12:orna del 6

Här har vi hållit igång så gott som hela vintern efter att vi bytt stall, underbart med ordentliga ridvägar och ridhus. Det har lossnat ordentligt i ridningen, där hon tidigare varit rätt spänd och trippig. Nu jobbar vi med att avdramatisera bommar och förhoppningen är att kunna börja hoppa hinder någon gång i vår :D (Hon har en tendens att "attackera" bommar/hinder och rusa efteråt.)

Tycker hon blivit så fin i kroppen nu!

180325.jpg
 
Senast ändrad:
BD50F22E-94E6-494B-94A4-6C404424B7E5.png
Någon som kommer ihåg mig och Silhouette? Jag har inte skrivit på länge men läser om er andra desto mer Vi har äntligen börjat komma igång igen efter vintern och idag provade vi på we för första gången. Det tyckte både häst och ryttare var superkul
 
Vi har firat påskhelgen med två träningar. Den ena började så katastrofalt att jag på allvar funderade på att sitta av och åka hem igen. En understimulerad häst i kombination med lite väl mycket aktivitet i ridhuset gjorde att hästen var så spänd att han inte var kommunicerbar... Blev bättre på slutet, men känns så trist. Var vårt sämsta pass på mycket länge.

Det andra passet var idag och jag är helt lycklig över att ha fått tillbaka min trevliga, ridbara häst. Allt bara funkade och tom tränaren kommenterade att det nog var bland det bästa vi gjort. Så det kan vända fort med de små hästarna.
 
Vi har haft mycket strul, tror inte att jag skrivit om det men Murre blev mer eller mindre utdömd en vända. Bytte veterinär och sen har vi fått lite mer ordning på allt steg för steg. Hela hösten och vintern har gått till rehab-träning.

Nu i vår har vi precis hittat en tränare som vi tycker om och förhoppningsvis kan hjälpa oss bli ännu friskare.

dsc_6523_5ac875932a6b22732e4810ac.jpg


Han ger fortfarande en fantastisk känsla och är otroligt lättriden när han visar den sidan. Han är också väldigt reaktiv på ungefär allting så vi försöker varva med miljöträning för att få en tryggare häst.

Målet för i vår är att få ett helt ok från veterinären att fortsätta samt att hästen ska gå att lasta. Målet för mig är ett utökat b-kort så jag får köra med båda bilarna.
 
Cayenne fick en rejäl låsning efter ett fall och vi har precis fått bukt på det ganska nyligen. Så nu har jag fått tillbaka min hoppglada och positiva 6åring. Vi var ute som litet test idag på en pay and jump där vi hoppade 70cm felfritt. Han bjöd på en toppen känsla och han börjar kännas kanon. Vi har bytt hovslagare också så nu har han fått en sula på ena fram eftersom han är orimligt sned i muskulaturen efter allt så den ska hjälpa honom att arbeta mer med den sidan. Vi är helt enkelt på rätt väg, min förhoppning är att starta ett LA program på en Pay and Ride om två veckor :D
 
Vi har haft mycket strul, tror inte att jag skrivit om det men Murre blev mer eller mindre utdömd en vända. Bytte veterinär och sen har vi fått lite mer ordning på allt steg för steg. Hela hösten och vintern har gått till rehab-träning.

Nu i vår har vi precis hittat en tränare som vi tycker om och förhoppningsvis kan hjälpa oss bli ännu friskare.

Visa bifogad fil 13416

Han ger fortfarande en fantastisk känsla och är otroligt lättriden när han visar den sidan. Han är också väldigt reaktiv på ungefär allting så vi försöker varva med miljöträning för att få en tryggare häst.

Målet för i vår är att få ett helt ok från veterinären att fortsätta samt att hästen ska gå att lasta. Målet för mig är ett utökat b-kort så jag får köra med båda bilarna.
Men! Vad tråkigt att höra. Skönt att det har vänt, håller tummarna för att det fortsätter åt det hållet. :up:
 
Hur går det för er alla med rehab, träning och tävling?

Vi startade vår första tävling igår, väldigt nöjd med hästen som var kolugn på tävlingsplatsen, trots rätt mycket stök och rörelse. Vi lyckades rida ihop ett godkänt resultat i LB och landade i mitten av resultatlistan. Uppladdningen var rätt dålig då det inte direkt gått vår väg senaste veckorna, så jag var glad att vi tog oss runt utan stopp och i rätt gångart.

Nu är jag taggad att jobba vidare, men först ska nog kiropraktorn få kolla igenom honom då han rullat fast i boxen en natt och efter det blivit svår att ställa/böja till höger. Så hela dressyrprogrammet fick bli lite lätt vänsterställd vilket ju inte direkt gynnar bedömningen :angel: Nästa mål är en P&J i slutet av maj, men då med hans hoppryttare. Får hoppas han fortsätter lika okomplicerat som hittills.
 
@tolksele Tråkigt att läsa att ni haft så mycket strul. En tanke som slog mig var om han får i sig tillräckligt med magnesium. Jag missade att vårt nya hösilage hade väldigt lågt mg och på bara någon vecka eller två så hade jag en häst som blev extremt tittig och framförallt inte kunde släppa rädslan :( Det är ett helt nytt beteende hos honom och tog ytterligare några veckor innan jag förstod vad orsaken kunde vara... Nu har han fått tillskott för att komma upp på normala nivåer och känns redan stabilare igen.
 
@Hellez1 Murre har "tyvärr" alltid varit likadan, blir lätt spöken när han inte är helt igång. Ska dubbelkolla det där med magnesium ändå, det skadar ju inte :)

En kväll här om dagen fick han panik tre gånger på väg in från hagen. En sträcka på sig typ 30 meter. Alltså skygga-kasta sig och nästan döda shettisen som gick bakom :grin:
 
@Hellez1 Murre har "tyvärr" alltid varit likadan, blir lätt spöken när han inte är helt igång. Ska dubbelkolla det där med magnesium ändå, det skadar ju inte :)

En kväll här om dagen fick han panik tre gånger på väg in från hagen. En sträcka på sig typ 30 meter. Alltså skygga-kasta sig och nästan döda shettisen som gick bakom :grin:
Du har ju redan fått reda på av välrenommerat folk att din hantering av honom är felet. Att du inte har full koll på honom utan låter honom göra saker som orsakar andra problem. Hoppas verkligen för Murres skull att du tar till dig det du fått dig tillsagt.
Gällande lastningen så gick han ju att lasta när du köpte honom lixom ponnyn du lånade av mig och båda har ju blivit svårlastade hos dig. Ta till dig av dom tips du fått av tränare så löser sig säkert Murres problem.
 
@tolksele jag hoppas det inte hänt Murre något :confused:

Sen hoppas jag vi kan hålla en trevligare ton i tråden, inget blir bättre av påhopp :meh:

Hur gör ni andra med sommarvila för era 6-åringar? Vi kommer försöka hålla igång större delen av sommaren, men några kortare vilor blir det nog mest för min skull. Bjuder på en bild från tävlingen för några veckor sedan
18252B8C-6ABD-4FC9-AF49-E972C3F77F1E.jpeg
 
@tolksele Tråkigt att du känner så :( jag uppskattar att läsa om alla våra -12or och det är kul att höra om lite andra raser än SWB (säger hon som har ett brunt halvblod ;))
 
Ibland går det inte alltid som man tänkt sig! Så jag tänkte höra med er då det aldrig hänt mig tidigare.

Skulle lasta ur Cayenne ur transporten igår och allt var som vanligt, men så blir han rädd för en sak i transporten när jag ska ta ut grimskaftet, får total panik och så är cirkusen igång.

Förstår såklart att han måste vila efter detta då han både är skinnflådd på ryggen samt troligtvis stel i alla muskler som finns i kroppen. Han var iaf inte halt i skritt eller trav efter. Så han får vila och sen blir det att ta ut en kiropraktor tror jag, men om det hänt någon av er hur lång vila borde han få? Vi har egentligen ingen inplanerad vila nu men om det behövs en längre vila får vi helt enkelt ändra planerna! :)

Jag hoppas också fruktansvärt mycket att han inte blir lastsvår nu :(
 
Här har vi haft semester...

Hur har det gått @MattiZ ? Jag hade nog tömkört/longerat någon dag efter för att kolla hur det såg ut i rörelse och sen tagit det därifrån. Läskigt när det blir problem i lastning, det är så stora krafter och går så snabbt när de blir rädda.

Hur har det gått för alla i tråden? Och vad har ni för planer och mål under hösten?

Vi har haft aktiv vila den här sommaren. Trots torkan så blev hästen tjock :o och har fortfarande en del att ta av innan vi är tillbaka på målvikten. Red första träningen för terminen förra veckan och det var kul att vara igång igen och han kändes pigg och fräsch.

Pålle har fått sommarjobba lite och ha ponnyridning med mina barn som äntligen vågat sig upp. Han går superförsiktigt och tar sin uppgift på stort allvar :heart
 
Vi har ridit på massor i sommar och kommer att köra ett par-tre veckors sammanhängande vila runt september-oktober. Det har hänt mycket, framför allt har hon lugnat ner sig en hel del och hittat takten ordentligt i traven. Även galoppen, där hon varit väldigt springig, blir alltmer ridbar. Kanske någon pay and ride senare i höst...?
 
Här har vi haft semester...

Hur har det gått @MattiZ ? Jag hade nog tömkört/longerat någon dag efter för att kolla hur det såg ut i rörelse och sen tagit det därifrån. Läskigt när det blir problem i lastning, det är så stora krafter och går så snabbt när de blir rädda.

Hur har det gått för alla i tråden? Och vad har ni för planer och mål under hösten?

Vi har haft aktiv vila den här sommaren. Trots torkan så blev hästen tjock :o och har fortfarande en del att ta av innan vi är tillbaka på målvikten. Red första träningen för terminen förra veckan och det var kul att vara igång igen och han kändes pigg och fräsch.

Pålle har fått sommarjobba lite och ha ponnyridning med mina barn som äntligen vågat sig upp. Han går superförsiktigt och tar sin uppgift på stort allvar :heart

Tackar som frågar! Cayenne var inte lastsvår efter händelsen, men han fick vila direkt efter allt hände. Ingen hälta men fick en rejäl muskelknut/blodutgjutning vänster sida om manken. Detta redde vi ut med kiropraktor och mycket massage. Han lyckades senare trampa in en halv söm i hoven så det satte stop för vår igångsättning den veckan.

SÅ nu är vi äntligen igång sedan 2v ca, samt har vi precis flyttat tillbaka till Strömsholm. Han känns ovanligt stabil och balanserad så vila har säkert gjort honom väldigt mycket gott också :) Vi ska försöka hinna med en hoppträning på torsdag så får vi se hur det går (Y) Vi har inga större mål för hösten längre utan vi tränar på och satsar på våren istället ..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 401
Senast: Fiorano
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 129
Senast: Liten
·
Hästhantering Jag ska försöka förklara situationen kort: Blev för 2 år sedan med häst (har tidigare hållit på med hästar hela livet, ridskola...
2
Svar
29
· Visningar
5 596
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 118
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp