113 13 - kunde du det?

I samband med nyheterna om falsklarmet hesa fredrik i Stockholm så sa en myndighetsperson med självklarhet att folk borde ringt 113 13.

Alltså - jag anser mig skapligt allmänbildad och samhällsintresserad. Ändå hade jag inte en susning. Inte ens i samband med det jag undervisar om (svenskt samhälle och Sverige) har jag hittat numret.

Är jag ensam idiot? hade ni andra någon susning om numret och när man ska ringa dit?


https://www.sosalarm.se/vara-tjanster/tjanstekatalog/11313/

Jag kände till numret som sådant men hade en väldigt diffus uppfattning om vad det är till för. Jag anser också att jag har ett visst intresse för min omgivning och samhällsfunktioner så jag tyckte det var lite pinsamt att jag inte visste vad det var till för :o
 
Krisinformation.se hade jag koll på och deras nya app fungerar faktiskt :up: Till skillnad från den gamla, jag avinstallerade den för den fungerade så dåligt :meh:
 
Krisinformation.se hade jag koll på och deras nya app fungerar faktiskt :up: Till skillnad från den gamla, jag avinstallerade den för den fungerade så dåligt :meh:
Krisinformation.se visade sig vara felkonfigurerad (fungera mindre bra) ur en aspekt; plötsliga nyheter och information är tänkt att tweetas in på sida och app, dvs då något händer ska dessa informationskanaler födas via ett twitterkonto.
Det skript som skötte om den här transfereringen var dock satt på att köras alldeles på tok för sällan.

Ska man säga nåt positivt om det, så är det bra att det upptäcktes när det inte var skarpt läge.
 
Som någon annan skrev så hörde jag talas om det i samband med skogsbranden här om året. Även hemsidan fick jag kännedom om då. Men jag kan inte säga att jag skulle ha kommit på att använda de kanalerna i skarpt läge. Fast jag är inte så korkad att jag ringer 112 iaf... :meh:
 
Jag kom ihåg 11313 nu när jag läste den här tråden.
Det borde finnas info som de hade regelbundet förut på "Anslagstavlan" på SVT. Även info på andra språk.
 
Nää inte alls..
Dock så har jag större problem med att jag inte kan kontakta 112 vid nödfall (eller 11414 för den delen) på grund av min grava hörselskada, de testade sms ett tag men det var bara i någon period. Så om jag råkar ut för något så är det bäst för mig att jag inte är ensam :grin:
Förut kunde hörselskadade ha texttelefon, finns inte såna längre?
 
Sen en vecka tillbaka kan VMA skickas till mobiler som befinner sig i ett visst område; mycket bra förbättring:

"VMA till mobiltelefoner
Från och med 1 juli 2017 är det möjligt att skicka VMA via sms till mobiltelefoner i ett visst område. Riksdagen godkände i maj 2017 de lagändringar som krävs för att göra detta. Tidigare kunde varningsmeddelande bara skickas till fasta telefoner och till mobiltelefoner som var registrerade i det aktuella området."

https://www.krisinformation.se/detta-gor-samhallet/vad-ar-en-kris/vma-sa-varnas-allmanheten
Låter väldigt bra om de kommer igång med sms till mobiltelefoner. Vi hörs knappt hesa Fredrik här där jag bor. Är det tyst runtomkring så hörs det, om vi eller grannen klipper gräset så hörs det inte.
 
Alltså jag kan delvis köpa att många människor inte kan 113 13. Men att inte förstå vad man ska göra vid VMA är otroligt. Det står överallt, på alla (?) kommuners hemsidor, de flesta får foldrar, det har precis varit krisberedskapsvecka. Det kvittar hur mycket vi som jobbar med det försöker nå ut, det är inget prioriterat område för någon, inte för kommunerna, inte för gemene man.
 
Låter väldigt bra om de kommer igång med sms till mobiltelefoner. Vi hörs knappt hesa Fredrik här där jag bor. Är det tyst runtomkring så hörs det, om vi eller grannen klipper gräset så hörs det inte.
Det är igång. Sen 1 juli. Det var tvunget att ändra i lite lagar innan det kunde träda in.
 
Alltså jag kan delvis köpa att många människor inte kan 113 13. Men att inte förstå vad man ska göra vid VMA är otroligt. Det står överallt, på alla (?) kommuners hemsidor, de flesta får foldrar, det har precis varit krisberedskapsvecka. Det kvittar hur mycket vi som jobbar med det försöker nå ut, det är inget prioriterat område för någon, inte för kommunerna, inte för gemene man.
Jag såg inlägg i sveriges största tjejgrupp på fb där folk helt seriöst skrev att de släppte allt de hade för händerna och SPRANG UT! Eller satte sig i bilen och körde iväg! :banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead:
 
Alltså jag kan delvis köpa att många människor inte kan 113 13. Men att inte förstå vad man ska göra vid VMA är otroligt. Det står överallt, på alla (?) kommuners hemsidor, de flesta får foldrar, det har precis varit krisberedskapsvecka. Det kvittar hur mycket vi som jobbar med det försöker nå ut, det är inget prioriterat område för någon, inte för kommunerna, inte för gemene man.
VMA?
 
Alltså jag kan delvis köpa att många människor inte kan 113 13. Men att inte förstå vad man ska göra vid VMA är otroligt. Det står överallt, på alla (?) kommuners hemsidor, de flesta får foldrar, det har precis varit krisberedskapsvecka. Det kvittar hur mycket vi som jobbar med det försöker nå ut, det är inget prioriterat område för någon, inte för kommunerna, inte för gemene man.
Det kanske drunknar i all annan information som folk tycker sig behöva veta, som vilken dokusåpakändis som varit för glad på lokal, hur Anna Books ögonbrynsfixeri gått till, eller vad den allra senaste filmsnutten på dansande kattungar innehåller.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp