.

Kommer vara den enda personen i sällskapet som kommer själv vad jag vet nu.. så hade känts fint att ha med sig nån :)

Är jag extremt kinkig nu? :o vet ju att det är deras dag och det är ju det viktigaste.
Hur har ni som gift er gjort?
Om jag skulle få en sådan inbjudan skulle jag bara notera att jag inte hade någon +1 och så skulle jag gå ensam. Inga problem.
Känner du inga andra än brudparet?

Om jag skulle få en sådan inbjudan skulle jag bara notera att jag inte hade någon +1 och så skulle jag gå ensam. Inga problem.
Känner du inga andra än brudparet?

Jag känner några av de andra ytligt jo (känner nog hennes mamma mest)
Men stora tillställningar är jobbigt för mig (bröllop än mer eftersom jag känner mig så ensam)

Ska iallafall prata med henne mer och kolla så de har blandad bordsplacering.

Min bästis gifter sig i höst :love:

Jag stör mig dock på en sak, jag får ta med mig en person, men bara om det är en pojkvän?!
Frågade om jag inte får ta med en kompis (som hon också är bekant med) men nä det gick inte.

Kommer vara den enda personen i sällskapet som kommer själv vad jag vet nu.. så hade känts fint att ha med sig nån :)

Är jag extremt kinkig nu? :o vet ju att det är deras dag och det är ju det viktigaste.
Hur har ni som gift er gjort?

Har hon skrivit + 1 får man väl ta med vem som tycker jag.
Men jag håller med att man inte vill ha en massa okända extra personer på sitt bröllop, det är ju väldigt personligt och inte bara en vanlig fest.

Det vanliga är väl att man skriver ”ni” är bjudna. Som en vanlig dödlig har man väl såpass koll på gästlistan att man vet om någon är singel eller har pojkvän. Vet man att X nyligen börjat träffa någon men dom är inte officiellt ett par så kan man skriva +1 för att markers fint att X dejt är välkommen i form av att dom förmodligen blir ett par.

Har hon skrivit + 1 får man väl ta med vem som tycker jag.
Men jag håller med att man inte vill ha en massa okända extra personer på sitt bröllop, det är ju väldigt personligt och inte bara en vanlig fest.

Det vanliga är väl att man skriver ”ni” är bjudna. Som en vanlig dödlig har man väl såpass koll på gästlistan att man vet om någon är singel eller har pojkvän. Vet man att X nyligen börjat träffa någon men dom är inte officiellt ett par så kan man skriva +1 för att markers fint att X dejt är välkommen i form av att dom förmodligen blir ett par.

Ja jag vet ju inte vad det kommer stå på inbjudan just nu, återstår att se :)

Träffar en kille nu, och gjort i några månader. Men det är ingen jag skulle ta med till ett bröllop. Då tar jag hellre med en vän som hon är bekant med.

Är det vanligt?

Dito. Alla bröllop jag varit på har placerat isär par (så som kutym är i bordsplacering generellt) och folk brukar ju lägga lite ansträngning på att mingla och konversera vid bordet.

(Har man någon form av social fobi kan det vara nog så jobbigt ändå, men det får ju ändå betraktas som ett specialfall snarare än att alla behöver ha med sig någon på fest. Hade någon av mina vänner hört av sig med den önskan hade jag definitivt gjort plats för vem hen nu vill ha med sig, men att bjuda alla +1 kräver en budget av helt andra mått.)

Träffar en kille nu, och gjort i några månader. Men det är ingen jag skulle ta med till ett bröllop. Då tar jag hellre med en vän som hon är bekant med.
Varför är han ingen du vill ta med på ett bröllop? Tänker att +1 är en dejt och ingen kompis, så varför inte ta med killen du träffar?

Jag känner några av de andra ytligt jo (känner nog hennes mamma mest)
Men stora tillställningar är jobbigt för mig (bröllop än mer eftersom jag känner mig så ensam)

Ska iallafall prata med henne mer och kolla så de har blandad bordsplacering.

Du var väl inne på att ta med din mamma, känner hon i sin tur din kompis och mamman? Då borde det ju egentligen inte vara problem, kan man tycka. Om man inte vill undvika att det blir för familjärt bara.

Eftersom TS tycker att det här med stora sociala tillställningar är jobbigt, och hon dessutom är brudens bästa vän och ska vara brudtärna, tycker jag att brudparet oavsett allt skulle kunna göra ett undantag för TS och låta henne ta med sig sin mamma eller en kompis. TS är inte en kompis/gäst vilken som helst utan någon bruden helt uppenbart vill ha där.

För mig skulle det vara otroligt stor skillnad om det exempelvis var min moster, som på grund av åldersskillnaden mer nära mig i ålder än mamma, som gifte sig (där jag känner alla som skulle kommit) och någon kompis där jag kanske bara hade känt brudparet. Scenario två hade fått mig att fullständigt balla ur, bara tanken på att gå ensam till en sån tillställning (alla jag känner där det kan bli aktuellt rör sig i kretsar där andra par är normen, så en singel sticker ut) och jag hade tackat nej.

Jag har varit på bröllop själv, med kompis och med partner. Hade absolut roligast den gången jag hade med mig en kompis.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Vi gifter oss i vår. En liten borgerlig vigsel och en blygsam men påkostad middag för 6 personer med hotellövernattning för alla som... 2
Svar
24
· Visningar
2 183
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill... 2
Svar
32
· Visningar
2 971
Senast: Amha
·
Övr. Hund Jag behöver höra nya infallsvinklar. Jag har en ung tysk terrier. Är uppväxt med rasen, men hon är min första egna. Enda sedan jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 357
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två... 2
Svar
26
· Visningar
2 534
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Dalmatiner