10:orna kapitel 9

Diabetikern

Trådstartare
Förra tråden låst så vi fortsätter i denna.

Femke jobbar på bra. Nya övningar med mycket bommar och gymnastikhoppande och det blir lättare och lättare. Kan nog bli häst av damen så småningom :rofl:

Nu har hon nått sin matchvikt också. Muskler kommer mer och mer. Insåg att när hon kom hade vi Nilmars utrustning anpassat för 180+ häst dvs maggjorden på 145 nu är hon nere på sin egna 125. Lite skillnad.

Ska se om jag hittar någon före och efter bild.

18121907_10154618891991819_2949315395022347034_o.jpg


Kan ju inflika att vi även ska åka och kolla mitt andra sto (-01) hon ska insemineras snart med Gisbourne så nästa år kanske vi har en liten fölis i hagen :banana:

Försöker hitta n¨ågon bild jag publicerat från första tiden men ser att jag beskärt dem ganska bra :rofl: Ska se om jag kan hitta någon bild att visa så man ser skillnaden.

Hur går det för er? Några speciella planer i sommar?
 
Hur går det för er? Några speciella planer i sommar?

Jag har varit lite dålig på att uppdatera, Kaprifol har varit inne en sväng till kliniken och blivit behandlad för knäledsinflammation hb, det visade sig då att hon har lösa benbitar där. Nu blev inflammationen bra direkt med en behandling men kommer den tillbaka så blir det nog till att plocka ut bitarna och se om dessa kan vara orsaken. Hon blev "friskförklarad" för en dryg vecka sen så vi har börjat trava igång lite smått och hon känns fin :)

Vi har dock inga planer för sommaren, även om hon kan komma igång ganska så snabbt så är jag gravid och ska ha bebis i slutet av september så jag är mest glad om jag kan rida så länge som möjligt! Vi bygger ridbana nu i sommar också så jag hoppas kunna hålla igång Kaprifol en del avsuttet i alla fall, när jag sen inte kan rida längre!

Från igår!:
img_6620.jpg
 
@Lovise Grattis till bebis! :D

Tråkigt med skador men lösa benbitar är ju iallafall något man kan åtgärda relativt lätt i dagsläget :) Skönt att höra att hon är friskförklarad. :)
 
@Lovise Grattis till bebis! :D

Tråkigt med skador men lösa benbitar är ju iallafall något man kan åtgärda relativt lätt i dagsläget :) Skönt att höra att hon är friskförklarad. :)

Tack!

Ja precis, och det är ju nåt "konkret" liksom. Att hon skulle få knäledsinflammation av lösa benbitar är ju inte jättekonstigt, värre då om hon fått inflammationen av, ja typ min dåliga ridning :p (även om det ena inte behöver utesluta det andra, hehe)
 
Tack!

Ja precis, och det är ju nåt "konkret" liksom. Att hon skulle få knäledsinflammation av lösa benbitar är ju inte jättekonstigt, värre då om hon fått inflammationen av, ja typ min dåliga ridning :p (även om det ena inte behöver utesluta det andra, hehe)

Ha ha det är aldrig ryttaren/ägarens fel bara hästens vet du väl? ;):p:D:rofl:
 
Jag tränar för tränare varje vecka nu, kämpar och kämpar och det känns faktiskt som det ger resultat! Jobbar på att kunna byta galopp när jag byter varv och igår lyckades jag med ett åt varje håll utan tränarens hjälp!
Byter över bom och gör en lite snävare sväng för att jag verkligen ska få med mig kroppen och få honom att byta :p Har aldrig i hela mitt liv kunnat byta galopp på en häst jag ägt så jag är lite stolt :o (Då förstår ni vilken nivå jag är på :rofl:)
Annars så laddar vi inför pay & jump den 25/5, ska hoppa 60 cm och 70 cm igen, vi tar det sakta med höjderna :)
 
@Thrillie Woop! Woop! Övning ger färdighet. Det är de små resultaten som räknas :D

Jag tränade förra veckan. Tränaren sa något om att vi alla i denna gruppen r på helt olika nivåer och då inflikade jag att -ja, och vi är ju på botten, Han kikade poå mig la huvudet på sned och sa Ja jag kan ju inte annat än att hålla med dig denna gång :rofl:

Avslutades med att vi tagit 2 rejäla kliv framåt men som han sa -Både du och jag vet ju att det är en lång bit kvar.

Hejja oss!
 
För tillfället är min prinsessa hel och fräsch, får se hur länge det varar denna gång...
Men eftersom att hennes matte är världens största fjant och hypokondriker så håller vi oss dock på fast underlag ett tag till. Kan också ha lite att göra med att jag gick banans på tdb och anmälde oss till var och varannan tävling inom vettigt köravstånd :angel: Så nu måste(!) hon hålla sig frisk! :D

I övrigt så övar vi på att gå fram för skänkeln när jag ber om det och inte efter 10min övervägande från damens sida. Lättare sagt en gjort. Jag har varit alldeles för (dum)snäll med det. Nu är det nolltolerans på att gå emot skänkeln för hennes del och nolltolerans på att acceptera det för min del.
Det har gått förvånansvärt bra måste jag ändå säga. Visst blir hon upprörd men inte värre än att det går över efter nån minut. ;) Svarar hon inte på skänkeln så får hon ett pet med spöt på rumpan och då brukar det bli full fart framåt, nästa gång jag ber om något med skänkeln så lyssnar hon. :up:
Passar på att göra galoppfattningar i mängder när jag är ute, hon galopperar gärna och mycket men fattningarna är det lite si och så med. Antingen så drar hon upp huvudet och slänger sig iväg eller så fattar hon fint men bryter av efter ett par språng... Nu när vi tragglat med det en del blir det oftast fina fattningar och hon fortsätter galoppera men hon lyssnar inte på vilken galopp det faktiskt är jag ber om utan tar första bästa. :banghead: Skam den som ger sig, vi kämpar på!

18553813_10212367525919537_1208648216_o_591acadde087c332dd4d057c.jpg


Callsan har en bästa kompis som heter Zlatan, så fort C ser honom så blir hon helt till sig. Hon gnäggar och försöker följa efter honom (oftast så springer han iväg dock ;)). Men när han är på samma nivå som henne då älskar han att mysa. Det bästa är att trycka in hela huvudet i hennes ena näsborre alternativt hålla fast hennes mule med klorna och slicka på henne. Damen i fråga står med slutna ögon och njuter :love:.
18519401_10212367525879536_798698733_o_591acaa52a6b226bf0f1593b.jpg

18554075_10212367525799534_1459194313_o_591acacbddf2b30470edbb54.jpg
 
Lider så med er som står med skadade hästar och med er som behövt ta det tunga beslutet att låta er bästa vän galoppera vidare :heart

@Molin Förväntar mig mängder med bilder på fölis sen! :D:love:

Haha, kan hojta till här när hon fölat så får ni om ni vill kika in i föl 2017 tråden, kan iof kanske bjuda på en bild här inne (om man får det?) :o
Men jag säger till.

Inte långt bort nu, 310dygn idag :eek:
Har faktiskt varit så fräck att Miraz fortfarande går ute om nätterna förutom en dag här tidigare i veckan då det öste ner med regn.

Men från nästa vecka blir det och gå in, så jag kan hålla mer koll på fröken!
 
@Molin Spännande med föl! :love:

Träning ikväll, kommer nog bli lite jobbigt då det är så himla varmt och kvavt här. Och så börjar jag redan bli nervös för pay and jumpen nästa vecka, bådar inte gott :rofl: Blir tokig på mig själv att jag är så nervöst lagd! Ska kolla på filmerna från förra gången och tänka att det kommer gå lika bra som då :D
 
@Molin Spännande med föl! :love:

Träning ikväll, kommer nog bli lite jobbigt då det är så himla varmt och kvavt här. Och så börjar jag redan bli nervös för pay and jumpen nästa vecka, bådar inte gott :rofl: Blir tokig på mig själv att jag är så nervöst lagd! Ska kolla på filmerna från förra gången och tänka att det kommer gå lika bra som då :D


Tack =D

Och du ska se att det kommer gå galant på P&J.
Nervös är man väl oftast lite jämt va?

Tycker det är starkt av er att våga ut på banorna, jag har sådan skräck för sånt så det går inte :( Önskar dock jag vågade för jag vet hur kul det var när jag var yngre även om det "bara" var P&J man var ut på.
 
Tack =D

Och du ska se att det kommer gå galant på P&J.
Nervös är man väl oftast lite jämt va?

Tycker det är starkt av er att våga ut på banorna, jag har sådan skräck för sånt så det går inte :( Önskar dock jag vågade för jag vet hur kul det var när jag var yngre även om det "bara" var P&J man var ut på.
Ja det känns som man aldrig slutar vara nervös! Tråkigt att du inte kommer ut, det är ju riktigt kul när man väl gör det, även om man är väldigt nervös innan start :nailbiting: Men det blir ju inte roligt alls om man är alltför nervös/rädd heller tyvärr! :(
 
Nu har vi debuterat på dressyrbanan! :banana:
Min fantastiska lilla häst skötte sig så himla, himla bra! Framridningen gick toppen, hon höll bakhovarna i schack för det mesta och lyckades inte träffa någon när det inte gick att hålla fossingarna i styr ;) Hon brydde sig inte om de andra hästarna utan kollade bara lite på vad som hände runt omkring men hade fokus hela tiden. Väl på banan så kollade hon lite när vi red runt innan startsignalen men när vi väl var igång så var hon toppen. Övergångarna galopp-trav och trav-skritt tycker hon är lite överflödiga så där går hon iväg lite för mig men det övar vi vidare på hemma. :)
Brydde mig inte om att "spänna bågen" utan joggade bara runt i ett tempo som var lämpligt för tillfället. Väldigt nöjd över att galoppfattningarna satt alla gånger(!), hemma brukar det vara ett par fel fattningar varje pass. Skönt att veta att hon lyssnar när det verkligen gäller :angel:
18641258_10212418821681899_525707550_o.jpg


68,7% blev slutresultatet och första utanför placering. Idag var det inte procenten som var det viktiga utan upplevelsen :heart
 
Femke har fått vila större delen av föra veckan. Dels så åkte vi och inseminerade mitt andra sto, sen har jag legat sjuk. Inte ok än men det går åt rätt håll.

För att ha vilat nästan en hel vecka var det bara att sitta upp och rida på som ingenting. LIte mer taggad än vanligt. Värmen gör ju sitt till i alla fall. Småjoggade lite på banan igår ska göra samma idaf och imorgon är det hoppträning :banana:

18557341_10154684866421819_3321350026958719489_n.jpg
 
18528033_10154668593857709_7004551210552795748_n.jpg


Visst är det underbart att värmen har kommit :)
Vi har varit iväg på andra omgången i div 3 och Sally är ju en pärla :heart Hon ställer upp i vått och torrt trots att jag ibland ger henne de sämsta förutsättningarna. Vi fick ingen individuell placering denna gången, men nästan, fast laget kom 2a :up:
 
Härlig läsning här inne, så många som verkligen är igång och bra verkar det gå också! Bra jobbat alla!

Jag och Empa är i storform, även om det inte var vad senaste tävlingen visade...

Vi har äntligen hittat en tränare som verkligen passar oss, vet inte om jag nämnde det i förra tråden. Både Empa och jag får kämpa lite, men vilket resultat det ger. Bjuder på några printscreens från film från av de senaste träningarna och senaste tävlingen som gick uselt.



Ja, bakbenen kan man inte klaga på i alla fall.

Här ser man (om än dåligt) det som gav problem i senaste starten. Hon var såååå fin på framridningen och framhoppningen, tyvärr blev hon jättespänd på tävlingsbanan. Det var klaffsigt och tungt i underlaget. Så jag fick inte henne riktigt fram för skänkeln. Och när hon blir spänd så blir hon kort i galoppen, sänker ryggen och lägger jag på ben i det läget går det bara fortare. Så jag måste helt enkelt hitta ett bra sätt att reda ut dessa lägen. För visst, hon hoppar, men hon får ju ta i som tusan och då blir hon lite "rädd" för sig själv. I och med detta så valde jag att utgå, vill inte sätta "dåliga" språng i henne - det leder inte till något gott. Men mer rutin på tävling så blir det bra!


och en liten bild från en promenad i veckan.
 
Idag flyttar vi till lösdrift! Ska bli spännande, hoppas vi båda ska trivas bra där :)

Och igår red jag och en tjej i stallet bort till en sjö här i närheten, var jätteroligt att plaska med hästarna! Ghost tyckte också det var skoj, han skvätte runt med hovarna som en tok, jag blev helt genomblöt om fötterna :D
På vägen hem blev han dock superspänd och rädd för en massa saker, lyssnade inte utan drog iväg i galopp och sådär.. usch... blev osäker så hoppade av och gick med honom, väl uppe i skogen där vi alltid rider blev han lugn igen så hoppade upp där istället.
Får nog gå på lite mer promenader bland hus och hundar, så han blir lite härdad.

IMG_1929_zps2l0azsjq.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp