113 13 - kunde du det?

Jag kände till 11313 men får erkänna att jag hade fel vad det användes till :o
Jag har hört att det är som 114 14 fast till brandkåren, alltså ett nummer man kan ringa när man behöver hjälp men det är inte akut som vid en brand. Mer typ katt sitter fast i träd ärenden. Inte helt rätt inser jag nu...
 
Lite humor gör livet lättare ändå. :D

Men att ringa ett nummer vid samhällskris av något slag? Radio framstår ju som ett under av effektivitet vid jämförelse.
Skillnaden är ju att du kan ha en dialog med 113 13, det kan du inte ha med radion. Information är ju en otroligt stor del av en kris och att du kan ringa 113 13 och fråga vad som hänt ger nog en lugnande effekt. Du kan också själv lämna information dit, tex att det ligger 40 träd på vägen xxx i en storm, då ringer 113 13 kommunen och för över informationen till de. 113 13 finns för att kommunen ska hinna kalla in folk till växel, upplysningscentral etc. Men händer det riktigt stora saker tror jag att 113 13 kommer ha en central roll. Så länge telekommunikationen funkar.
 
Det kanske drunknar i all annan information som folk tycker sig behöva veta, som vilken dokusåpakändis som varit för glad på lokal, hur Anna Books ögonbrynsfixeri gått till, eller vad den allra senaste filmsnutten på dansande kattungar innehåller.
Ja. Och vilket parti som uttalat sig om xxx, hur vacker just xxx kommun är på sommaren o allt möjligt. Det är det svåraste i detta jobb, att lyckas få ut information som människor kommer ihåg. Vi tryckte en folder i våras, som delvis delades ut på en krisberedskapsdag vi hade i maj, och sedan ska foldern skickas ut i början av hösten, till alla hushåll i kommunen.
 
Kände varken till 11313 eller namnet Hesa Fredrik.. 112, 11414, 1177 mm har jag full koll på men inte detta.
 
Finns Hesa Fredrik bara i Stockholm? Genom hela min uppväxt har ett larm testats första måndagen i varje månad, tror att vi brukar benämna detta för flyglarm. Jag blir förvirrad.

Nej, det finns över en stor del av landet men naturligtvis inte där det är glest befolkat. Vi har ju brandstation här så vi har Hesa Fredrik (liten byhåla utanför Falun).

När jag var liten var jag med om ett skarpt larm i Falun, det var ett läckage från svavelsyrafabriken. Vi var på stan och kastade oss hem till mormor och morfar som bodde i Falun och slog på radion. Det gjorde att det blev väl förankrat hur man ska göra :D
 
Hesa Fredrik benämner fler former av mistlurssignalstyp.
Hesa Fredrik ändar t.ex perioder i hockeymatcher.
 
Finns Hesa Fredrik bara i Stockholm? Genom hela min uppväxt har ett larm testats första måndagen i varje månad, tror att vi brukar benämna detta för flyglarm. Jag blir förvirrad.
Nej. Hesa Fredrik är bara ett namn på tyfonernas larm. Det kommer från att en journalist, på 30-talet sa något med att larmet från tyfonerna låter lika hesa som jag, eller nåt sånt. Journalisten hette Fredrik.

Och är du inte född innan 2a världskriget så har du aldrig hört testerna varje månad. De testas en gång varje kvartal. Innan 1986 pratade man om flyglarm, men efter 1986 pratar man VMA. Det är VMA som testas, inte flyglarm (som låter annorlunda).

Det finns dessutom olika prioritetet på VMA, och man kan skicka VMA utan tyfoner också. Om man nu ska krångla till det lite.
 
Jag kände inte till 113 13



I obyggden utanför Bollnäs där jag är uppvuxen har vi alltid kallat larmet för Hesa Fredrik, så inte bara ett stockholmsfenomen

Nej, det finns över en stor del av landet men naturligtvis inte där det är glest befolkat. Vi har ju brandstation här så vi har Hesa Fredrik (liten byhåla utanför Falun).

När jag var liten var jag med om ett skarpt larm i Falun, det var ett läckage från svavelsyrafabriken. Vi var på stan och kastade oss hem till mormor och morfar som bodde i Falun och slog på radion. Det gjorde att det blev väl förankrat hur man ska göra :D

Då är det säkert Hesa Fredrik jag menar med flyglarm :D

Tillägg: eller inte :D
 
Nej. Hesa Fredrik är bara ett namn på tyfonernas larm. Det kommer från att en journalist, på 30-talet sa något med att larmet från tyfonerna låter lika hesa som jag, eller nåt sånt. Journalisten hette Fredrik.

Och är du inte född innan 2a världskriget så har du aldrig hört testerna varje månad. De testas en gång varje kvartal. Innan 1986 pratade man om flyglarm, men efter 1986 pratar man VMA. Det är VMA som testas, inte flyglarm (som låter annorlunda).

Det finns dessutom olika prioritetet på VMA, och man kan skicka VMA utan tyfoner också. Om man nu ska krångla till det lite.

Jaha, då kanske jag har tänkt att det ljuder varje månad men det egentligen är var tredje. Det låter troligt att den här informationen med test av flyglarm varje månad är ouppdaterad information från mina föräldrar/släktingar :)

Så för att hålla koll på VMA:s utan ljudsignal, ska man hålla koll på krisinformation.se alt appen?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Problemhund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp