10:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 3

läste ovan om skoning också? skor ni era tvååringar?

Min häst är väldigt ömfotad så han fick skor en period redan förra vintern. Han vägrade röra sig i hagen när marken hade frusit och ingen snö kom :( Nu får han uppackningar också. Alltså en massa grus letar in sig i lamellranden (?) och han får hålväggar. Detta även nu när han går i gräshage! Han går fram och tillbaka mellan stall och hage några dagar i veckan (går fortfarande ute, men står inne när de andra rids) och det är väl kanske det som orsakar uppackningarna.

Nu vill jag gärna ut och promenera 1-2 ggr i veckan med honom, och eftersom vi bara har grusvägar här så är det skor som gäller. Promenerade lite med honom i våras, men han blev lite trippig trots att vi bara gick korta bitar på grusvägar. När hovis kom ut för verkning sa hon "han behöver inte verkas, han hade snarare behövt skor". Då hade vi promenerat kortare bitar (200-300 meter) 3-4 gånger bara ...

Hade såklart hellre haft honom barfota, men vad gör man?

För övrigt så gör min inte så mycket. Han har löshoppats lite i våras och tömkörts rakt fram i paddock och i skogen några gånger. Och promenerats litegrann. Nu i sommar har vi inte gjort nåt alls. Bara bete.

Nu i höst blir det lite promenader som sagt, och följa med som handhäst. Ryttare har han haft några gånger, en liten tjej som åkt på honom till hagen. Den här lilla tjejen (knappt 30 kg) ska få fortsätta sitta lite på honom här i höst. Tänker nog hålla igång till november kanske, 2-3 dagar i veckan, och sedan får han vila till mars eller nåt.
 
Senast ändrad:
Sv: 10:orna del 3

Sitter i samma båt som du. Har en väldigt ömfotad kille som spänner sig och tassar jätteförsiktigt på grus och haltar som satan om han råkar kliva på nån sten... Så han har redan fått framskor i hopp om att det var det som var värst, men det har visat sig att bakfötterna är lika ömma, så imorrn får han förhoppningsvis skor även där. Hovis trodde att han hade tid då iaf. :)

grimman: Så han blev en "det" nu, stackaren. :D Han ser lika fin ut som alltid! :laugh:

Molin: VAD KUL! :banana: Och såklart perfekt med så fina bildbevis! ;) Duktig tjej du har!




Tack alla ni som skrivit så fina kommentarer om min Kapten! :love:
 
Sv: 10:orna del 3

Tackar du =)

Delvis kl.

Idag tog jag tömkörde igen, och denna gången valde jag en "ny" väg.
Har promenerat efter denna samt tömkört med sällskap i våras två ggr så helt obekant är den inte.

Men för att vara själva med tmkörningen så var den typ det!
Det gick iaf SUVERÄNT!!! :banana::banana: Hon är så jäkla cool och lugn.
Denna väg innebär lite mer grus och även asfalt, förbi en kyrka och en bro över en räls och lite smått och gott.

Hon blir verkligen superglad varje gång jag kommer för att ta in henne vilket jag tycker är kul.
Får se om jag gör något imorgon med henne.
Ska ha dressyrträning vid 12 med 08:an så man får se hur trött man är.

Godnatt på er!
 
Sv: 10:orna del 3

Angående mineralerna och torvätandet, äter din några mineraler alls? Jag ger mina en halv deciliter från Kraffts blå spann varje dag. I och med att jag är rätt restriktiv med kraftfoder till ponnyer över lag (min gamla är en riktig krutbomb, hon måste princip vara i tävlingskondis och ridas 1 h/dag, HÅRT, för att inte bli odräglig av kraftfoder) så ger jag inte mycket mer än det. De får lite "skrammel" av pellets för att de ska äta upp mineralerna, men annars klarar de sig på ett bra hö och mineraler. Men du kanske redan ger kraftfoder också, de flesta gör ju det, men det var bara en tanke. :)
 
Sv: 10:orna del 3

Tack för ditt svar :)

Förra hösten och vintern behövdes inget tillskott för hösilaget var väldigt bra, gav lite kraft vid sidan bara.

I år har jag inte fått analys ännu så jag har inte köpt något sådant.
Jag väntar på den och hopppas få den snart, annars lär jag faktiskt ta och fråga efter den :)

Men hittills har dom fri tillgång på hösilage, saltsten samt mineralsten (har två) samt kraft.

Men skulle gissa på mineralbrist som sagt.. Men vill gärna veta vad, enklare och köpa rätt efter en analys.
Eller tycker ni jag ska köpa någon nu på en gång?

Vilken isåfall?
Blä vad jag avskyr sådant här!

Btw så kan jag uppdatera med att lillan fick sig en promenad vid hand idag. Tog runt kyrkan och hon skötte sig strålande!
 
Sv: 10:orna del 3

Om du får analysen snart, och hästarna dessutom både har salt- och mineralsten, så kan du nog vänta tills du fått analysen. Jag har den blåa mineralspannen till mina, men jag tror att det är den som är mest basic, det finns nog en grön och en röd också har jag för mig.
 
Sv: 10:orna del 3

Ja han sa då att den skulle komma inom snar framtid så jag hoppas då på det :)
Tänkte låta veckan gå sen får jag nog höra med han.

Ja men precis, stenarna finns nu med, ska väl köpa hem en ny saltsten bara för den har gått i två delar så dom far bara omkring :(

Jo och jag tror det är den röda som är bra till fölston, unghästar och väldigt aktiva hästar. Om jag minns rätt, jag får kika lite på dom samt kolla upp analysen :)
 
Sv: 10:orna del 3

Gröna är för fölston och unghästar, röda är väl för tävlingshästar mer? Och blå som basic, har ingen aning. :p Jag har steel-joint till mina - fantastiskt!
 
Sv: 10:orna del 3

Haha det kanske är så då? :p

Jag gav utav blå förut, typ för 7 år sedan till min travare, hon behövde det då.
Funkade super på henne då.

Lika bra och vänta in ;)

Jag funderar på om jag ska prova hänga imorgon igen, minns inte när jag gjorde det sist? Haha
Torsdags kanske? Ääh jag och mitt minne, lika bra och kolla min skrift sen! :o
Utan den skulle jag inte alls komma ihåg vad jag gör med mina och när! Pinsamt nog!!

Gick in och kikade nu, och du har rätt!
Grön är det som är till normalpresterande, avel och uppfödning samt seniorer :)
 
Senast ändrad:
Sv: 10:orna del 3

Idag har min lilla löshoppat. Duktig flicka !
Hon gjorde allt rätt. Det är så kul.

Förresten så har ju hon också haft förfärliga hålväggar, väldigt många som haft det och hovbölder iår har jag förstått, just för att det varit så blött att saker lätt packar in sig innan för lamellranden
 
Sv: 10:orna del 3

Här har det också varit ovanligt mycket hovbölder, jämt när jag pratar med hovis säger han att han är påväg dit och dit för att skära upp bölder. Hopplöst! Min har väl stått för majoriteten senaste året... :grin:


KL
Ikväll var hovis här och slog på bakskor på Kaptenen! Han skötte sig jättebra och fick så fina tofflor! :laugh: Försökte dra undan första foten nån gång bara men annars stod han helt stilla. Jag bara älskar min hovis, han är så underbar med hästarna! :love:

Nu blir det vila imorrn när jag jobbar, förhoppningsvis lite lätt tömkörning på tisdag (ut på grusvägen för att kolla hur han går) och sen en liten ridtur igen på onsdag! :laugh:
 
Sv: 10:orna del 3

Gröna är för fölston och unghästar, röda är väl för tävlingshästar mer? Och blå som basic, har ingen aning. :p Jag har steel-joint till mina - fantastiskt!



Så kan man inte säga. Du använder de mineralerna som passar till ditt grovfoder. Spelar ingen roll om det blir vit, blå eller grön eller ingen alls.

Har alltid använt vit innan, i år blir det grön till alla hästarna. Min 2-åring, 9-åriga stoet som rids varje dag och 22-åringa ponnyn som rids 3-6 dagar/veckan.
 
Sv: 10:orna del 3

Kl

Var i båstad igår med sambon för att hälsa på prinsen.
Han var inte speciellt vacker för 3 veckor sedan så hade inga höga förväntningar hehe.

