10:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 3

Han hade 5st i samma hov under en 6mån period. (vid 4månaders ålder o framåt)

Från början hittade jag han i hagen på 3ben, in till klinik och letade hittade en liten som öppnades (tog även bilder på hov/ben för att vara säker)
Hältan gick inte över utan vi öppnade efter hand 3 bölder till med jämna mellanrum.

Efter årsskiftet dök den riktiga boven i dramat äntligen upp, en jätte böld som resulterade i att vi fick verka upp halva hoven och flera veckor i gips.
Där efter satte vi på en sko med sula fram till betet.

Troligt vis har den stora bölden funnits där hela tiden (eller början till den) men den hade legat så djupt så den aldrig syntes på röntgen bilderna.
Så fort den var utläkt var hältan borta och har aldrig återkommit.

De gick i en gammal fruktträdgård som på ett ställe var ganska knölig och stenig så jag tror han har trampat ner i ett hål och klämt hela hoven.
 
Sv: 10:orna del 3

KL

Jag försökte ha Canaural på Cebulas vårtor idag men hon var inte alls med på det. Jag misstänker att hon har ont, fast just då var hon väldigt billig :angel: Jag fick ha på klasen i mungipan och på de runt ögonen så nu ska det bli intressant att se om det blir någon förbättring! Näsan var helt kört att få på något, ska se om jag kan få hjälp med att hålla henne.

Cebula hade täcke som föl för vintern kom snabbt, hon satte ingen vinterpäls och frös tydligt. Förra vintern gick hon utan täcke och jag hoppas hon ska slippa täcke den här vintern med. Nästa helg ska jag flytta henne och hennes gamla mamma till lösdrift så då borde hon kunna äta sig varm. Mamma får täcke men mammahäst är 22 år.
 
Sv: 10:orna del 3

Jag kommer inte täcka min i år. Nu har jag i och för sig en ponny, och hon var lurvig som en shetlandsponny förra året, så problemet finns nästan inte i min värld. Förmodligen kommer hon vara utan även nästa år. Beroende på hur hårt hon rids/tränas det året hon fyllt fyra sen så får jag se, kanske att jag klipper henne, kanske inte. Hon har dock provat att ha den andra hästens täcke på sig inne i stallet ett par gånger, och det har gått bra, så det ska förmodligen inte vara några problem när den dagen väl kommer.

Jag tycker personligen det är ganska skönt att slippa täcka hästarna, när hästarna inte behöver täcke, ska tilläggas. Här där jag bor (södra Sverige, så det är inga direkta vintrar att tala om heller) täcks hästar i överflöd, de flesta hästarna jag ser till och från skolan går täckta redan nu. Hade jag haft en fryskyckling hade jag naturligtvis tänkt annorlunda.
 
Sv: 10:orna del 3

Hoppas det hjälper :)

Fendi kommer inte heller att täckas, de har vindskydd i hagen som de brukar använda när vädret är som allra värst. Jag täckar bara om jag har en häst i full träning. Undantag om det skulle bli en period med riktigt kallt väder, men det brukar ju inte vara så länge i så fall.
 
Sv: 10:orna del 3

Troligtvis kommer Mård att få gå utan täcke (om det inte blir storm och blötsnö, då fryser även han) och Järv ska förhoppningsvis kunna gå utan också, men förra året frös han något :devil: så fort det regnade så vi får se hur det går...
Det blir inte bättre av att Mård brukar tycka att ALLA ska gå utan täcke och plockar av Järv täcket mitt i värsta stormen...:D
Sen beror det lite på hur mycket vi kommer att träna, får jag dem bara i vagn innan jul så kommer de troligen att köras ngn mil per vecka eller så framåt senvinter/vår så får se hur mycket de svettas då, om de kommer att behöva klippas.

*kl*
Idag fick grabbarna flytta hem från betet, så vi gick en liten promenad på ca 2 km förbi en ensam ung russhingst och ett antal hagar med nyfikna kvigor! Jättespännande och kul att se ngt annat än hagen tyckte båda två!

Sen kommer vi att flytta igen, denna gång till Karlstad, jag hoppas det inte blir för många flyttar på kort tid, de har ändå flyttat, hmm, 3 ggr redan i sina inte allt för långa liv...:crazy:
 
Sv: 10:orna del 3

*kl*
Jag hoppas Ove ska klara sig utan täcke, han helklipptes i början på Augusti då han var för lurvig för vädret. hade jag inte klippt honom hade han redan nu haft runt 3 cm tjock päls :eek: som han har på trekanten vid svansen. Den växer så det knakar så tror han kommer bli mammut även om han blev sent klippt :p Nu har jag bara slängt regntäcke på dem om det blåst och regnat en massa för att få dem att inte bara stå och hänga inne i lösdriften. Sedan vet jag inte om han kan ha samma täcken som förra året och det var inte det lättaste att få fatt i dom.
Så här såg det ut igår när han testade Amigos minsta ponnytäcke strl 80 >__<"

pic_50582b6f9606ee477cb76988.jpg


pic_50582b729606ee476b26c3a2.jpg
 
Sv: 10:orna del 3

Ja jag minns hur det var på den tiden när jag hade valacker / unghingstar. Ett evigt plockande och förstörande av täcken :grin:

Jag hade en häst som jag köpte helt nytt täcke till, tror det var helt en dag sen började revorna komma. Försökte lappa ihop det någorlunda och satte en extra gjord för att få det att sitta säkert.

På jobbet ringer pappa mig och frågar varför en av hästarna har en livrem på sig ? Den extra gjorden var det enda som var kvar på hästen, resten låg i trasor.
 
Sv: 10:orna del 3

Ja, det är hopplöst! Spec. eftersom det är den frusna som alltid blir avklädd... I vintras tog det en dag, sen hade Mård delat Järvs täcke på mitten, lodrätt, och plockat av honom båda delarna, mitt i vinterns värsta storm! Som tur var har de en välströdd hall att gå in i så det gick bra ändå.
 
Sv: 10:orna del 3

Nu är tråden snart uppe i 2000 inlägg så därför stänger jag den. Starta gärna en ny.

Görel - moderator.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
612
Senast: Ketrawzc
·
Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
288
Senast: attheedge
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
14 634
Övr. Katt Nästa helg ska vi sannolikt hämta hem en ny familjemedlem, en omplacering av en 9-årig ragdoll. Jag och min man har gått i kattplaner...
2
Svar
37
· Visningar
2 432
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp