10:orna kapitel 9

@Diabetikern Ser fantastiskt ut!

Själv har jag inlett projekt kondition och styrka med min häst, galoppintervaller en gång i veckan och så försöker vi hoppa små sockerbitsstuds varje vecka också.

Har också tagit itu med tömkörningen och han går riktigt fint där trots att jag är nybörjare. Enda problemet är när det är andra hästar på samma halva av ridhuset, han blir så otroligt ofokuserad när han måste dela banan med andra hästar.
 
Blev ingen sadelutprovare igår. De ligger i magsjuka :(

Vi får se när jag vågar rida nästa gång. Efter ridturen på bilden vågade jag inte köra mer. Låsningen vi släppte på ändrade så mycket och sadeln jag har är bara så fel så det finns inte

Känns surt nu. Köpte Eline i Juli och vi har knappt kommit igång :(
 
Sadelutprovarnas kommentar igår

-äsch strunt i att köpa sadel vi köper hästen istället :D

Ruggigt jäkla fattig nu men en sadel + stigläder allt i fel färg fick följa med hem.

Och jag har alltid velat ha brunt men vägrat byta ut all utrustning. Nu ser det ut som om jag måste det.

35011564-origpic-b4d397.jpg
 
@Esswe Vilken härlig häst du har, jättefin runda och du rider så mjukt och trevligt :)!

@Diabetikern Härligt med ny sadel!

Koop har fått vila hela januari eftersom jag fick problem med att han slog i galoppfattningarna. Det har hänt så mycket i kroppen på det halvåret jag haft honom så tänkte att vila nog var behövligt innan jag stirrade iväg till kliniken. Skickade även iväg min dressyrsadel på breddning men är ganska besviken på att den inte är mer breddad, tyckte det var minimal skillnad. Är rädd för att han behöver en ännu vidare sadel. Nu går han i hoppsadeln bara och hittills har jag inte fått en enda spark i nån fattning :). Rider dock bara ut och njuter av det helt perfekta underlaget nu! Igårkväll var jag och en vän ute och galopperade och vi kunde utan problem ligga bredvid varandra i ganska högt tempo utan att hästarna drar eller gör andra dumheter. Älskar den trygga känslan han ger mig! På vägen hem travade vi en lång sträcka och han var så fin i formen, släppte ner underhalsen, reglerbar i tempo och helt avspänd. Han är helt och alldeles fantastisk i det läget :heart.
 
Jag rider min häst just nu ca 3 dagar i veckan, en veckodag och så lördag söndag. Har nästan enbart ridit ut eftersom det endast varit det som funkat, antingen stenhård ridbana utan snö eller så är den kladdig och lös nu efter en veckas regn. Grusvägarna däremot är perfekta så det finns ju ingen anledning att klaga på underlaget. Veckan innan dess var det snö och då hade jag ett stubbfält som fungerade helt ok.

Vi tränar en del tempoväxlingar i galopp eftersom det är det som behövs helt enkelt, hon behöver bli starkare. Vi tränar också en del byten, både enkla och i språnget. Det går ganska bra. Upplever att hon byter lugnare när vi rider ut, på banan blir hon gärna lite väl taggad och avslutar med ett bakutsprång och blir sen väldigt på och överladdad varvid jag inte kan göra några fler byten den dagen. Hade egentligen behövt ta lite hjälp av tränare men nu är det så otroligt mycket man läser om virus hit och dit så jag vågar knappt köra hemifrån med hästen längre, jag har ju två dräktiga ston och jag är väldigt orolig för dem med tanke på allt som man läser om på Facebook framförallt.
Det är bara ca 2 månader kvar av deras dräktighet så jag har tänkt att jag skulle hålla mig hemma tills dess.

Vill inte ställa av hästen helt men tanken har slagit mig att kanske hon borde få lite helvila nu ändå när jag ändå inte har något planerat? Jag har tänkt ändå att om hon rids några gånger i veckan så är hon ju i alla fall igång och vi tränar på vissa moment så det är ju inte helt stiltje utvecklingsmässigt, hoppas jag.
Men säsongen drar igång och jag är lite sugen på att komma igång jag med. Idag har jag varit funktionär på klubbens hopptävlingar, jättekul och inspirerande.
 
Nu ska vi se om vi kan starta igång ordentligt igen. Lite sportlov och en manlig förkylning men nu ska vi vara på banan.

Lastade och drog iväg till ridhus igår. Sadeln är kanon Eline trivs verkligen med den. Hinner knappt börja trava förrän hon frustar. Lugn och avslappnad (för det mesta iallafall) stod några små kryss framme och jag kunde inte låta bli utan provade att styra på. Första gången hoppade hon som om det var 3m långt men utan att ta i för kung och foterland som hon gjorde tidigare. Andra gången blev hon så taggad att vi inte kom fram till krysset. Hamnade mitt i svängen studsandes :rofl:

Tredje gången klockrent med jämna galoppsteg i svängen och bara rulla på. Vi snackar kryss på ca 40-50 cm

Hästen var spikrak efter, drog sig inte alls åt vänster som tidigare OCH vi gjorde galoppbyten lätt som en plätt. Med förra sadeln så vart det lite si och så för hon tog i ända från tårna och for iväg. Sen låsningen släpptes blev ju sadeln helt katastrofal men nu jädrar är vi snart på g :)

Jag har hittat balansen i sadeln också vilket gör det lättare för mig att följa med.

Då hon är så otroligt cool och snäll ute i skogen fick min mamma rida henne lite. Min mor föll pladask och jag tyckte det var jättekul att sitta på min tanthäst igen :heart Haft henne i 12 år nu.

51931714_10156256537041819_3640292406097608704_n.jpg

Mamma och Eline

Jag med mina fuxdamer
51895312_10156256470806819_4282324763411480576_n.jpg


Man kan nästan tro jag samlar på fuxar. :rofl: Vår shettis Mumin som vi tog bort för 2 år sedan var fux med vit bläs och nu har vi denna sötnöt till ponny istället. Darco med en räv bakom varje öra :rofl:

26991817_10155368198011819_6844400527199712484_n.jpg
 
Jag tror att min prinsessa har fått vårkänslor. :o
Hon brukar vara pigg, men senaste veckan eller så har det varit lite småtokigt minst sagt! Och inte heller verkar hon bli trött. Igår red vi ut och galopperade ordentligt, men tokfia var lika pigg när vi kom hem som när vi red ut. Men hon är i alla fall glad ;)

Vi hoppade i onsdags och det gick väl lite sådär för egen del. Blev lite overload av glad häst och försiktig matte, så jag fick nöja mig med ta ner svårighetsgraden. I slutet av passet så övertalade jag dock min (duktiga) unga stallkompis att hoppa upp och ta några språng:

Herregud vad min goa lilla häst kan hoppa :love: Det här var andra gången som stallkompisen hoppade på henne och det känns verkligen bra att få se hästen göra det hon älskar så (som matte inte riktigt är redo för än ;)).

Planen är att stallkompisen ska tävla henne på hemmatävling till sommaren, bara för att ge henne erfarenheten (och stallkompisen möjlighet, hennes hyrhäst åker hem veckan innan våra stora tävlingar). Ursprungligen hade jag nog mest tänkt att de bara skulle starta 90, men efter att ha sett dem tillsammans häromdagen tror jag att jag kommer föreslå att vi anmäler till 100 också. Känns det inte bra på själva dagen så tänker jag att man kan stryka då.
 
Haha, ja jag känner av vårkänslorna också, känns som min häst hittat lite extra energi. Vilket är bra, för vi hamnade på en hoppträning i söndags som råkade bli 1 1/2 timme lång och involvera en hel del arbete på volten i galopp. Precis sånt jag fått för mig att Hugo inte orkar med i nuläget, men han skötte sig prima och rullade på fint i galoppen. Så nu fick jag verkligen svart på vitt att han orkar rätt mycket när jag väl orkar rida :o
Håller dock fortfarande på och testar diverse bett med honom, han kan ju vara spänd stundtals och gå emot tygeln. Ska testa ett novabett nu, har sett i olika trådar här på forumet att många har bra erfarenhet av dem.
 
Nu ska vi se om vi kan starta igång ordentligt igen. Lite sportlov och en manlig förkylning men nu ska vi vara på banan.

Lastade och drog iväg till ridhus igår. Sadeln är kanon Eline trivs verkligen med den. Hinner knappt börja trava förrän hon frustar. Lugn och avslappnad (för det mesta iallafall) stod några små kryss framme och jag kunde inte låta bli utan provade att styra på. Första gången hoppade hon som om det var 3m långt men utan att ta i för kung och foterland som hon gjorde tidigare. Andra gången blev hon så taggad att vi inte kom fram till krysset. Hamnade mitt i svängen studsandes :rofl:

Tredje gången klockrent med jämna galoppsteg i svängen och bara rulla på. Vi snackar kryss på ca 40-50 cm

Hästen var spikrak efter, drog sig inte alls åt vänster som tidigare OCH vi gjorde galoppbyten lätt som en plätt. Med förra sadeln så vart det lite si och så för hon tog i ända från tårna och for iväg. Sen låsningen släpptes blev ju sadeln helt katastrofal men nu jädrar är vi snart på g :)

Jag har hittat balansen i sadeln också vilket gör det lättare för mig att följa med.

Då hon är så otroligt cool och snäll ute i skogen fick min mamma rida henne lite. Min mor föll pladask och jag tyckte det var jättekul att sitta på min tanthäst igen :heart Haft henne i 12 år nu.

51931714_10156256537041819_3640292406097608704_n.jpg

Mamma och Eline

Jag med mina fuxdamer
51895312_10156256470806819_4282324763411480576_n.jpg


Man kan nästan tro jag samlar på fuxar. :rofl: Vår shettis Mumin som vi tog bort för 2 år sedan var fux med vit bläs och nu har vi denna sötnöt till ponny istället. Darco med en räv bakom varje öra :rofl:

26991817_10155368198011819_6844400527199712484_n.jpg
Vad är det för ponny ? så himla söt.
 
Vi har varit ute och luftat oss lite igen!
två klasser blev det idag, och Empa kändes urfräsch. I 110n var vi felfria i grunden, två ner i omhoppningen. Jag tar på mig båda rivningarna, ville för mycket och hamnade före henne så hon hade ingen chans att vara felfri helt enkelt. Men hon verkade vara lycklig ändå :D

I 120n hade jag den i särklass bästa känslan på länge. :love: Vågade vänta mer än jag brukar och litade på att vi tar oss fram på distanserna. Hon må vara liten i manken, men hon har rätt vägvinnande galopp. Fick med oss utsprånget i kombinationen. Ett riktigt skitpet, den hade lika gärna kunnat ligga kvar. Är i alla fall väldigt nöjd med min fantastiska lilla häst. Hon ställer verkligen upp i alla lägen. :heart

 
Koop och jag har varit och gjort vår första träning för året! Det kändes helt super och jag fick massor med mig hem att jobba på. Nästa helg ska vi rida en programträning på hemmaplan. Blir bara ett childrenprogram så vi lugnt kan styra runt och så har jag två månader till på mig att få till de där hemska galopp-trav-galoppdiagonalerna i LB2 :p.

 
Vad är det för ponny ? så himla söt.

Det är en holländsk ponny som kom hit som 4 åring. Fick lite vila hos oss men sen under tingsrätten så har han en tendens till att bocka av små gulliga ryttare :rofl:

Mycket steg och jättefort rygg + väldigt reaktionssnabb gör att barnen har svårt att vara kvar. Supersnäll liten ponny men med en räv bakom varje öra. Det är en väninna till mig som köpte in honom med 3 andra ponnyer och nu är han enbart sällskapsponny samt lekfarbror åt fölungen hemma.

Hade lite funderingar på att köra in honom men tiden finns inte till sen tror jag det är väldigt mycket jobb då han är så explosiv.

Idag har han fått ny box så han slipper sträcka sig för att nå ut

20190225_191944.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp