+ 1 på bröllop

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare pepp
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 220
  • Visningar Visningar 19 578
Så då förklarar man att "tyvärr, jag känner inte din partner så hen blir inte bjuden" till de två? Eller hur menar du?

Det var ett svar till någon (orkar inte läsa igenom just nu vem) som tyckte att det var konstigt att man bjöd respektive man inte kände. Personen i fråga förstod inte varför man bjöd någon man inte kände bara för att hen råkade vara ihop med en av ens vänner. Då svarade jag med ett exempel på varför man gör det.

Jag tycker inte att det är så konstigt. Snarare märkligt att ta med någon utomstående vän till ett bröllop där personen inte känner någon annan än dig.
Är det skillnad om det är någon som träffats och umgåtts med brudparet?
I det här fallet verkar det ju handla om är vän/bekant med bruden, och inte en helt utomstående.

Jag tycker det är jättekonstigt att bruden inte kan tänka sig låta TS, sin tärna, få ta med en vän (som båda är bekanta med). Speciellt som TS har social ångest dessutom. Det handlar om en person, så ingen "explosion" kommer ske rent prismässigt. Handlar det enbart om pengar blir det heller ingen skillnad om TS tar med en vän eller om hon tar med sin dejt. Enda skillnaden är att bruden känner vännen, vilket hon inte gör med TS dejt. Jag vet ju vad jag föredragit om jag varit brud.

Vilken jädra social snårskog traditionella bröllop verkar vara. Är glad att jag inte umgås i konservativa kretsar och ännu gladare för min önskan att vigas i rådhuset med två vittnen om det blir aktuellt i framtiden.

Hade fått lätt ångestpåslag om en kompis inte låtit mig ta med en dejt för att förhållandet inte var nog seriöst i hens ögon.

Ångest av att gå själv på ett bröllop? Det tycker jag låter konstigt. Men vi är ju alla olika.

Verkligen inte. Ångesten hade kommit över att min kompis värderade mitt sällskap och gjort en bedömning efter hur hen tyckt ett förhållande ska vara. Hade nog själv omvärderat vänskapen rejält.

Vi gjorde ingen värdering av kompisarnas förhållande. De som ansåg sig själva vara i seriösa förhållanden fick ta med respektive. De som bara ville ta med en dejt fick inte. Ingen uttryckte någon önskan att ta med en kompis. Den tanken är så märklig att jag har svårt att förstå den faktiskt.

Jag tänker som så att det är naturligt att man bjuder båda i ett par och att +1 är just pojk- flickvän. Om +1 är en random kompis så är det ju någon du tar med dig för din skull, inte för brudparets skull. Och om man ska vara krass så tror jag att de flesta som arrangerar en slik fest gärna ser att gästantalet inte exploderar. Det är dyrt. Så de som ska komma ska göra det för deras skull.
Hur är det för brudparets skull att ta med sin partner? Allra helst om brudparet inte ens känner hen. Det om något är väl bara för sin egen skull (blir jag bjuden ska minsann min partner få komma också).

Vi gjorde ingen värdering av kompisarnas förhållande. De som ansåg sig själva vara i seriösa förhållanden fick ta med respektive. De som bara ville ta med en dejt fick inte. Ingen uttryckte någon önskan att ta med en kompis. Den tanken är så märklig att jag har svårt att förstå den faktiskt.

Just det där med att de som ansåg sig vara i seriösa förhållanden fick ta med sig partnern medan de som inte var i seriösa förhållanden är värderingen jag menar.

Tänkte precis göra ett tillägg på "hade nog omvärderat vänskapen rejält". Alltså, jag är ingen drama queen som hade stridit ihjäl mig för att få ta med någon jag träffar eller ställt till med något spektakel. Jag dock kan inte riktigt se att situationen skulle uppstå för någon av mina vänner. Hade det varit en nära vän hade jag naturligtvis gått på bröllopet ändå, själv, och inte nämt ett ord om något +1. Men det hade nog skavt i mig lite att ha en nära vän som ser så konservativt på pargrejen.

Just det där med att de som ansåg sig vara i seriösa förhållanden fick ta med sig partnern medan de som inte var i seriösa förhållanden är värderingen jag menar.

Tänkte precis göra ett tillägg på "hade nog omvärderat vänskapen rejält". Alltså, jag är ingen drama queen som hade stridit ihjäl mig för att få ta med någon jag träffar eller ställt till med något spektakel. Jag dock kan inte riktigt se att situationen skulle uppstå för någon av mina vänner. Hade det varit en nära vän hade jag naturligtvis gått på bröllopet ändå, själv, och inte nämt ett ord om något +1. Men det hade nog skavt i mig lite att ha en nära vän som ser så konservativt på pargrejen.

Så du kan inte förstå varför man hellre betalar 1500 kr för att en kompis partner (som man troligtvis kommer träffa många gånger till) än 1500 kr för en kompis dejt/kompis som bara bjudits med av kompisen för att hen inte vill gå själv?

Så du kan inte förstå varför man hellre betalar 1500 kr för att en kompis partner (som man troligtvis kommer träffa många gånger till) än 1500 kr för en kompis dejt/kompis som bara bjudits med av kompisen för att hen inte vill gå själv?

Alltså, för mig beror det ju mycket på vem det är kompisen tar med sig. Men jag tänker att de som umgås med mina vänner i stort är trevliga människor som även jag skulle komma överens med. Så njä, jag anser nog att har man skrivit +1 så kan den inbjudna ta med sig en dejt så som hen behagar och att det inte är upp till värdparet att värdera den inbjudnas relation. Ett smidigt sätt att komma runt det, om man vill minska på personantalet och ha mer kontroll över vilka som kommer, är ju att bjuda in alla var för sig. Då uppstår ju inte ens problemet.

Så njä, jag anser nog att har man skrivit +1 så kan den inbjudna ta med sig en dejt så som hen behagar och att det inte är upp till värdparet att värdera den inbjudnas relation.

Sen har jag svårt att se varför någon alls skulle vilja gå på ett bröllop där de inte alls känner varesig bruden eller brudgummen. Hade jag nog inte gjort oavsett om min relation till den inbjudna var godkänd eller inte.

Alltså, för mig beror det ju mycket på vem det är kompisen tar med sig. Men jag tänker att de som umgås med mina vänner i stort är trevliga människor som även jag skulle komma överens med. Så njä, jag anser nog att har man skrivit +1 så kan den inbjudna ta med sig en dejt så som hen behagar och att det inte är upp till värdparet att värdera den inbjudnas relation. Ett smidigt sätt att komma runt det, om man vill minska på personantalet och ha mer kontroll över vilka som kommer, är ju att bjuda in alla var för sig. Då uppstår ju inte ens problemet.

Ja, just uttrycket +1 är väl inte ett jag hade använt.

Sen har jag svårt att se varför någon alls skulle vilja gå på ett bröllop där de inte alls känner varesig bruden eller brudgummen. Hade jag nog inte gjort oavsett om min relation till den inbjudna var godkänd eller inte.

Jag har gått på ett bröllop som respektive som inte känner brudparet. Jag kände inte vännen för vi bodde inte i samma land (inte ens samma världsdel) och min man hade lärt känna hen innan vi träffades. De hade p.g.a. det långa avståndet inte haft möjlighet att träffas på något år. Det var jättetrevligt att träffa vännen jag hört så mycket om! Supertrevliga människor!

Det var ett svar till någon (orkar inte läsa igenom just nu vem) som tyckte att det var konstigt att man bjöd respektive man inte kände. Personen i fråga förstod inte varför man bjöd någon man inte kände bara för att hen råkade vara ihop med en av ens vänner. Då svarade jag med ett exempel på varför man gör det.
Det var jag :D

Man gör alltså det för att normen är så jäkla stark att ett par skiljer man inte på. Eller är det för att man inte vill göra någon ledsen? Jag tycker båda skälen är lika märkliga. Särskilt om det handlar om tillställningar där varje kuvert är ganska dyrt (om man inte har obegränsat med stålar)

Det rödmarkerade - varför måste man bjuda bägge två i ett par om man inte ens känner den ena väl nog att kalla den vid namn utan den är inbjuden som bihanget (+1) och sen så ska man själv validera om ens förhållande är tillräckligt seriöst för att bli bjuden på bröllop. Jättejättekonstigt i min värld.

Fortfarande så fattar jag inte hur detta kan bli en explosion om de som är sinlgar tar med en kompis, såvida man inte bara har singelvänner

För att det är normalt att gå på fest med sin partner. Vi skulle aldrig gå på en tillställning utan varandra :confused: Skulle bara en bli bjuden hade jag/vi tackat nej.
Och ett bröllop som är en intim tillställning för att fira två människors kärlek till varandra är inte till för vänners vänner utan vänner till paret och deras respektive. Man tar inte med en enbart sexuell relation eller en kompis på något sådant, det får man ta på en vanlig fest.
Givetvis är det okej att komma singel, vad gör det? :)

Kan man inte hantera sociala situationer får man bearbeta detta hemma, på bröllopet ska inte bruden behöva fokusera på något annat än lycka, allra minst att hålla en annan vuxen människa i handen och kanske knappt hinner prata. Då får man prata med dom runt bordet på egen hand och fixar man inte det får man vara hemma, det är ingen rättighet att ett bröllop ska ändras pga en gäst, det är gästerna som ska anpassa sig och skapa en underbar kväll för brudparet.

Senast ändrad:
För att det är normalt att gå på fest med sin partner. Vi skulle aldrig gå på en tillställning utan varandra :confused: Skulle bara en bli bjuden hade jag/vi tackat nej.
Och ett bröllop som är en intim tillställning för att fira två människors kärlek till varandra är inte till för vänners vänner utan vänner till paret och deras respektive. Man tar inte med en enbart sexuell relation eller en kompis på något sådant, det får man ta på en vanlig fest.

Kan man inte hantera sociala situationer får man bearbeta detta hemma, på bröllopet ska inte bruden behöva fokusera på något annat än lycka, allra minst att hålla en annan vuxen människa i handen.
Det är inte så vanligt att vuxna människor lever som siamesiska tvillingar.

Kan man inte hantera sociala situationer får man bearbeta detta hemma, på bröllopet ska inte bruden behöva fokusera på något annat än lycka, allra minst att hålla en annan vuxen människa i handen och kanske knappt hinner prata. Då får man prata med dom runt bordet på egen hand och fixar man inte det får man vara hemma, det är ingen rättighet att ett bröllop ska ändras pga en gäst, det är gästerna som ska anpassa sig och skapa en underbar kväll för brudparet.

Vi lever i helt olika världar. För mig skulle det vara extremt kvävande att inte kunna gå på en tillställning utan min sambo.

Jag har överhuvudtaget inte nämnt något om att inte kunna hantera sociala situationer.
Det jag har diskuterat är när folk bjuder +1 och att den där +1 enbart är godkänd enligt vissa kriterier

Jag skulle absolut gå även om min man inte var bjuden! Vi sitter inte ihop och klarar oss alldeles utmärkt en kväll utan varandra.

Är det skillnad om det är någon som träffats och umgåtts med brudparet?
I det här fallet verkar det ju handla om är vän/bekant med bruden, och inte en helt utomstående.

Jag tycker det är jättekonstigt att bruden inte kan tänka sig låta TS, sin tärna, få ta med en vän (som båda är bekanta med). Speciellt som TS har social ångest dessutom. Det handlar om en person, så ingen "explosion" kommer ske rent prismässigt. Handlar det enbart om pengar blir det heller ingen skillnad om TS tar med en vän eller om hon tar med sin dejt. Enda skillnaden är att bruden känner vännen, vilket hon inte gör med TS dejt. Jag vet ju vad jag föredragit om jag varit brud.
Tror inte att det är speciellt ovanligt att göra så. Eftersom det hör till god ton att bjuda även någons partner till ett bröllop. Däremot tycker jag att + 1 inte är tillräckligt tydlig med vad som gäller.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Vi gifter oss i vår. En liten borgerlig vigsel och en blygsam men påkostad middag för 6 personer med hotellövernattning för alla som... 2
Svar
24
· Visningar
2 184
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill... 2
Svar
32
· Visningar
2 971
Senast: Amha
·
Övr. Hund Jag behöver höra nya infallsvinklar. Jag har en ung tysk terrier. Är uppväxt med rasen, men hon är min första egna. Enda sedan jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 357
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två... 2
Svar
26
· Visningar
2 534
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Dalmatiner