När vi väl kom dit så letade vi över 1 timme och hittade ingen Rigel. Såg alla andra i flocken utom honom och en liten annan. Som sambon sa "men den lille kossefärgade har vi inte heller sett till" :D
Började känna av stressen, var fasiken är min häst?! Fortsatte att leta.. upp och ner för alla backa, in i skogen, ut på fältet. Tillslut(!) hittade vi honom långt bort där jag inte ens visste dom kunde vara.

Jag sprang mot min älskade häst helt salig :D Rigel förstod ingenting... Men hyfsat lycklig för att träffa matte åtminstone ;)

Han har börjat sätta vinterpäls och han har verkligen ändrat sig rejält på 3 veckor!
Hans rumpa och skjutit iväg en aning så några cm till lär han växa.

Jag kan inte ens beskriva hur mycket jag tycker om min häst. Han är verkligen värd att vänta på.
 
Sv: 10:orna del 3

Malin123: Min har aldrig haft skor, men hon ömmar ibland. Nu har jag inte börjat med henne ännu, men jag ska höra med hovslagare, jag kan tro att jag måste sko iaf fram när jag ska rida in henne, sen kan hon ju gå utan i vinter igen.

Molin: Vet inte alls vad som saknas men något är det ju. Min har alltid fått mineraler, de gröna från krafft faktiskt :D Vi får se vad det blir efter analysen i år.

Bellabus: Vad mysigt ändå :D Visst har de tagit över ens hjärtan:love:


Jag är sjuk och har tråkigt. Ligger och kollar på sådant här http://www.youtube.com/watch?v=BD_Av0MyxwE&feature=g-upl

:D Tänk att jag ska sitta på denna lilla häst snart! Innan det raceades så hade hon precis kommit hem från tandläkaren där hon fått 0.4+0.4 lugnande, så ja vad ska man säga :angel:
Filmen är 1 år gammal.
 
Sv: 10:orna del 3

Mina har också börjat sätta vinterpäls. Gamlan får börja stå på box från och med nästa vecka, unghästen får nog vänta någon vecka till bara för att stallägarens häst blir ensam i hagen annars. Usch, vart tog sommaren vägen, jag är inte alls motiverad till höst och regn och rusk. :(
 
Sv: 10:orna del 3

Även här har mina börjat fälla för att sätta ny päls, det är inte alls kul att klappa eller borsta dom nu :eek:

För bara 3 dagar sedan kunde man klappa osv med dom utan ett strå flygandes i ansiktet nu är det kört :p Det är riktigt ruggigt om nätter och mornar nu så snart säger det väl POFF och så ligger snön på backen :angel:

Vi hade ju låg minus grad för ett tag sedan så det förvånar mig inte om det kommer snart.
Jag ser fram emot kylan på ett sätt, det är att få bort den blöta/leriga hagen.

Och jag har ett beskymmer som ni gäääärna får hjälpa mig med!

Som ni vet vill jag helst inte sko nu, utan tidigast till våren så jag hade tänkt och köpa sådan där dojjor man kan sätta på henne vid tömkörning och promenader under den tid det är knöligt och grusigt.

Men jag har nu sett att hon kan "halta" till på lera i hagen som blivit hårt/stelt och det är inte kul såklart för då blir det väl antagligen likadant i vinter när det blir isknölar/bajshögar osv överallt i hagen med.

Hur hade ni gjort? :confused:
 
Sv: 10:orna del 3

Tycker det är jättesvårt det här med att sko eller inte sko unga hästar.
Personligen tycker jag det är tidigt att sko en tvååring, men inget är ju svart eller vitt, och finns behovet så är det väl bättre att sko. Ont ska ju ingen behöva ha....svårt det där.

På tal om ont, så satt jag upp på Zimeon utomhus för första gången idag, och några problem med akrobatiken har han inte. Han skickade mig på en rejäl luftfärd.
Satt dock upp direkt igen, och då gick det bra. Fick skrittat ett par meter där han gick fram på eget initiativ, och då avslutade jag där, nöjd med att han kan släppa en händelse och gå vidare
Ligger dock på soffan nu med en ordentligt svullen och ömmande kropp, men sånt hör ju till ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
612
Senast: Ketrawzc
·
Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
288
Senast: attheedge
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
14 584
Övr. Katt Nästa helg ska vi sannolikt hämta hem en ny familjemedlem, en omplacering av en 9-årig ragdoll. Jag och min man har gått i kattplaner...
2
Svar
37
· Visningar
2 429
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp