Sv: 10
rna del 3
Molin- spännande med visning! Vad har du för häst?
Jag funderar också på att visa Funny på premiering i augusti. Men hon är ju bara 2, alltså kommer resultaten vara lite obetydliga, och det kostar ju rätt mycket att åka iväg med häst, och 500 spänn i anmälningsavgift. Så jag tvekar. Har några dagar till på mej att fundera, sista anmälningsdag är 1 augusti.
Dessutom har jag tänkt att isåfall måste hon ju visas på bett, och jag har kanske inte så bråttom med att vänja in på bett egentligen. Men hur är det med 2-åriga ston, måste de visas på bett? Jag har bara visat hingst förut.
Jag har börjat bekanta mej med henne utanför hagen nu. Tog ut henne i förrgår och igår. Gjorde lite ledövningar i förrgår, samt lyfte hovar, beröring överallt osv. Ledövningarna kände jag mej ringrostig på men vi hade kul och hon känns som en väldigt lagom häst åt mej, mitt russ som numer är 7 år var alltid väldigt känslig som ung och jag uppskattade det väldigt mycket, men det är också skönt med en häst som liksom har mer integritet och är mer "fast" och "orädd" inför kroppsspråk. Första gången jag började springa bredvid henne i förrgår la hon till och med bak öronen och tyckte att "Vad tusan håller du på med?" för att sedan börja trava själv

. Ledövningarna var mest flytta framdel för direkt tryck och flytta bakdel för direkt tryck och mha detta byta sida, även lite följsamhet typ stopp, gå åt höger och gå åt vänster med mej på båda sidor. Hon är väldigt utvärderande på "utrymme" och jag märker att hon gärna vill kolla var jag har mitt utrymme. Men samtidigt inget problem att acceptera när jag säger, nä, där går gränsen. Dock har vi en del att träna på inför en eventuell visning, jag vill ju gärna kunna visa fram traven ordentligt och inte bara vara nöjd med ATT hon travar, och hon är inte superkänslig för drivande position = måste nog träna lite mer.
Vi har även lekt lite med en boll och jag tänker minsann inte missa denna chansen att förstärka en häst som har lite föremålsintresse! Hon gillar att sparka bollen och om jag sparkar den en bit bort så travar hon fram till den. Jag blir pepp på att klicka in henne och börja med en massa roliga tricks

. Överlag känns hon väldigt klipsk, verkar gilla att tänka ut lösningar och har också ett förvånande öga för "space". Känns utmanande och roligt.
Igår gick vi ut i skogen och i efterhand är jag impad över att hon bara var lite tveksam på att följa med precis när vi gått ur grinden och de andra 6 hästarna stod på andra sidan och gnäggade och stressade. Annars knatar hon på och verkar tycka det är spännande och kul att vara ute på äventyr.

Vi gick en av mina "offroad"-rundor och där en går över en "myr" (såg massa hjortron

) så blev det mycket frust och pust, jobbigt för unghästkroppen

. Sen släppte jag henne lös så fick hon vara lös resten av promenaden hem. Tränade lite mer på följsamhet, på att gå i mitt tempo bakom mej på stigen, smyga och öka, och sen fick hon gå om och gå före litegrann. Kul tyckte hon, och sista biten hem travade hon iväg.... Hehehe.
Jag upplever henne inte alls så valpig som andra unghästar jag jobbat med, hon verkar inte bli "trött" i huvudet lika lätt. Eller åtminstone syns det inte på henne

. Det är ju både positivt och negativt...