10:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 5

Ja jag hoppas inte det här ska bli värre än vad det redan är...

Hoppas operationen går bra! Blir det med titthål?


Sar: Jaha, och det säger du och tror att vi ska tro dig utan minsta film- eller ens bildbevis? :mad: ;)


KL
Mina hästar hade jäääättekul i hagen idag! Till och med fröken ponny fick en släng damp och flög runt som en tokig i hagen! :p Hon brukar mest bara stå och uggla när hon ätit klart i vanliga fall. Kaptenen ser ju inte så värst bekymrad ut och jag ser inte så mycket hälta heller, nåt steg sådär på slutet kanske...

Länk till film!

Det kommer musik till den sen, annars hör man bara hundar som äter. :p Dessutom drog youtube ner kvalitén jättemycket. :cautious: Hoppas det blir bättre om en stund.
 
Sv: 10:orna del 5

KL*

kastar mig in i tråden så här när året snart är över och min lilla treåring faktiskt räknas som fyraåring, kan inte förstå att hon börjar bli så stor var ju bara häromdan som hon var en liten fölunge.

Träffade henne som föl för första gången och fick ett band till henne. Sen så träffade jag henne inte igen förrns i våras. Några gånger blev det sedan i våras och i oktober blev hon äntligen min.
När jag fick henne hade hon inte gjort jättemycket, skrittad på och löshoppad.
Nu är hon skrittad och travad hos mig, skulle precis börja med galoppen när hon hamnade i en växtfas och fick växtvärk helt enkelt stackarn. Men nu ska vi igång igen.

Här är hon, min lilla donna.



Första gången vi rider utan "ledare".

 
Sv: 10:orna del 5

Aha, okej! Det är ju bra att det går åt rätt håll. Hovar tar ju lång tid att rätta till när det väl har fått fel form.
Jag rekommenderar ändå att läsa om mikromineralerna. Jag vet inte hur det är med steeljoint, men kolla upp järninnehållet ordentligt. Järnet förhindrar som sagt upptaget av koppar och zink, som bl.a. hovarna behöver för att hålla sig starka och friska.

Vad mysigt det ser ut när de busar i snön! :D
 
Sv: 10:orna del 5

Nu har stormen Sven äntligen gett sig iväg! Det var en långdragen envis jäkel! :mad:

I torsdags när "han" hotade med att titta förbi så fick hästarna komma in tidigt, redan vid halv 2 på dan. De som är vana vid att vara ute till minst kl18 och båda två vilar just nu. Så innan jag hade hjärta att stänga in dem i boxarna flera timmar för tidigt så fick de spralla av sig lite i ridhuset utan täcken. Mysigt att rulla och mycket sprattel i benen var det!
Som det hörs på filmen så blåser och regnar det redan ganska så bra och värre blev det ju längre dagen och kvällen gick.

http://youtu.be/gsBTowEqYKE

Igår morse så stod de inne lite längre än vanligt men kunde sedan gå ut och vara ute under dan. Gick in lite tidigare på kvällen, då det fortfarande blåste på ordentligt.

IMG_3748_zpsb9596835.png


IMG_3750_zps59541840.png


IMG_3756_zpsf588f291.png
 
Sv: 10:orna del 5

Ja,det var verkligen superhärligt! :D Lite blåsigt dock och -5 grader (Kändes som det var MINST 10 minus!!!) så vart lite småkallt. :p Inser att det är dags att ta tag i varma ridkläder för vinterbruk. Har ju inte haft nån häst att rida regelbundet på vintern sen typ -08,så allt man använde då är ju utslitet och kastat i dag... :(

Långkalsonger och ridbyxor räckte inte riktigt....

Värdelös mobilbild igen,men insåg i dag att nu börjar Orvar bli prickig igen! :D

1460283_10201611395620930_2015196226_n.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: 10:orna del 5

Fina gubben! Ni verkar verkligen ha fantastiska ridvägar =)

Aida - Vilka busar! =) Älskar att se när hästarna leker och busar loss :D

Tog upp Räkan till ridhuset och lekte lite. Hon var glad och busig och travade runt efter mig i någon form av följa john med min halta fot :P Hon ser så rolig ut, lägger öronen platt bakåt och så svänger hon med huvudet, krullar ihop sig och gör halsen maffig när hon kommer efter mig i trav. Och så fort hon kommer fram så åker öronen framåt. Hon ser lite skitzo ut :P

Longerade lite för att hon skulle få röra på sig.. och jag vet inte men hon såg skruttig ut... inte halt någonstans utan mer allmänt skruttig. Funderar på om det kan vara något i bakknäna som ni har pratat om tidigare med de andra unghästarna.. eller om magen nu är så bred vid flanken att den tar emot. Får nog ta och longera igen med bättre förutsättningar på måndag och sedan rådfråga vet... ska ju snart sluta rida i vilket fall som helst men vill ju inte att hon ska gå med någon inflammation när hon blir riktigt stor och tung liksom..
 
Sv: 10:orna del 5

KL
Ni som har vila för era hästar, hur tar dem det?
Min är lite grinig tycker jag.......och mer bökig igen.
Han höll ju på en massa innan jag "fick pli på honom" och nu tycker jag mig se beteendet igen :( Det är precis som att om man inte aktiverar honom, blir han dum. Han är mycket besvärligare att leda in och ut till hagen, han lyfter inte hovarna, när man ska kratsa dem, han står inte still när jag ska borsta honom, han bufflar på en, flyttar sig inte i boxen om jag ber honom, det enda som han faktiskt har ordentlig respekt för, är att inte gå ut ur boxen om dörren är öppen. Någon som känner igen?
 
Sv: 10:orna del 5

Ja det är nått visst med att se när hästarna busar och leker :)

Hoppas det inte är något med Räkan.. som du säger blir det ju besvärligt när hon blir tyngre isf. Det kan inte vara lite växtvärk eller så? Foglossning? ;):D (ingen aning om hästar får sånt ;))


Hur har det gått för Hippo? Hittade veterinären något?
 
Sv: 10:orna del 5

Min river ner sin lampa utanför boxen (får ingen ny nu, så matte får mocka med pannlampa :cautious:) och sina täcken på täckeshängaren och pillrar på allt annat som hon kommer åt.
Igår fick hon för sig att hon skulle smaka på mattes ben när jag satte på täcket, hon ångrade sig ganska snabbt när matten blev förvånad och lätt aggressiv ;)
Hon har mer bråttom in från hagen, men är kontrollerbar och inte bufflig på nått sätt.

Så visst märks det att hon vilar, men respekten har hon ändå i behåll, jag accepterar inget annat.
 
Sv: 10:orna del 5

Då är min väl inte helt kokkobello :D
Men lite mer respekt hade inte skadat.
Jag får väl helt enkelt bli hårdare.
Hatar att vara surtant, men har väl inget val :D
Det blir så jäkla dragkamp mellan oss bara, då han inte har vett på att ge sig....
 
Sv: 10:orna del 5

Och bara för att jag svartmålade min häst offentligt här förut,
har han skött sig som om han vore sänd från ovan idag :D
Promenerade fint och respektfullt bredvid mig, väntade artigt på att jag skulle ta av grimman istället för att dyka ner i krubban med mig hängande i andra änden grimskaftet :D
Jag får väl ta tillbaka hur dum han är ;)
 
Sv: 10:orna del 5

Ja,det är så härligt att rida i snön! :love:

Tyvär så ska det bli en massa plusgrader framöver från tisdag så jag är inte alls imponerad... :meh::cautious:
 
Sv: 10:orna del 5

KL
Ni som har vila för era hästar, hur tar dem det?
Min är lite grinig tycker jag.......och mer bökig igen.
Han höll ju på en massa innan jag "fick pli på honom" och nu tycker jag mig se beteendet igen :( Det är precis som att om man inte aktiverar honom, blir han dum. Han är mycket besvärligare att leda in och ut till hagen, han lyfter inte hovarna, när man ska kratsa dem, han står inte still när jag ska borsta honom, han bufflar på en, flyttar sig inte i boxen om jag ber honom, det enda som han faktiskt har ordentlig respekt för, är att inte gå ut ur boxen om dörren är öppen. Någon som känner igen?

Jag tycker det låter rätt typiskt för en oaktiverad unghäst. Det är som barn, benägenheten att hitta på bus är som störst när föräldrarna vill vila....;)
Jag tror att du kommer att se en förändring när du sätter igång honom igen.

Idag red jag kurs på Adrielle, nu blev det tyvärr två dagars vila efter löshoppningen i torsdags då jag haft ett sjukt barn och två stycken som kört genrep och sedan show så de och sambon har varit borta hela dagarna och jag blev lite feg för att rida ut själv i mörkret. Jag har upplevt att hon hållit ett litet för högt tempo de sista veckorna som inte har varit helt lättreglerat så jag var inställd på att få hjälp med detta.
Men hon skötte sig så bra så, gjorde fantastiskt fina serpentiner i trav och rätt trevliga galoppfattningar. På sistone har vi dock haft lite problem i hörnen i höger varv, hon byter lätt om till kors där och jag tror tyvärr att det är jag som av någon underlig anledning kommer över för mycket på vänster sidan.
Jag satt ner i galoppen idag för första gången, kändes rätt bra men galoppen är stor så det är svårt att sitta som "gjuten". Men tränaren tyckte att det var "fabulous", förutom att hon är lite för fet då... (som sin matte);)
Vår hemläxa till nästa gång blir att börja med nedsittning korta sträckor, många övergångar halt- trav, trav-skritt etc. och ännu mer exakta fattningar.
Tänk att det är så himla roligt att rida!!!:love:
 
Sv: 10:orna del 5

KL*

kastar mig in i tråden så här när året snart är över och min lilla treåring faktiskt räknas som fyraåring, kan inte förstå att hon börjar bli så stor var ju bara häromdan som hon var en liten fölunge.

Träffade henne som föl för första gången och fick ett band till henne. Sen så träffade jag henne inte igen förrns i våras. Några gånger blev det sedan i våras och i oktober blev hon äntligen min.
När jag fick henne hade hon inte gjort jättemycket, skrittad på och löshoppad.
Nu är hon skrittad och travad hos mig, skulle precis börja med galoppen när hon hamnade i en växtfas och fick växtvärk helt enkelt stackarn. Men nu ska vi igång igen.

Här är hon, min lilla donna.



Första gången vi rider utan "ledare".


Välkommen fin pålle du har :)
 
Sv: 10:orna del 5

Roligt att se filmer när dom busar mer sånt, min vilande prins är med lite trotsig nu bla lyfter inte hovarna vill inte så sill men han vet att jag inte gillar allt han gör
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Avel Startar nu en 5:e tråd, föregående http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1079516 Och jösses vad vi kan skriva alla ;) Nu är...
98 99 100
Svar
1 984
· Visningar
153 753
Senast: Görel
·
  • Låst
Träning Idag var jag ute hos Ariel och jobbade ganska hårt på hennes tålamod. :p Först rengjorde jag alla benen genom att stoppa dem i...
54 55 56
Svar
1 100
· Visningar
79 028
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Gravid - 1år Ok då fortsätter vi här. Cilla hälsar till alla och säger att Matildas tillstånd är ganska ovanligt men det är inget livshotande och...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
124 184
Senast: Snurrfian
·
Avel Vad har Du för ston i avel? Presentera! Hur är de utvalda och vad har de för något som gör just dem lämpliga i avelsboxen? Hur har de...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 024
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp