Fy va trist men femåringar kan vara rätt dryga då e börjar bli starka nog att testa också. En gammal bekant så alltid att fem år var den värsta åldern. Jag vet inte om det stämmer för jag har inte haft så många femåringar.
Det värsta är att man blir ju lite rädd när de börjar resa sig eller skjuta rygg..
Om du vänder runt honom när han börjar dvs verkligen snurrar honom? Böj halsen ordentligt och driv undan baken med skänkeln, då kan han inte bocka eller resa sig. Vill han ändå inte gå så får du väl byta varv emellanåtAlternativt om han bara stannar så vänta ut honom, ta med dig en bok
se bara till att han inte får vända hem eller backa hela vägen hem. Backar de brukar de snabbt sluta om man tar över och fortsätter backa dem.
Tack alla fina för pepp och tips! Ni är så underbara allihopa,känns mycket bättre nu i tankarna,känner mig inte alls lika värdelös och oduglig längre,och har lite mer jävlarenamma i mig.
I morgon tänkte jag gå ner till ridbanan faktiskt,sen hoppar jag upp där,sen på söndag så hoppas jag att jag känner mig tuff nog att prova en sväng i skogen själv,då är han förhoppningsvis lite loj efter träningen. Tänker mig en väg vi brukar promenera på,tar kanske en halvtimme,blir nog lagomt. Är han helt överjävlig viker vi av på en annan väg så har vi en vända på 15 min. Känner att det viktigaste är att komma runt en vända iaf så vi inte behöver vända på vägen vi går på.
Min förra stallägare sa flertal ggr att när hästen är lugn och snäll som 3 åring så får man igen det tiodubbelt som 5 åring,men hade aldrig trott det skulle bli så här illa...
Är ju inte förren nyligen han verkligen börjat se ok ut i kroppen,och inte det där gängliga längre,så i om det så kommer väll styrkan.