12:orna del 6

Cayenne har utbrutit explosiv mugg båda bak.... Usch och fy, det har varit omslag och lindade ben nu ett tag och de börjar gå åt ljusare tider, blir det dock inte bättre överhelgen ska jag få veterinär att skriva ut någon pencillinsalva eller något. Kanske borde ha mer is i magen men ja vi får väl se. :/ Annars mår han bra och har istället fått vänja sig hur man får manen ryckt. Gick kanon bra :) Stora framsteg egentligen med tanke på att man inte fick peta på honom knappt när jag köpte honom. Klappa var mysigt men så man pillar på något är det livsfarligt ;)

Jag har kämpat med Lonas mugg i 6 månader! Nu äntligen börjar det ge sig, bara pytte kvar på ena benet, kallas väl rasp nu när det inte sitter i karleden längre. Har blivit tipsad om att det kan röra sig om zinkbrist vid mugg, testat det? Jag kommer ge det om det kommer tillbaka.
 
Kul att vi är på ridning nu! :)

Vi har börjat året lugnt men på bästa sätt med fina skogspromenader/ridturer, träning med tomtebloss och eld och idag körning (tolkning?) med kälke. Åkte med sen också men det var svårare att filma då :p
Första gången och vi kör bettlöst med mjuk läderkapson.


VID_20160108_150132_zpsnjlqtxim.mp4.html

Jag har kämpat med Lonas mugg i 6 månader! Nu äntligen börjar det ge sig, bara pytte kvar på ena benet, kallas väl rasp nu när det inte sitter i karleden längre. Har blivit tipsad om att det kan röra sig om zinkbrist vid mugg, testat det? Jag kommer ge det om det kommer tillbaka.


Zinksalva har funkat när jag haft det på mina någon gång iaf. Dock har det bara varit lite så jag vet inte om det funkar lika bra vid större angrepp.
 
Kul att vi är på ridning nu! :)

Vi har börjat året lugnt och på bästa sätt med skogspromenader/ridturer, tomtebloss- och eldträning samt nu idag körning (tolkning?) med kälke.


Hoppade på sen också men det var svårare att filma då :p Första gången han gör detta och vi körde bettlöst med bara den mjuka kapsonen på. Så duktig :love:

Sen tränade vi lite med facklan också

IMG_20160108_152255_zpsffjqjkd3.jpg
 
Kul att vi är på ridning nu! :)

Vi har börjat året lugnt och på bästa sätt med skogspromenader/ridturer, tomtebloss- och eldträning samt nu idag körning (tolkning?) med kälke.


Hoppade på sen också men det var svårare att filma då :p Första gången han gör detta och vi körde bettlöst med bara den mjuka kapsonen på. Så duktig :love:

Sen tränade vi lite med facklan också

IMG_20160108_152255_zpsffjqjkd3.jpg

Duktiga djuret! :love:
Råkade se ett inlägg av dig på annan sida, funderar du på att visa honom i vår?
 
Jag har kämpat med Lonas mugg i 6 månader! Nu äntligen börjar det ge sig, bara pytte kvar på ena benet, kallas väl rasp nu när det inte sitter i karleden längre. Har blivit tipsad om att det kan röra sig om zinkbrist vid mugg, testat det? Jag kommer ge det om det kommer tillbaka.

Ska testa det tror jag! Allt är värt att prova, han var iaf mkt bättre igår och är inte lika tjock i benen längre. Så det akuta är nog på väg ner i alla fall, vilket känns bra :)
 
@MattiZ Min fick rasp första vintern jag hade honom, fick rådet att tvätta med Hibiscrub (låt verka 10 min och skölj bort) och sen smörja med salicylsyrevaselin. Först varje dag några dagar, sedan varannan/var tredje dag med Hibiscrub. Salvan använde jag varje dag. Tog några veckor så var det borta. Nu tvättar jag ibland med Hibiscrub om det är påväg att blossa up och det verkar räcka för att hålla det borta. Hoppas du får bukt med muggen, det är verkligen inget kul.
 
@MattiZ Min fick rasp första vintern jag hade honom, fick rådet att tvätta med Hibiscrub (låt verka 10 min och skölj bort) och sen smörja med salicylsyrevaselin. Först varje dag några dagar, sedan varannan/var tredje dag med Hibiscrub. Salvan använde jag varje dag. Tog några veckor så var det borta. Nu tvättar jag ibland med Hibiscrub om det är påväg att blossa up och det verkar räcka för att hålla det borta. Hoppas du får bukt med muggen, det är verkligen inget kul.

Så har jag hållit på hela hösten utan större resultat. Har tyckt det blivit bäst resultat när jag låtit det varit torrt eventuellt tvättat rent om benen var leriga och på med handsprit. Vi pratade om att ge antibiotika men veterinären ville avvakta och som sagt nu är det bara ytte pytte kvar.

Just det @MattiZ om du inte redan gjort det så raka/klipp bort allt hår runt muggen, lättare att göra rent och torkar fortare :)
 
Duktiga djuret! :love:
Råkade se ett inlägg av dig på annan sida, funderar du på att visa honom i vår?



Eftersom han är pure awsomeness ;) funderar jag alltid på det. Utseendet är det ju lätt att bli partisk inför men att han har ett fantastiskt huvud kan nog ingen förneka. Att de har ett bra huvud anser jag nästan vara det viktigaste inom avel så enbart för den sakens skull hade det varit värt att visa honom (även om de inte har med temperament som punkt, helt galet imo) men iår är det nog inte praktiskt görbart tyvärr.
 
  • Gilla
Reactions: Io
Idag, andra gången vi tränar med eld:
FB_IMG_1452356322104_zpsj5lkcdys.jpg


Tänkte visat när vi tränade parkering innan kälkturen idag också men det verkar inte gå att klistra in filmer längre?
 
  • Gilla
Reactions: Io
Tack för alla svar men testat hibiscrub utan resultat, så bäst har varit nu att låta det vara torrt :)

All päls har rasat av så det finns inget att klippa bort, alla skorpor har nästan trillat av så jag försöker att inte pilla utan smörjer och lindar benen så får vi se om det ger sig :)
 
Hos oss går det fortfarande långsamt fram, vi skrittar och travar ute. Först var det skadad häst och nu skadad bil som gör att jag inte kommer till stallet som jag vill utan det blir lite sporadiskt. Men idag blev det uteritt i snöstorm. Nu kan jag släppa mina gamla hjärnspöken från min förra häst om att vädret begränsar oss i vad vi kan och inte kan göra. D är rätt lite riden men traskar på som om hon vore född med ryttare på ryggen :love:

Bild från förra veckan då vädret var lite mer behagligt än idag.
1170819_10154441032603572_1919630103727974341_n.jpg
 
Eftersom han är pure awsomeness ;) funderar jag alltid på det. Utseendet är det ju lätt att bli partisk inför men att han har ett fantastiskt huvud kan nog ingen förneka. Att de har ett bra huvud anser jag nästan vara det viktigaste inom avel så enbart för den sakens skull hade det varit värt att visa honom (även om de inte har med temperament som punkt, helt galet imo) men iår är det nog inte praktiskt görbart tyvärr.

Så synd! Fler fina godkända hingstar in i kvalitetsboken :up:

Hade den där psykediskussionen senast igår faktiskt. Tycker det är sjukt att det inte läggs någon vikt vid det vid en avelsbedömning. Vet en ponnyhingst förr som var så elak att ägaren inte ville betäcka andra ston än sina egna med honom, han nedärvde tydligen sitt temperament rätt ofta. Fattar inte vad folk tänker med faktiskt.
 

Tack! Hon är min skatt fuxflickan. Dock skitsur på bilderna eftersom lillprinsessan bara vill busa och den andra är en sådan som tycker att man skall bete sig värdigt i ett ridhus..Arab givetvis.. har liksom fastnat för dom..
 
Så synd! Fler fina godkända hingstar in i kvalitetsboken :up:

Hade den där psykediskussionen senast igår faktiskt. Tycker det är sjukt att det inte läggs någon vikt vid det vid en avelsbedömning. Vet en ponnyhingst förr som var så elak att ägaren inte ville betäcka andra ston än sina egna med honom, han nedärvde tydligen sitt temperament rätt ofta. Fattar inte vad folk tänker med faktiskt.
Jag tycker också att temperamentet är jätteviktigt på hingstarna.. på stona också för den delen..
 
Så synd! Fler fina godkända hingstar in i kvalitetsboken :up:

Hade den där psykediskussionen senast igår faktiskt. Tycker det är sjukt att det inte läggs någon vikt vid det vid en avelsbedömning. Vet en ponnyhingst förr som var så elak att ägaren inte ville betäcka andra ston än sina egna med honom, han nedärvde tydligen sitt temperament rätt ofta. Fattar inte vad folk tänker med faktiskt.


Inte jag heller.. Har varit på welsharnas hingstpremiering några år nu och det är alltid några man ser ute när de kommer som jag aldrig hade velat avla med. Det går inte att ha varken folk eller andra hästar i närheten och de som hanterar dem riskerar liv och lem. Men de är ju vackra och springer fint så det är klart de ska in i kvalitetsboken?

(Och det är klart att hingstar kan bli uppspelta på en ny plats men de ska inte ha mindre respekt för folk än andra hästar...tvärtom)
 
Hos oss går det fortfarande långsamt fram, vi skrittar och travar ute. Först var det skadad häst och nu skadad bil som gör att jag inte kommer till stallet som jag vill utan det blir lite sporadiskt. Men idag blev det uteritt i snöstorm. Nu kan jag släppa mina gamla hjärnspöken från min förra häst om att vädret begränsar oss i vad vi kan och inte kan göra. D är rätt lite riden men traskar på som om hon vore född med ryttare på ryggen :love:

Bild från förra veckan då vädret var lite mer behagligt än idag.
1170819_10154441032603572_1919630103727974341_n.jpg


Så fin hon är! :love: Och kul att det går så bra :up: Och det med vädret hade jag kunnat säga till dig innan ;)
 
Tack! Hon är min skatt fuxflickan. Dock skitsur på bilderna eftersom lillprinsessan bara vill busa och den andra är en sådan som tycker att man skall bete sig värdigt i ett ridhus..Arab givetvis.. har liksom fastnat för dom..
Hon påminner lite om min gammeltant (gick bort -96), men hon var ett engelskt fullblod
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 447
Senast: Fiorano
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 169
Senast: Liten
·
Hästhantering Jag ska försöka förklara situationen kort: Blev för 2 år sedan med häst (har tidigare hållit på med hästar hela livet, ridskola...
2
Svar
29
· Visningar
5 624
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 144
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp