10:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 3

Nej vad tråkigt! :( Hur mycket får hon gå ute nu då?

Fasar lite för hösten då Orvar ska in på stall,han har nästan bara gått på lösdrift hela livet,jag kanske får värsta besten sen när han börjar komma in på nätterna! :eek: I mitt stall går dom ut SENAST kl 8 och in TIDIGAST kl 19 på vintern,men blir endå en hel del timmar inne på box. Men det lär väll lösa sig...

Samtidigt så längtar jag såklart också tills han ska in på box,saknar mockningen och allt,knäpp som man är! :p Kommer väll vara skitkul dom första månaderna,sen sitter man väll och svär sen över att man måste åka ut till stallet i snöstorm! :angel:
 
Sv: 10:orna del 3

haha, saknar mockning :P du ääär knäpp. Eller.. jag är också knäpp, jag gillar att mocka, lägga in nytt strö och bädda boxen så den är fin = )

Jag sällar mig också till skaran som ska ha mörkbrunt! Har ett fin-träns från min förra häst och en superskön mörkbrun hoppsadel som jag inte gör mig av med förrän det står klart att den inte passar på räkan. :P Sen älskar jag turkost! hade lite sånt till min förra som var en fux vilket passade super eftersom jag är rödhårig och vi båda passade i turkost. Nu får räkan helt enkelt nöja sig med den färgen.. =) Sen planerar jag redan att hon kommer kunna ha en massa benlindor och schabrak i roliga färger eftersom hon blir skimmel och kommer passa i allt :D

Hon konstrade för första gången vid tömkörningen igår. Stannade ibland och tänkte nästan lite bakåt-uppåt. Hon gjorde inget utan gick framåt när jag smackade å petade med spöt på rumpan. Men jag som tänkte att jag snart kan tömköra själv får nog tänka om. Det är lite kruxigt det där när man ska våga vara utan medhjälpare första gången. Jag har inte medhjälpare så ofta så det blir aldrig någon riktig rutin på tömkörningen och då längtar jag verkligen tills den dagen jag ska våga tömköra själv så jag kan göra det när det passar mig..
 
Sv: 10:orna del 3

Jag gör allt själv... Blir lite svårt ibland, framför allt när det gäller fotografering! :p

Hippocampus: Varför blir det för lite utevistelse då? Har det ändrats på villkoren sen du flyttade henne? Segt i vilket fall...

Apropå färg, jag kör SVART! :D Jag hatar att försöka hitta rätt brunfärg, det är så jävla svårt! Så har man allt svart så passar helt enkelt allt med allt! ;) Sen övriga färger så blir det vad det blir.


KL
Kaptenen har varit såhääääääääär duktig idag! :bump: Igår körde jag ju med tjat om skritt och halt med träns och gjord, idag gick han på enkel promenad med senskydd och sadel för första gången! :laugh: Han hade inte haft nåt av det innan!
Han såg lite brydd ut när jag satte på skydden och lyfte fötterna högt! Men sadeln brydde han sig inte om alls! :D

Som sagt svårt att få kort när man är själv, men woala!
STH79913.jpg


Bara för att hans färg faktiskt är jättefin när solen lyser! :D
STH79911.jpg
 
Sv: 10:orna del 3

Jag blir nästan tårögd, tänk att vi verkligen har "2-åringar" detta året!

Kändes så verkligt nu när du la upp bild med sadel på! Fina, fina kaptenen!

Men jag är besviken, vi har ju för fasen 1-2 år på oss att hitta rätt kulör på utrustningen - så kör du den enkla vägen :D

Hur introducerade du sadeln och gjorden?
 
Sv: 10:orna del 3

Haha! Ja men jag har ju bara allt svart sen förut också ju... :angel: :D

Känns rätt sjukt ja! Han va ju bebis nyss ju! Men han sköter sig hur bra som helst!

Ja det var inga konstigheter alls, jag hämtade schabraket och "slängde" på det typ två gånger, alltså så att det flög upp och liksom "slog" ner på honom. Det brydde han sig inte om för fem öre så jag hämtade sadeln. Lät honom lukta och smaka och sen bara la jag på den. :p Lät honom ha den lös ett tag innan jga spände gjorden. Men de va inga konstigheter! Däremot skydden va ju jätteäckliga! :D Han körde på spansk skritt ut från stallet! :D
 
Sv: 10:orna del 3

nu är jag lite glömsk men har du börjat med tömkörning? jag har jobbat själv med allt ända tills jag började gå bakom henne med tömmarna. Då har jag en person som har en lina i grimman och som mest går brevid mig men som kan springa fram och dra henne framåt eller hjälpa mig styra eller hålla i om hon skulle få för sig att gå någon annanstans eller om hon skulle bli rädd för något. Om du har ngt bra tips för att hantera en sån situation eller förebygga så snälla säg, vill så gärna bli "oberoende" så jag kan arbeta mer regelbundet med henne.

appropå så tänkte jag på det Fibusen sa om stall, när tänker ni stalla in era? Jag kommer nog låta Räkan gå på lösdrift så länge det går. Tills hon är 4-5 i alla fall och gärna längre om hon inte verkar tycka det blir för jobbigt att ridas och gå ute.
 
Sv: 10:orna del 3

Min är redan installad och har varit det varje vinter. Men det är inte mycket på stall. Det är ut absolut senast 08 (oftast 05.30) och in tidigast 20 (oftast 21.30). Så det är mycket utevistelse. Pluttehästarna sover mest hela natten, det märks! På morgonen brukar dom fortfarande ligga ner när man kommer, så jag tror inte dom direkt far illa av att stå på stall! ;)

Angående tömkörning.
Jag har börjat liiite smått med min. Jag gör som så att jag först är ute på mycket promenader med träns för att vänja vid bett och ser till att få igång lite bjudning. Sen kopplar jag på tyglar/tömmar och låter honom vänja sig vid det på ett par promenader (ungefär på detta steg är vi nu). Då introducerar jag även att göra halt för töm. Sen backar jag längre och längre bakom honom ju längre vi kommit, och hjälper honom framåt från den position jag är i. Jag går aldrig längre bak än att jag känner att han bjuder frivilligt framåt, om han blir osäker när jag "försvinner" tar jag helt enkelt ett steg längre fram tills han verkar säker igen - men såklart blir det små steg. Sen får det ta den tid det tar, men oftast behövs det inte så många gånger innan man kan gå ända bakom. :laugh: Att svänga brukar följa med strömmen, jag kommer börja med att svänga för att typ byta väg, som här hemma delar sig uppfarten i ett Y på hemvägen, och båda håll leder upp på gården. Där kommer jag välja olika vägar med hjälp av tömmen. :)
Sen ska vi förhoppningsvis ploga upp en liten plan här hemma på lägdan också så då kan jag träna lite mer på just svängarna. :p
 
Sv: 10:orna del 3

Som sagt ska Orvar in i stallet till hösten hade gärnat kunnat ha han ute några år till,men stallägaren har ju endast unghästslösdrift,och ligghallen är ju godkänd för viss antal hästar upp till 24 månader,så om Orvar ska gå kvar efter bete på lösdriften så måste han ta upp plats för två hästar,så därför åker han in på stall,för jag vill INTE flytta från gården för jag trivs så himla bra där! :love:

I dag mätte jag korven,så nu räknas han som häst faktist,ponnytiden är förbi! :D Hela 150,5 cm var han! Dagen till ära slänger jag in en bild på min HÄST! :D

393829_2759967232575_1059624479_32850053_1963685565_n.jpg


Och en bonus:

381010_2759972912717_1059624479_32850062_1369450792_n.jpg
 
Sv: 10:orna del 3

Gud vilken härlig tur ni såg ut att ha! :love:

Din knabb är väll rätt så nyligen inriden den med va? Eller minns jag helt galet?

Tackar! Det var helt underbart faktiskt, och det är så himla kul när lillan kan följa med sådär också. Hon ÄLSKAR det verkligen!

Sakura, nej hon är nyss inriden eller vad man ska säga. Började rida henne för 1 år sedan med inridningen och hon har alltid varit lika snäll och lugn med allt.
Nu först har hon börjat busa lite om hon inte riktigt får som hon vill, tex galopp och jag vill ha trav.. Så lite testning nu kanske? Jag vet inte, hon lyssnar kanon annars faktiskt.

Det såg helt underbart mysigt ut! Går hon helt lös bredvid? Duktig tjej.

Vad jag önskar att jag hade möjlighet att handhäst träna min.

Tack :) Japp hon går helt löst, har grimma på och ett grimskaft med OM det skulle vara något men vi håller hos på vägar där inga bilar håller till och det funkar bra.
Bra träning och som jag skrev ovan, hon älskar det :)
 
Sv: 10:orna del 3

ahaa, det ska jag prova. Jag har alltid haft tömmarna via gjorden och då blir det lite trassligt om man ska fram till huvudet snabbt.. Lirkat tygletag gjorde jag först med två grimskaft och så har jag aldrig lämnat ridbanan eller ridhuset med tömmarna kopplade i bettet ännu, prommis i grimma går vi ju på. Men det är rätt så dåligt med bra vägar hos oss.. oftast är det lugnt men ibland möter man en fartdåre som kör över 70 där jag själv kryper fram i 40.. plus att Räkan är rätt duktig på att försöka bestämma vart vi ska gå på eget bevåg, ibland när jag tömkör så sätter hon kurs mot lösdriften så jag har velat vänta tills tygeltagen är mer befästa innan jag måste bemöta en sån konflikt med att förlita mig på tömmen.. Men som sagt... har tömkört hm.. 6 gånger nu och typ 10 min åt gången och oftast lite mer än en vecka emellan gångerna så man kan ju inte bygga rom på en dag..

Molin, såg superysigt ut att kunna rida sådär! Härlig för hästarna också!

Side note: Upptäckt att Räkan fått en indexprofil på blup! Det hade hon inte förut. Någon som vet hur bra de brukar stämma med hur de utvecklas och presterar senare? Det är ju bara baserat på stammen nu.. http://www.blup.se/sv-SE/horses/229847-kuusama-swb
 
Sv: 10:orna del 3

Ju högre en medelsiffra är desto osäkrare är prognosen. Den högsta siffran jag sett är 20, den lägsta 3 (Utrillo). Alltså har ditt sto osäkra siffror.
 
Sv: 10:orna del 3

Fy på mig,nu har jag shoppat igen! :devil::angel:

Utöver min fina boxskylt väntar jag nu på:

En ny ridhjälm
Vinterjacka
2 latexgrisar
Rykthandske
Ryktsten
Benlindor
Grimma
Pälsglans (För att reda ut trasselsvansen)

Inte så mycket,men landade på typ 2000:- endå! :eek:

Men så mycket som jag jobbade över jul och nyår och allt så tycker jag att jag förtjänade detta! :D

Btw,i dag när jag borstade av Orvar så såg jag att det började lossa lite päls! Inte kan det vara dags redan eller? I förrgår eller när det var hade vi rena vårvärmen,men jag bor ju i Dalarna,och här kan det ju smälla till och bli -25 i Mars liksom... Nån mer som börjat släppa vinterpäls?
 
Senast ändrad:
Sv: 10:orna del 3

Tack!

Fibusen; Vad är latexgrisar? Har aldrig hört det förut... Här släpps det ingen päls ännu även om jag önskar lite att det vore så. Räkan har lite regnskållor här och var för att det är så varmt och hon har verkligen en grizzly-päls!
 
Sv: 10:orna del 3

Jag kanske slarvade lite....de sa att unghästarna kommer in senare än ridhästarna och jag godtog det....Jag tror inte ens jag frågade om tid. Nåväl, jag letar efter eget iaf så jag kan ha hästen hemma (o då får jag ju köpa/låna in fler hästar :angel: ).
 
Sv: 10:orna del 3

Min har aldrig gått på lösdrift utan varit uppstallad. Men fått gå ute mycket och i stor hage (15 hektar) med kuperade terräng.
Det är bara nu de går ute så lite så jag får hjärtsnörp. INgen skillnad på hästen ännu dock i beteende.
 
Sv: 10:orna del 3

Halvt knapplån..

Hur gör man med en unghäst på lösdrift som får regnskållor?
Bra att veta om det skulle drappa en :)
 
Sv: 10:orna del 3

när min hade små skållor så blandade jag jodopax o vatten i en sån där "psch psch"...hmm sån som man använder när man ska blöta ner kläder när man stryker alltså... O sen lät jag lite av det "regna" ner på hästen. Det försvann på typ 2 dagar. Det kan man också göra i förebyggande syfte och hästen ofta får skållor.
 
Sv: 10:orna del 3

nu är jag lite glömsk men har du börjat med tömkörning? jag har jobbat själv med allt ända tills jag började gå bakom henne med tömmarna. Då har jag en person som har en lina i grimman och som mest går brevid mig men som kan springa fram och dra henne framåt eller hjälpa mig styra eller hålla i om hon skulle få för sig att gå någon annanstans eller om hon skulle bli rädd för något. Om du har ngt bra tips för att hantera en sån situation eller förebygga så snälla säg, vill så gärna bli "oberoende" så jag kan arbeta mer regelbundet med henne.

Nu har jag förvisso en 08:a, men jag har också varit tvungen, pga brist på medhjälpare regelbundet, att sköta i princip allt själv.

För mig var det ovärderligt att först börja med longering innan tömkörning. Just för att dels lära honom kommandon, men sen även att det är så mycket lättare att gå på dem när de försöker vända in i longeringen. Och när man väl kommit så långt att longeringen sitter där den ska, dvs kommandon samt respekten för mig som förare fungerar, så var det inga som helst problem att gå över till tömkörning (har således inte en endaste gång haft ledare varken i longering eller tömkörning).

Så mitt råd är att börja med longeringen istället. Man kan tycka vad man vill om longering i övrigt, men för att lära kommandon, respekt för förare och förståelse för att arbete innebär arbete, så är longeringen ypperlig!
 
Sv: 10:orna del 3

Håller med föregående talare! Hade jag haft tillgång till en plan (hoppas som sagt kunna ploga upp en på lägdan snart) hade jag också börjat med lite longering. Men jag vill ändå gå promenader först och befästa basic kommandon den vägen, innan jag går vidare på longering.
 
Sv: 10:orna del 3

Hehe, gissar på att latexgrisarna är till en annan fyrbent. Min vovve ÄLSKAR dem, de tar i alla fall liiiite tid att döda dem.. Andra leksaker massakrerar han på 1/4 dels sekund :cool:

Nu när jag läser vad ni andra gjort med era pållar verkar det ju som om ni kommit jättelångt. Min Hugo fick tex träns och bett för första gången i veckan! Vi har dessutom bara gått en enda minipromenad. Huuu, nu blev jag lite stressad!

Hade så gärna lagt upp lite fina bilder, men vet inte hur man gör. Vågar inte heller länka till min blogg där bilder finns, gissar på att man inte får det :confused:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fordon Hej, Ja som rubriken säger - när ska man byta bil? Jag har en Volvo V40 från 2015 som har gått 13’ mil, jag har ägt den 3 år. Rullat på...
2 3
Svar
53
· Visningar
1 205
Senast: Inte_Ung
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
766
Senast: Ketrawzc
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
2 858
Senast: Badger
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
2 109
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp