11:ornas tråd del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd del 4

Skelett, senor och leder måste belastad under hästens uppväxt om hästen ska tåla träning som vuxen.

Var på en föreläsning förra helgen där en veterinär som sysslar mkt med galopphästar berättade att hästens senor stärks fram till den är runt 3, sen blir dom bara sämre. Har även hört det tidigare av en veterinär som var något förskräckt över folk som travar på asfalt med äldre hästar för att stärka senorna.
Men känns som att ganska många tror att sent inriden= hållbar häst...

Håller med om vad du skrev, ridning rakt fram lättare pass på varierat underlag stärker. Men att rida betyder ju inte att man ska köra hårda pass flera dagar i veckan på sin unghäst.
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Snygg han blev med nya frisyren! Och vilken manke han har! O_o

Tycker han haft en markerad manke hela tiden. (här 10 månader)

427161_190811087688785_79235440_n.jpg


Kommer ihåg första bilden jag visade på honom som 6 månaders föl på dressyrsidan. "Det blir inte lätt att hitta sadel till den där" men jag har aldrig reagerat negativt på den. Tycker han ser ut som alla andra halvblod :p
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Men känns som att ganska många tror att sent inriden= hållbar häst...

Riktigt så enkelspårig är jag inte. ;) Jag är dock skeptisk till att tidigt ridna hästar = hållbara. Och då ser jag inte vitsen med att börja redan innan de kroppsligt är någorlunda färdigväxta.

KL

Nu är det en generell diskussion jag hade tänkt då jag inte sett Balder IRL. Men med tanke på att han förlorade sin mamma som föl, har haft rejäla växtperioder sedan Maja köpte honom och fortfarande är väldigt liten utifrån vad man kan förvänta sig med tanke på ras och stam så tycker jag knappast att han är en lämplig representant att frångå mitt ställningstagande på.

Sen gör såklart var och en som de vill, jag tycker inte att man är någon djurplågare om man rider in tidigt heller. Det är bara att jag inte ser vitsen med det.
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Då får vi nog enas om att vara oense helt enkelt. Visst ska unga hästar belastas, men lika lite som det innebär ridning på ett 1-årigt halvblod innebär det ridning på knappt 3-årig ponny, islandshäst eller kallblod tycker jag. Att de skulle "dö av det" har jag inte skrivit och tror inte heller. Hållbarhet på lång sikt är en helt annan sak.

Forskning visar bättre hållbarhet med träning tidigt. Anpassad då givetvis.

Men precis som du skrev, så vi får vara ense om att vara oense.
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Var på en föreläsning förra helgen där en veterinär som sysslar mkt med galopphästar berättade att hästens senor stärks fram till den är runt 3, sen blir dom bara sämre. Har även hört det tidigare av en veterinär som var något förskräckt över folk som travar på asfalt med äldre hästar för att stärka senorna.
Men känns som att ganska många tror att sent inriden= hållbar häst...

Håller med om vad du skrev, ridning rakt fram lättare pass på varierat underlag stärker. Men att rida betyder ju inte att man ska köra hårda pass flera dagar i veckan på sin unghäst.

Det är just det där första som är huvudorsaken till att " vi " i galoppsporten tar våra tidigt. Med det menar jag att deras hantering (longering, tömkörning, skrittmaskinen, insittnig samt den mest grundläggande inridning) sker ganska mkt tidigare än med andra hästar (undantaget travare). Just travare och galoppörer belastar ju sina senor ganska mkt mer än "hobbyhästar" ( i brist på bra ord att kalla hästar som inte tävlar på elitnivå eller sysslar med extrema aktiviteter) och därför är det viktigt att stegvis stärka dem.
När våra hästar växer mkt vilar de från själva ridningen men tömkörs lite, går i skrittmaskinen och leds i den lilla terräng och de backar vi har på området.
De stora och sena introduceras för allt precis som de som är mer klara i kroppen, även om vi med dem väntar längre med själva insittningen och inridningen. Målet är ju att de ska gå att sitta på och styra, att de ska gå fram för skänkel samt vara trygga med ryttare på våren när de är två år.

Efter det är allt individuellt. Hästar som behöver växa eller mogna mer får lång vila med små repetitioner av sadel och ryttare då och då, lite tömkörning, ledarskapsövningar, samt motion i skrittmaskinen. Vissa har vi tillochmed skickat ut på landet i ett par månader (om vi exempelvis tror att de inte alls kommer vara färdiga för att gå ut och galoppera på banan som tvååringar eller kvala).

Ofta är de dock jämna i växten, "vuxna" i kroppen och redo att gå till kval/start under sommaren eller hösten som tvååringar.
Vid alla tävlingar finns minst två veterinärer på plats som inspekterar hästarna, och vet. Kan stryka en häst om de exempelvis skulle tycka att den verkar omogen, övervuxen eller helt enkelt inte klar.

Det är alls inte ovanligt att fullblod som är för stora eller verkar bli riktigt sena ( inte startklar förrän 5-6årsåldern) säljs som "unghäst" till någon som vill ha ridhäst.

Fullblod och travare är ju på något sätt extrema, de är ju liksom genetiskt konstruerade för att mogna tidigt i kroppen. Dessutom är det ju väldigt ofta att galopp/travarfölisar föds flera månader tidigare än ex. Halvblodsfölisar... Även om ett par månader inte känns jättelänge.
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

*delvis KL*

Jag hade en arabvalack förut som av olika anledningar inte reds in förrän han var nästan fem år. Eller han reds in men sen hände inget mer med ridningen. När han var 6 var vi på klinik för en hältutredning. Vet frågade lite om bakgrunden osv, och jag sa ju då att han var sent inriden etc. Vet ser livrädd ut, och tycker "inte inriden förrän han var fem, har han gjort NÅGOT innan?". Jag tyckte "åh ja, han har gått mil efter mil som handhäst, han har löshoppat osv". Vet andas märkbart ut, och tycker 'phu, då så. Då är det ingen fara'. Och talar sen om det där att de MÅSTE belastas medan de växer, och att låta dem vara tills de är 4 är enligt honom (det är en rätt namnkunnig vet..) "rena döden". Och det hjälper inte med lösdrift, för som han så bra åskådliggjorde det "Om du plockar svamp en timme eller promenerar i rask fart en timme, vilket stärker mest".

Senare med en annan häst, också det en arab förresten, "tidig" i kroppen, så fick jag av just veterinär (inte samma som ovan) i princip order om att "börja rid in henne! Skritta och trava rakt fram i skogen, så hon får röra sig ordentligt och framförallt bygga upp rätt muskler". Hon var 2.5 år gammal, och led av sviterna av en vurpa i hagen som åring, och hade avlastat och "vant sig" vid det. Jag protesterade, tyckte det var för tidigt - men fick ungefär samma 'föreläsning'.

Betänk hur hästarna rör sig i frihet. Visst de bär ingen ryttare på ryggen då, men de rör sig långa sträckor från späd ålder. Uppväxt under belastning.

Nu blev det inte så pga ekonomi och tidsbrist men min plan med min -11 var eg att köra in honom i somras som tvååring. Just för att kunna köra honom (ute efter väg) så han kunde belastas successivt.
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

KL
Ifall någon är intresserad.
Benbildning är beroende av
-Näring (framför allt Ca och vit. D)
-Hormoner
-Belastning
Ju mer belastning under tillväxten desto mer byggs skelettet.

Det man ska vara försiktig med är ju senor och tendon, främst eftersom dessa inte utvecklas lika fort som själva muskelmassan. Risken finns alltså att musklerna helt sonika sliter av fästena (eller skadar dem för att vara mindre dramatisk). Samma sak som händer om man tar anabola steroider som människa, muskelfästena hinner inte med muskelutvecklingen.

Så ja, belastning i lagom mängd är det bästa. :)
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Intressant diskussion måste jag säga :) Hört från innan från båda håll och funderat många gånger på om Nangijala skulle väntat tills sommaren hon fyller tre år eller börja i början av året redan. Ponnyer ska ju växa långsamt och undra om inte min gör det.... det var inte många centimeter hon växte förra året i höjd liksom...

KL
Min pålle var föresten arg på mig igår. Hann inte med henne igår då jag var tvungen att mocka innan jag körde syrran till sin lektion med hennes häst. De dagar jag inte ska göra nåt med trollungen känner jag nästan hur jag smyger o kring för Nangijala vet verkligen hur man ska utnyttja sitt söta ansikte och ge mig skuldkänslor ;) Igår märkte hon mig tillslut, gnäggade, kom gående och parkerade vid grinden. En stund senare skulle jag ta in en annan häst från hagen och Nangijala stack raskt in huvudet i famnen innan jag hann hejda henne. När jag går vidare börjar hon trava efter och efter en bit inser hon att jag minsann inte skulle ta henne. Då tog det liv i luckan. Galopp i en cirkel omkring mig med bakutstrukna ögon och blängande blick :p Efter några varv stack hon tillbaka till grinden och väntade tills jag åkte.
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Delvis kl*

Jag kan väldigt lite om ur växtperioder ser ut för ponnyer, kallblod osv, så mina inlägg kring "att vänta länge vs. Börja tidigt" rör ju främst fullbloden (de som ska bli galoppörer alltså). Det är heller inte meningen att hetsa till att börja tidigt, utan jag (som ju vet hur det är med att börja rätt tidigt ) tänker mer att jag förklarar varför vi börjar tidigt och hur vi tänker :)
Eftersom jag ramlade in i galoppsporten från ridhästvärlden var jag superskeptisk i början, varför jag läste på, pratade med veterinärer, såg obduktioner (!) osv för att förstå olikheten mellan fullbloden och exempelvis halvbloden. :)

Maja_Kandi: hur var det, kan du trickträna Balder? Kanske kan du börja inridning med promenader med sadel och " klövjeväska" modell tyngre i lite backig terräng, så han får tyngd? Då bör han väl bygga lite, inför insittningen ?
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Det vet jag inte helt säkert. Rörelse kan säkert också påverka skelettet men tyngden gör det definitivt :)
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

För mig är belastning egentligen allt från rask skritt och trav (gärna i terräng) till arbete med ryttare, men jag vet inte om det är "rätt" :)

Vet faktiskt att några irländska hopphästar jag ridit tränades med någon form av Tyngd (lättare än en människa) när de började löshoppas. Vad det gjorde för belastningen/hållbarheten i längden kan jag inte svara på, men hoppa kunde de!
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Det kan jag tänka mig.

För många år sen var jag på en "avelsresa" med ASVH till Tyskland och Holland. Om jag inte minns fel så hade de gjort lite tester med föl och unghästar och hållbarhet.
De föl som fick gå på lösdrift med sina mammor och tidigt placerades i skrittmaskin regelbundet blev bättre än de som gick i mindre hagar och stod på stall.

En travhäst tex utsätts ju inte för just tyngden av en ryttare. Deras belastning består ju mer av rörelse och träning. För även om de har sulky så är det inte mycket de drar första åren.
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Ett tips som fungerar för många är att ha en app med hästljud på telefonen. Då kan en kompis använda appen medan du står redo med kameran. :)

Tack för tipset! Det har jag aldrig tänkt på...:)

Sen hjälper det säkert också att ha med kameran lite oftare...;)
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Intressant med studien! :)

Ja, alltså det är ju olika kroppstyper/ideal på en häst som ska dra och en som ska bära en ryttare, men en tvåårig travare som körs får väl ändå en belastning kring bopartiet och "dragmuskler" (ursäkta, jag vet inte ett bättre sätt att uttrycka det) och bak mot "paddlarna" alltså bakbenen på minst 60 kg (vad väger en kusk/inkörare?) plus sele och vagn. En blivande galopphäst får en ryttare som oftast ligger mellan 50 och 65 kg plus en sadel som väger runt 1 kg.

Galoppörer skottar med bak, men belastar sina framben och dess senor främst, är det så med travare också?
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

KL

Suck! Har hållit rutiner med min lille, kraftfoder 2 ggr per dag (protein och lusern), stå på box på natten (för att göra det lättare för mig när jag ger mat osv), greja, promenera mm. Jag har hela tiden tyckt att han borde rundat till sig mer i överlinjen pga fodret så tillslut skickade jag in träckprov och mycket riktigt visade det sig att han hade mask/ägg eller vad man nu säger då man inte kan se nåt i bajset. Jag har alltså matat mask:(
Vi avmaskar regelbundet just när det gäller yngre förmågor och tar träckprov så jag blev snopen ändå att det visade såpass:crazy:
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

För övrigt!!!
Vilka fina bilder ni som lagt in, så härligt att se alla dessa olika skönheter:)

Alexandra_W Min dotter blev helförälskad i både ponny och utrustning på bilden hihi!

Exotizc Ston är väldigt oförutsägbara. Jag gillar ston men det är lättare med valack och hingst.

tengstrom Huga vad otäckt, hoppas det passerar utan att göra avtryck i huvudet!!
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Nej vad jobbigt
Men har du fått medel att avmaska med nu då?

Har du visat bild på din pålle i tråden som jag missat?
Berätta gärna mer om den, superkul att följa alla olika 11or ju!
 
Sv: 11:ornas tråd del 4

Svar till allihopa.

Balder var pytteliten när jag köpte honom för drygt ett år sen (132). Han var lika liten som årsfölen, hade massor med mask och var tunn och tanig och väldigt efter. Med tanke på det tillsammans med att jag tidigare hört att kallbloden växer långsammare och behöver längre tid på sig så har jag hela tiden tänkt vänta tills i höst med inridningen. Han har varit barnslig och ojämn och allmänt bebis hela tiden. Han drog igång och växte som satan (senast jag mätte honom var han 143,5) och är nu ganska jämn. Men han är fortfarande barnslig i sig själv. Det är därför jag velar kring inridning. Han växer fortfarande, om än inte riktigt lika häftigt.

Jag har hela tiden haft planen:
Vinter/vår 2013, inkörning
Sommar 2013, bete och premiering
Höst/vinter/vår 2013-14 fortsatt körning, konditionsträning, lägga till lite precision i skogen, köra in för rockard, kanske dra stock
Sommar 2014, bete, upprepning inför premiering, premiering, mer bete
Höst 2014, inridning

Den planeringen hade jag fortsatt följa om han inte dummat sig med körningen... Jag tänker som så att hade jag kunnat köra honom hade jag kunnat ut och motionera bara rakt fram på alla underbara vägar som finns häromkring (travnissar överallt som underhåller grusvägarna), varvat med mer skogskörning, åka iväg och prova dra stock osv. Men nu blev det ju som det blev och vi började om på ruta 1, utan hjälp av farbror Prins. Hade jag haft farbror hade han kunnat hänga med ut bredvid honom också och fått motion på det viset, men nu har jag bara ponnyn att ta med honom bredvid och det skulle aldrig funka. Hon gillar inte honom, är både lägre och betydligt smäckrare och han är alldeles för busig och burdus för att jag skulle våga.

Så nu står han ju mest bara... Jag försöker ju tömköra och träna med skaklarna, men det är så enerverande och energidödande när jag VET att han gått alldeles utmärkt att köra förut, och när jag ser hur stressad och osäker han blir av bara en enkel skakel känns det som om vi ligger på steg minus tio. Så för tillfället drar han bara energi och jag blir bara less när jag ser honom. Jag hoppas att det är en fas som går över, för såhär är det inte kul att känna. Jag pratade med en kompis idag som har körhästar (samma som jag varit och kört hos förut) och ville helt enkelt bara klaga av mig om hur jobbigt det känns, men fick bara rappa svar tillbaka om att det minsann inte är hästen det är fel på och att jag skulle sluta klaga... Det hjälpte inte. Jag vet väl att det inte är nåt fel på hästen, men jag kan inte hjälpa att det känns hopplöst ändå.

Jag hade gärna skickat iväg honom på inkörning, men jag vet inte vart och jag tror inte att ekonomin tillåter en alltför lång bortavistelse. Jag har några grannar häromkring som jag kan fråga, men de har alla starthästar så jag tvivlar på att de har tid att ta på sig ett inkörningsprojekt, en av dem har redan nekat pga tidsbrist... Jag har även frågat ovan nämnda kompis förut men fått nej, men nu idag sade hon plötsligt att jag får väl ta mig i kragen och släpa dit hästen en helg och sluta tycka synd om mig själv. Typ. Lite tvetydigt...

Hej och hå vilket vemodigt inlägg. I helgen kommer syrran hit, får se om vi hittar på nåt med Balder.
 
Senast ändrad:
Sv: 11:ornas tråd del 4

Just för att ni ska komma på 'rätt köl' igen så tycker jag ännu mer du ska påbörja miniinridning. Om du inte är väldigt stor och tung, så att bära dig i skritt i 15 minuter (på sikt, inte imorgon såklart) är ingen match alls för honom, valpig eller ej. Men det kommer göra supermycket för er relation, känslan du har osv. Dels gör ni något, dels kommer det kännas bättre att något fungerar osv. Och förhoppningsvis ge bättre snurr på fortsatta inkörningen.

Prova sitt på honom åtminstone, skritta fem steg? Ni behöver en liten 'boost' båda två!

*pepp*
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
11 12 13
Svar
253
· Visningar
5 906
Senast: farin
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
766
Senast: Ketrawzc
·
INK
Hästvård Har en häst med inkar, som behandlats 4 gånger med cellgifter och elektroterapi på Strömsholm, varje gång har en del av inken trillat...
Svar
3
· Visningar
396
Senast: Valle
·
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
1 877
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp