113 13 - kunde du det?

Jag kände till det.
Tror jag lärde mig det när det var Gudrun. Eller någon annan storm, om det inte funnits så länge.
 
Hörde talas om numret förra året, i samband med den stora skogsbranden. Funderar dock på att sätta upp en lapp på kylskåpsdörren (eller liknande) med numret och krisinformation.se.
 
Ja. Det är ju bara några år gammalt, jag minns att det stod en del i media om det när det kom.

Men varför ska folk ringa dit när de hör hesa fredrik? :confused: Lär ju bli väldigt många samtal...
 
Nää inte alls..
Dock så har jag större problem med att jag inte kan kontakta 112 vid nödfall (eller 11414 för den delen) på grund av min grava hörselskada, de testade sms ett tag men det var bara i någon period. Så om jag råkar ut för något så är det bäst för mig att jag inte är ensam :grin:
 
När jag hörde 11313 så mindes jag men det är inget nummer som är lika självklart som 11414, 112 eller 1177 precis. Jag tror dels att det har varit för lite information och dels något ingen lägger på minnet just för att vi har varit så förskonade.
 
Inte Gudrun i alla fall, Gudrun var långt innan 11313.

Oj ja, det hade visst bara funnits sen 2013?!
Jag förknippar det med storm iaf, vilket iofs kan va fallet ändå pga ofta blåsigt i Småland... :p
Men oklart om det är därför jag kunde det. Eller om vi lärt oss det i utbildningen.
 
I samband med nyheterna om falsklarmet hesa fredrik i Stockholm så sa en myndighetsperson med självklarhet att folk borde ringt 113 13.

Alltså - jag anser mig skapligt allmänbildad och samhällsintresserad. Ändå hade jag inte en susning. Inte ens i samband med det jag undervisar om (svenskt samhälle och Sverige) har jag hittat numret.

Är jag ensam idiot? hade ni andra någon susning om numret och när man ska ringa dit?


https://www.sosalarm.se/vara-tjanster/tjanstekatalog/11313/
Jag kände till både numret och websidan. Har 112, 11414 och 11313 i kontaktlistan i mobilen.

Bra att infon sprids nu.
 
Sen en vecka tillbaka kan VMA skickas till mobiler som befinner sig i ett visst område; mycket bra förbättring:

"VMA till mobiltelefoner
Från och med 1 juli 2017 är det möjligt att skicka VMA via sms till mobiltelefoner i ett visst område. Riksdagen godkände i maj 2017 de lagändringar som krävs för att göra detta. Tidigare kunde varningsmeddelande bara skickas till fasta telefoner och till mobiltelefoner som var registrerade i det aktuella området."

https://www.krisinformation.se/detta-gor-samhallet/vad-ar-en-kris/vma-sa-varnas-allmanheten
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp