12:orna del 6

Någon annan här i tråden som har en dräktig 12:a? Hur mycket aktiverar ni denna i så fall?
Ni andra hur ser en ungefärlig vecka ut för era när de är igång? :)

644082_1539591629696618_3158247074440469169_n.jpg
 
Vi har börjat lägga på lite sadlar, för att se vad C vill ha för något nu när han ska sättas igång. Självklart så ligger en Jaguar som gjutet på honom..
Men nej, han får inte en sådan dyr sadel än, det får bli till hösten.
Måste bara dela med mig av dessa fina bilder som @Charlotte1975 tog idag, han är en riktig linslus :love:
89b639a3fc64062de47e5518c4ef17ad_zpscbjvqr59.jpg

24d08f2448dfe88d0885af81a8a995bc_zpsf7ig0ilk.jpg

12b42ef22ded684b9f02218d408a5b46_zpspawdq1y1.jpg

738c0c5d4f72a6d89059b41d60fb4749_zpsnml0ubug.jpg
 
Min fjant har växt ur sin sadel så det blir byta av järn eller byte av sadel idag. Han går kanon fram till bettet men är lite halv vild nu under igångsättning ;)
 
Jag funderar lite på hur ofta och mycket jag ska rida Lona. Kan man rida varje dag? :D det är ju så kul. Skämt å sido, såg att någon hade blivit rekommenderad att rida varannan dag på sin unghäst. Tänkte höra med er som har igång era hur ni gör? Sen flytten har det blivit så kul att rida så har ridit 2 dagar sen vila 1 dag osv. Rider bara ut ingen annan träning.
 
Jag funderar lite på hur ofta och mycket jag ska rida Lona. Kan man rida varje dag? :D det är ju så kul. Skämt å sido, såg att någon hade blivit rekommenderad att rida varannan dag på sin unghäst. Tänkte höra med er som har igång era hur ni gör? Sen flytten har det blivit så kul att rida så har ridit 2 dagar sen vila 1 dag osv. Rider bara ut ingen annan träning.

När min är igång så rider jag ca 4dagar i veckan och arbetar oftast 5dagar med något sedan får han vila över helgen och tänka. Lugn igångsättning måndagen igen och efter de ridning tis-fre, ibland får han vila fre-sön :)
 
Någon annan här i tråden som har en dräktig 12:a? Hur mycket aktiverar ni denna i så fall?
Ni andra hur ser en ungefärlig vecka ut för era när de är igång? :)

644082_1539591629696618_3158247074440469169_n.jpg

Vi är väl halvigång typ.. Rider ca 1-2 dagar i veckan, arbeta från marken en dag, gå promenad någon dag...och nu åker vi ju kälke med honom också så då blir det det 1-2 ggr i veckan och bara ridning en dag.
Kommer inte göra mycket mer i vår heller, kan tänka mig att det blir ridning 2 dagar i veckan, arbete från marken 2 dagar och promenad 1 dag.

Vi har fortfarande en del snö och fantastiskt väder så kälken används frekvent. Bra aktivitet att kunna ha med barnet på också :)
Idag blev det tyvärr ett litet missöde då hunden som hade täcke på sig vilket prasslar en del hoppade upp från ett dike precis bredvid M när vi stod still och jag höll på att ta på mig vantarna och dumt nog hade klämt fast tömmarna mellan knäna bara. Musse, som redan var på tårna pga vädret och att vi precis passerat några okända hästar som tokrejsade bredvid oss när vi gick förbi, gjorde ett hopp, jag tappade honom och han stack iväg. Turligt nog åkte barnet av direkt (han satte sig på rumpan bakom kälken bara så han blev inte ens ledsen) och det var bara 20 meter kvar till stallet. Var rädd att han skulle börja bråka med några hästar över staketet innan jag hann fram, eller att han skulle bli rädd för kälken som slängde bakom honom, men han galopperade bara lugnt ner till lösdriften och ställde sig och väntade vid öppningen. Tömkörde tillbaka till samma ställe, med kälken efter såklart, lät honom stå stilla och sen fick han kraftfoder i stallet så det var lugnt. Verkar som att herrn behöver lite hjärngympa igen dock :P

Såhär fin var han iaf 99% av kälkturen

IMG_20160117_144308_zpsmw5rncvf.jpg


IMG_20160117_142915_zpsa9oahtv3.jpg
 
Ja du vad har jag inte gjort? :grin:

Sen jag fick hem henne i juni så har jag tvättat med klorhexidin schampo varje/varannan dag då hade hon 2 små mugg utslag på båda bak. När sommaren var slut hade jag fått bort allt på ena benet. Smörjt med diverse olika salvor, mest salicylsyra vaselin. Jag har testat Virkon, var 3 dag i 2 veckors tid, klippt bort päls och INGET har hjälpt, det har bara hållit sig rent och mjukt. Hagen har varit torr hela hösten och inte ens när hon hade 2 veckors boxvila gick det över, så nu i efterhand är det ganska uppenbart att det kom inifrån.

Ibland såg det ut att ge sig och ibland tog det världens fart och blev ännu värre och spred sig, hon fick elefantben och var ovillig att röra benet, efter 30 min motion försvann svullnaden.

Jag har testat att gett henne färsk jäst, utan resultat, köpte en stor hink foderjäst som hon fick äta slut på, om det är hinkens förtjänst vet jag inte men när hinken började ta slut så stannade även det upp och sen dess har det inte kommit något mer, så efter bilder är när det var som värst och sen dalade det ut.

Jag hade kontakt med veterinär flera gången, den ville avvakta med antibiotika och när jag tyckte nej nu ringer jag veterinären imorgon så dagen efter såg det bättre ut. Den veterinären påpekade att det tar tid för mugg/rasp att försvinna upp mot 6 månader och ja det hade den rätt i :p

När jag flyttade henne i årsskiftet pratade jag en foder återförsäljare och vi kom in på muggen/raspen, hon hade haft likadant på 2 hästar och testat allt och sen själv blivit tipsad om zink och då försvann det, så nästa gång om det skulle få för sig att dyka upp igen så ska jag testa det. :arghh:
 
Hur går det med muggen?
Tog lite före och efter bilden på Lonas mugg/rasp idag..

Ja det ena benet är nästan helt bra, det andra trillskas med mig men han har i alla fall inga extrema svullnader längre så det känns som det går åt rätt håll :)

Ska bli intressant att kolla på det imorgon ordentligt, kan ta lite bilder med så man kan se förändringen :)
 
Kul att se all fina 12.or.
Vi ligger väl lite efter antar jag. Inkörning pågår och nu har jag hittat en passande sadel som kommer funka för att rida in henne i.
Den största händelsen är att hon flyttat från det stallet där hon stått sen jag köpte henne som ettåring, först på lösdrift och under hösten på stall. Nu har hon flyttat till en större gård med helinackordering. Här finns ridhus, körvägar och travbanor och jag känner att jag har alla förutsättningar för att sätta igång henne ordentligt.

Sadelprovning.
msad2.jpg


Busar runt i ridhuset.

 
Jag funderar lite på hur ofta och mycket jag ska rida Lona. Kan man rida varje dag? :D det är ju så kul. Skämt å sido, såg att någon hade blivit rekommenderad att rida varannan dag på sin unghäst. Tänkte höra med er som har igång era hur ni gör? Sen flytten har det blivit så kul att rida så har ridit 2 dagar sen vila 1 dag osv. Rider bara ut ingen annan träning.

Jag brukar aktivera 4 dgr/ vecka ungefär. Det vanligaste är aktivering måndag + tisdag och torsdag + fredag. Två dagar i rad alltså. Rider 100 % i skogen och lägger in nåt pass tömkörning 2-3 ggr/månad.
 
Jag och beridaren har kommit överens om att Diva får vila till sommaren. Blir väl kanske lite på töm, men annars inget. Hon har ju haft ett tufft år som treåring med treårstest och treårschampionat så nu kan hennes kropp få ta igen sig och växa i lugn och ro :) Gör inte mig någonting, jag tycker det är ap-tråkigt att rida unghäst, så till sommaren skickar jag henne till beridaren, jag vill ju ha en så färdig häst som möjligt när jag ska rida :)
 
På bilderna har han stått inne hela natten så han är lite tjockare då än när han kommer in från hagen. Även om svullnaden säkerligen fortfarande kommer från muggen en del. Annars så är jag kanon nöjd med hur det ser ut nu :) Från att vara sårigt karlederna runt till det här;


Höger bak var värst och var tom varigt.. Det är bara det lilla kvar nu som syns på sista bilden! Klippningen blev lite slarvig men ska fixa det imorgon ;)
12553026_10153870228043094_524870744938396825_n.jpg

12552900_10153870228158094_595308324402211883_n.jpg
 
Min häst är gratis idag, varsågod att hämta!
Nä, det var dumt av mig att inte låta honom jobba på 5 dagar, han var överenergisk och ofokuserad= kollade på allt utom bommarna. ;)
Jaja, nya tag imorgon.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 479
Senast: Fiorano
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 178
Senast: Liten
·
Hästhantering Jag ska försöka förklara situationen kort: Blev för 2 år sedan med häst (har tidigare hållit på med hästar hela livet, ridskola...
2
Svar
29
· Visningar
5 625
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 164
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp