12:orna del 6

Jag stallar min häst ikväll.
Ska faktiskt bli skönt med normala rutiner.
Jag har upplevt henne lite matt och trött det sista så jag tror det här blir bra!
 
Jag stallar min häst ikväll.
Ska faktiskt bli skönt med normala rutiner.
Jag har upplevt henne lite matt och trött det sista så jag tror det här blir bra!
Det blir ju lätt så att dom blir lite matta när dom är ute, min har vart ute i 3 månader snart, vad tiden går!
Våra har kommit in ett par timmar på dagen och sovit, det har fungerat bra med tanke vädret. Obs, han är inte så rund som det ser ut på bilden, den luras lite. :D

21078439_10155722822093278_8905822462339524932_n.jpg
 
Vi flyttade till våran nya gård med lösdrift för 3 veckor sen. Min 12:a har dessvärre blivit helt personlighetsförändrad :( han har alltid varit så otroligt lätt. Aldrig ifrågasatt något och varit relativt lugn och trygg dock känslig och vaken, men aldrig några problem. Superlätt i all hantering. Nu är han spänd som en stålfjäder! Allt är farligt och otäckt. Lägger i nuläget all tid på bara grundhantering. Han stegrar, är bufflig och dragig, kan inte stå still 5sek i stallgången... suck :( har haft honom i 3.5år och aldrig sett minsta tendens till sånt här beteende. Tänk att en flytt(med samma matte och samma hagkompis) kan påverka så :crazy: eller är det kanske lösdrift som inte fungerar för honom? Kommer så klart att ge det mer tid men det känns så frustrerande.. Sån här var han ju inte alls när han flyttad till mig för 3.5år sen och då var ju ALLT nytt.
 
Jag stallar min häst ikväll.
Ska faktiskt bli skönt med normala rutiner.
Jag har upplevt henne lite matt och trött det sista så jag tror det här blir bra!
Åh, min är precis tvärtom! Hon har varit så lugn och snäll hela sommaren när de har gått ute dygnet runt och moffat i sig gräs, och nu sisådär en vecka efter installningen så märks det tydligt att hon laddar batterierna över natten:meh:
 
Åh, min är precis tvärtom! Hon har varit så lugn och snäll hela sommaren när de har gått ute dygnet runt och moffat i sig gräs, och nu sisådär en vecka efter installningen så märks det tydligt att hon laddar batterierna över natten:meh:
Ja nu får jag dementera att hon är lugn.
Efter ett par veckor på box är hon galet pigg och energisk.
Men samtidigt väldigt arbetsvillig och positiv i ridningen :heart
 
Vi har flyttat nu och min vanligtvis rätt lugna häst blev också tokspänd, skrek efter andra hästar så fort han fick lämna sina hagkompisar och "drakfrustade" och studsade för minsta lilla. Nu efter 1,5 vecka verkar han ha landat och vi kan promenera till ridbanan med löst hängande grimskaft. De går ute från tidig morgon tills det blir mörkt i jättefina hagar med massor av gräs.
 
@_Zacke_ det är verkligen jobbigt när de blir sådär och det känns som det aldrig kommer gå över. Min har haft ett återfall till superspänd och svårkontaktbar igen :( Har tänkt som med inridningen, dvs att göra samma sak varje dag så att han känner igen sig och att fokusera på lugn och göra basicsaker. Men nu har jag beställt en magnesium/örtblandning som ska verka lugnande, hoppas att det tillsammans med fortsatt konsekvent hantering kan få honom att landa ordentligt.

Känns extra trist att stå med en häst som knappt går att rida pga att han är så spänd så han blir okontaktbar och livrädd för det mesta när det för två veckor sedan verkligen lossnade med ridningen och han kändes jättefin. Ridhuset på gården som skulle varit klart förra veckan är såklart också försenat :banghead:
 
@_Zacke_ det är verkligen jobbigt när de blir sådär och det känns som det aldrig kommer gå över. Min har haft ett återfall till superspänd och svårkontaktbar igen :( Har tänkt som med inridningen, dvs att göra samma sak varje dag så att han känner igen sig och att fokusera på lugn och göra basicsaker. Men nu har jag beställt en magnesium/örtblandning som ska verka lugnande, hoppas att det tillsammans med fortsatt konsekvent hantering kan få honom att landa ordentligt.

Känns extra trist att stå med en häst som knappt går att rida pga att han är så spänd så han blir okontaktbar och livrädd för det mesta när det för två veckor sedan verkligen lossnade med ridningen och han kändes jättefin. Ridhuset på gården som skulle varit klart förra veckan är såklart också försenat :banghead:

Ja visst är det trist :( Jag har börjat ge Z ett tillskott som också ska verka lite avstressande. Det är Magnesium, Thiamin och något mer. Tror inte så mycket på det men vi får väl se om det har någon effekt.
 
Jag red lektion idag, såå roligt. Han vart så jäkla fin när jag verkligen tänkte på att ha honom rak i kroppen med jämn bjudning till bettet. :)
 
Cayenne är åter igen sitt trevliga arbetsvilliga jag, lösdriften är ju tvärt om för honom. Det är något som gör honom harmonisk och stabil. Han ska få gå till kiropraktorn ganska snart och jag ska även ta ut en sadelutprovare för att kolla så de ligger bra fortfarande, sedan måste jag hitta en hovslagare också, 3v kvar visserligen men tycker alltid det är knöligt med att hitta hovslagare.. Det sämsta med att flytta!
 
@Toxid vad härligt när det går bra! Det ger en sån energi och jag kan iaf gå runt med ett fånigt leende ett bra tag efter :D

Efter en riktig skitinledning på veckan med ett nervvrak till häst, så åkte vi och tränade i torsdags. Åkte till samma ställe som vi varit på mycket i vintras och direkt när vi kom in i ridhuset så förvandlades hästen tillbaka till min vanliga, härliga, avslappnade häst. Träningen gick superbra och han verkade väldigt nöjd med sig själv när vi åkte hem. Jag grät nästan en skvätt av glädje och lättnad i bilen påväg hem. Efter det har han faktiskt varit mer normal och idag höll han sig tom lugn trots att en tjej på ridbanan tappade sin häst som galopperade fram till oss. Så det kanske finns hopp ändå.
 
Hej alla här inne! Jag hänger normalt sett i 10ornas tråd men har nu en liten projekthäst som är född 12 så tänkte att vi kanske skulle presentera oss nu när vi ska hänga ihop ett tag.



Detta är då Shine, en liten hopphäst på ca 160cm. Hon har otroligt med kapacitet men tyvärr är hon svår. Hon är osäker i sig själv och väldigt känslig vilket visar sig i att hon blir lite lätt, hmm, utåtagerande när hon inte riktigt förstår. Det väntar mycket jobb men jag tror att hon kommer vara värd det för stundtals ger hon en sån fantastisk känsla.

Hon är kollad av flera veterinärer från topp till tå så hennes beteende är inte smärtrelaterat. Dock har hon en gammal skada som möjligen bidrar till hennes hjärnspöken, men ont har hon inte, det är skönt att veta. Hon kommer nog bara behöva otroligt mycket tid och tålamod.
 
Hej alla här inne! Jag hänger normalt sett i 10ornas tråd men har nu en liten projekthäst som är född 12 så tänkte att vi kanske skulle presentera oss nu när vi ska hänga ihop ett tag.



Detta är då Shine, en liten hopphäst på ca 160cm. Hon har otroligt med kapacitet men tyvärr är hon svår. Hon är osäker i sig själv och väldigt känslig vilket visar sig i att hon blir lite lätt, hmm, utåtagerande när hon inte riktigt förstår. Det väntar mycket jobb men jag tror att hon kommer vara värd det för stundtals ger hon en sån fantastisk känsla.

Hon är kollad av flera veterinärer från topp till tå så hennes beteende är inte smärtrelaterat. Dock har hon en gammal skada som möjligen bidrar till hennes hjärnspöken, men ont har hon inte, det är skönt att veta. Hon kommer nog bara behöva otroligt mycket tid och tålamod.

Välkommen hit! :D Det ska bli kul att följa er resa! Min bästa vän köpte för 2år sedan en valack som stegrade ruskigt mkt när det blev tal om "arbete" och specifikt när man skulle fatta galopp. Inget fel på honom heller, 1år senare är han klockren, tränas i hoppning på 110-120 från att inte ha gått att galoppera i paddocken.. Mkt känslig och har fortfarande lite lite svårt med framåtbjudningen emellan åt men han är som natt och dag! Allt går med tid och hårt arbete :D
 
Jag hoppas att hon växer lite till i fronten min knäppa lilla häst.

I tisdags var hon till equiterapeuten på återbesök, vi var där för tre veckor sedan. Och han var riktigt imponerad så nu ska vi inte tillbaka förens om 6-8 veckor. Sist fick hon stötvågor och lite knådande på underhalsen, vid manken och på vänster skinka. Hon har ju en gammal skada så hon har överkompenserat och blitt lite skev men då fick vi lite hjälp där.

Som sagt var han jättenöjd med hur hon blivit, fortfarande lite lite spänningar kvar vid manken och nu hade hon nog lite träningsvärk i rumpan. Det sa han att det troligen beror på att jag fått henne att ta i mer med bakbenen och börjat sätta sig lite. I övrigt var hon fin och jag fick beröm. Så roligt!

Ägaren var med och han var också otroligt imponerad och nöjd på vad som hänt på bara tre veckor, jätteroligt det också!

Jag själv var mest imponerad att hon var så otroligt go att hantera denna gång. Sist var hon spänd som en fiolsträng och så där stirrig som visar sig med att hon stänger av, samt att hon sparkade lite. Nu stod hon bara och tittade sig nyfiket omkring och försökte inte sparka en enda gång. Och hon knatade på transporten så mycket bättre sen sist. Så nöjd att det börjar gå framåt! Även ridningen har gått bra sista veckan. Fortfarande svår, men det känns som att poletten börjar trilla ner lite långsamt i alla fall. :)
 
hej hej! Jag har varit väldigt dålig på att uppdatera. Är det någon kvar i tråden som fanns här från start?
Min uppfödning Hollie e.Highcruiser Deltog i breeders för femåringar i måndags tillsammans med sin ryttare och utbildare! Jag har själv varken råd eller tid att hålla underhålla en tävlingshäst just nu, men visst saknar jag henne! :heart
Det gick väl lite som väntat eftersom hon behöver bli starkare och mer i ramen, men fin är hon.
Hon skötte sig jättebra trots en lös häst på framridningen precis innan deras tur att starta och trots att körhästarna utanför var hästätande tigrar.. :nailbiting: lika för alla, men hon blev lite spänd och därav kort.

Filmen för er som vill se :)

22089562_10155008915441344_1065452146843959811_n.jpg
 
hej hej! Jag har varit väldigt dålig på att uppdatera. Är det någon kvar i tråden som fanns här från start?
Min uppfödning Hollie e.Highcruiser Deltog i breeders för femåringar i måndags tillsammans med sin ryttare och utbildare! Jag har själv varken råd eller tid att hålla underhålla en tävlingshäst just nu, men visst saknar jag henne! :heart
Det gick väl lite som väntat eftersom hon behöver bli starkare och mer i ramen, men fin är hon.
Hon skötte sig jättebra trots en lös häst på framridningen precis innan deras tur att starta och trots att körhästarna utanför var hästätande tigrar.. :nailbiting: lika för alla, men hon blev lite spänd och därav kort.

Filmen för er som vill se :)

22089562_10155008915441344_1065452146843959811_n.jpg

Jag är kvar!! jag såg Hollies namn på equipe igår tror jag och insåg direkt att det måste varit som Hollie! :D

SÅ Synd att vi inte haft möjlighet att åka ner under breeders man saknar Flyinge när man inte är där varje dag längre!

Jag sålde Cash i våras och han har det super bra, tränas numer i hoppning med sin nya ryttare :) Cayenne är med mig och vi letar bra dressyrtränare som passar oss just nu, annars är allt kanon :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 472
Senast: Fiorano
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 173
Senast: Liten
·
Hästhantering Jag ska försöka förklara situationen kort: Blev för 2 år sedan med häst (har tidigare hållit på med hästar hela livet, ridskola...
2
Svar
29
· Visningar
5 625
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 152
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp